Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 routers gebruiken in 1 netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• hitmainiac
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:21
Hallo tweakers,

Ik heb zitten zoeken naar een topic dat mijn probleem zou verhelpen, maar deze kon ik helaas niet vinden of ik begrijp het niet helemaal, dus hierbij mijn vraag:

Ik heb een UPC abbonement met 120mb, een UPC modem TC7200U (woonkamer) en een Asus RT-AC66U (bovenste verdieping). Ik wil dat beide routers beschikken over draadloos internet en bij de Asus router wil ik tevens de netwerkpoorten kunnen gebruiken.

De modem was eerst op bridge modus (toen beide routers in de woonkamer waren), maar de draadloze functie was alsnog beschikbaar, wat volgens mij niet zo hoorde. Tot zover ik het weet, als de modem wordt ingesteld op bridge modus, kan je de functies ervan niet gebruiken, maar ik kon dit wel, maar vandaag kwam ik er dus pas achter dat er iets mis was. Voorheen gebruikte ik de draadloze functie niet van de UPC modem, dus kon ik ook niet weten dat het instabiel was. Met de Asus router behaalde ik wel gewoon 120mb..Vandaag kwam ik er pas achter nadat ik met meerdere apparaten erop ging en zag dat de verbinding tekeer ging..

Laatst heb ik mijn Asus router naar boven meegenomen naar de 1e verdieping. De UPC modem bevindt zich bij de begande grond. Vandaag probeerde ik dus met mijn laptop verbinding te maken met de UPC modem (draadloos) en dit werkte wel, maar bij mijn telefoon niet. Na de UPC modem uit/aan te hebben gezet, werkte het omgekeerd, dus bij mijn telefoon werkte het ineens wel en bij mijn laptop niet. Aantal speedtesten uitgevoerd en de verbinding was erg instabiel.

Door de instabiele verbinding ben ik er van verzekerd dat hier sowieso iets niet klopt en er een aantal dingen ingesteld moeten worden. Ik wist ook van de bridge modus van UPC modem dat het niet helemaal klopte, maar ik liet het maar zo omdat mijn Asus router wel gewoon goed functioneerde destijds.

Had dus vandaag de Asus router ingesteld als Acces Point (functie van de Asus router), maar de netwerkpoorten werkten toen niet.

Dus mijn vraag is hoe kan ik bij beide verdiepingen over draadloos internet beschikken en dat tevens de Asus netwerkpoorten zullen werken?

Bedankt alvast:)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

op je asus.

- kabel in je wan poort lostrekken
- verbind met je asus en geef hem een (lan) ip adres in de range van je upc router, maar wel 1 die buiten de dhcp scope valt
- zet dhcp op je asus uit
- stop de kabel die eerst in de wan poort zat in een lan poort

klaar

mischien ff restten zodat alles weer een goed ip adres krijgt van je upc router

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 05-03-2015 19:17 ]

Iperf

• hitmainiac
Bedankt voor het antwoord.

Het is enigzins gelukt, maar ik merk nu dat ik op mijn Asus router maar rond de 40-50 mb haal met de 2.4ghz en rond de 70mb met 5ghz. Met de kabel haal ik wel de 120mb? Komt dit doordat er nu 2 routers op 1 netwerk zitten of is er iets mis? Hiervoor haalde ik wel gewoon 120mb op 5ghz..

[ Voor 26% gewijzigd door hitmainiac op 05-03-2015 22:36 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hij staat een stuk verder toch ?
Overlappende kanalen heb je niet zo gauw last van als je ze niet tegelijk gebruikt, maar daar kun je even handmatig een kanaal kiezen als je dat al niet had gedaan.

Iperf

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
Heb je de router verplaats? gebruik je een ander apparaat om de snelheid mee te meten? Is de afstand groter geworden? Zitten er meer opstakels tussen? Zoja, dan heeft het totaal geen nut om te gaan vergelijken met andere situaties omdat de hele omgeving nu anders is.

Je kan inderdaad nog kanalen proberen te wisselen. zorgen dat de router altijd een "direct line of sight" heeft met het apparaat. Een App als InSSIDer kan hierbij helpen.

Krijg je met de horizon box nu wel hoge snelheden dan?

don't mind me

• hitmainiac
De router staat in de 1e verdieping nu ja (sinds paar dagen), maar vóór al deze instellingen haalde ik wel de 120mb, dus best vreemd. Ik gebruik mijn laptop en telefoon om de snelheid te testen (de 5ghz ondersteund mijn netwerkkaart niet, dus die doe ik alleen via mijn telefoon en bij het testen hou ik de telefoon gewoon gelijk naast de router, dus hij hoort volgens mij wel de optimale snelheid te behalen zoals voorheen).

