Meningmodden bij nieuws betreffende piraterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Met ieder nieuwsartikel dat ook maar iets te maken heeft met piraterij krijg je een discussie over de moraliteit van piraterij zelf en keer op keer zie je daar een gigantische trend waar mensen die voorstander van piraterij zijn extreem sterk mening modden (andersom gebeurd opvallend genoeg nauwelijks in verhouding).

Als voorbeeld een comment die orgineel op 0 a -1 stond en pas na melding in het forum het naar een 1 heeft weten te schoppen (al heeft hij tussendoor ook op +2 gestaan... niet dat ik per se vind dat hij dat verdiend :+ zou hem zelf waarschijnlijk een sterke 1 hebben gegeven xD ):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bmRrVMW.png

en daar tegen over een pro-piraterij comment

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zs0WmB6.png

En die staat zelfs dus na meerdere meldingen op het forum nog steeds op +2 en zo zijn er nog meer comments in dat topic (die +2 of +3 staan ondanks melding op het forum). En dit is ook niet de eerste keer dat dit is gebeurd. Om maar even een snel voorbeeld te pakken van kort geleden: sfc1971 in 'nieuws: Brein gaat in cassatie tegen opheffen blokkade Pirate Bay'. En hetzelfde zie ik eigenlijk al jaren gebeuren.

Realiteit van de zaak: dit is een constant blijvend probleem en het heeft simpelweg een andere aanpak nodig. Anders dan met welk ander onderwerp ook voelen mensen zich veel meer alsof ze iets persoonlijk te verdedigen hebben en dit is daarvan de consequentie. Nu, om heerlijk te zijn ben ik het ook persoonlijk wat zat en zijn dit simpelweg niet meer kleine mismoderaties... dus vandaar dat ik het maar besloot om het hier in een apart topic te zetten.

En puur wat gebrainstorm hoe dit aangepakt kan worden:
  • Powermods gewoon standaard dit soort reacties zo snel mogelijk vast laten zetten
  • en/of tools aanbieden om met een klik op de knop alle gebruikers die een bepaalde moderatie gaven 1) te waarschuwen 2) modrechten te ontnemen
  • en/of mensen die -1's geven op +1, +2 of +3 posts automatisch te flaggen en niet of minder mee te rekenen (lost het probleem op zich niet op)
  • en/of per gebruiker het gemiddelde verschil tussen zijn moderatie en 1) indien beschikbaar de gemiddelde moderatie van promods en powermods 2) anders simpelweg de gemiddelde moderatie van alle gebruikers te brekenen en dat te gebruiken als weight in het berekenen van de uiteindelijke comment waardering. Hierbij zou m'n kunnen denken om geval 1 zwaarder mee te laten wegen dan geval 2.
  • of comments simpelweg uit zetten op dat soort artikelen

[ Voor 5% gewijzigd door David Mulder op 10-03-2015 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

In mijn optiek,Is in de praktijk de beste oplossing,
Een post schrijven die inhoudelijk wel informatief, en zelfs spotlightwaardig is.

De eerste drie post, worden door 'een breed' publiek gemoddereerd, met ook wat meer onervaren moderators,
Hoe lager de posts staan, door hoe minder mensen iets beoordeeld word, hoe groter de invloed van een selectief groepje actieve modders, met een wat beter compas.

Met het schrijven, van een spotlightwaardige posts, verdwijnen dit soort posts vanzelf uit de plek waar ze podium hebben voor stemmen vanuit de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Bij artikelen over piraterij is meningmodden meer de regel dan de uitzondering idd.

het achtergrond verhaal over het downloadverbod van een paar dagen geleden werd aardig goed gemodereerd, het artikel van gisteravond een stuk minder.

Ik ben nog steeds sterk voorstander van het compleet uitschakelen van boosts, dit is al in een andere thread besproken en ook intern, maar er is nog niks uitgekomen.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Ik ben ook van mening dat de boosts meer kwaad dan goed doen. Wellicht kan men eens kijken hoe vaak boosts in meningmods gebruikt worden, t.o.v. normale posts? Dat overtuigt de crew dan wellicht ook om de boosts af te schaffen.

Bij dit soort gevallen is het denk ik alleen mogelijk dat er een fix komt van de powermods. Want de powermods zijn blijkbaar niet in staat dit nog te beteugelen.
in de praktijk de beste oplossing: Een post schrijven die inhoudelijk wel informatief, en zelfs spotlightwaardig is.
Dat helpt geen zier tegen dit soort meningmodden. Als je niet anti-Brein bent, wordt je omlaag gemod, ongeacht hoe informatief je post ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
Persoonlijk heb ik m'n twijfels of het weghalen van boots het probleem significant zou oplossen, alhoewel strengere criteria voor het vergeven voor boosts wel waardevol zouden kunnen zijn. Hoe dan ook, daar zouden we inderdaad statistieken voor moeten zien zoals AHBdV al aangaf.

