Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:18
Op de specificatie van mijn aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staat vermeld dat het tijdvak over de kosten van het afval-aanbod geheel 2014 betreft. Ik betrek deze (huur)woning sinds mei 2014. Moet ik deze nu toch voor heel 2014 betalen? Zou dit anders geweest zijn in geval de woning pas in december betrokken zou zijn?

In vergelijkbare trant, lokale belastingen worden een volledig jaar vooruit betaald. Heb je recht op gedeeltelijke teruggave hiervan indien je huurcontract voor het einde van het vooruitbetaalde jaar afloopt?

Kosten zijn overigens met €85 niet schokkend en de woning is in de periode voor mei onbewoond geweest, dus het overgrote deel van de gemaakte kosten zijn daadwerkelijk de mijne. Ik heb er dan ook in dit geval geen probleem mee deze volledig af te tikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Woonde je al eerder op een ander adres in de zelfde gemeente? Dan is het een nobrainer.
Woonde je er nog niet: ff contact opnemen en de zaak uitleggen. Dikke kans dat je door gewoon bezwaar maken 85 euro uitspaart :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
Weet je zeker dat het over 2014 gaat? Ik weet niet beter dan dat je aan het begin van het jaar een aanslag krijgt voor het komende jaar. De peildatum is in mijn gemeente 1 januari. Degene die op die datum ingeschreven staat is belastingplichtig (ook al verhuis je op 2 januari). Verrekenen naar rato van daadwerkelijke woonduur is niet mogelijk met de gemeente en verder alleen gebruikelijk bij de overdracht van koopwoningen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor onroerende zaakbelasting/koophuizen is het natuurlijk niet te doen, maar zou je dan redelijk eenvoudig als huurder de belastingen kunnen ontduiken door je van 31 december tot 2 januari uit te schrijven en oud en nieuw in het buitenland door te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn diverse belastingen die je inderdaad voor een heel jaar moet betalen, ook al woon je maar een deel van het jaar in de woning. Volgens mij is afvalstoffenheffing daar één van, maar je kunt dat vrij eenvoudig terugvinden op de site van de overheid/gemeente waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij koophuizen wordt dit verrekend bij de notaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klopt. Maar TS heeft een huurwoning ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Het gaat toch om de situatie op 1-1? De ingezetene per 1-1-14 moet toch worden aangeslagen voor het hele jaar? Of was dat alleen voor OZB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Je betaalt als huurder slechts voor de maanden dat je er ingeschreven staat.

Zoals T-MOB al aangeeft zou het vreemd zijn als dit 2014 betreft. De belastingen worden altijd vooruit betaald en aan het begin van het jaar in rekening gebracht, of op het moment wanneer de nieuwe bewoner ingeschreven staat.

Toen ik in mijn huurwoning ging (juli) kreeg ik ook een rekening, en dat was voor alles vanaf juli. Over januari-juni is niets betaald door mij.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je betaalt het volle jaar waar je dat jaar het langste hebt gewoond.. Mei t/m december is langer dan januri t/m april.. Als je er in augustus zou zijn ingeschreven, had je niks betaalt voor die woning.

Zo werkt het in ieder geval in de gemeente waar ik woon. Toen ik tijdelijk bij een vriend op kamers zat, kreeg hij een aanslag voor 2 persoonshuishouden, toen ik verhuisde, kreeg hij het verschil terug, en kon ik lappen voor het hele jaar.

En aangezien de vraag nu komt, gaat het om een rectificatie over 2014.. Mijn aanslag van de gemeente die ik laatst heb ontvangen gaat namelijk over 2015..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste is dat je naar de gemeente belt en de situatie uitlegt waarschijnlijk is dat al genoeg. Ga NIET zoals voorgesteld direct in bezwaar.

