Toon posts:

RAID 1 veranderen in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo heren,

Ik wil mijn Lenovo nas aanpassen dus de Raid instellingen.
Ik heb nu 2 schijven van 1T en die staan in Raid 1
Nu wil ik deze 2 schijven apart benaderen daarom moet ik de Raid instelling terug zetten naar Raid 0.
Nu is mijn vraag als ik de Raid terug zet wis die dan alle twee m'n schijven of blijf ik er altijd een zien waar de bestanden op slaan??

Dirkjan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je van RAIDtype verandert dan worden de schijven leeggegooid. Je bestaande volume(s) worden verwijderd en er wordt een nieuwe aangemaakt.
Waarom trouwens RAID0 in een NAS?

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-01 03:29

RobTweaks

Captain Hindsight

NAS op RAID1 lijkt mij de meest logische keuze. Als je de schijven apart wil benaderen, dan kan je eventueel nog kiezen voor JBOD...

JBOD ("Just a Bunch Of Disks") is het achter elkaar plakken van een aantal schijven waarbij de totale grootte de som is van de ruimte op alle schijven. Dit is op zich geen RAID maar wordt waarschijnlijk wel ondersteund.

JBOD is ietsje veiliger dan RAID-0, als een schijf stukgaat in een JBOD-set blijft de data op de andere schijven onaangetast. Bij RAID-0 is de hele set verbroken en is alle data verloren.

Maar goed, wat wil je precies bereiken?

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:14:
Ik heb nu 2 schijven van 1T en die staan in Raid 1
Nu wil ik deze 2 schijven apart benaderen daarom moet ik de Raid instelling terug zetten naar Raid 0.
Je wilt de schijven apart benaderen en wil veranderen naar raid0 ? Dan zie je nog steeds maar 1 volume, alleen tweemaal zo groot als eerst. Dat is niet per se winst, maar wel een groter risico.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RobTweaks schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:22:
JBOD is ietsje veiliger dan RAID-0, als een schijf stukgaat in een JBOD-set blijft de data op de andere schijven onaangetast. Bij RAID-0 is de hele set verbroken en is alle data verloren.
Ik verwacht dat je filesystem dan alsnog hartstikke gebroken is omdat er flinke delen van de structuur ontbreken.

De schijven apart benaderen is trouwens wat anders dan RAID0. Met RAID0 maak je alsnog één groot volume ter grootte van de capaciteit van de twee schijven bij elkaar opgeteld. Of is dat juist wat je wilt bereiken?
Bedenk dat er in zo'n situatie geen redundantie meer is. Zodra één schijf defect raakt ben je alle data kwijt!

Voor het overstappen naar RAID0 zul je een extra disk er bij moeten halen. Zodra je de RAID0 aanmaakt zal alle data op de betrokken schijven verloren gaan. De extra disk zou je dan in zetten om de data vooraf naar toe te kopiëren.

Geen RAID0, maar aparte losse schijven:
Wanneer je de schijven als aparte disken wilt benaderen zul je van elke vorm van RAID af moeten en terug naar single disk.
Omdat je nu RAID1 draait kun je in theorie een van de schijven er uit halen. De array kan gewoon door met de overgebleven schijf. De andere schijf kun je leeg gooien, herformatteren en inzetten om de data op op te slaan.
Daarna kun je de overgebleven RAID1 schijf wissen, herformatteren als single disk en inzetten.

Of dit echter allemaal op de NAS zelf kan en of deze ze ook als twee losse schijven kan representeren hangt nogal af van model en implementatie. In theorie kan het, maar of het in de praktijk ook zo kan, kan ik niet beantwoorden.

Wellicht moet je een uitgenomen schijf direct aan je PC hangen om ze te wissen. En daarna de NAS opdragen niet de RAID1 te moeten herbouwen zodra je de schijf terug plaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 07-03-2015 13:58 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil is als volgt.
Mijn lenovo nas heeft 4 sleuven.
Heb nu 2 x 1T die in RAID 1 staan maar deze zijn bijna vol.
Heb nu een derde schijf van 2T WD over kunnen nemen dus ik dacht als ik deze er bij zet ga ik daar m'n films en muziek op zetten maar volgens mij gaat die dan alles kopiëren naar deze schijf omdat de nas in raid 1 staat dus dacht ik als ik ze alle drie apart zet hou ik schijf 1 voor docenten (backup schijf altijd nog achter de hand) schijf 2 voor foto's en video's ( ook hier altijd een aparte back-up schijf van) en schijf 3 voor films en muziek. Dat was eigelijk mijn gedachte.