Wat de kanalen betreft, heb ik WifiAnalyzer gebruikt, maar deze geeft steeds wat anders weer voor welke kanaal beter is, dus ik kijk via de grafiek welke kanaal minder druk is.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

net naast meten is ook niet ideaal -> http://www.techrepublic.c...e-antenna-misconceptions/

En wifi analyser ziet alleen, wifi, geen babyfoons, camera's, etc ...
De instellingen die je hebt gemaakt hebben iig niet met zendvermogen te maken.

Iperf

• hitmainiac
Bedankt voor het antwoord. Ik zal dan de andere app gebruiken die is voorgesteld. Trouwens, ik kom nu mijn Asus router niet in? En als ik mijn laptop verbind met de Asus router, staat er bij verbindingen de UPC verbinding. Is dit normaal? Bij de LAN instelling moest ik een ander ip geven toch, voorheen kwam ik met dit adres wel in de instellingen, maar nu lukt dat niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door hitmainiac op 05-03-2015 23:19 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
Wat bedoel je precies dat er de UPC verbinding staat?

Misschien is het in jouw geval handig om gewoon even helemaal vers te starten. Allebei de router resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw de DHCP uit te zetten op de asus nadat je hem een eigen IP adres in een andere pool hebt gegeven. Dit voorkomt vaak een hoop gezeur.

don't mind me

• hitmainiac
Momenteel verbonden met:UPC...
Dat zie ik staan.

Voorheen had ik al alles gereset. Misschien kan het zijn dat het probleem is ontstaan doordat de 2 routers al met elkaar even waren verbonden toen ik de stappen ging volgen..

http://elektronicaweb.com...ter-op-router-aansluiten/

Optie B heb ik trouwens ondernomen van de link.

Ik zal het nu opnieuw proberen alles in te stellen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het stukje 'verbonden met UPC' is waarschijnlijk de naam die je UPC router aan het netwerk heeft gegeven, als je dat ziet terwijl je met de Asus bent verbonden zou dat betekenen dat de Asus niet meer als router werkt maar als access point, wat de bedoeling is dus dat is goed :)
Maar dipjes in wifi snelheid kan door een miljoen dingen komen, zo is het signaal niet beter als je je telefoon op de antenne legt bijv. ook kan het zijn dat je buren een nieuwe DECT telefoon hebben, de babyfoon weer gebruikt wordt en noem het maar op, hoewel dit op 5Ghz wel minder zou moeten zijn.
Maar het uitschakelen van de router functie in een router zou de snelheid iig niet negatief moeten beinvloeden, wat zijn nu de IP instellingen van beide routers?

Fixing things to the breaking point...

• hitmainiac
Ik heb wel een instelling op mijn Asus router genaamd Acces Point, maar als ik hem daarop zou instellen, dan zouden de LAN poorten niet werken, dus staat hij nu als Router functie ingesteld. Heb beide routers weer gereset, de LAN ip adres van de Asus router aangepast, dhcp uitgezet bij de Asus router, tenslotte de utp kabel van de modem naar de Asus router aangesloten (geen wan poort, maar lan). Heb wel internet, maar nu ik probeer om bij de instellingen van de Asus router te komen, lukt het weer niet?(zowel wan als lan geprobeerd met de kabel vanaf de laptop). Voordat ik de routers met elkaar koppelde, kwam ik er alsnog wel in mét het gewijzigde lan ip adres, dus best vreemd. Voor de rest heb ik nog niks aangepast.

Wat de snelheid betreft, valt het tegen. Misschien omdat er een aantal producten eromheen zijn. Die functioneren alleen op 2.4 ghz, maar goed, misschien kan het alsnog interferentie veroorzaken. De 120mb snelheid draadloos behaalde ik trouwens op een ander gebied..

Na een aantal keren de router te hebben gereset, is het eindelijk gelukt..Ik kom nu gewoon mijn Asus router binnen. Het lag aan de lan ip adres(deze toetste ik telkens verkeerd in).
Ik zal mijn router in de middag op een ander locatie plaatsen en kijken of de connectie wat beter wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door hitmainiac op 06-03-2015 02:34 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hitmainiac schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 00:11:
Ik heb wel een instelling op mijn Asus router genaamd Acces Point, maar als ik hem daarop zou instellen, dan zouden de LAN poorten niet werken,
Onzin, ik heb dezelfde setup met de AC66U en de LAN-poorten werken prima in AP-modus. Het is juist de WAN-poort die je dan niet moet gebruiken...
dus staat hij nu als Router functie ingesteld. Heb beide routers weer gereset, de LAN ip adres van de Asus router aangepast, dhcp uitgezet bij de Asus router, tenslotte de utp kabel van de modem naar de Asus router aangesloten (geen wan poort, maar lan). Heb wel internet, maar nu ik probeer om bij de instellingen van de Asus router te komen, lukt het weer niet?(zowel wan als lan geprobeerd met de kabel vanaf de laptop). Voordat ik de routers met elkaar koppelde, kwam ik er alsnog wel in mét het gewijzigde lan ip adres, dus best vreemd. Voor de rest heb ik nog niks aangepast.
Gokje: je hebt de AC66U met WAN-poort aangesloten op de TC7200...
Wat de snelheid betreft, valt het tegen. Misschien omdat er een aantal producten eromheen zijn. Die functioneren alleen op 2.4 ghz, maar goed, misschien kan het alsnog interferentie veroorzaken. De 120mb snelheid draadloos behaalde ik trouwens op een ander gebied..
Appels en peren dus als je de snelheden elders haalde. Sowieso is de AC66U helemaal geen uitblinker op 2.4GHz, het is volledig gebouwd op maximale 5GHz ac snelheid, de 2.4GHz zit er puur op voor legacy support. Dat zie je onder andere terug aan de MiMo config en de antennes - 5GHz heeft 3x3 MiMo met grote externe antennes, 2.4GHz doet 2x2 MiMo met een paar kleine interne antennes.

