Zelfbouw pc school

Pagina: 1
Acties:

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is om een systeemje samen te stellen voor minder dan 100 euro waar wat leerlingen mee kunnen rotzooien. Het idee is wel dat het uiteindelijk een werkend systeem moet kunnen vormen waar een besturings systeem op kan draaien (windows xp als het moet)

Wat mag het systeem gaan kosten?
100 euro maximaal

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope sorry

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goedkope meuk onderdelen eigenlijk...

Ik heb zelf al een beetje rond gekeken maar kan niks voor onder de 100 euro vinden (met bestelkosten)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope maar wat voor een voorkeuren kan je hebben met maar 100 euro :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een kast met een window zou leuk zijn (zodat de leerlingen naar binnen kunnen kijken). Ik kan dit natuurlijk moeilijk als een eis stelen.

Ga je overklokken?
Misschien wel een leuk idee?

Ik heb alleen geen idee of het ook een goed idee is 8)7

Mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 2650 Boxed€ 25,95€ 25,95
1ASRock AM1B-M€ 27,-€ 27,-
1HP 375861-B21B, 72GB€ 10,06€ 10,06
1Gigabyte GZ-X4€ 15,40€ 15,40
1HP 300701-001€ 6,09€ 6,09
1Spire OEM 400W€ 15,-€ 15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 99,50

Misschien is verder een moederbord waar al een processor op zit goedkoper?

Misschien een kleine but video kaart of een SSD van 10 gig?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-03 21:37

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een paar issues met het lijstje:

- De hardeschijf die je hebt gekozen heeft een SAS (Serial Attached SCSI) aansluiting en zal waarschijnlijk niet gaan werken op het moederbord.
- Het geheugen dat je gekozen hebt is DDR1, maar het moederbord heeft DDR3 nodig.

Goedkoop zal ongetwijfeld kunnen, maar het zal wel lastig worden. Is het niet een idee om tweedehands onderdelen te gebruiken?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Rhannie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:46:
Een paar issues met het lijstje:

- De hardeschijf die je hebt gekozen heeft een SAS (Serial Attached SCSI) aansluiting en zal waarschijnlijk niet gaan werken op het moederbord.
- Het geheugen dat je gekozen hebt is DDR1, maar het moederbord heeft DDR3 nodig.

Goedkoop zal ongetwijfeld kunnen, maar het zal wel lastig worden. Is het niet een idee om tweedehands onderdelen te gebruiken?
zeker mogelijk ja...

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Voor 100 euro een systeem, scherm, muis en ramplank = tweedehands kijken.
Nieuw is je enige optie iets als een cheap scherm met raspberry pi oid...

Fixing things to the breaking point...

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

AzzKickah

06-CENSORED

Je hebt geen randapparatuur en alles moet van 100 euro. Dat gaat je natuurlijk never nooit lukken.

Ik neem aan dat je wel een beeldscherm hebt?

Kijk naar een oud beestje op Marktplaats, iets anders kan ik niet echt verzinnen.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02
Wachten op Windows 10 en dan een Raspberry 2? :)

https://dev.windows.com/en-us/featured/raspberrypi2support
http://blogs.windows.com/...coming-to-raspberry-pi-2/

[ Voor 28% gewijzigd door Junia op 06-03-2015 17:53 ]

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Gaat het echt over het gebruiken van de pc door de leerlingen of is dit een kastje om te leren over hardware? Dat is niet helemaal duidelijk. Misschien kun je daar wat over zeggen?

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
AzzKickah schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:50:
Je hebt geen randapparatuur en alles moet van 100 euro. Dat gaat je natuurlijk never nooit lukken.

Ik neem aan dat je wel een beeldscherm hebt?

Kijk naar een oud beestje op Marktplaats, iets anders kan ik niet echt verzinnen.
Nee wij hebben gewoon muis toetsenbord en beeld op school...

Verder is het idee dat het monteerbaar en demonteerbaar is en blijft...

tweedehands is een optie maar dan moet de pasta enz... allemaal van de processor verwijderd worden enz...

en daarbij krijg je dat de kast dan (omdat het waarschijnlijk gewoon een productie pc is). niet uitbreidbaar oid later.

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
lllustrious schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:53:
Gaat het echt over het gebruiken van de pc door de leerlingen of is dit een kastje om te leren over hardware? Dat is niet helemaal duidelijk. Misschien kun je daar wat over zeggen?
Het gaat echt om een computer club dingetje... Het hoeft niet allemaal perfect te werken met driver ondersteuning enz...

Het moet kunnen booten enz...

Het gaat inderdaad over het leren over hardware, hoe zo iets nu in elkaar zit en hoe je zelf zo iets zou kunnen bouwen...

Daarom zou een SSD of een Videokaart ook zo leuk zijn (gewoon meer onderdelen dus meer te doen :+ )

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

timicool schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:53:
[...]

Nee wij hebben gewoon muis toetsenbord en beeld op school...

Verder is het idee dat het monteerbaar en demonteerbaar is en blijft...

tweedehands is een optie maar dan moet de pasta enz... allemaal van de processor verwijderd worden enz...

en daarbij krijg je dat de kast dan (omdat het waarschijnlijk gewoon een productie pc is). niet uitbreidbaar oid later.
Dat hoeft niet. Er komt genoeg langs op de V&A van oude zelfbouw PCs.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag bij mij gratis een Antec Sonata II kast op komen halen, Utrecht. Als je interesse hebt, hoor ik het wel via DM

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-03 21:37

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Kijk anders eens in Vraag en Aanbod: http://tweakers.net/categ...HQNdZRKKgtSi5WsopUSlWJrAQ

Er staan genoeg PC's in voor minder dan 100 euro en veel daarvan zijn ex-gamebakken van andere Tweakers. Een PC als in mijn signature zou je makkelijk moeten kunnen halen voor dat geld. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Hann1BaL schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:56:
[...]

Dat hoeft niet. Er komt genoeg langs op de V&A van oude zelfbouw PCs.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je mag bij mij gratis een Antec Sonata II kast op komen halen, Utrecht. Als je interesse hebt, hoor ik het wel via DM
klinkt leuk maar we zitten helaas in eindhoven dus dat word hem waarschijnlijk niet :/

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
haha misschien kunnen we deze wel kopen:

V&A aangeboden: Commodore PC-10/II

ziet er wel leuk uit om gewoon te hebben xD

of deze?

V&A aangeboden: E6600 2,4Ghz, 4GB, 7300GT, Zalman Koeler

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

AzzKickah

06-CENSORED

Ja dan die 2e.

Om van te leren heb je aan die Commodore niet zoveel. Wel cool ding, en vlakbij waar mijn huis woont.... hmmmmm.......

• timicool
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
AzzKickah schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:31:
Ja dan die 2e.

Om van te leren heb je aan die Commodore niet zoveel. Wel cool ding, en vlakbij waar mijn huis woont.... hmmmmm.......
Neee niet nemen :(

Ik wil hem zelf misschien wel kopen :P

Is gewoon cool om op de computer club dinges te hebben en eens te kijken hoe die computers van "vroeger" werken :)
Pagina: 1