Back-up tool, te veel eisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 22:41
Het lijkt zo simpel, een back-up tool die periodiek zelf te kiezen bestanden kopieert naar een externe (netwerk) schijf. Of toch niet?

Wat zoek ik?
Ik zoek back-up tool die zonder al te veel toeters en bellen iedere x aantal uur een incrementele back-up maakt naar mijn NAS.

Wat heb zelf gevonden?

Time Machine
De meest voor de hand liggende en eigenlijk precies wat ik zoek. Echter totaal ongeschikt als back-up via WiFi. Mocht namelijk, om wat voor reden dan ook, het signaal weg vallen terwijl er een back-up gaande is, raakt de .sparsebundle corrupt en heb je geen andere keuze dan opnieuw te beginnen. (Dit werkt niet)

Carbon Copy Cloner
Wordt vaak aanbevolen op het internet en in het verleden wel eens gebruikt. Echter is de back-up functionaliteit vervangen door synchronisatie? Als een bestand op de bron wordt verwijderd, wordt deze ook verwijderd op het doel. Er is een optie waarbij hij deze naar een archief kopieert, maar om naar 1 bestand te zoeken als er ieder uur een back-up wordt gemaakt is onbegonnen werk.

SuperDuper
Geen mogelijkheid om zelf bestanden te kiezen.

GoodSync
Begint er op te lijken. Deze kan echter niet zelf netwerk volumes mounten waardoor ik dit zelf moet doen of hem constant gemount moet laten, daardoor gaat mijn NAS niet in slaapstand.

ChronoSync
Enkel verkrijgbaar met creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siegi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-02-2024
Inderdaad timemachine is eigenlijk rommel over wifi, enige waar het goed werkt is direct verbonden schijven. In veel gevallen kan je wel de backup herstellen maar dit is dan weer enorm veel werk en tijd...

Als je een beetje skills hebt probeer eens rsnapshot, wel wat terminal werk maar eenmaal opgezet werkt het goed naar mijn ervaring.
https://rayed.com/wordpress/?p=1693

Rsnapshot maakt op een slimme manier gebruik van rsync en hard links waardoor het je backups in een mooie mappen structuur per datum kan laten zonder hierbij dubbele info bij te houden.
Je hebt natuurlijk wel niet zo'n knappe time machine gui.

En meest belangrijk je zal zeker niet door 1 slechte verbinding je backups onheroepelijk corrupt maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 23:53
Eerlijk gezegd, ik gebruik niet anders dan Time Machine over WIFI, de laatste 5 jaar 1x een corrupte back-up gehad. Ik gebruik wel een Time-Capsule, misschien dat dat iets uitmaakt?

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik gewoon rsync.

rsync -avz /pad/naar/map/op/je/computer user@nas-ip-of-hostname:/pad/naar/doel/op/nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat voor NAS heb je? Want bij Synology heb je daar gewoon een client app voor iirc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BitProcessor schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:11:
Eerlijk gezegd, ik gebruik niet anders dan Time Machine over WIFI, de laatste 5 jaar 1x een corrupte back-up gehad. Ik gebruik wel een Time-Capsule, misschien dat dat iets uitmaakt?
Ik heb via Time Machine zelfs nog nooit een corrupte backup gehad, werkt altijd prima hier.
Maar inderdaad ik gebruik ook een airport extreme met een hardeschijf eraan verbonden.

Misschien moet je gewoon Apple hardware gebruiken als je time machine wilt gebruiken.
Airports kan je refurbished bij apple krijgen voor rond de 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 00:57
Is aRsync wat voor je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Laatst online: 05-10 23:53
Meer nog, maandje of 2 geleden heb ik 2dehands een derde generatie Time Capsule van 2TB gekocht voor 100 euro

Kwestie van een beetje uit te kijken :)
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:57:
[...]