En klopt inderdaad, +3 posts schrijven als je niet anti-brein bent is praktisch onmogelijk. Een enkele keer lukt het nog wel eens een +2 post te schrijven, maar dat is ook redelijk uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-06 17:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 175233 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:25:
Ik ben ook van mening dat de boosts meer kwaad dan goed doen. Wellicht kan men eens kijken hoe vaak boosts in meningmods gebruikt worden, t.o.v. normale posts? Dat overtuigt de crew dan wellicht ook om de boosts af te schaffen.
Natuurlijk zijn er gebruikers die juist op dit soort reacties boostpunten inzetten, daar zijn ze nu eenmaal voor bedoeld. Veel andere inhoudelijke reacties kunnen een boost echter ook goed gebruiken.

Als ik kijk hoe vaak er een x6 wordt ingezet op de reactie van SiliconError dan valt dat erg mee. Het is vooral het enorme volume van moderaties dat het moeilijk maakt om de mediaan te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 16:47

player-x

Disruptive by design

Vooral bij topics als deze zie ik dat het systeem gewoon niet werkt, zonder dat mensen geleerd worden hoe ze moeten modereren, zie ik niet hoe dit ooit gaat veranderen.

Ik snap echt niet waarom de moderators denken dat een linkje naar de FAQ, voldoende is om mensen te leren hoe te modereren.

Zoals ik al eens heb voorgesteld, schrijf eens een uitgebreid artikel over de ins en outs van het moderatie systeem, maak een video interview met de bedenkers, dev's, en Pro/PowerMods van het mod systeem, leg aan de hand van praktijkvoorbeelden uit hoe men moed modderen, eventueel met een introductie video.

Want nu is het zo dat iedereen, met of zonder kennis, gebruik kan maken van het systeem, en we zien de gevolgen elke keer bij de bekende topics.

Het voordeel van een dergelijk artikel is, is dat bij gebruikers die steeds op de grens zitten van probleem modders, je ze op een vriendelijke manier er op kan wijzen dat ze regelmatig verkeerde moderaties doen.

Een twee oplossing is een half ge-automatiseert systeem (geen modbot), waar aan de hand van hoe goed je mod, je moderaties zwaarder of lichter laat wegen, of zelfs uit zetten.
player-x in "Verbeteringen moderatiesysteem"

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
player-x schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:34:
Vooral bij topics als deze zie ik dat het systeem gewoon niet werkt, zonder dat mensen geleerd worden hoe ze moeten modereren, zie ik niet hoe dit ooit gaat veranderen.

Ik snap echt niet waarom de moderators denken dat een linkje naar de FAQ, voldoende is om mensen te leren hoe te modereren.

Zoals ik al eens heb voorgesteld, schrijf eens een uitgebreid artikel over de ins en outs van het moderatie systeem, maak een video interview met de bedenkers, dev's, en Pro/PowerMods van het mod systeem, leg aan de hand van praktijkvoorbeelden uit hoe men moed modderen, eventueel met een introductie video.

Want nu is het zo dat iedereen, met of zonder kennis, gebruik kan maken van het systeem, en we zien de gevolgen elke keer bij de bekende topics.

Het voordeel van een dergelijk artikel is, is dat bij gebruikers die steeds op de grens zitten van probleem modders, je ze op een vriendelijke manier er op kan wijzen dat ze regelmatig verkeerde moderaties doen.

Een twee oplossing is een half ge-automatiseert systeem (geen modbot), waar aan de hand van hoe goed je mod, je moderaties zwaarder of lichter laat wegen, of zelfs uit zetten.
player-x in "Verbeteringen moderatiesysteem"
Op zich is de FAQ precies zo'n artikel... en dat voorstel waar je naar linkt ziet er nodeloos complex uit om eerlijk te zijn (als ik het uberhaupt begrijpt). Dan denk ik op zich dat m'n voorstel in puntje 4 ofzo toch praktischer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

David en ik hebben de degens eerder gekruisd maar ik ben het er in grote lijnen mee eens dat er zwaar naar mening gemod wordt. Dit is vaker aangehaald en er wordt naar mijn idee weinig mee gedaan, het probleem blijft immers bestaan.

Ik ben eigenlijk wel voor een totale afschaffing van het hele mod systeem. Dus geen puntjes voor welke comment dan ook. Puur en allen comments, en de rotte comments zijn voor de mods om die te verwijderen. Heb je een mening? Dan kan je dat beargumenteren in je comment.

