Mobo & CPU vervangen, pc start niet op, max 1 seconde

Pagina: 1
Acties:

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11-2025
Hallo allemaal,

Ik heb vermoedelijk wat fout gedaan bij het upgraden van m'n pc.Ik kan echter niet bedenken wat er mis is, en ik hoop dat een van jullie dat wel kan.

Wat is het probleem:
Ik heb m'n moederbord en CPU vervangen. Alles netjes volgens het boekje. Echter start de pc nu niet meer op. Hij slaat aan voor een deel van een seconde. De Ledjes lichten op, de ventilators slaan aan, en alles gaat weer uit. Mijn beeldscherm wordt nog welk uit slaapstand gehaald hierdoor. Het lijkt alsof de harde schijf wel aan blijft,maar het is mogelijk dat er een apparaat in de buurt staat dat uit gaat, het geluid gaat namelijk pas uit als ik mn hele stekkerblok uitzet. Alles neigt tot dusverre naar een voedingsprobleem...

Wat heb ik geprobeerd:
Alle randapparatuur er af halen, om wat minder druk op de (zware overkill) voeding te hebben, geen effect.

Vervolgens heb ik de headers even nagelopen, en de satapoort uit SSD caching gehaald en in een normaal SATA 600 poort gestopt (wellicht dat een ssd met een os er op niet geschikt was voor caching ofzo... maar volgens mij komt dat pas later in het opstartproces)'

Ik heb vervolgens even gegoogled, maar met weinig succes. Ik moet echter dit weekend typen aan een paper, en daarvoor zou mn pc wel heel handig zijn. Sorry dus dat ik nog niet heel veel heb geprobeerd, maar ik hoop dat 1 van jullie het proces kan versnellen.

edit:

inmiddels ook 3 van de 4 geheugenreepjes er uit gehaald en de biosbatterij tijdelijk er uit gehaald... Beiden geen effect.

De specs nieuw & oud:

Voor de upgrade (werkend)
AMD Phenom II X4 965
Coolermaster Hyper TX3
ASrock 870 Xtreme 3
8gb TEAM geheugen (weet het typenummer niet)
Sapphire R290 OC TRI-X
Corsair 800GS (800 watt non modulaire voeding)
Samsung HD103SJ
Samsung 830 128gb
Random LG dvd speler
Antec twelve hundred (berg koelers intern)

Na de upgrade:
Intel I7 3820
Thermaltake FRIO advanced
Asus Sabertooth x79

En de rest is gelijk:
8gb TEAM geheugen (weet het typenummer niet)
Sapphire R290 OC TRI-X
Corsair 800GS (800 watt non modulaire voeding)
Samsung HD103SJ
Samsung 830 128gb
Random LG dvd speler
Antec twelve hundred (berg koelers intern)

Het enige dat misschien nog het vermelden waard is: Asus geeft normaal een headerblokje bij moederborden... Die zat er niet meer bij, dus ik heb de headers direct aangesloten op het moederbord... Moet kunnen lijkt me, maar wellicht is het zinvol om te noemen.

Best een flinke pc als je het mij vraagt, maar de voeding is nogal altijd ruim voldoende, 800w van een goed merk. Verder slaat de PC even aan, dus de voeding doet het wel. Tot slot deed hij het gister nog in mn oude pc, terwijl er twee (drie als je de koeler telt) nieuwe onderdelen inzitten. Het lijkt me logischer dat het probleem daar ligt, of bij het werkt dat ik heb verricht.

Zowel het moederbord en de CPU zijn gekocht bij goed beoordeelde tweakers en kwamen keurig verpakt aan, de cpu zit netjes met het driehoekje linksonder, de koeler zit volledig vastgedraaid en de pinnetjes van het moederbord waren netjes.

Tot slot wat fotos (sorry voor het gebrekkige kleurenschema binnen mn pc :P ). Wellicht ben ik blind voor m'n eigen fouten...

Overzicht 1: (bovenste helft)

Overzicht 2: (onderste helft)

Bovenkant moederbord (stroom, CPU koeling en geheugen)

De satapoorten

En tot slot: De headers

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Als ik nog wat kan vertellen, vraag het gerust

Edit: eindelijk wat zinvolle draadjes gevonden:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/759338-PC-slaat-vrijwel-direct-weer-af

http://nl.hardware.info/forum/threads/pc-slaat-direct-af-naar-opstarten.200903/

[ Voor 13% gewijzigd door Dynion op 07-03-2015 16:01 ]

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-01 08:40
Echt even vanuit het niets proberen? Dus alleen Mobo, 1 geheugenbankje en het liefs een andere videokaart (er is dacht ik uit mijn hoofd geen onboard video toch? als wel: die gebruiken). Booten van een dvd. Als dat werkt, langzaam weer opbouwen?

Verwijderd

geen pennetjes van de socket verbogen of gebroken?.