Ik ben stagair bij een gemeente afdeling belastingen (10 maanden totaal) en heb vaak genoeg meegemaakt dat het verminderd wordt.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:18
Even voor de helderheid: het betreft hier het afval aanbod als onderdeel van de gemeentelijke belastingen. Deze worden bepaald a.d.h.v. hoe vaak de restafvalcontainer aan de straat is gezet, dus dat het over 2014 gaat lijkt me juist.
Betreffende afdeling is telefonisch niet bereikbaar na 12:30 dus ik ben niet erg veel wijzer geworden van m'n telefoontje. Het zou me trouwens niet verbazen als de gemeente de totale kosten al heeft opgesplitst over de verschillende bewoners gedurende het jaar, aangezien zij weet wanneer er gewisseld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

85 euro voor afvalstoffenheffing is idd aan de lagekant vaak ligt deze tegen de 210 euro in Noord en Zuid Holland voor een enkel persoon. De hoogte hangt natuurlijk ook af van de gemeente.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

zzattack schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:38:
Even voor de helderheid: het betreft hier het afval aanbod als onderdeel van de gemeentelijke belastingen. Deze worden bepaald a.d.h.v. hoe vaak de restafvalcontainer aan de straat is gezet, dus dat het over 2014 gaat lijkt me juist.
[..]
Je hebt dus een aanslag gehad voor het aantal x dat je je kliko hebt aangeboden om te legen welk op basis van nacalculatie is. Dat heeft dan niks te maken met een niet woonachtige periode, die heeft de vorige bewoner al betaalt. De gemeente weet natuurlijk prima uit het GBA sinds waneer de nota voor jouw is.

Maar als de aanslag onduidelijk is zou ik er inderdaad een belletje over wagen.

In mijn gemeente werkt het totaal anders:
Afvalstoffenheffing
Elk huishouden ontvangt een aanslag voor de afvalstoffenheffing. U krijgt een aanslag in de bus als u gebruiker bent van een pand waar de gemeente verplicht is huishoudelijk afval op te halen.
Met dit geld betaalt de gemeente het inzamelen, afvoeren en verwerken van huishoudelijk afval.

Er zijn twee basis tarieven. Eén voor zogeheten éénpersoonhuishoudens (alleenwonenden) en één voor meerpersoonshuishoudens.
De belastingschuld ontstaat bij het begin van het belastingjaar, dus per 1 januari. Als u echter in de loop van het jaar, bijvoorbeeld op 15 maart, in Nieuwegein komt wonen dan ontstaat uw belastingschuld pas per 1 april.
Dat betekent dus dat uw ´schuld´over dit jaar lager is. Verhuist u echter in de loop van het jaar, bijvoorbeeld in mei, naar een andere gemeente dan bent u over de maanden tot en met mei nog belasting verschuldigd.
Voor de resterende maanden past de gemeente uw aanslag aan en verrekent dit met u. Verhuist u binnen Nieuwegein dan verandert er voor u niets. U neemt de aanslag gewoon mee naar uw nieuwe woning.
Het is mogelijk een extra container aan te vragen. Voor het hebben van een extra container, groen of grijs, wordt een belastingbedrag in rekening gebracht.
Bron

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-09 14:07
Volgens mij doet bijna iedere gemeente het anders. De één is coulant en rekent netjes naar ratio, ook al ben je huurder. Bij de ander maakt het niet of je huurt of koopt: je betaalt de volle mep.

Ik ben in juni 2013 van een huurwoning verhuist naar een koopwoning, beiden in dezelfde gemeente. In maart dat jaar heb ik de gemeentelijke belasting voor 2013 betaald aan bs-ob (de instantie die de belasting int) in de veronderstelling dat ik de helft later dat jaar terug zou krijgen. En bij de notaris heb ik tijdens de overdracht de belasting voor ná juni 2013 betaald voor de koopwoning aan de verkoper, geheel zoals het hoort. Toen ik vervolgens contact nam met bs-ob om te vragen hoe ik een deel van de belasting betaald voor de huurwoning terug kon krijgen, kwam ik van een koude kermis thuis: dat was niet mogelijk. Reden: degene die geregistreerd staat op adres x (en dat betreft een huurwoning), moet de belasting betalen voor het hele jaar. En nu komt het: degene die naar dat adres verhuist ná 1 januari, hoeft niets te betalen. De vorige bewoner heeft immers al betaald. De instantie bs-ob zei zelfs tegen mij: het is zelfs voordelig om vroeg in het jaar (bijv. 3e week van januari) een huurwoning te betrekken. Ook moest ik van 'geluk' spreken dat ik geen aanslag kreeg over de periode ná juni 2013 voor de koopwoning, terwijl ik dat had verekend met de verkoper en deze al de aanslag had betaald aan bs-ob.

