TommyGun schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:36:
[...]
Bijgevoegd een foto van de groepenkast. Zoals te zien is zit de aardrail linksonder, alwaar die dikke koperen leiding de kast in gaat. Dat deel van de kast kan ik dus niet openen zonder de zegels te verbreken. Het bovenste deel, waar de zekeringen zitten, kan ik natuurlijk wel openen maar dat lijkt me weinig van nut in dit geval.
[afbeelding]
Die draad schiet dus niet in de verdeelkast, maar in de hoofdzekeringkast. Hier zal de netbeheerder een aftakking van de PEN-leiding gemaakt hebben. Het is dus een
TN-CS stelsel...
Ik heb dat zelf hier thuis ook, alleen mijn hoofdzekeringenkast is transparant waardoor ik kan zien hoe het zit...
Er komt in mijn woning dus een afgeschermde 4 aderige kabel binnen. Rood/Geel/Blauw voor de fases, en geel/blauw als PEN-leiding. Deze PEN-leiding wordt in de hoofdzekeringkast gesplitst, naar een blauwe die als
N naar mijn verdeelkast loopt en een lipje wat door de zijkant van de kast naar buiten steekt. Dit lipje is mijn
PE (aarde). Aan de buitenkant zit hier een blank vertinde koperdraad aangeschroefd die naar de
HAR loopt.
En de oplettende kijker ziet ook nog iets groen/geels... dat is de afscherming (mantel) van de kabel die voorzien van een krimpkousje ook aan aarde gelegd is.
Dit is dus hetzelfde als jouw dikke koperen draad die daar de kast in schiet.
Vanaf de
HAR loopt er als het goed is een draad naar de aardrail in de verdeelkast. Hier is de rest van je elektrische installatie aan verbonden.
Een betere aarde dan dit kun je haast niet wensen btw!

Jouw installatie hangt direct aan de aardelektrode(n) bij de trafo van de netbeheerder. Die weerstand zal vele malen lager zijn dan wat je met een eigen aardpennetje bereikt.
PEN komt van PE (Protective Earth) en N (Neutral). Nu je dat weet zul je de haakjes voortaan niet zo neerzetten denk ik.

Meten of er aarde is, is niet zo lastig toch, multimeter op V 250 en dan de fase (bruin) en de aarde meten. Daar zou dan ongeveer 230 - 240 spanning op moeten zitten.
Dat klopt, maar met deze meting toon je niet aan dat je een
goede aarde hebt.
zou je de weerstand kunnen meten daarna. Is dat niks, dan is het geen P(EN), en anders wel.
Uiteindelijk hangt PE en N altijd ergens aan elkaar, alleen vormt bij een TT stelsel de wereldbol een stukje van dat circuit.
Mattie112 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:31:
In mijn meterkast heb ik ook een situatie als je 3e foto. Ik heb de zaak ook een opgeschroefd en dat "ijzer" zit IN de groepenkast aan de aardedraad doorverbonden. Bij mij zit hij echter niet aan de waterleiding vast maar gaat hij "de grond" in. Het lijkt er op bij jou dat daarvoor de waterleiding gebruikt wordt (dit hoor je wel vaker).
Jij hebt dus een eigen aardelectrode (dat ding in de grond). Dat is een
TT stelsel. Niet te vergelijken met het
TN-CS stelsel van de TS.
De waterleiding van de TS wordt niet gebruikt voor de aarding, hij krijgt immers al aarde van de netbeheerder. Wel is de waterleiding via de
HAR vereffend. Dat is ook hoe het hoort, als het goed is zit dat bij jou ook ergens...
Water, gas, de afscherming van je CAI, CV-leidingen, MV-leidingen... Alles wat kan geleiden en wat van buiten jouw woning binnen komt en alles wat kan geleiden en wat door meerdere vetrekken in jouw woning loopt zou allemaal vereffend moeten zijn...