Met telefoons ga je sowieso geen hoge snelheden halen en als je laptop niet eens 5GHz aankan, laat staan ac, dan heb je wel erg veel geld uitgegeven voor een router. Je had beter een iets bescheideners kunnen kopen en de el-cheapo NIC in je laptop met het verschil vervangen :o
Na een aantal keren de router te hebben gereset, is het eindelijk gelukt..Ik kom nu gewoon mijn Asus router binnen. Het lag aan de lan ip adres(deze toetste ik telkens verkeerd in).
Dat helpt niet nee :+
Ik zal mijn router in de middag op een ander locatie plaatsen en kijken of de connectie wat beter wordt.
Altijd handig.

Sowieso proberen te denken in termen van dekking: in 2.4GHz is de AC66U niet beter dan de TC7200, dus wil je die twee zover mogelijk uit elkaar zetten (bijv TC7200 op begane grond, AC66U op zolder) om maximale dekking te krijgen.

Mbt SSID's hangt het af van je telefoons. iOS is in de regel hersendood als het op overschakelen tussen AP's aankomt, behalve bij iOS8, waar het opeens wel redelijk slim gaat werken als SSID zelfde is. Met recente iDevices wil je zelfde SSID. In de meeste andere gevallen wil je dat juist niet, omdat het een stuk makkelijker is om handmatig danwel met Android tools als WiFi Prioritizer om met twee (of meer) verschillende te werken. Het is sowieso aan te raden om beide zelfde security (WPA2-PSK met AES only) en zelfde key te geven.

Oslik blyat! Oslik!

• hitmainiac
[

[ Voor 99% gewijzigd door hitmainiac op 06-03-2015 14:01 ]

• hitmainiac
dion_b schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:44:

Onzin, ik heb dezelfde setup met de AC66U en de LAN-poorten werken prima in AP-modus. Het is juist de WAN-poort die je dan niet moet gebruiken...
Zou het beter wezen als ik hem instel op AP-modus?
Appels en peren dus als je de snelheden elders haalde. Sowieso is de AC66U helemaal geen uitblinker op 2.4GHz, het is volledig gebouwd op maximale 5GHz ac snelheid, de 2.4GHz zit er puur op voor legacy support. Dat zie je onder andere terug aan de MiMo config en de antennes - 5GHz heeft 3x3 MiMo met grote externe antennes, 2.4GHz doet 2x2 MiMo met een paar kleine interne antennes.

Met telefoons ga je sowieso geen hoge snelheden halen en als je laptop niet eens 5GHz aankan, laat staan ac, dan heb je wel erg veel geld uitgegeven voor een router. Je had beter een iets bescheideners kunnen kopen en de el-cheapo NIC in je laptop met het verschil vervangen :o
Als ik grote bestanden moet downloaden, gebruik ik de kabel :) De UPC router stond ergens ver in een hoekje, dus de 1e verdieping had amper verbinding. Na een beetje uit te hebben gevist welke router goed was, kwam ik uit bij de Asus router. Deze stond ook bij de begane grond, maar wel dichterbij de 1e verdieping, dus had ik een wat betere verbinding dan voorheen. Tot zover tevreden over de router, tevens gebruik ik het voor gamen etc..
Altijd handig.

Sowieso proberen te denken in termen van dekking: in 2.4GHz is de AC66U niet beter dan de TC7200, dus wil je die twee zover mogelijk uit elkaar zetten (bijv TC7200 op begane grond, AC66U op zolder) om maximale dekking te krijgen.