Ik heb via Time Machine zelfs nog nooit een corrupte backup gehad, werkt altijd prima hier.
Maar inderdaad ik gebruik ook een airport extreme met een hardeschijf eraan verbonden.

Misschien moet je gewoon Apple hardware gebruiken als je time machine wilt gebruiken.
Airports kan je refurbished bij apple krijgen voor rond de 150 euro.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Ik gebruik al jaren(4+) een Synology icm met timemachine op 3 machines waarvan 2 via WiFi, het enige wat er bij mij wel eens gebeurt is dat door onfortuinlijk sleepen van de laptop de sessie op de NAS niet wordt verbroken, kortom je blijft een file in use houden thats it en dat is pas 4 x voorgekomen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Met TimeMachine over WiFi eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad in 4 jaar hier.
Vanuit mijn syno richting externe locatie gebruik ik rsync.
Deze voldoet volgens mij ook aan al jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Hartelijk dank voor de reacties allen!
siegi schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:56:
Inderdaad timemachine is eigenlijk rommel over wifi, enige waar het goed werkt is direct verbonden schijven. In veel gevallen kan je wel de backup herstellen maar dit is dan weer enorm veel werk en tijd...

Als je een beetje skills hebt probeer eens rsnapshot, wel wat terminal werk maar eenmaal opgezet werkt het goed naar mijn ervaring.
https://rayed.com/wordpress/?p=1693

Rsnapshot maakt op een slimme manier gebruik van rsync en hard links waardoor het je backups in een mooie mappen structuur per datum kan laten zonder hierbij dubbele info bij te houden.
Je hebt natuurlijk wel niet zo'n knappe time machine gui.

En meest belangrijk je zal zeker niet door 1 slechte verbinding je backups onheroepelijk corrupt maken..
Ben nog een totale leek in Linux commands maar alles valt te leren :)
BitProcessor schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:11:
Apparatuur van Apple heeft hier inderdaad als enige geen last van. Deze aanschaffen is echter geen optie aangezien ik pas heb geïnvesteerd in twee Synology's met bijbehorende schijven :P
The Eagle schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:22:
Wat voor NAS heb je? Want bij Synology heb je daar gewoon een client app voor iirc :)
Een Synology DS115j
Ziet er goed uit, heeft alleen (nog) geen support voor scheduling. Wellicht kan ik het beter handmatig doen en dan combineren met cronjobs zoals hieronder aanbevolen?
johnkeates schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:14:
Gebruik gewoon rsync.

rsync -avz /pad/naar/map/op/je/computer user@nas-ip-of-hostname:/pad/naar/doel/op/nas
GeeMoney schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:59:
Met TimeMachine over WiFi eerlijk gezegd nog nooit problemen gehad in 4 jaar hier.
Vanuit mijn syno richting externe locatie gebruik ik rsync.
Deze voldoet volgens mij ook aan al jouw eisen.
Misschien moet ik hier maar eens in duiken. Vervolgens combineren met cronjobs om het iedere x uur uit te voeren?

Degene die nog nooit problemen hebben gehad via WiFi met "3rd party" netwerk schijven hebben denk ik geluk. Zet je router maar eens uit terwijl hij een back-up aan het maken is (niet doen! ;)). Ik moest minstens iedere maand een nieuwe back-up maken op mijn oude NAS. Er zijn ook veel klachten op het internet over te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Lunaticc op 08-03-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 14:22
Crashplan heeft de mogelijkheid. En werkt prefect op WiFi. Ik heb het over de gratis mogelijkheid om naar een andere computer te backuppen of naar een folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik heb een DS214 en GoodSync werkt hier probleemloos.

Wanneer de NAS slaapt dan komt deze netjes online als GoodSync connectie maakt voor de backup (ieder uur, tussen 08:00 en 20:00). Backup klaar? Even wachten en de NAS gaat weer keurig slapen.

