Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 20:06
Ik heb sinds vandaag een nieuwe switch, te weten de semi-managed TP-link TL-SG108E. Nu heb ik de Windows utility geïnstalleerd om mijn switch te beheren, maar krijg daarbij steeds de foutmelding Host IP adres en switch IP adres moeten op hetzelfde subnet zitten.

Nu ben ik internet opgegaan en heb inmiddels een aantal variabelen geprobeerd om Subnet Mask aan te passen. dat aanpassen gaat prima, maar ik blijf bovenstaande melding krijgen. Ik doe ongetwijfeld iets fout en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0Xm7kt3l.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gwTgRNGl.png

[ Voor 6% gewijzigd door rows op 07-03-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
Welke IP adres reeks gebruik je? Je zit waarschijnlijk niet in de IP adres reeks als de switch. Je switch heeft blijkbaar 192.168.0.1 255.255.255.0. Vandaar die melding. Subnetmask aanpassen is een workaround en geen volledige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Kijk even in welke ip-range je pc. Sluit vervolgens de pc als enige aan op de switch, geef de pc handmatig een ip-adres in de range van de switch (bv 192.168.0.100). Start nu opnieuw de beheer-tool, pas het ip-adres van de switch aan naar een adres in de range waarin je pc eerst zat (maar wel buiten de dhcp range van je router) en zet daarna je pc weer terug op dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
OK thx plizz en Nielson voor jullie help, ik ga ermee aan de gang. Ik zal kijken met IPConfig wat mijn ip adres is van mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 19:19
Had laatst het zelfde probleem, zet je firewall van je virusscanner ofzo even uit. Toen lukte het bij mij namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:53
Jordyz schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 18:44:
Had laatst het zelfde probleem, zet je firewall van je virusscanner ofzo even uit. Toen lukte het bij mij namelijk wel.
Dat staat hier echt helemaal los van, de oplossing van Nielson is de juiste weg om dit te doen :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 19:19
Downloader_NL schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 18:54:
[...]

Dat staat hier echt helemaal los van, de oplossing van Nielson is de juiste weg om dit te doen :P
Ja, ik had die oplossing van Nielson ook gedaan maar toen werkte het nog steeds niet, heb toen gezocht op Google en daar kwam uit dat je eens de firewall moest uitzettten en toen werkte het. Maar heeft het wel ergens anders aan gelegen, dat weet ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bij mij is het zo dat ik via de computer waar ik mee in wil loggen op poort 1 van mijn switch aangesloten moet hebben anders kom ik ook niet in mijn switch firewall maakt bij mij niet uit.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

Zo te zien op het 1e screenshot gebruik je Ziggo (adhv outside IP). Ziggo gebruikt veelal de 192.168.178.xxx reeks in hun routers. Zoals Nielson al aangeeft controleer dit even. Waarschijnlijk als je het IP adres in de switch aanpast naar de 192.168.178.xxx reeks moet het goed komen. Gebruik dan alleen niet 192.168.178.1, dit is het standaard IP adres van de Ziggo router, mits je het zelf hebt aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Klopt het betreft hier idd een Ziggo aansluiting ;) Het blijft nog wel wat prutsen hoor. Ik ben blijkbaar toch een behoorlijke n00b op dit gebied. Ik weet alles van gaming, gaming hardware en wat OC kennis, maar netwerken is een vak apart blijkbaar.

Ik ben inmiddels wel in het menu gekomen van mijn switch, maar toen deed mijn internet verbinding het niet meer. daarnaast heb ik ook nog een Synology NAS die het weer moet gaan doen.