Dirkjan

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dan moet je helemaal geen RAID configuratie gebruiken, tenminste als de NAS dat ondersteund. Overigens wat versta jij onder backup? Hoe wil jij de NAS als backup gebruiken? Plaats jij dan de documenten en bestanden op de NAS en laat ze daarnaast ook op de origenel plek staan (laptop of ander device)?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je ze als losse schijven wil gaan gebruiken dan zou ik inderdaad geen RAID pakken. En al helemaal geen RAID0, dat is alleen maar interessant voor wat snelheidswinst, maar dat wil je eigenlijk niet hebben in een nas omdat het niet heel betrouwbaar is (1 foutje op een disk en je bent je array kwijt).

Dus ga ze als singledisk draaien zoals _Dune_ zegt, of als dat niet mocht lukken kun je nog altijd een RAIDarray op een enkele disk aanmaken (wat effectief dus geen enkele RAIDvorm is).

• Snowwie
  • Laatst online: 23-01 16:11
RAID0 is voor een NAS niet wenselijk, omdat je simpelweg de performance van RAID0 toch nooit en te nimmer over je netwerk haalt, plus je loopt het onnodige risico dat als 1 hdd faalt je gelijk al je data kwijt bent. Niet doen dus.

Beste is om voor JBOD te gaan, zoals RobTweaks al aangaf.

Mijn YouTube Channel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

je hebt een lenavo nas zeg je, met vier 3.5inch poorten. Als je die 2TB erin zet, kan je dan geen tweede array aanmaken, en daar die 2TB er als jbod aanhangen? Dan kan je zo de data van je raid-1 array overzetten naar de 2TB array en daarna de twee 1TB harddisk configureren zoals jij wenst ?

Kan dat niet, dan is het nog een optie om die 2TB eerst ergens anders in te hangen en dan via de usb? of externe sata van de lenavo, de data over te pompen naar je 2TB disk.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 2T er bij gezet dus schijf 3
Schijf 1 enschijf 2 staan in RAID1
Nu is de 3é schijf geformarteerd door de nas maar staat als ongebruikte schijf dus ik moet hem beberken om er gebruik van te kunnen maken.

Nu kan ik kiezen uit deze mogelijkheden

Selecteer Stations aan opslagsysteem toevoegen om een nieuw, zojuist geïnstalleerd station toe te voegen. U ziet deze optie alleen als er zich ten minste één ongebruikt station op uw ix4-300d bevindt.
4. Om de beveiliging op uw ix4-300d te wijzigen, kiest u een waarde in het vervolgmenu:

● Pariteit (RAID 5)
Gebruikt de ruimte van één station voor beveiliging en de overige ruimte is beschikbaar voor gegevensopslag.
● Mirror Stripe (RAID 10)

De helft van de opslagruimte wordt voor beveiliging gebruikt, waardoor de andere helft voor daadwerkelijke gegevens kan worden gebruikt.
● Geen (RAID 0)
Alle opslagruimte wordt voor gegevens gebruikt. Beschermt niet tegen gegevensverlies in het geval van een stationsfout, maar de stations worden gestriped voor betere prestaties.
● Geen
Gebruikt alle opslagruimte voor gegevens en biedt aaneengesloten opslagruimte door alle aangesloten stations te koppelen. Beschermt niet tegen het verlies van gegevens als er zich een probleem met het station voordoet

Welke moet ik kiezen om de 2T schijf apart te kunnen benaderen en niet al mijn bestanden kwijt raak

Idd ik heb een extra losse externe hdd schijf waar al m.n fotos en videos opstaan

Dirkjan

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mirror moet volgens mij lukken, al zal er dan niets gemiirrod worden. Je kan iig de data veilig naar de 2TB pompen, en daarna de twee 1TB opnieuw instellen en de data terugpompen.

Je kan ze allemaal proberen (behalve raid-5) , als het werkt: prima. Zoniet, maak een andere array aan en probeer opnieuw.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:44

Tazzios

..

