Aansluiting randaarde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:42

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Heren,

Kan iemand mij vertellen hoe onderstaande constructie in elkaar steekt? In de meterkast van onze woning gaan een drietal PVC buizen de grond in waarbij uit twee buizen een ietwat stugge draad steekt. Zoals te zien is zijn deze niet aangesloten.

Nu vraag ik me af: zijn dit aardpennen of iets totaal anders? De laatste foto toont een soort van verdeelpunt en vanuit daar gaat aarding naar onder andere de groepenkast, waterleiding en gasleiding, maar ik zie nergens een plaats waar dit vervolgens de grond in gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-03-04%2021.45.51_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-03-04%2021.46.59_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-03-04%2021.47.22_thumb.jpg

Heeft het zin om iets dergelijks als dit te kopen om daarmee te testen of geaarde stopcontacten uberhaupt over randaarde beschikken? http://www.allekabels.nl/...r-voor-stopkontakten.html

Alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 04-03-2015 22:07 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt mij eerder de cv aard draad e.d. loopt vaak ook door naar je verwarming in de badkamer en cv ketel.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 04-03-2015 22:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:31
Loze leidingen waar door de aannemer / installateur een trekdraad in is gelegd?

Edit: Gaat die dikke koperen draad in het aardblok naar de meterkast? Mogelijk krijg je aarde aangeleverd vanuit het net.

[ Voor 44% gewijzigd door Brokencore op 04-03-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:08:
Lijkt mij eerder de cv aard draad e.d. loopt vaak ook door naar je verwarming in de badkamer en cv ketel.
Van het 'verdeelpunt' gaat inderdaad één draad naar de verwarming in de badkamer. Bij de ketel zie ik niets.
Brokencore schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:47:
Edit: Gaat die dikke koperen draad in het aardblok naar de meterkast? Mogelijk krijg je aarde aangeleverd vanuit het net.
Ja die gaat inderdaad de meterkast in.

Elders zit nog een aardedraad aangesloten op de groepenkast, maar niet zo'n dikke koperen.

EDIT; lijkt op zoiets, maar dan tegen de groepenkast aan gemonteerd: http://www.mysites2.nl/upload/147113_g1_4_t4084.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door TommyGun op 04-03-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Dit zijn gewoon VD 1,5mm2 draden die als trekdraad gelegd zijn. Deze leidingen lopen door je vloer naar een ander punt in het huis en hebben niets met aarde te maken.

Die dikke blanke koperen draad op de hoofdaardrail, die zou je eens moeten volgen.

Die tester waar je naar linkt heb je niets aan. Het is met normale voor particulieren te verkrijgen meetapparatuur niet echt mogelijk om te controleren of je goede aarde hebt. Dan moet je al zoiets aan gaan schaffen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:02:
Die dikke blanke koperen draad op de hoofdaardrail, die zou je eens moeten volgen.
Die gaat de groepenkast in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dan kan het zijn dat de aarde inderdaad door je netbeheerder wordt meegeleverd. Vind het dan wel een erg ruige draad van de kast naar de aardrail...

Is de hoofdzekeringenkast transparant en kun je zien wat daar in zit?
Zie je het zitten om de verdeelkast open te maken (zo'n kast is van binnen niet altijd aanraakveilig!!)? Als er een groen/gele draad uit het meterbord komt levert de netbeheerder de aarde mee. Zoek maar eens op: TN stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Is helaas niet te zien. Daar waar de zekeringen en ALS zitten is niets gezegeld en kan ik de kap er zo afhalen maar daar waar de koperen draad naar binnen gaat is het wel gezegeld. Is het wellicht de moeite om een inspectie uit te laten voeren? Dit is zo opgeleverd eind jaren 80 en sindsdien is er niets aangepast. Zo hebben we ook nog witte groepen die niet achter de ALS zitten.

EDIT; deze installatie lijkt vrij veel op die van ons: http://i61.tinypic.com/2nbvc4z.jpg

Indien gewenst kan ik uiteraard een eigen foto maken.