Momenteel ziet mijn netwerk er als volgt uit:
Alles komt binnen op een cisco router van Ziggo, die ik in bridge heb laten zetten, omdat het een ongelofelijke slechte wifi bereik had. Daarna zou het naar deze switch moeten gaan. Vanuit mijn switch zit er een Fritzbox op, die ik nog wel even in AP stand moet zetten, omdat dit een L2 switch betreft denk ik. Het stomme is alleen dat ik ook het menu van mijn fritzbox niet meer in kom, dus ik zal hem eerst rechtstreeks aan mijn pc hangen zonder iets anders denk ik. Ook mijn NAS en gamebak zijn aangesloten op deze switch. In de toekomst (binnen drie weken) zal ik er nog een AP op gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door rows op 07-03-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Je huidige netwerk topologie gaat niet werken, omdat je geen NAT en een dhcp server (router) in je netwerk.
Je moet een router achter je bridge Ziggo modem zetten, bijvoorbeeld die fritzbox. Op die fritzbox sluit je de rest van netwerk aan, dus je switch, NAS, gamepc en toekomstige AP.
Je Fritzbox dient als router met NAT en DHCP. Wijzig alle hard instelde IP adres op alle apparatuur naar je nieuwe netwerk IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
plizz schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:38:
Je huidige netwerk topologie gaat niet werken, omdat je geen NAT en een dhcp server (router) in je netwerk.
Je moet een router achter je bridge Ziggo modem zetten, bijvoorbeeld die fritzbox. Op die fritzbox sluit je de rest van netwerk aan, dus je switch, NAS, gamepc en toekomstige AP.
Je Fritzbox dient als router met NAT en DHCP. Wijzig alle hard instelde IP adres op alle apparatuur naar je nieuwe netwerk IP adres.
Precies wat Plizz zegt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je laat de Cisco weer in NAT mode zetten, zet alleen de wifi uit en hang je switch daarachter. Dan kun je je Fritzbox ergens als AP inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
OK, dank je wel plizz, dan zit daar waarschijnlijk mijn denkfout. Ik ga het proberen zoals jij dat aangeeft.

@BazzH, Is misschien ook wel een goede oplossing voor mij gezien het feit dat ik nog een AP nodig heb. Ik vraag mij alleen af of dat goed gaat werken aangezien die Cisco een flutding is? Ik dacht dat het uitzetten van wifi op die cisco alleen kon door bridgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet ik niet. Ik heb zelf een Ubee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
zijn er trouwens geen switches die de router functionaliteiten voor hun rekening kunnen nemen zoals bijvoorbeeld de Ubiquiti EdgeRouter, maar dan zonder POE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Routing is het probleem niet (afhankelijk van de level van je switch), maar NAT, DNS en DHCP zijn het probleem. De edgerouter is natuurlijk geen normale switch, maar een router met ingebouwde switch (vrijwel alle routers hebben een interne switch).

[ Voor 39% gewijzigd door |sWORDs| op 07-03-2015 23:29 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
rows schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 22:04:
OK, dank je wel plizz, dan zit daar waarschijnlijk mijn denkfout. Ik ga het proberen zoals jij dat aangeeft.

@BazzH, Is misschien ook wel een goede oplossing voor mij gezien het feit dat ik nog een AP nodig heb. Ik vraag mij alleen af of dat goed gaat werken aangezien die Cisco een flutding is? Ik dacht dat het uitzetten van wifi op die cisco alleen kon door bridgen?
Wifi kan je gewoon uitzetten in de router en de publieke FON Wifi kan je uitzetten via mijn Ziggo , dit heeft niets met bridge modus te maaien. bridge gebruik je alleen als je zelf een router wilt draaien ipv die van Ziggo

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Laatst online: 16-09 11:14
rows schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:25:
zijn er trouwens geen switches die de router functionaliteiten voor hun rekening kunnen nemen zoals bijvoorbeeld de Ubiquiti EdgeRouter, maar dan zonder POE?
Heb hier thuis een Edgerouter lite staan, 3 poorts model, zonder POE.
Staat in de pricewatch.
Enige kennis is wel vereist, out of the box doet het ding namelijk niks.
Hij moet per poort ingesteld worden.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Thx andy, daar had ik blijkbaar overheen gekeken, maar dat komt wellicht ook omdat ik minimaal 5 poorten nodig heb en daar naar gekeken heb. Mooi systeem, maar wellicht wat lastig voor mij om in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Via webinterface van Edgerouter kom je best ver, maar dan is netwerkkennis vereist om die router te configureren. Zoals NAT, DNS, DHCP, VLANs, firewall rules. Gezien jouw kennis zal ik niet wagen.
Mocht je willen verdiepen in netwerken dan raad ik Cisco CCNA aan voor basis netwerk.
Pagina: 1