Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SippyChao
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-07 19:45
Hallo iedereen!

Voor een kennis heb ik laatst een nieuwe computer in elkaar gezet, alleen word deze veel te heet en ik weet niet waarom.

De specificaties:
CPU: AMD Athlon x4 860K
Mobo: MSI A78M-E45
GPU: MSI R7 250X
RAM: 8GB Crucial balistix
PSU: Antec Basiq VP350P
Behuizing: Cooler Master K280 (standaard airflow)
Opslag: Sandisk 128GB SSD en een 250GB WD blue

De processor springt erg tussen temps, idle hangt hij rond de 60 - 70 maar zodra je bijvoorbeeld een venster versleept of een willekeurig programma opent springt hij meteen naar boven de 80.
En bij langer (niet intensief gebruik) valt hij gewoon uit. (denk aan ongeveer een half uurtje)

Dingen die ik al geprobeerd heb:

Getest op Windows 7 64 bits en Windows 8.1 64 bits
Andere voeding
Cpu en mobo naar de RMA van azerty
Bios resetten
Koeler vervangen door een scythe shuriken

Het enigste wat ik me nog kan bedenken is eventueel de bios updaten... maar ik wou het eigenlijk eerst even hier vragen :)

(PS. De RMA van azerty had alleen een nieuwe processor gestuurd, het zelfde moederbord kwam terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Dat de temparatuur langzaam verder oploopt ligt waarschijnlijk aan beroerde airflow in de kast. Of hij word opgesloten in een kast of iets dergelijks. Funest voor je temparaturen.

Voel eens of je koelblok ook warm word, ja hij zit goed gemonteerd. Nee, hij zit slecht gemonteerd of je bent vergeten die plastic kap van de koeler te halen. Je zou niet de eerste zijn.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
ik zou eerst de processor even loshalen van het moederbord, schoonmaken en dan voorzien van een nieuwe koelpasta, niet groter dan een erwt!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SippyChao
Bedankt voor de reacties!

De temperatuur loopt niet op, hij is meteen op 80 (http://i.imgur.com/NImxbGe.jpg) en koelt dan vervolgens af, alleen om naderhand weer te stijgen zodra je wat doet.

Ik heb deze keer de shuriken er weer opgezet, ik ben er vrij zeker van dat hij er zo goed als mogelijk opzit, inclusief het erwtje koelpasta.

Toch vind ik het wel opmerkelijk dat geen enkel onderdeel warm aanvoelt rond de processor, de achterkant van het mobo niet, het koelblok niet, zover ik onder het koelblok kon voelen ook niet.

(met prime95 knalt hij meteen naar 90 graden (niet langzamerhand))

[ Voor 14% gewijzigd door SippyChao op 07-03-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het koelblok en/of diens heatpipes worden dus niet warm?
Als de koeler koel blijft en de CPU 70~80 graden, dan is er toch ergens een gebrek aan warmteoverdracht van processor naar de koeler toe. En zit deze er toch mogelijk niet goed op.

Maak ook eens gebruik van een andere tool dan Piriform Speccy. Bijvoorbeeld CoreTemp.
En wat is de temperatuur van de CPU zoals gemeten in de BIOS setup? Dus van het moederbord zelf.

Hoe ziet de koelpasta er uit nadat je de koeler er goed op hebt gezet en daarna weer verwijderd?
Goed uitgespreid? Plekken dun en andere plekken dik? Als je een foto kunt maken kan dat handig zijn.
Mogelijk is je processoroppervlak of de oppervlakte van de koeler niet recht naar concaaf/convex.

Andere mogelijkheid is dat de sensor defect is, maar daarvoor wil je eerst andere zaken uitsluiten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SippyChao
Ik corrigeer mezelf even, na even wachten zijn de heatpipes en koelblok wel degelijk warm.
Hier een foto van de koelpasta(deze heb ik na de foto er nog helemaal strak op gesmeerd, maar nog steeds geen verandering) : (http://i.imgur.com/7byvGnq.jpg)

Foto's van de BIOS:
(http://i.imgur.com/VMs7W2V.jpg)
(http://i.imgur.com/fFJazF1.jpg)

Coretemp geeft wel een stuk lagere temperaturen aan, maar helaas haalt dat niet weg dat de pc nog steeds last heeft van uitvallen... (http://imgur.com/UWBzyv6)

Extra foto met Prime95 aan: (http://i.imgur.com/uvSUnar.png)

[ Voor 6% gewijzigd door SippyChao op 07-03-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Pin me er niet op vast, maar als ik zo die 2e screen (van de bios) bekijk lijkt het er op alsof er teveel voltage op de CPU staat.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53
Standaard voltage van de CPU is volgens mij: 1.500 Volt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 08-03-2015 00:44 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het lijkt mij anders toch wel wat te veel koelpasta. Het doel daarvan is namelijk niet om een effen laagje tussen de processor en het koelblok te vormen, maar om oneffenheden tussen beiden op te vullen. Hier lijkt het meer naar een laagje tussen de 2 te neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 19:07

Nemesizz

Untouchable

Vergeet niet dat er nog steeds redelijk veel software is die de temperaturen van bepaalde AMD APU's (de Athlon X4 in dit geval is hetzelfde als een APU, alleen dan zonder onboard GPU) niet goed kan uitlezen.
Gevolg is dan vaak dat software veel te hoge temperaturen aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 18:39

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Nemesizz schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:59:
Vergeet niet dat er nog steeds redelijk veel software is die de temperaturen van bepaalde AMD APU's (de Athlon X4 in dit geval is hetzelfde als een APU, alleen dan zonder onboard GPU) niet goed kan uitlezen.
Gevolg is dan vaak dat software veel te hoge temperaturen aangeeft.
Sluit me volledig aan bij Nemesizz .
Heb zelf ook de 860 K en ik gebruik de software van mn mobo(msi comandcenter) om mn temperatuur te checken.
Dit omdat er bijna geen 1 programma is die de temps juist uitleest .

Coretemp/aida64/speedfan/hwmonitor/etc werken allen niet goed met deze cpu .

Hoe zijn je temps in de bios ?
Pagina: 1