[ Voor 75% gewijzigd door TommyGun op 05-03-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Anders kijken wanneer je een nieuwe meter krijgt dit jaar, dan kunnen ze meteen je aarde nalopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:32:
Anders kijken wanneer je een nieuwe meter krijgt dit jaar, dan kunnen ze meteen je aarde nalopen.
Dat kan nog wel even duren: http://www.endinet.nl/def...&itemid=8016511&mid=11026

Ik ga wel even met ze bellen of ze iets kunnen vertellen over de aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo'n testapparaatje zou op zich goed kunnen werken, mits het van goede kwaliteit is. Ik heb geen idee of dit wel het geval is met zo'n goedkoop gevalletje als dit, maar goed, daarover later. Heb je reden om te twijfelen over de kwaliteit van de aarding in je woning? Zo te zien aan de vraagstelling en opmerking "een ietwat stugge draad" constateer ik dat je totaal niets weet over elektriciteit.Op zich is dit geen bezwaar, het kan helemaal geen kwaad om domweg met zo'n apparaatje alle geaarde stopcontacten na te lopen. Als overal de conclusie van die test oké is, heb je in elk geval de bevestiging dat de aarddraad op al die stopcontacten is aangesloten en dat er sowieso aarding is. In de meeste gevallen is dat wel voldoende.

Mocht je desondanks toch reden hebben om te twijfelen, met name bij wat je constateert in je meterkast, want dat zit je blijkbaar niet lekker, dan kan ik je maar één advies geven, roep er iemand bij die er echt verstand van heeft. In elk geval zijn er echt professionele testers die ook volgens dit zelfde principe werken. Of dit goedkope ding maar enigszins de betrouwbaarheid daarvan benadert kan ik onmogelijk beoordelen. Bovendien dienen ook deze alleen maar voor een snelle test, de uitgebreide test vindt altijd plaats met een aardingsmeter. Met die snelle test weet je namelijk nooit of de aardingsweerstand misschien net op het randje zit of er net onder. En deze dingen testen alleen maar de aardlekschakelaar.

Kortom met dit advies zal je het moeten doen, want met die "ietwat stugge draad" kan zonder verder te kijken niemand wat mee. Iemand die er verstand van heeft kan misschien met één blik bevestigen dat dit alleen maar loze trekdraden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TommyGun schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:04:
[...]

Die gaat de groepenkast in...
TommyGun schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:28:
Is helaas niet te zien. Daar waar de zekeringen en ALS zitten is niets gezegeld en kan ik de kap er zo afhalen maar daar waar de koperen draad naar binnen gaat is het wel gezegeld.
Er is een deel van je groepenkast verzegeld? :? Dat is jouw eigen installatie.

Of gaat de draad niet de groepenkast in, maar de hoofdzekeringenkast of het meterbord? Dat is installatie van de netbeheerder die inderdaad verzegeld hoort te zijn. Dan mag je er ook wel van uit gaan dat de netbeheerder aarde meelevert. Je hebt dan een TN-CS stelsel.

Een keer een installateur een rondje laten lopen met een installatietester kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:30:
[...]

[...]

Er is een deel van je groepenkast verzegeld? :? Dat is jouw eigen installatie.

Of gaat de draad niet de groepenkast in, maar de hoofdzekeringenkast of het meterbord? Dat is installatie van de netbeheerder die inderdaad verzegeld hoort te zijn. Dan mag je er ook wel van uit gaan dat de netbeheerder aarde meelevert. Je hebt dan een TN-CS stelsel.

Een keer een installateur een rondje laten lopen met een installatietester kan natuurlijk nooit kwaad.
Mijn excuses voor de ietwat warrige uitleg. Zoals Techneut terecht opmerkt ben ik niet erg sterk qua elektriciteit, al begrijp ik wel het een en ander en juist door mijn voorzichtigheid en interesse probeer ik het in huis gewoon op orde te hebben.

Bijgevoegd een foto van de groepenkast. Zoals te zien is zit de aardrail linksonder, alwaar die dikke koperen leiding de kast in gaat. Dat deel van de kast kan ik dus niet openen zonder de zegels te verbreken. Het bovenste deel, waar de zekeringen zitten, kan ik natuurlijk wel openen maar dat lijkt me weinig van nut in dit geval.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.gamergun.com/files/1/2015-03-05%2014.26.10_thumb.jpg

Endinet heb ik nog niet kunnen bereiken, maar ervaringen van andere leert mij dat ik weinig hoop moet hebben op een bevestiging van hun kant.

Overigens heb ik geen reden om aan de aarding te twijfelen, het viel me enkel op. Op meerdere plaatsen heb ik stekkerdozen met overspanningsbeveiliging zoals die hieronder, en ik heb geen idee of het iets zegt maar de LED voor aardingsindicatie brandt netjes mits aangesloten op een geaarde wandcontactdoos.

https://www.conrad.nl/nl/...ijs-pl8vt3-de-551404.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
Ik ben geen elektricien, maar aarding kan in de meterkast samengevoegd zijn met NUL.
Dan heb je een P(EN).