• jorritkramer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-02 01:26
Hey,

Dat is vreemd bij mij deed hij het gewoon!
Ik zal je maandag het headerblokje sturen heb deze even op gezocht vergeten:( maar dit zou niet het probleem mogen zijn! Ik zal verder ook nog even zoeken! Ook zal ik je garantie bewijs even mailen als je mij je mail kunt sturen:)

Groetjes,

Jorrit

Verwijderd

Omdat het nog erg vroeg is heb ik nog geen zin om de QVL van de sabertooth na te kijken maar staat jou geheugen daar bij?
Uit ervaring weet ik dat de sabertooth nogal kieskeurig is wat betreft geheugen. Heb namelijk al eens met het zelfde probleem geworsteld met de zelfde setup.

Ik had toen een 8GB kingston kitje maar die vrat hij niet.

Succes

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Staan de afstandsbusjes van het bord wel goed? ATX is wel een standaard, maar sommige borden hebben wel eens een afstandbusje meer of minder nodig dan de ander. Kan dus zijn dat ie ergens kortsluiting maakt.

Wat je dus nog zou kunnen proberen, is je systeem uitbouwen (dus buiten de kast, op de doos van het moederbord of iets dergelijks) en kijken of die dan wel wil starten. (bord gewoon op de doos leggen, GEEN antistatische zak eronder wat je soms ziet).

• Dynion
Sorry, ik krijg geen notificaties op mn eigen topicje :P Ik heb jullie even genegeerd.

Bedankt voor alle reacties!

De cpu pinnetjes was ook het eerste dat ik verwachtte, ik heb hem nog niet uitgebouwd om te controleren, maar ik verwacht daar geen problemen... Het moederbord arriveerde netjes en ik ben er zelf ook goed mee omgegaan.. Ik zal hem morgen nog even uitbouwen voor een dubbele check. Zou de pc uberhaupt na 0,1 seconde uitvallen als het aan een pinnetje lag?

De moederbord ophogertjes zaten eerst inderdaad fout, mijn oude bord had er 10, deze maar 9... Maar daar kwam ik al achter tijdens het opbouwen.

Over het geheugen... Tsja, het zou kunnen... Ik heb alleen geen 2e set geheugen liggen, en geen idee wat het typenummer is van deze... de sabertooth slikt in ieder geval 5 types team geheugen, en ik heb een set teamgeheugen... Iemand een idee hoe ik er achter kom welk type?

En vanuit het niks bouwen... ik heb dat al deels geprobeerd, maar ik moet hem een keer wat verder strippen... Het kleinste tot nu toe:

Cpu-mobo-koeler-ssd-1 geheugenbankje-videokaart. Dat werkte ook niet...

Voor op een doos opbouwen... mag de voeding wel in de kast blijven? ik kijk er niet bepaald naar uit om die uit te bouwen (1 schroefdraad is beschadigd, als die er uitgaat, gaat ie er nooit meer in)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Voeding mag wel in de kast blijven, word misschien wat lastig met de lengte van de kabels, maar dat maakt verder niet zoveel uit.

Uitvallen na 0,1 seconden zoals je aangeeft doet mij des te meer vermoeden dat er ergens kortsluiting word gemaakt (en gelukkig zijn de meeste voedingen daar tegen beveiligt en schakelen meteen weer uit).

Kan soms door iets heel lulligs komen, schroefje dat is weggevallen, een kabeltje dat per ongeluk tegen een stukje metaal komt, enz.

• Dynion
Hallo,

Ik ben weer evne bezig geweest
ik heb het moederbord buiten de kast gehaald, alle satapoorten headers etc afgekoppeld, toen bedacht ik me dat de power_SW header misschien wel zinvol was, en heb ik die weer aangesloten. het groene SB_Power lampje blijft aanstaan, maar wederom slaan de fans slechts 0,1 seconde aan.

vervolgens heb ik de processorkoeler afgekoppeld. De pinnetjes zijn in perfecte staat. Ik had niet anders verwacht, het is niet mijn eerste pc :p Waar ik echter wel achter kwam, is dat de processor zelf een donkerder plekje (of soms in ander licht een lichter plekje heeft, aan de zijde va de contacten. Dit spreid zich over zo'n 10 contactjes aan de rechteronderkant... Kan dit iets zijn?

Verder heb ik geen gekheden kunnen vinden, alleen zat het paneeltje van het I/O shield (zo heet dat geloof ik, alle connectoren aan de achterkant van je pc) een tikje scheef zat...

Iemand nog ideeën? of heb ik een stukke processor
Edit:

Ik heb een issue gevonden... Mijn geheugen is van het type Team TVD32048M1333C9

alle ondersteunde reepjes eindigen op C7

Kan dit het probleem zijn?
?

mvg,
Dynion

[ Voor 7% gewijzigd door Dynion op 09-03-2015 22:03 ]

• jorritkramer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-02 01:26
Hallo,

zo ver ik weet kan het geheugen geen kwaad want als hij het geheugen niet goed las dan was hij gewoon gaan piepen. heb je ook een andere voeding geprobeerd want lijkt inderdaad dat hij gewoon ergens kortsluiting maakt! ik heb ook nog even verder op internet gezocht. of probeer de bios batterij even er uit te halen en dan er weer in! in dit topic staan ook nog wat oplossingen van het zelfde probleem: http://www.tomshardware.c...oot-fans-spin-moment-quit

Groetjes,

Jorrit

• Dynion
Ik ben nog even aan het sleutelen geweest.

