Vreemd geluid WD Caviar Black

Pagina: 1
Acties:

• Davken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09-2022
Hallo,

Sinds een paar dagen maakt mijn WD Caviar Black 2 TB om de paar seconden een soort van klikkend geluid, net alsof die data aan het verwerken is, maar dat is niet het geval. Ik heb de harde schijf nog maar 4 maanden in mijn bezit.

De WD caviar is niet de systeemschijf en wordt enkel gebruikt voor opslag. D'r staat momenteel maar 20 Gb op.

Zelfs wanneer de schijf volledig idle is (gecheckt met Windows Taakbeheer) komt er toch elke 3 sec of zo een geluid.

Ik heb een video online gezet => https://vimeo.com/121362214

Ook wanneer de hdd losgekoppelt is van de drive bay dan nog is er het geluid (ik vermeld het omdat het filmpje is genomen toen de harde schijf in de bay zat).
Ik heb talloze video's op het internet gevonden van diverse hdd geluiden maar dat wat ik heb; heb ik precies niet gehoord.

Ik heb een superstille pc en dit geluid is het enige wat ik hoor. Zeer irritant. In de case wordt het geluid eigenlijk nog versterkt omdat het een soort trilling veroorzaakt.

Diagnostic tools zoals HD Tune of de applicatie van WD zelf vermelden geen fouten.

Gaat het hier om een normaal geluid? Of is er meer aan de hand?

Verwijderd

Dat zijn gewoon seekgeluiden. Dat kan door twee dingen komen:
1) I/O van de host; dus toch gewoon iets aan de softwarekant wat regelmatig iets doet met je schijf;
2) background scanning (BGMS) van de hardeschijf zelf. Dit zou ook moeten gebeuren als de schijf is losgekoppeld.

Je hebt voor een 7200rpm schijf gekozen dus ook hogere seekgeluiden. Voortaan kun je beter voor 5400rpm kiezen met minder geluidsproductie en vrijwel dezelfde sequential I/O performance - aangenomen dat je een SSD hebt voor de random I/O. Dan wil je juist een zo laag mogelijk rpm en een zo hoog mogelijke datadichtheid.

• Davken
Bedankt voor je antwoord. Maar waarom heb ik nu plots dat geluid? Nadat ik het filmpje plaatste en de schijf terugstopte is het nog verergerd (wellicht door trilling). Ik heb altijd 7200rpm schijven gehad maar nog nooit zoiets gehoord ...

Zonet heb ik de hardeschijf uitgeschakeld in Apparaatbeheer. En ik had nog steeds dat geluid !!! Dat betekent dan toch dat het niets softwarematigs kan zijn want de schijf heeft enkel voeding maar doet verder niets.

Verwijderd

BGMS is niet iets wat continu gebeurt. Als je de schijf lang aan hebt, zou dit na een tijd moeten verdwijnen en dan slechts periodiek terugkomen.

Ik heb zelf ook Seagate 7200.14 schijven en die doen hetzelfde. Valt ook niet uit te schakelen. Ik hoor het vooral als ik een power-cycle doe op de schijf. Als je ze lange tijd aangesloten met rust laat kun je het een lange tijd niet horen. Maar met een batterij van deze schijven is er altijd wel eentje die met background scanning bezig is. Dat is wel irritant.

• Davken
Mmmja, ik heb dat geluid nu elke dag voor meer dan een week en het is nog nooit verdwenen, en mijn computer staat praktisch de volledige dag aan. En het is wel gek dat er de laatste 4 maand dan nooit een BGMS scan is geweest (anders had ik het wel gehoord) ... zal nog ff afwachten maar ben toch geneigd om een andere hardeschijf te plaatsen (of een tweede ssd)

• Davken
Nog vergeten: als het om een scan / seekgeluid gaat, zou het dan niet constant moeten zijn? Nu heb ik dat geluid enkel om de 3-4 sec.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Je kan voor de zekerheid even HDTune draaien, die checkt je hele HDD door, zodat je naar de fouten en waarschuwingen kan kijken.

我的名字是Mirno

• Davken
HD Tune geeft geen fouten weer.

Al snap ik niet alles moet ik toegeven

HD Tune: WDC WD2003FZEX-00Z4S Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 200 200 51 0 Ok
(03) Spin Up Time 171 170 21 6425 Ok
(04) Start/Stop Count 100 100 0 410 Ok
(05) Reallocated Sector Count 200 200 140 0 Ok
(07) Seek Error Rate 200 200 0 0 Ok
(09) Power On Hours Count 100 100 0 260 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 0 0 Ok
(0B) Calibration Retry Count 100 100 0 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 100 100 0 236 Ok
(C0) Power Off Retract Count 200 200 0 11 Ok
(C1) Load Cycle Count 200 200 0 398 Ok
(C2) Temperature 115 111 0 35 Ok
(C4) Reallocated Event Count 200 200 0 0 Ok
(C5) Current Pending Sector 200 200 0 0 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 100 253 0 0 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
(C8) Write Error Rate 100 253 0 0 Ok

Power On Time : 260
Health Status : Ok

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Dan moet het goed zijn lijkt me. Sommige schijven maken eenmaal meer geluid als de andere. Kan ook zijn doordat de data wat verder uit elkaar staat waardoor die telkens aan de andere zijde moet zoeken, wellicht kan een lange formatteer sessie dit oplossen(alles is er dan dus wel vanaf), anders zit het hem gewoon in de schijf.

我的名字是Mirno

• Davken
Mijn computer heeft de volledige nacht gedraaid maar het probleem is er nog steeds. Ik denk niet dat het hier om BGMS gaat.

Als ik er dit artikel op nalees dan kom ik tot het besluit dat er toch iets scheelt

http://wdc.custhelp.com/a...zg4Ny9zaWQvZGtVNE16Z20%3D

Heb ook een nieuwe video opgeladen met de hardeschijf in de kast => https://vimeo.com/121460474

Denk dat ik toch maar eens verder kijk
Pagina: 1