Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multimedia/werk laptop +- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:05
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat voornamelijk gebruikt worden door mijn vriendin, voor foto bewerking/fotoboeken maken, beetje surfen en mailen. Maar ook door mij voor als ik bereikbaarheidsdienst heb, om remote te kunnen inloggen op het werk.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
In principe met name thuis gebruik, maar zoals gezegd moet ik hem ook makkelijk mee kunnen nemen voor als ik bereikbaarheidsdienst heb. Bij een weekendje weg ofzo zal de laptop waarschijnlijk ook mee gaan.
Daarom al uitgekomen bij 15,6 inch modellen. 13 inch vind ik te klein, ook niet fijn voor foto bewerking, en 17 inch vind ik te groot om mee op de bank te zitten/mee te nemen. Er staat ook nog een game pc met 27 inch scherm thuis, dus een groot laptop scherm is niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn merk voorkeur gaat uit naar Asus, Acer of Dell. Uiteraard sta ik ook open voor andere modellen. Een laptop moet er voor mij ook mooi/strak uitzien. :P

Uiteraard heb ik al het een en ander uitgezocht en uitgekomen bij de volgende modellen:

- http://tweakers.net/price...-nitro-vn7-571g-5055.html
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-359432
Staat nog niet in pricewatch met specificaties, maar is wel al bij meerdere winkels te verkrijgen.
999 euro

- http://tweakers.net/price...9/asus-n551jk-cn157h.html
https://www.alternate.nl/...t/1155537?tk=6044&lk=6050
899 euro

De acer staat me het meeste aan qua design. Ik heb beide modellen in de winkel gezien en de acer voelde net wat degelijker aan, en ik vind de matzwarte look met metalen accenten gewoon mooi.

Het verschil tussen deze laptops zit in de processor, het scherm, en de opslag.

- De acer heeft een nieuwe generatie i5 5200u (dual core (met HT 4 threads) op 2,2 ghz), dit is een 14nm processor die een laag verbruik heeft. Goed voor de accu dus.
De asus heeft een i7 4710HQ (quad core (met HT 8 threads) op 2,5 ghz), dit is een 22nm processor, die een stuk onzuiniger is maar wel betere prestaties levert.

- Qua scherm heeft de acer een mat full hd ips scherm, en de asus een mat full hd led scherm. Voor fotobewerking heeft de acer dus een voorsprong, door de natuurlijke kleurweergave en betere kijkhoeken van een ips scherm.

- Wat opslag betreft heeft de acer een 128 gb ssd + 500 gb hdd, en de asus alleen een 750 gb hdd.
Sinds ik zelf in mijn pc een ssd heb, wil ik niet meer terug naar een hdd voor het besturingssysteem. Dus het liefst heb ik in de laptop ook een ssd. Bij de meeste modellen in deze prijsklasse zit er of een ssd in of een hdd. De acer heeft beide. Alleen maar een ssd lijkt me te weinig. Nu heb ik gisteren ook een NAS gekocht waar ik alle bestanden centraal op kan slaan, dus misschien is een grote extra hdd in de laptop wel niet nodig.

- De videokaart betreft beide een GTX 850m, waar die van acer 4gb videogeheugen heeft en die van asus 2gb.

Uiteindelijk heeft de acer wat mij betreft de meeste pluspunten. Ik vraag me alleen af hoe goed de processor in de praktijk presteert. Hier is nog niet veel over te vinden. Ik denk dat deze wel voldoende moet zijn voor hetgeen waar de laptop voor gebruikt gaat worden. Pluspunt is dat deze ook zuiniger is.
Ook is voor mijn gevoel acer altijd een beetje een budget merk geweest (kan het ook fout hebben). Maar de nitro serie ziet er zeer degelijk uit en kan volgens mij prima mee komen met de duurdere merken.
Iemand die toevallig ervaring heeft met deze serie van acer?

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:11

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik ben zelf geen voorstander van Acer, maar dat is puur gebaseerd op historische bevindingen. Laptops van € 400,-, € 800,- en zelfs van € 1.000,- zijn in mijn familie/kennissenkring gebruikt, en ik heb er alleen maar problemen over gehoord.

Dat schijnt met die Nitro's niet meer het geval te zijn, en ze worden vaak zat aangeraden hier in LAA dus slecht zullen ze niet zijn :)

Even volledig opnieuw:
De Asus heeft volgens de pricewatch geen IPS scherm althans, dit staat niet specifiek vermeldt. Volgens multimediacenter.nl heeft hij dat echter wél:
Asus N551JK 15.6i FHD/IPS AG i7-4710HQ SV 8G 750G 5400R GTX850M 2G SM-DVD Win 8.1 [OP=OP]
Let wel op dat ze er volgens de website nog maar 1 van hebben. Ik vond het al vreemd dat de specs exact gelijk waren aan de 130H, terwijl de 130H € 120,- goedkoper is, maar dat komt dus omdat de 157H wel degelijk een IPS paneel heeft.

