Het grote SMR & PMR Topic

Pagina: 1
Acties:

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31
Onlangs zijn diverse fabrikanten begonnen met het leveren van zogenaamde SMR schijven.
SMR staat voor Shingled Magnetic Recording. Het is een techniek waardoor harde schijven een grote dichtheid per platter, en dus een grotere totale capaciteit kunnen hebben.

Interresant leesvoer:

Wat is SMR:
Wikipedia: Shingled magnetic recording

Wat is PMR:
Wikipedia: Perpendicular recording

Wat is nou het grootste verschil?
Bij PMR staan de (rijen) bitjes achter elkaar, bij SMR staan de (rijen) bitjes naast elkaar.

Grafische weergave:
PMR:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Perpendicular_Recording_Diagram.svg/400px-Perpendicular_Recording_Diagram.svg.png

SMR:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZhbGQW6RivdPQ9gLVPjsJP66/full.png

Waar gaat dit topic over?
Het lijkt mij leuk om de voor en/of nadelen van deze techniek(en) met elkaar te bespreken.
Zoals velen weten ben ik een voorvechter voor ZFS en BTRFS (samengevat, checksummed filesystems) vanwege hun grote dataintegriteit. Wat denken jullie dat de voor en/of nadelen zijn in het geval van SMR schijven?

Welke voor en nadelen weten we al?
Voordelen PMR:
Hogere random writes, zie de nadelen van SMR voor uitleg.

Nadelen PMR:
Lagere dichtheid, dus minder GB's om vol te proppen.

Voordelen SMR:
Hogere dichtheid

Nadelen SMR:
Lagere Random Write access. Omdat de disk een grote Read-Write-Modify cyclus heeft (hij moet alle tracks binnen 1 sector inlezen om bit(s) in 1 track te kunnen wijzigen. Dit komt omdat hij de hele sector moet wissen en herschrijven. Dit lijkt een beetje op wat SSD's hebben met hun 'pages'.

Producten met SMR:
pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB

Dit is een eerste opzet: Heb je goede bronnen en/of ideeen stuur ze gerust door via DM, dan zal ik ze in de topicstart zetten. Ook mag je gerust topicstarter worden als je denkt dat je iets leuks bij te dragen hebt :)

Even niets...