Belangrijk om bij je instellingen te zorgen dat bepaalde 'drives' automatisch mounten bij opstarten. Werkt zelfs bij drives die encrypt zijn. En mijn verbinding loopt via een beveiligde WebDAV interface. Misschien moet je die combinatie eens proberen? WebDAV zit ook in GoodSync gebakken :)

En deze combinatie werkt ook zonder problemen vanuit buiten je netwerk, zolang je de poorten uiteraard maar goed hebt geconfigureerd. WebDAV zit standaard op 5005 (non-secure) en 5006 (secure) als ik mij niet vergis.

[ Voor 19% gewijzigd door herofruit op 08-03-2015 21:54 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 00:57
Lunaticc:
Ziet er goed uit, heeft alleen (nog) geen support voor scheduling. Wellicht kan ik het beter handmatig doen en dan combineren met cronjobs zoals hieronder aanbevolen?
Dat, of iets met Automator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zou natuurlijk ook gewoon de in windows gebakken scheduler kunnen gebruiken icm een batch scriptje :)
Met xcopy kun je iig ook incremental backups maken. Voorbeelden:
http://www.hallergard.com/Blog/Xcopy.html
http://en.kioskea.net/faq...up-of-data-with-bat-batch
:)

Edit: moet je wel als eerste zorgen dat je netwerkmapping naar je NAS aangesproken wordt trouwens, mocht dat ding in slaapstand staan :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 08-03-2015 23:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
The Eagle schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:31:
Je zou natuurlijk ook gewoon de in windows...
Uhh, Forum >> Apple Talk >> Macs & Software ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan heb ik niks gezegd. En snap ik ineens waarom het allemaal zo moeilijk moet :P

* The Eagle rent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahsay backup ben ik zelf erg over te spreken. Volgens mij kan dat alles waar je naar op zoek bent. Scheduled/share maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
belrpr schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:55:
Crashplan heeft de mogelijkheid. En werkt prefect op WiFi. Ik heb het over de gratis mogelijkheid om naar een andere computer te backuppen of naar een folder.
+1. Heb hier al 3 jaar een subscription van lopen, werkt goed. Gebruik het voor zowel off-site backup (cloud) als on-site backup (NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
The Eagle schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:56:
Dan heb ik niks gezegd. En snap ik ineens waarom het allemaal zo moeilijk moet :P

* The Eagle rent
Ik snap het eigenlijk niet, want zo moeilijk is de oplossing niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Zo moeilijk is het inderdaad niet :D heb nu rsync lopen met een crontab :)

Er is alleen (voor zover ik weet) geen manier om de schijf automatisch te laten un-mounten na de backup. Ik vraag me ook af hoe rsync er mee om gaat als de schijf niet gevonden kan worden, blijft hij het proberen of pakt hij gewoon de eerst volgende mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

rsync weet niets (weinig) van schijven. Als je ze automatisch wilt laten un-mounten na een backup, zul je een Automator workflow of een bash-script o.i.d. moeten schrijven (diskutil eject BACKUP bijvoorbeeld). Afhankelijk van hoe je rsync commando er precies uitziet, zal rsync waarschijnlijk botweg naar /Volumes/BACKUP schrijven, wat dan uiteindelijk op je lokale hardeschijf terechtkomt. Als je dan de volgende keer je BACKUP schijf mount, komt deze op /Volumes/BACKUP-1 terecht. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden, eventueel in je bash-script :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Klopt, net even getest. Mijn backup schijf is /Volumes/Backup/Laptop, als deze niet bestaat creëert hij deze zelf. Dat is niet helemaal de bedoeling aangezien ik overdag niet thuis ben.

Wellicht iets als
code:
1
mount /path/to/backup && rsync

of
code:
1
if mountpoint { rsync } else { exit; }

gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Ik heb nu een script wat prima werkt zolang ik thuis ben (en het netwerk dus beschikbaar is). Als ik echter buitenshuis ben wil ik dat hij het script annuleert als het mounten niet lukt, daar loopt hij nu nog op vast.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11