Toon posts:

RAM aanschaf - Even checken of ik dit goed doe.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie jaar geleden een PC gemaakt met behulp van Tweakers, maar wil nu mijn RAM upgraden van 4GB naar 8GB. Ik heb momenteel 2x 2GB DDR3 kaartjes (deze om precies te zijn) en mijn moederbord (deze) heeft 4 slots.

Na wat onderzoek denk ik eraan deze 1x 4GB DDR3 kaart te kopen: [link] Dus ik wil even checken voor ik de aankoop maak, is dit een goed idee? Of hebben jullie wellicht een betere suggestie?

En nog één dingetje, de vriend/kennis met wie ik mijn PC in elkaar heb gezet heeft me destijds uitgelegd dat het beter was eerst de blauwe RAM slots in mijn moederbord te vullen. Maakt het ook uit hoe ik na deze aanschaf mijn RAM kaarten rangschik?
Zo ja, neem ik aan dat de 4GB het best in het eerste blauwe slot kan (die vlak naast de processor, toch? [plaatje]), en de 2GB kaarten in de twee slots ernaast?

Zoals je ongetwijfeld wel hoort ben ik niet zo bekend met dit wereldje, dus alvast bedankt voor de tijd en geduld bij het beantwoorden van deze n00b vragen. :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Uhm, dat 2x2GiB geheugen heb je niet. Dat is namelijk SODIMM en dat hoort niet op het moederbord ;)

2x2GiB + 1x4GiB = single channel. Ik zou gewoon 2x4GiB kopen en je oude setje verkopen.

pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Of 2x2 erbij, scheelt geld :)
Maar inderdaad een even aantal reepjes houden.

Waarvoor wil je de upgrade uitvoeren, voor bv foto's bewerken kan het misschien zelfs nuttig zijn om er 2x4 bij te zetten zodat je een totaal van 12 hebt.

Blauw of zwart maakt volgens mij niet uit (in het boekje van mijn moederbord stond er niks over).

• NitroX infinity
Dual channel is per kleur in de meeste gevallen. Dus als je 2x4GiB bij de 2x2GiB doet dan moeten de 2GiB modules in de ene kleur en de 4GiB modules in de andere kleur.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
NitroX infinity schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:37:
Uhm, dat 2x2GiB geheugen heb je niet. Dat is namelijk SODIMM en dat hoort niet op het moederbord ;)
Oeps, dat zou kunnen. Ik had inderdaad een beetje moeite met de juiste vinden, en heb blijkbaar alsnog de verkeerde gekozen. De webshop waar ik ze destijds vandaan had noemde ze in de email Corsair ValueSelect 1333-4GB (2x2GB), dus dat moet deze zijn: [link]
mitsumark schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:01:Waarvoor wil je de upgrade uitvoeren, voor bv foto's bewerken kan het misschien zelfs nuttig zijn om er 2x4 bij te zetten zodat je een totaal van 12 hebt.
Hmm, naast gamen gebruik ik mijn PC inderdaad ook voor 2D art in Photoshop met duizend-en-een lagen. Dus misschien dan niet eens zo'n slecht idee. Maar ik loop er momenteel voornamelijk tegenaan dat ik heel slecht ben met de tabblad balk van mijn browser schoon houden, die dan soms als ik vergeet erop te letten eigenhandig de helft van mijn werkgeheugen in beslag neemt. ;)
NitroX infinity schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:12:
Dual channel is per kleur in de meeste gevallen. Dus als je 2x4GiB bij de 2x2GiB doet dan moeten de 2GiB modules in de ene kleur en de 4GiB modules in de andere kleur.
Juist, zoiets begon ik langzaam al te vermoeden.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-02 16:26
Wat Nitro zegt klopt als een bus en staat ook op je plaatje boven de geheugen slots.
Eerst A1 vullen samen met B1 (blauw) , daarna A2 samen met B2 (zwart)

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:18:
[...]

Hmm, naast gamen gebruik ik mijn PC inderdaad ook voor 2D art in Photoshop met duizend-en-een lagen. Dus misschien dan niet eens zo'n slecht idee. Maar ik loop er momenteel voornamelijk tegenaan dat ik heel slecht ben met de tabblad balk van mijn browser schoon houden, die dan soms als ik vergeet erop te letten eigenhandig de helft van mijn werkgeheugen in beslag neemt. ;)

[...]
Misschien is 16GiB dan te overwegen? pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Tenzij je moederbord geen 8GiB modules ondersteunt, dan moet je twee van die 8GiB set nemen.

@floorcleaner; nitrox, niet nitro ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 06-03-2015 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt wel plotseling weer een stuk duurder.

Maar ik denk dat ik dan wel voor de 2x4GB ga. Een verdrievoudiging van waar ik gewend ben mee te werken moet voorlopig genoeg zijn, dan kan ik altijd later nog beslissen mijn 2x2 in te ruilen voor iets beters.

Bedankt voor de hulp iedereen! :)
Pagina: 1