Ik heb er diverse telefoontjes over gepleegd, heel veel mailwisselingen over gehad, maar het geld kreeg ik niet terug. Het is kennelijk heel moeilijk de naar het adres verhuizende huurder een aanslag naar ratio te sturen en de vertrekkende huurder het bedrag naar ratio terug te geven. Uiteindelijk heb ik mij er bij neergelegd dat ik voor 2013 1,5 belastingaanslagen heb betaald. Aan de andere kant: ik was in oktober 2008 naar die huurwoning verhuisd. In oktober, november en december hoefde ik niets te betalen (de vorige bewoner had dat immers gedaan).

Het is voor gemeenten mijns inziens erg moeilijk om bewoners naar ratio te laten betalen. De logica ontbeert het hun. Mijn advies: zoek de regeltjes uit en houd in je achterhoofd dat je met een bureaucratisch gedrocht te maken hebt, waarbij je zeer waarschijnlijk jouw recht niet zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Toevallig net de afvalstoffenheffing betaald. En de OZB, maar dat staat erbuiten in het verhaal van TS.

De OZB wordt bepaald aan de hand van de WOZ waarde op 1 januari van het voorgaande jaar, maar daar heeft een huurder dus niks mee van doen.

De afvalstoffenheffing geldt voor het hele aankomende jaar. Vorig jaar heeft de vorige bewoner van de huurwoning van TS de afvalstoffenheffing betaald. Als TS vorig jaar geen heffing heeft gehad, dan is de vorige bewoner vergeten om een restitutie te vragen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Arthas schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:32:
[..]

De afvalstoffenheffing geldt voor het hele aankomende jaar. Vorig jaar heeft de vorige bewoner van de huurwoning van TS de afvalstoffenheffing betaald. Als TS vorig jaar geen heffing heeft gehad, dan is de vorige bewoner vergeten om een restitutie te vragen.
Dat is in jouw gemeente zo, bij mij ook, maar per gemeente kan het totaal anders zijn. Zoals de TS aangeeft dat de afvalstoffen heffing op basis van de container aanbieden is, kan dat natuurlijk nooit voor een heel jaar betaalt worden vooruit, maar op basis van nacalculatie achteraf.

Ik weet ook dat er gemeentes zijn waar op basis van gewicht betaalt wordt. Dus even een zak bij een ander in de kliko gooien is een ander opzadelen met jouw kosten..

En gezien de kosten waar hij het over heeft, vind ik het nog goedkoop ook...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
RaZ schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:58:
[...]

Dat is in jouw gemeente zo, bij mij ook, maar per gemeente kan het totaal anders zijn. Zoals de TS aangeeft dat de afvalstoffen heffing op basis van de container aanbieden is, kan dat natuurlijk nooit voor een heel jaar betaalt worden vooruit, maar op basis van nacalculatie achteraf.
..
In mijn gemeente betaal je per jaar 70 euro voor een groene 240 liter container en 163 euro voor een grijze 240 liter container. Of er nu geleegd wordt of niet. Wij gaan echter over op een andere manier van betalen en dat houdt in dat we een vast bedrag (de afvalstoffenheffing) sowieso betalen en daarnaast per lediging. De eerste is voor het hele aankomende jaar, de tweede op nacalculatie van het afgelopen jaar.

Hier een voorbeeld van een buurgemeente waar dit principe al is ingevoerd:
Op de gecombineerde aanslag/beschikking van dit jaar treft u zowel de heffing vastrecht 2015 aan als de afrekening van de ledigingen van de restafvalcontainer over 2014.
85 euro als afvalstoffenheffing klinkt als de heffing vastrecht.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-09 13:57
Afvalstoffenheffing is altijd voor de gebruiker van een woonruimte. (waar de eigenaar bij kamerverhuur kan worden beschouwd als de gebruiker)

En elke gemeente heeft veel vrijheid om haar eigen systeem in te richten. Ook qua verhuisbeleid.

Als er een vast tarief is (desnoods onderverdeeld naar soort huishouden of naar klikogrootte of zo) dan ligt een aanslag aan het begin van het jaar voor de hand.

Als je moet betalen voor het aantal kilo's of het aantal aanbiedingen, dan moet er altijd een afrekening achteraf plaatsvinden. Omdat je het dan pas weet. Vaak is er wel een basisbedrag of een voorschot aan het begin van het jaar, om vast wat geld binnen te hebben (er 'verdwijnen' best wat mensen als het pas achteraf gebeurt).
In dat geval is het logisch om alleen te betalen voor de aanbiedingen in de tijd dat je zelf gebruiker was. En een vast bedrag over die periode, voor zover van toepassing.
Pagina: 1