Nul07 geeft terecht aan dat hoe meer comments er staan hoe minder er gelezen wordt, hoe minder er moderatiepunten gegeven worden. De balans is dan ook zoek, je kan er iemand ook mee benadelen. Gewoon afschaffen het hele mod systeem, terug naar de basis en alleen comments. Geen plusjes, minnetjes, likes of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 01:58:
David en ik hebben de degens eerder gekruisd maar ik ben het er in grote lijnen mee eens dat er zwaar naar mening gemod wordt. Dit is vaker aangehaald en er wordt naar mijn idee weinig mee gedaan, het probleem blijft immers bestaan.
Dat is ook logisch, ik ken dan ook geen ander forum of community waar je niet mening mod. Dit systeem is gewoon achterhaald en werkt niet. Het systeem van reddit is ook meningmodden en dat werk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 16:47

player-x

Disruptive by design

David Mulder schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:37:
Op zich is de FAQ precies zo'n artikel...
Ten eerste denk ik dat minstens 50% nog nooit de FAQ gelezen hebben, en van de andere 50% niet eens de helft meer dan snel even heeft gekeken, en op zijn hoogst max 10% echt de hele FAQ heeft gelezen, en de richtlijnen ook echt begrijpen en bewust volgen.

Een aantal praktijkvoorbeelden met uitleg van hoe en waarom er op een bepaalde manier gemodereerd moet worden, en uitleg van de PowerMods zou een hoop helpen, om mensen de juiste richting te krijgen.

Maar boven alles, waarom het gewoon niet proberen zo een uitleg artikel, een keer er eens goed de nadruk opleggen kan imho iig geen kwaad.
en dat voorstel waar je naar linkt ziet er nodeloos complex uit om eerlijk te zijn (als ik het uberhaupt begrijpt). Dan denk ik op zich dat m'n voorstel in puntje 4 ofzo toch praktischer is.
Het is heel simpel, de Pro en PowerMods zijn de mensen die echt het dichts volgens de regels modereren, maar uiteraard kunnen zij niet iedere post beoordelen, dat zou voor minstens 10 man of zo een vol tijd baan zijn.

Wat ze wel kunnen doen is de problemen opsporen, door vooral de bekende topics meer aandacht te geven, en de post's die vermeld zijn in het mismoderatietopic vermeld worden.

Ik neem aan dat we er van uit kunnen gaan dat de Pro en PowerMods doorgaans goed en juist modereren.

Als ze de door mij voorgestelde tool zouden gebruiken, hoeven ze maar een keer een post te beoordelen, en daarna neemt de automatisme het saaie werk over, van het bij houden wie wel en niet goede moderaties geven.

Zelfs als ze maar 5% van de moderaties zelf ook modden, is het genoeg om de rotte appels er uit te halen, het systeem kan stilzwijgend mensen moderatie rechten ontnemen, of juist mensen die veel op de zelfde manier modereren als de Pro en PowerMods, een zwaardere stem te laten geven.

En op zich denk ik dat het maken van zo een systeem een aardige klus is, geeft het denk ik de mods een krachtige tool om meer effectief meer mensen te beoordelen.

Iets meer werk tijdens beoordelen, een stuk minder werk mensen in de gaten te houden we er wel of niet vaak over de scheef gaat met zijn moderaties.

Daarnaast zou je eenvoudiger de beste actieve moderators als PlusMod? of zo, uit kunnen nodigen om meer verantwoording te geven, door eerst enkel toegang geven tot de tool, om te helpen foute moderaties op te sporen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GeenStijl had een plus/min systeem, daar zijn ze van teruggekomen. Maar wat ze wel hebben, en dat zou hier ook wel kunnen is een 'waarschuw een modje knop' voor als een reactie echt ongepast is. Dat, en niets meer dan dat.

Ook al lezen mensen de faq, ook al heb je voorlichting gegeven, het gaat niet werken op geen enkele manier. Men blijft modden naar mening. En dat gaat al jaren zo ondanks veranderingen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Op de hoogte zijn van de algemeen geldende normen en waarden,je kunnen verplaatsen in een ander maar ook het van een afstand kunnen bekijken zonder eigen emoties mee te laten wegen. En dan is het ook nog wel eens afhankelijk van andere omstandigheden om tot een juiste score te komen.

Met 'gezond verstand' heb je eigenlijk geen Modfaq nodig. Rechtertje spelen is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd,dus wil je dit reactie scoresysteem behouden moet de procedure gewoon wat strenger worden.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
Ik heb een idee. Wat als je er van uit gaat dat moderaties op een post een standaard normaal distributie volgen en daarna een pagina maakt die sorteerd op de deviatie en die pagina dus beschikbaar maakt voor promods en powermods. Ik kan me redelijk makkelijk een power tool voor moderators kunnen voorstellen op die manier. En award promod status aan wat meer gebruikers met een abbo als beloning ofzo en je hebt een redelijk net systeem. Een beetje vergelijkbaar met de review queues op StackExchange ofzo dus, maar dan gesorteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
Natuurlijk bestaat het al :+ Al zou ik wel zeggen dat de deviatie wat anders zou moeten worden berekend, want een reactie met 5 moderaties van -1 (12) en 1 moderatie van 3 (2) zou niet bovenaan de lijst moeten staan en dat terwijl een reactie zoals crackletinned in 'nieuws: Turks ministerie: Minecraft moet verboden worden' totaal mist, maar goed, sowieso een goeie zaak dat dat al bestond.

