Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vraag over grootschalig netwerk prive +zakelijk

Pagina: 1
Acties:

• pappeoeki
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 02:54
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over het hoe en wat te doen en/of te gebruiken in een grootschalig netwerk.

Om het verhaal enigszins uit te leggen.

Ik heb nu 200 Mb internet van upc.
Vanuit de router van upc loopt er een lan kabel richting de horizon box van upc.
Een lan kabel naar de Samsung smart tv.
Dan loopt er een lange lan kabel naar kantoor waar een grote linsys router staat, deze kabel is daar op aangesloten. Vanuit de linksys gaan 4 lan kabels richting allerlei apparaten.
1 daarvan is o.a. een 8 port lan switch.
Een andere gaat naar beneden voor kassa systemen in de zaak.
3e voor aansluiting van een 2e linksys grote router.
4e kabel is even onbekend.(moet ik nakijken)

Vanuit de 8 port lan switch gaan er verschillende aansluitingen richting:
2 game systemen.
1 simpel dual core zakelijk.
Media speler boven.
En nog van alles.
En er komt binnenkort nog een voip tel bij.

Dit alles bij elkaar maakt het dat het ingewikkeld word om alles overzichtelijk te houden.
En ik kan nu niet vanaf 1 plek overal in en bij.

Nu is mijn idee om de beide linksys routers en de 8 port switch er tussen uit te halen.

Deze te vervangen door bijvoorbeeld een goeie 24 port lan switch/hub.

Dan alleen nog maar gebruik te maken van de upc router met 1 ln kabel naar de 24 port switch.
En vanuit daar alles aansluiten wat er ook maar is.

Voor WiFi had ik in gedachten om 2 repeaters in huis en in de zaak te plaatsen. Die het signaal van upc gewoon verbreden en versterken.

Wat is jullie kijk hierop en graag ook suggesties hoe dit beter of anders aan te pakken.

De bedoeling is om alles zo simpel mogelijk in1 groot toegankelijk netwerk te krijgen.
Zodat ik bijvoorbeeld vanuit een pc gemakkelijk in gedeelde mappen in een ander pc kan.
En alle media apparaten elkaar ook zoveel mogelijk zien en herkennen.

Alvast bedankt voor het lezen van deze lange topic. :)

Verwijderd

Geen repeaters nemen, deze zijn onstabiel, halveren de snelheid etc. Ipv van een repeater raad ik een AP aan.

• pappeoeki
  • Laatst online: 11-11 02:54
Dankjewel jelle voor je reactie.
Wat bedoel je precies met ap?

(netwerknoob)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
persoonlijk zou ik de met twee vlans gaan werken om zakelijk en prive te scheiden hiermee neemt ook je veiligheid toe zeker in combinatie met wifi. Om voor jezelf en ieder ander het duidelijker te maken teken je netwerk eens in een schema en gebruik je je routers allemaal echt als router of als switch/ap. Wat is noodzakelijk en wat wil je uiteindelijk bereiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Met Frogmen:
Echte router inzetten (bijvoorbeeld een Ubiquiti Edgerouter Lite), VLAN's en daar achter een echte switch (met VLAN ondersteuning). Repeaters zijn evil, gewoon op strategische plekken echte accesspoints (ook van Ubiquiti) inzetten, idealiter deze ook met VLAN ondersteuning.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Wat is het voordeel voor de TS van een router van Ubiquiti t.o.v. de Linksys die hij nu heeft?

• Ben(V)
  • Laatst online: 18:46
Op zich is de situatie die TS beschrijft helemaal zo slecht niet, maar voor iemand met niet zoveel verstand van netwerken misschien wat lastig.
Dit op te lossen door het extra ingewikkeld te maken met vlans lijkt me niet de juiste weg.

TS heeft momenteel drie devices die kunnen routeren en die wifi aan boord hebben, namelijk de modem/router van UPC, de horizonbox van upc en de linksys router.
Als hij het simpel wil houden en geen scheiding tussen zakelijk en prive nodig heeft is de eenvoudigste methode om zowel de horizon box als de linksys als accesspoint te schakelen en alleen het upc modem/router als router en dhcp server.

Hij heeft dan drie wifi point en het is verstandig die op drie verschillende zo ver mogelijk uit elkaar liggende kanalen te zetten en ook drie verschillende ssid's te kiezen.
Wel is het handig voor al die ssid's dezelfde encripty te wachtwoorden te kiezen.

Hoe je routers als accesspoitn kunt gebruiken lees je hier.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 06-03-2015 14:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• My-life
De kanalen 1, 6 en 11 gebruiken is goed inderdaad. Waarom zou je andere SSIDs gebruiken?

I.p.v. VLANs kun je ook een aparte router voor het zakelijke netwerk gebruiken. VLAN's scheiden het netwerk virtueel/softwarematig en een router fysiek, het resultaat is hetzelfde.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
My-life schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:47:
De kanalen 1, 6 en 11 gebruiken is goed inderdaad. Waarom zou je andere SSIDs gebruiken?

I.p.v. VLANs kun je ook een aparte router voor het zakelijke netwerk gebruiken. VLAN's scheiden het netwerk virtueel/softwarematig en een router fysiek, het resultaat is hetzelfde.
Tenzij je bedoelt ook een extra (zakelijke) internetverbinding erbij te regelen zijn er wel degelijk verschillen. Het simpelste voorbeeld hiervan is dat het binnenste netwerk (achter de tweede NAT router) ook gewoon toegang heeft tot het buitenste netwerk. Daarnaast is bij een NAT router het effect dat je niet zonder extra maatregelen van buiten naar binnen kan communiceren eerder een bijkomstigheid dan een security feature.

Hoewel het me verstandig lijkt om privé en zakelijk te scheiden geeft TS aan dat het juist de bedoeling is "om alles zo simpel mogelijk in1 groot toegankelijk netwerk te krijgen" Dus zou ik zeggen if it ain't broke don't fix it :P

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• My-life
Een VLAN moet je net zo goed routeren. Of je vanuit het ene netwerk het andere kan benaderen staat daar los van.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pappeoeki schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:25:
Dankjewel jelle voor je reactie.
Wat bedoel je precies met ap?

(netwerknoob)
AP=Access Point

Meest eenvoudige onderdeel van een draadloos netwerk, zet een bedrade verbinding om in een draadloze en doet verder niets anders (niet routeren, niet repeaten etc).

In 99% van de gevallen het apparaat wat je nodig hebt als je WiFi ontoereikend is op bepaalde plekken.

Oslik blyat! Oslik!

• My-life
Ben je er al uit pappeoeki?
Pagina: 1