Mirror Stripe (RAID 10) kan ook niet daarvoor heb je 4 schijven nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Oké als ik "geen " kiest dan worden al m'n schijven bij elkaar gezet tot één grote schijf van 4T.
En als ik "geen RAID 0" kies krijg ik aparte schijven te zien.
Heb ik het goed zo want dan ga ik het proberen

Dirkjan

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zodra je de raid-1 array en je nieuwe array kan zien en de tweede formatteren zit je goed ;)
Raid 10 hebben we het dan ook niet over. Het gaat om een tijdelijke oplossing waarbij hij de data van de raid-1 array naar de 2TB kan kopieeren.

Verwijderd

Topicstarter
Heren helaas is het niet gelukt ben alles kwijt.
Gelukkig alles op m'n backup schijf staan dus nu de hele mikmak terug zetten.
Heb nu twee schijven van beide 1T op Raid 0 staan maar ik zie nergens dat ze apart kunt benaderen alleen in de dashboard van lenovo zie je dat ik nu 2T opslag hebt ( voorheen 1T in raid 1)
Iemand idee hoe je deze twee schijven apart kunt gebruiken of zal dat niet gaan bij de lenovo nas?

Dirkjan

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het idee van raid0 is juist dat je 1 volume hebt ipv 2

Als je dat niet wil, zet je ze niet in raid maar gewoon als losse disks.

• Snowwie
Zie je dan nergens een optie om de raid volume 'af te breken'?

Haal de schijven er anders uit en formatteer ze individueel in je pc.

Raid0 in een NAS :N :N :N

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik raid 0 geselecteerd en krijg idd één grote volume dus dan moet ik (geen) selecteren maar dan snap ik de onderstaande text niet echt want daar bedoelen ze bij (geen) dat daar één grote volume krijgt

Zie bovenstaande post van mij

Verwijderd

Topicstarter
● Geen (RAID 0)
Alle opslagruimte wordt voor gegevens gebruikt. Beschermt niet tegen gegevensverlies in het geval van een stationsfout, maar de stations worden gestriped voor betere prestaties.
● Geen
Gebruikt alle opslagruimte voor gegevens en biedt aaneengesloten opslagruimte door alle aangesloten stations te koppelen. Beschermt niet tegen het verlies van gegevens als er zich een probleem met het station voordoet

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik het snapt. Ik moet (geen) selecteren en dan het vinkje weg laten bij stations koppelen

• Snowwie
Jup, "geen" is in dit geval hetzelfde als JBOD (Just a Bunch Of Disks), en om 1 volume te houden moet je je stations juist wel koppelen.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan maar blijf in m'n dachsboard een totale grote zien van 1,75T en 195,57MB gebruikte ruimte.
2 schijven gekoppeld in raid JBOD (geen)
Normaal gesproken zou ik share aan moeten maken maar dan krijg je ook geen aparte stations te zien.
Moet ik soms iets met iSCSI doen??

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:31
Iscsi is heel iets anders. Bij mijn weten ondersteunt lenovo geen "losse" schijven, de nas zal altijd alle schijven aan elkaar koppelen, doch in verschillende opstellingen. Dmv shares kan je je gegevens scheiden, alleen niet bepalen op welke schijf het komt. Nas devices van qnap en synology ondersteunen dit wel.

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik ook al want krijg het niet voor elkaar.
Zal nog één keer kontakt leggen met lenovo support want daar wordt je ook maar van het kasje naar de muur gestuurd
In ieder geval bedankt allemaal

Dirkjan

Verwijderd

Hier staat onderaan:
IMPORTANT: All disks within a single storage pool must meet the following requirements:
-Same manufacturer
-Same rotational speed
-Same capacity

Ik ga er van uit dat een storage pool een losse NAS is maar dat weet ik niet zeker.
Dit betekent dat je niet 1TB en 2TB schijven kunt mixen.
Zoals ik het lees ondersteunt de ix4-300d RAID 1, 5, 10, 0 en JBOD.
Of losse schijven nu wel of niet gaat staat niet expliciet vermeld.
Ik ben benieuwd of je er uit komt met Lenovo.

Heb je dit ook gelezen? Je 2TB schijf moet worden leeggemaakt en ook de partitietabel moet weg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 16:16 ]

Pagina: 1