V.w.b. de videokaart, ik neem aan dat je met de 2 GB variant wel weg kunt. Ik weet niet welke processen je exact draait, maar ik kan me niet voorstellen dat je videokaart daar de bottleneck wordt. Dit zou je overigens wel na kunnen kijken bij de systeemeisen van je software natuurlijk.

M.b.t. de processor, de nieuwe Broadwell is leuk, maar is - in dit geval - eigenlijk appels met peren vergelijken. Een U (Undervolted) processor is per definitie zuiniger dan een MQ, simpelweg omdat deze minder stroom vragen. Het feit dat deze op 14nm i.p.v. 22nm geproduceerd zijn helpt allicht mee, maar vergelijk een Haswell U met een Haswell MQ en je zult zien dat de U ook hier energiezuiniger is en dat dus de laptop langer met z'n accu doet. Daarnaast lever je met een U serie natuurlijk in op de hoeveelheid cores en kloksnelheid, en ik verwacht dat je daar eerder problemen mee gaat krijgen als met de hoeveelheid videogeheugen. Maar nogmaals, check even de systeemeisen van je software :Y

[ Voor 42% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 06-03-2015 19:03 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Xyanta
@ psychomantis, bedankt voor je uitgebreide reactie!
In mijn post stuurde ik een link naar alternate daar verkopen ze de 157H ook nog, maar dan voor 899 euro. Hier staat inderdaad ook dat die over een ips scherm beschikt.
Echter wil ik eigenlijk graag een ssd in de laptop. In deze prijsklasse is het lastig om een goede laptop te vinden met zowel een ssd als hdd. Of ik zou een laptop moeten kopen met alleen een ssd of hdd en er dan zelf een ssd/hdd bij plaatsen. Geen idee of dat altijd zomaar gaat. Heb ervaring met complete pc's in elkaar zetten, maar niet met laptops :)

Die info over de processors had ik nog niet. Nu begrijp ik ook waarom die U processors zuiniger zijn. Aangezien ik een apparaat liever altijd op de toekomst wil kopen is een i7 4710hq misschien een betere keus dan een i5 5200u. Als we even puur naar prestaties kijken.

Wat betreft de videokaart, dit is geen issue. Het verschil in videogeheugen viel me gewoon op en zal voor het gebruik niet uit maken. Gamen doe ik toch op de pc!

Het hoeft ook niet perse 1 van deze 2 laptops te zijn, maar deze was ik tot nu toe tegen gekomen die me wel enigzins geschikt leken.
Het liefst dus laptop met een degelijke processor (bij nader inzien misschien toch maar geen U "underclocked" versie), liefst 8gb werkgeheugen, een full hd mat ips scherm en een ssd.
Ik zal ook nog eens verder zoeken.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Je kunt altijd een 2e HDD/SSD bijplaatsen, maar vaak offer je daar je DVD drive voor op. Het zou mooi zijn als de PW een filter optie biedt waarbij dit niet nodig is. In mijn huidige laptop bijvoorbeeld (ook 17"), zat standaard 1 HDD, maar ik heb die vervangen door een SSD, en de HDD doorgeschoven naar de lege plek, terwijl ik ook m'n DVD drive nog kan gebruiken.

Dit is is in de pricewatch nergens te vinden en ontdekte ik puur toeval toen ik hem een keer open maakte.

Edit:

Ik heb nog even zitten stoeien met de Pricewatch, en met dit filter (8 GB geheugen, 15" FHD scherm, een SSD én HDD en een QWERTY toetsenbord' kom ik 6 laptops tegen die binnen je budget vallen.

Van deze 6, hebben er 2 een U processor, 1 een H processor, 1 met een MQ, en 2 met een HQ processor.

Zou ik de U en H wegstrepen, zodat je de echte quadcores overhoudt, dan kom je uit op de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003QMH), de pricewatch: MSI Gaming Series GE60 2PC-i58H11W7 Apache of de pricewatch: Asus N551JQ-CN073H.

Vanaf daar zijn er weer keuzes om te maken. De MSI heeft als enige een "volwaardige" SSD aan boord. De Asus en de Lenovo moeten het doen met cache geheugen, en die zou je dus moeten vervangen door volwaardige SSD's indien dit überhaupt mogelijk is.

Daarnaast beschikt de MSI over de beste grafische kaart (GTX 850M), daar waar de overige het moeten doen met een GT 740M en een GT 845M. Even een plaatje van geforce.com voor de verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/pdp/geforce-gtx-850m-vs-gt-750m-performance-chart.png

Dit laat de performance in games zien tussen de GTX 850M en de GT 740M, de GT 850M zal daar tussenin vallen, terwijl de 740M daar net onder zal vallen. Meer info daarover @geforce.com.