Hoe dan ook, wat ik me voorstelde was meer een interface zoals

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wT093Vl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcgek schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:21:
Op de hoogte zijn van de algemeen geldende normen en waarden,je kunnen verplaatsen in een ander maar ook het van een afstand kunnen bekijken zonder eigen emoties mee te laten wegen. En dan is het ook nog wel eens afhankelijk van andere omstandigheden om tot een juiste score te komen.

Met 'gezond verstand' heb je eigenlijk geen Modfaq nodig. Rechtertje spelen is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd,dus wil je dit reactie scoresysteem behouden moet de procedure gewoon wat strenger worden.
Het is naar mijn weten keer na keer strenger gemaakt, ander gemaakt en wat al niet meer. Nog steeds blijkt het niet te werken. Trek een streep en schaf het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Het is helemaal niet strenger gemaakt, het is eerder minder streng gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ja, het wordt iedere keer veranderd, makkelijker of strenger, maar het eindresultaat is dat het nooit goed is en meningmodden blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:50:
Nu ja, het wordt iedere keer veranderd, makkelijker of strenger, maar het eindresultaat is dat het nooit goed is en meningmodden blijft bestaan.
Dat is waarom ik ook die interface voorstelde en relatief meer promods ;) . An sich lost het zeker het probleem niet op. En zodra het echt fout zit gewoon direct fixeren/locken/hoe het ook heet. Of kunnen alleen powermods dat? Indien alleen powermods dat kunnen zou ik ook de optie toevoegen dat een post dat 2 of 3 promods samen ook gewoon een post kunnen fixeren indien noodzakelijk. Met andere woorden, zodra een promod een reactie fixeerd komt hij bovenaan de queue te staan en indien de volgende twee met de fixering ook instemmen word hij permanent gefixeerd.

Hoe dan ook, de kern van m'n verhaal is volgens mij dat er veel meer gefixeerd moet worden. (Dat of modrechten relatief snel ontnemen indien er meer dan één punt anders dan promod moderaties word gemodereerd.)

[ Voor 36% gewijzigd door David Mulder op 10-03-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
_David_ schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:42:
Het is helemaal niet strenger gemaakt, het is eerder minder streng gemaakt.
Laten we het dan nog 1 stapje verder brengen en het gewoon afschaffen en mening-modden maken (zoals de rest van internet al jaren doet)

Het constante probleem met modden is dat het anders werkt als welke site dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
Gomez12 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:10:
[...]

Laten we het dan nog 1 stapje verder brengen en het gewoon afschaffen en mening-modden maken (zoals de rest van internet al jaren doet)

Het constante probleem met modden is dat het anders werkt als welke site dan ook.
Want het internet doet het allemaal automatisch beter? Als je het mij vraagt doet tweakers.net het op bijna alle vlakken beter dan de engels-talige concurrentie. Iets wat ongelooflijk knap is gezien hun markt maar een fractie is van de Engelstalige. Ik wil inhoudelijk goede comments lezen, zelfs als ik het niet met ze eens bent. Dat maakt het nou net waardevol. Kun jij me zelfs op maar één site wijzen waar de comment sectie net zo waardevol is als de artikelen zelf? Over het algemeen wil ik de comments niet eens zien op de meeste sites... *looking at you, nujij.nl*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Gomez12 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:10:
[...]

En omdat het anders werkt dan elke andere site moeten we het hier maar afschaffen? Dan zouden de reacties snel naar niveau NuJij gaan en dat moet je niet willen. Ik vind het erg fijn dat Tweakers zo'n systeem heeft waarbij (meestal) beide kante van de discussie goed onderbouwd beloond worden met een hoge score.

Toch kun je het argument anders opvatten: Het systeem lijkt te veel op huidige like/dislike en/of eens/oneens en/of wellus/nietus systemen en moet in die zin aangepast worden zodat men minder de neiging heeft op mening te modereren. Want eerlijk is eerlijk, als je de modFAQ niet hebt gelezen (en dat hebben nogal wat mensen (gok ik) niet, want TL;DR) dan is op mee eens/mee oneens modereren redelijk vanzelfsprekend (en bijvoorbeeld de beknopte beschrijving van de +3 spreekt niet direct tegen dat het daarvoor niet bedoeld is.)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb ooit een forum gedraaid waar een dubbel mod-systeem hadden. Per post kon je zowel punten geven voor mening als voor kwaliteit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1