Ik heb de voeding ook uitgebouwd, en alle kabels e.d. er uit getrokken, geen contact meer met de kast, enkel de header kabel.

Mijn oude setup (asrock 870 & phenom) start perfect op. De voeding werkt dus prima.

De nieuwe set up, heeft hetzelfde probleem wederom.

Vervolgens heb ik het geheugen uit een andere pc gestolen. Ook dit geheugen is officieel niet ondersteund, het is corsair vengeance spul. Dit maakte geen verschil.

conclusie: één van de nieuwe onderdelen is stuk. De nieuwe onderdelen zijn:

- processor (met een klein vlekje, nog steeds geen idee of dat een issue kan zijn)
- moederbord (1000 dingen diehet probleem kunnen zijn, de pinnetjes zijn in orde, en er is garantie op
- de processorkoeler

De laatste ga ik zo afkoppelen (de ventilatoren dan,niet het koelblok ivm doorbrandgevaar) Dan is hij tijdelijk passief gekoeld (moet makkelijk kunnen voor een paar minuutjes gezien het gigantische koelblok, ik richt er ook even een ventilator op.

met de processorkoeler afgekoppeld startte hij de eerste 2x zoals gewoonlijk niet op, de 3e x kwam hij wat verder (7 seconden ofzo) het CPU_led lampje ging toen branden... Ik gok dat dit komt omdat er geen ventilator aan stond?

als dat ook geen verschil maakt (lijkt me sterk dat het verschil maakt) dan kan het moederbord RMA.

Dat leek mij in ieder geval de meest logische route vanaf hier... Andere ideeën zijn welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Dynion op 10-03-2015 13:31 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:23

Dark

who tweaked the light?

cpu met verschroeide pads... is die niet gewoon doorgebrand? hoe erg ziet dat eruit? maak er eens een foto van?

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 20:39
De cpu is gegarandeerd 100% in orde. Wees daar maar gerust op.

Wat ik echter niet terug vind zijn je bios settings. Misschien heeft er wel een overclock op gestaan die je cpu niet zo leuk vind en valt daardoor uit. Zelfde verhaal bij de meesten die overklokte, verder dan de bios post ga je dan niet komen.

Don't dream your life, Live your dreams!

• Dynion
de bios batterij is al verwijderd geweest... Dat kan het probleem inmiddels niet meer zijn. Moederbord gaat eerst RMA, daar zit namelijk 5 jaar garantie op... :) Ik gok dat dat het probleem zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dynion op 10-03-2015 14:41 ]

• Dynion
Op aanvraag de fotos.

Eerst de frontale foto:

http://i59.tinypic.com/vzv781.jpg

je ziet het niet zo goed, maar kijk eens rechts, vlak boven het zwarte inhammetje

Dan de foto onder een hoek, dan zie je toch heel duidelijk een vlekje.

http://i57.tinypic.com/ej5x4w.jpg

Is dit ernstig?

• ADMIRAL DAVE
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
@Dynion

Als ik de foto zo bekijk heeft je processor om wat van reden dan ook een flinke opdonder gekregen, als dat het geval is bestaat de mogelijkheid dat deze defect is. Heb je nog een andere passende processor.

Controleer ook of je processor sorcet niet beschadigt is, het kan goed zijn dat deze ook defect is.

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:23

Dark

who tweaked the light?

Ik vind de cpu er niet al te erg uitzien, meer alsof er in de buurt iets gesmolten is, maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld dit: http://www.anandtech.com/show/2859

ben benieuwd hoe de socket eruit ziet tegenover dat plekje...

proc met een gummetje schoonmaken, zodat het er weer behoorlijk schoon uit komt te zien...

• Dynion
moederbord heeft het nooit gedaan, maar het ziet er wel netjes uit. Hij is net RMA gestuurd.

kun je een cpu gewoon gummen? zonder statische elektriciteit?

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 18:11
Ik maak de cpu aan bijde kanten schoon met een ontvetter Bij voorbeeld Motip 600 kan je bij elke goede automatrialen handel kopen. Het is laat geen sporen achter word gebruikt door spuiters en je kan met een zo'n busje 2500 cpu,s poetsen. De meest hardnekkige koelpasta verdwijnt als sneeuw voor de zon.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 20:39
Het lijkt meer op een soort van dof geslagen contactjes door een vieze vingerafdruk als je het langer bekijkt.

Don't dream your life, Live your dreams!

Pagina: 1