Draadloze lader inbouwen in computer/laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:12
Hallo,

Ik ben bezig om mijn laptop aan te passen (heb een vrij dikke/grote laptop) en ben nu van plan om een draadloze lader in te bouwen in mijn laptop want heb sinds kort een lumia 930 die dus Qi wireless charging ondersteunt.
Probleem is: ik weet niet of het kwaad kan om de draaloze lader (zonder behuizing eromheen natuurlijk) boven op de harde schijf te plaatsen aangezien draadloze laders met Qi in iedergeval een magnetisch veld vormen en ik weet niet precies hoeveel impact dit heeft op de harde schijf zelf.
Verder word de draadloze lader van stroom voorzien door een USB poort maar dan vanaf de binnenzijde van de laptop. daar heb ik ook nog een vraag over. kan de poort dan nog steeds gebruikt worden voor het aansluiten van een USB stick?

Weet iemand of dit mogelijk is?
Als er nog vragen en of opmerkingen zijn hoor ik het graag!

IT Guru :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen idee .. ik zou er iig een stuk mu-metaal tussen gooien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Ik zou me meer zorgen maken over de hoeveelheid vermogen die je over moet sturen om en te kunnen werken en te kunnen laden, om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
@Fish weet je ook of je daar een beetje makkelijk aan kan komen?

@Pizza_Boom het is een draadloze lader via micro usb en kan ook via de usb poort van een laptop worden aangesloten dus dat vermogen lijkt me niet zo'n probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Een stuk mu-metaal ertussen is denk ik een slecht idee, dan doet je lader het waarschijnlijk niet meer, ik verwacht dat het nogal hard de velden van de lader absorbeerd.

Ik verwacht eigenlijk niet dat een harde schijf problemen zou geven met zo'n lader ernaast, ze zijn al vrij goed afgeschermd uit zichzelf, en zo gevoelig zijn harddisk niet.
Al is vervangen door een SSD sowieso een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mu metaal absorbeert niet. Dat doet "gewoon" metaal juist. die geleid de veldlijnen (denk maar even aan het inductiefornuis)
Wikipedia: Mumetaal

of zit ik nou verkeerd te denken ?

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 07-03-2015 11:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Op een blanco magneet doet hij de veldlijnen geleiden, maar een Qi charger heeft geen magneten, maar hf spoelen.
Dat gaat heel anders, op veranderende velden absorbeerd elk metaal, kijk bijv naar het inductief verwarmen van alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat zijn zo ongeveer de enige pannen die juist niet werken op mijn inductiefornuis :P
(maar ik begrijp wel iets van de magnetische flux en inductie)

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 07-03-2015 12:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
Een SSD heb ik al in mijn laptop zitten :p alleen als ik de HDD en de SSD van plek zou ruilen dan past de HDD niet meer want die is vrij dik.
Linkjes hieronder is de onderkant van de laptop te zien en de ruimte (gedeeltelijk zelf gecreëerd) in de HDD bay.
Op de foto gezien zit links van de HDD een USB poort waar de stroom vandaan te halen valt

http://imgur.com/sny3LEx
http://imgur.com/A4iFrWl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
BJD1997 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:00:
Probleem is: ik weet niet of het kwaad kan om de draaloze lader (zonder behuizing eromheen natuurlijk) boven op de harde schijf te plaatsen aangezien draadloze laders met Qi in iedergeval een magnetisch veld vormen en ik weet niet precies hoeveel impact dit heeft op de harde schijf zelf.
Als het goed is helemaal niks. Harddisk behuizingen zijn volledig van metaal en vormen daarmee een Faraday kooi, dus dat zou ze van de buitenkant immuun moeten maken voor EM- en magneetstraling.

Of je de ruimte in je laptopbehuizing hebt om daar een QI-spoel in kwijt te raken, das een tweede. Alle laptops die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad benutten die behuizing nagenoeg maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
[b][message=43860422,noline]@Pizza_Boom het is een draadloze lader via micro usb en kan ook via de usb poort van een laptop worden aangesloten dus dat vermogen lijkt me niet zo'n probleem
Die USB poort zal me een rotzorg zijn, jij wil je laptop laden en gelijktijdig gebruiken, dus je zult flink wat vermogen via je spoelen over moeten kunnen sturen. Daar zou ik me zogen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
Een USB poort kan toch niet meer gebruiken dan de maximale stroom hoeveelheid van de USB poort (ik weet zo niet eat de maximum is) maar als ik de draadloze oplader aan mijn laptop aansluit via USB dan kan ik mijn telefoon gewoon opladen en tegelijkertijd ermee werken (wel met de laptop constant aan netstroom want die accu houd het niet lang vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zondag 08 maart 2015 @ 01:27:
[...]
Die USB poort zal me een rotzorg zijn, jij wil je laptop laden en gelijktijdig gebruiken, dus je zult flink wat vermogen via je spoelen over moeten kunnen sturen. Daar zou ik me zogen over maken.
Hij iwl andere apparaten met die draadloze lader laden he! Niet de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:28:
[...]

Hij iwl andere apparaten met die draadloze lader laden he! Niet de laptop.
Oh, ja. :+ :+

USB poorten op een laptop doen 500 mA tot 1 A, beetje afhankelijk van waar op de laptop ze zitten en hoe oud het is (ik heb een poort die ook op de accu, terwijl de laptop uit staat, 1A geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
Flake schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 22:57:
[...]

Als het goed is helemaal niks. Harddisk behuizingen zijn volledig van metaal en vormen daarmee een Faraday kooi, dus dat zou ze van de buitenkant immuun moeten maken voor EM- en magneetstraling.
Weet je dit zeker? heb op de plek namelijk een 2TB schijf zitten met al mijn data erop

namelijk deze: pricewatch: WD Green WD20NPVX
of zou het dan verstandig zijn voor dat ik dit probeer eerst een back-up te maken van de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zelfs al doe je helemaal niets geks met die hd is het al verstandig. helemaal als het belangrijke data is die je niet kan missen. Ga er altijd van uit dat ze stuk zullen gaan dan.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD1997
@Fish Ja daar heb je wel een punt. Toch maar even een back-up draaien van m'n data als ik thuis ben.

Pagina: 1