De Asus is echter de enige die volgens de Pricewatch beschikt over een IPS paneel. De rest heeft wel een mat paneel, maar of dit IPS is heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Voor fotobewerking kun je natuurlijk beter bij je IPS paneel blijven, maar dan voldoen wat mij betreft eigenlijk deze 3 laptops weer net niet. Alleen al omdat de enige (volgens de PW) met een IPS paneel (de ASUS) de SSD alleen voor cache beschikbaar heeft.

Ik zou eerder dan de ingebouwde SSD + HDD eis laten vallen, en kiezen voor:
  • Een ingebouwde SSD, en een externe HDD kopen voor je opslag, of;
  • De ingebouwde HDD vervangen door een nieuw te kopen SSD en de originele HDD in een behuizing stoppen, of;
  • De DVD drive opofferen, de HDD ervoor in de plek zetten, een SSD kopen en voortaan vanaf USB of een externe drive werken.
Ook wanneer je besluit de quadcore eis te laten vallen door voor een H of een U variant processor gaan kom je er niet. Er komen dan er 3 laptops bij, maar deze hebben volgens de Pricewatch allemaal geen IPS paneel, dus daar zal ik verder niet op ingaan. Die zie je zelf ook wel staan als je mijn linkje van het filter gebruikt.

Ik zou dus de SSD + HDD eis laten vallen, en me voorbereiden om een keuze te maken uit een van de 3 bovenstaande opties. Vervolgens kun je op de site van de diverse fabrikanten kijken of er niet per ongeluk toch ruimte is voor een 2e HDD/SSD, maar ik beng bang dat dit niet 1,2,3 te vinden is.

[ Voor 177% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 07-03-2015 14:27 ]

• Xyanta
Misschien moet ik mijn eisen dan toch maar wat bijstellen.
De combinatie van ssd en hdd gaat het hem dan niet worden (iig niet als standaard config).
Dan ga ik toch liever voor een ssd met een grote van 256gb. De laptop is in eerste instantie ook niet bedoeld als groot opslag medium maar het leek me wel handig om wat meer opslag capaciteit te hebben. Aangezien ik ook een NAS heb kan ik toch altijd en overal bij mijn bestanden, mits ik een wifi verbinding heb.

Nu ben ik zelf ook nog een goede optie tegengekomen in de pricewatch namelijk:
http://tweakers.net/price...gamers-g551jm-cn121h.html

Deze heeft volgens de pricewatch geen ips scherm.
Maar na wat verder zoeken op internet kom ik op de volgende sites die zeggen dat het wel een ips scherm heeft:

http://www.alternate.nl/h...3&utm_source=tweakers.net
http://www.verakodesign.n...N,_BT,_GTX_860M,_Win_8.1)
http://www.laptopshop.nl/...P29lua7lsQCFWHMtAodEGEADA

De laatste link van laptopshop betreft een iets ander model namelijk CN120H ipv CN121H. Maar zit wel in exact dezelfde prijsklasse. Volgens de asus site zou dit model beschikbaar moeten zijn met een ips scherm maar zijn er ook versies met led scherm.
Ook de prijs spreekt me wel aan bij alternate, ruim 400 euro goedkoper dan elders. Maar wel exact dezelfde specificaties volgens de site.

Dit model heeft ook een dvd speler, dus die zou ik er eventueel altijd uit kunnen halen en een hdd plaatsen? Al denk ik niet dat ik dit in eerste instantie zou doen.

Pluspunt is ook de videokaart, namelijk een GTX 860m.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Als ik de 120H en de 121H even naast elkaar leg (http://tweakers.net/price...67/418248;432483/product/) dan zie ik maar een 3-tal verschillen, en dat is dat de 121H een verlicht toetsenbord, 5GHz ondersteuning en een dual layer DVD drive heeft, terwijl de 120H die opties niet heeft. Dat verklaart waarschijnlijk ook wel waarom de 121H normaliter € 100,- duurder is als de 120H.

Ik zie bij dit model inderdaad niet de optie om een 2e HDD toe te voegen, dus je zal in de toekomst je DVD drive op moeten offeren, of met een externe HDD aan de gang moeten gaan.

Met de ROG series kan je naar mijn mening bijna geen slechte koop doen, dat zijn gewoon prima dingen, maar zouden normaliter niet binnen het gestelde budget passen, dus als je er dan voor € 999,- (de 121H bij Alternate) mét IPS paneel op de kop kan tikken dan kan je volgens mij niet fout gaan.

Ik zou even nog wat reviews nalezen, en dan denk ik dat je er bent. Althans, ik zou hem voor mezelf direct bestellen. Een dergelijke processor, IPS paneel, redelijk grote SSD én een 860M, pak de pricewatch er maar bij en je ziet dat je pas begint bij € 1.200,- / € 1.300,-

Als ze de 17" variant nou ook even in de aanbieding deden :9

Pagina: 1