Thomg schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:03:
Een SSD zal inderdaad veel meer doen, aangezien die uit 2009 komt en er zeer waarschijnlijk een low-cost plankje inzit met weinig interne I/O omdat zo'n 99% die kast toch niet open trekt zou het best wel eens kunnen dat je SATA-150 of helemaal geen SATA hebt.
Trek die kast is open.
SATA300 was redelijk standaard in 2009 hoor. SATA300 is heel snel na SATA150 verschenen (in 2004 al) en de overgang naar SATA600 duurde veel langer. SATA150 is alleen voor DVD drives nog wat langer in gebruik gebleven, omdat de bandbreedte van SATA300 daar toch overbodig voor was. Het zou me sterk lijken dat die HP geen enkele SATA 300 poort heeft.
En zelfs dan nog, een SSD aangesloten op een SATA150 poort is nog steeds redelijk snappy. Het sequentieel lezen en schrijven zou zwaar gebottleneckd zijn, maar de access time is nog steeds veel sneller dan een HDD.
Als ik nu lees dat de pc dient om Minecraft te gamen, gaat een andere processor en GPU waarschijnlijk toch wel nodig zijn. De GPU in een processor zou wel moeten volstaan, die moet je niet los kopen.
Dit zou moeten volstaan, wat betreft geheugen moet je eens nakijken of je al DDR3 hebt (maar gezien die pc uit 2009 is, zou dat waarschijnlijk klein en relatief traag zijn, ik zou het bij nieuw geheugen houden).
Voor de iGPU is sneller geheugen ook nuttig, als je dit
pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8 echt aan die prijs kunt krijgen is dat wel een aanrader (misschien wat overkill, moet nog nakijken of dat moederbord wel 2400MHz geheugen ondersteunt).