Mbt SSID's hangt het af van je telefoons. iOS is in de regel hersendood als het op overschakelen tussen AP's aankomt, behalve bij iOS8, waar het opeens wel redelijk slim gaat werken als SSID zelfde is. Met recente iDevices wil je zelfde SSID. In de meeste andere gevallen wil je dat juist niet, omdat het een stuk makkelijker is om handmatig danwel met Android tools als WiFi Prioritizer om met twee (of meer) verschillende te werken. Het is sowieso aan te raden om beide zelfde security (WPA2-PSK met AES only) en zelfde key te geven.
Deze instellingen moet ik nog toepassen, zodat hij vanzelf misschien zal overgaan van de ene router naar het andere.

Trouwens, heb de router een ander locatie gegeven, namelijk in de buurt van de console, ook niet echt handig denk ik vanwege de verbindingen wat misschien interferentie kan veroorzaken, maar heb geen andere, goede plekje over om het te plaatsen. De console zal trouwens bekabelt worden verbonden met de router, dus of dat nog interferentie kan veroorzaken met de console? De draadloze verbinding is ongeveer hetzelfde bij het nieuwe plekje, dus ik denk dat ik hem toch maar weer op t oude plek zal zetten, omdat die veel beter is qua plaats.

En het zou toch eigenlijk zomaar kunnen, dat als de router op een ietsje andere plek wordt gezet (paar meter verderop bijv.), dat de verbinding beter zou kunnen worden?

[ Voor 17% gewijzigd door hitmainiac op 06-03-2015 14:40 ]

• hitmainiac
Hallow tweakers,

Het was 1x gelukt om de router op de juiste instelling te krijgen. Ik wilde in de asus router inloggen om instellingen aan te passen, maar was de lan ip adres ervan vergeten, dus had ik alles gereset en is het me niet gelukt om beide routers op de juiste instelling te krijgen. Telkens zijn de verbindingen instabiel. Heb het al meerdere malen gereset en geprobeerd maar het lukt maar niet..

Dit zijn de instellingen van de 2 routers:

1. UPC modem:

Local Area Network:

192.168.0.1

Starten lokaal adres: 192.168.0.10

DHCP poolsize: 245

Huurtijd 86400

Heb trouwens de 7200 technicolor van UPC..

2. Mijn asus router aanpassingen:

DHCP uitgezet

LAN ip adres heb ik meerdere malen verschillende geprobeerd, maar ik kwam er maar niet in. Standaart is het 192.168.1.1 en ergens had ik gelezen dat als het zo is ingesteld, dat men niet eens aanpassingen hoeft te brengen aan de lan ip adressen van beide (ene is 192.168.0.1 en de ander 192.168.1.1), maar of dit juist is..

Dus welke lan ip adres zou ik kunnen invoeren en wat doe ik precies fout?

Bedankt alvast.

[ Voor 5% gewijzigd door hitmainiac op 08-03-2015 21:24 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je modem/router heeft een subnet ..
standaard
het mask is 255.255.255.0

Maw de eerste drie getalgroepen moeten dan gelijk blijven
.1 is van je router
.255 is gereserveerd

dan is er zoeits als een dhcp server (de automatisch toegewzen ip adressen) Afbeeldingslocatie: http://screenshots.portforward.com/routers/Ubee/EWV3200/DHCP.jpg

in het voorbeeld begint deze bij .2 en er zijn 64 adressen dus hij eindigt bij .66

Dan kun je elk adres (uitgaande van het voorbeeld) van .67 t/m .254 vast toekennen

Dan mag je nu ff nadenken er over :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 08-03-2015 21:32 ]

Iperf

• hitmainiac
Ik heb het tig keer geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet. Nadat ik de lan ip adres verander dan kom ik gewoonweg niet meer in de asus router. Wel kom ik bij de upc router via de asus router als ik gewoon 192.168.0.1 in typ. Heb wel internet verbinding. (bekabeld 120mb).
Heb de onderstaande lan ip addressen uitgeprobeerd, maar geen één heeft het opgelost..Hieronder zijn sowieso een aantal die niet kloppen, maar goed..
192.168.1.50
192.168.178.254
192.168.0.15
192.168.1.15
192.168.1.5
192.168.15.3

Ik kom trouwens ook niet bij de instellingen van de asus router (2e) als ik de lan ip adres heb gewijzigd en de 2 routers nog niet met elkaar heb verbonden. Misschien komt dat doordat ik de dhcp uitzet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

192.168.0.1
Starten lokaal adres: 192.168.0.10
DHCP poolsize: 245
dus de ip adressen mogen van 192.168.0.2 t/m 254 lopen
10 tot en met 254 zijn vergeven (gereserveerd voor dhcp)

dus doe maar eens 192.168.0.9

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 08-03-2015 23:12 ]

Iperf

• hitmainiac
Fish schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:00:
[...]

dus de ip adressen mogen van 192.168.0.2 t/m 254 lopen
10 tot en met 254 zijn vergeven (gereserveerd voor dhcp)

dus doe maar eens 192.168.0.9
Het is gelukt! :D Many many TNX Fish! *O*
Pagina: 1