Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 02:57
Beste Tweakers,

In het kader van een uit de hand gelopen hobby-project ben ik bezig met de mogelijkheden om zelf een
vacuüm/druk vat lassen. Deze wordt cilindervormig (bol is de ideale vorm, maar te lastig/duur om te maken).
Hij is 70cm in diameter, met een hoogte van 25cm en is gemaakt uit 4mm dik RVS (304)
Omdat het vat 3bar druk en -1bar vacuüm aan moet kunnen heb ik besloten dat er een exoskelet moet worden gelast om vervorming (van met name de vlakke delen) tegen te gaan.

Het moet er ongeveer zo uit komen te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7zORK7W.jpg
Dit is het eerste ontwerp.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cHCmsXa.jpg
Hier is een 8mm dik RVS Exoskelet aan toegevoegd
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4RxElb4.jpg
De bodem is het meest kwetsbaar voor vervorming

Zou iemand mij kunnen helpen met het bepalen van de sterkte/dikte van het exoskelet?

De cilinder en bodem zijn al gelast uit 4mm RVS.
Ik heb nu 8mm dik RVS gevonden om het ontwerp hierboven te lassen (volledig tig-lassen aan beide kanten) Zou dit sterk genoeg zijn?

Daarnaast zou ik het deksel graag uit een doorzichtig kunststof willen maken. Plexiglas of Acrylplaat. Zou iemand mij kunnen helpen met het berekenen van de benodigde dikte voor dit kunststof deksel?

Ik heb een redelijke kennis wat druk/vacuüm betreft, en weet ook dat een druk van 3 bar gelijk is aan 30N/cm². Met een totaal oppervlak van 13194,65 cm² x 30N/cm² = 395839,5 Newton of te wel zo’n 40.000kg voor de totale druk die op het vat komt.

De bodem en het deksel zijn het meest kwetsbaar gezien de constructie (i.v.m. doorbuiging/vervorming). Enkel het deksel moet 3848,45 cm² x 30N/cm² = 115453,5 Newton of te wel 11545kg aan kunnen.

Bedankt voor eventuele reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 10:58

Mx. Alba

hen/die/zij

Hmmm, je hebt het dan wel over een drukvat van bijna 300 barliter. Volgens mij schrijft de wet voor dat je het ding dan dus officieel moet laten keuren door een daartoe geaccrediteerde instantie. Wellicht dat je zelfs voor je aan het bouwen gaat het ontwerp officieel moet laten goedkeuren. Dus bezint eer ge begint, zou ik zeggen! :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
interessant! met welk programma heb je die tekeningen gemaakt btw?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maak je (van een afstand) een filmpje als je hem de 1e keer op 3 bar druk zet? ;)
Die ribben aan de zijkanten zullen niet zo bijzonder veel doen dus zet je materiaal zo veel mogelijk in om de boden (en de deksel?) te versterken.
Als je lasnaden falen dan krijg je wel geweldig mooie projectielen die op hoge snelheid door de kamer vliegen ;)

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964607

Hallo Silvos!

Mag ik vragen, maar vóóral, wil jij door ook openheid over geven, waarvoor wil je een ‘ruimt’ als zodanig maken.
M.a.w. wat is het achterliggende (plan m.b.t. gebruik) idee, of dient dit enkel de bevestiging dat het jou gaat lukken?
Hetgeen ik je toewens!

JC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:50

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 964607 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:38:
Hallo Silvos!

Mag ik vragen, maar vóóral, wil jij door ook openheid over geven, waarvoor wil je een ‘ruimt’ als zodanig maken.
M.a.w. wat is het achterliggende (plan m.b.t. gebruik) idee, of dient dit enkel de bevestiging dat het jou gaat lukken?
Hetgeen ik je toewens!

JC.
Je hebt gereageerd op een topic dat al 2.5 jaar oud is. Je kan beter Silvos een persoonlijk bericht sturen met je vraag.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:45

defiant

Moderator General Chat
Met @g0tanks inderdaad, @Anoniem: 964607 als je een persoonlijke vraag hebt n.a.v. een oud topic dan kan je het beste gewoon een DM sturen naar Silvos :)

Ik doe hier nu een slot op.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.