Meten of er aarde is, is niet zo lastig toch, multimeter op V 250 en dan de fase (bruin) en de aarde meten. Daar zou dan ongeveer 230 - 240 spanning op moeten zitten. Meet ook voor de grap eens aarde en NUL (blauw), als daar 0 uitkomt, zou je de weerstand kunnen meten daarna. Is dat niks, dan is het geen P(EN), en anders wel. Meet geen weerstand als er spanning op staat trouwens...

Voel je vrij om te corrigeren, want ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Note: ik ben niet iemand die er "echt" verstand van heeft

In mijn meterkast heb ik ook een situatie als je 3e foto. Ik heb de zaak ook een opgeschroefd en dat "ijzer" zit IN de groepenkast aan de aardedraad doorverbonden. Bij mij zit hij echter niet aan de waterleiding vast maar gaat hij "de grond" in. Het lijkt er op bij jou dat daarvoor de waterleiding gebruikt wordt (dit hoor je wel vaker).

Ik durf het niet 100% te garanderen maar ervanuitgaande dat elke groep zo is aangesloten zou je dus werkende (rand)aarde moeten hebben.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TommyGun schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:36:
[...]

Bijgevoegd een foto van de groepenkast. Zoals te zien is zit de aardrail linksonder, alwaar die dikke koperen leiding de kast in gaat. Dat deel van de kast kan ik dus niet openen zonder de zegels te verbreken. Het bovenste deel, waar de zekeringen zitten, kan ik natuurlijk wel openen maar dat lijkt me weinig van nut in dit geval.

[afbeelding]
Die draad schiet dus niet in de verdeelkast, maar in de hoofdzekeringkast. Hier zal de netbeheerder een aftakking van de PEN-leiding gemaakt hebben. Het is dus een TN-CS stelsel...

Ik heb dat zelf hier thuis ook, alleen mijn hoofdzekeringenkast is transparant waardoor ik kan zien hoe het zit...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tXpuKYtxduz3c3UYqEbw1U2U/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/82R3o3bxdvCpNaNL1zkpkwlm/full.jpg

Er komt in mijn woning dus een afgeschermde 4 aderige kabel binnen. Rood/Geel/Blauw voor de fases, en geel/blauw als PEN-leiding. Deze PEN-leiding wordt in de hoofdzekeringkast gesplitst, naar een blauwe die als N naar mijn verdeelkast loopt en een lipje wat door de zijkant van de kast naar buiten steekt. Dit lipje is mijn PE (aarde). Aan de buitenkant zit hier een blank vertinde koperdraad aangeschroefd die naar de HAR loopt.
En de oplettende kijker ziet ook nog iets groen/geels... dat is de afscherming (mantel) van de kabel die voorzien van een krimpkousje ook aan aarde gelegd is.

Dit is dus hetzelfde als jouw dikke koperen draad die daar de kast in schiet.

Vanaf de HAR loopt er als het goed is een draad naar de aardrail in de verdeelkast. Hier is de rest van je elektrische installatie aan verbonden.

Een betere aarde dan dit kun je haast niet wensen btw! :) Jouw installatie hangt direct aan de aardelektrode(n) bij de trafo van de netbeheerder. Die weerstand zal vele malen lager zijn dan wat je met een eigen aardpennetje bereikt.
TimothyW schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:47:
Ik ben geen elektricien, maar aarding kan in de meterkast samengevoegd zijn met NUL.
Dan heb je een P(EN).
PEN komt van PE (Protective Earth) en N (Neutral). Nu je dat weet zul je de haakjes voortaan niet zo neerzetten denk ik. ;)
Meten of er aarde is, is niet zo lastig toch, multimeter op V 250 en dan de fase (bruin) en de aarde meten. Daar zou dan ongeveer 230 - 240 spanning op moeten zitten.
Dat klopt, maar met deze meting toon je niet aan dat je een goede aarde hebt.
zou je de weerstand kunnen meten daarna. Is dat niks, dan is het geen P(EN), en anders wel.
Uiteindelijk hangt PE en N altijd ergens aan elkaar, alleen vormt bij een TT stelsel de wereldbol een stukje van dat circuit.
Mattie112 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:31:
In mijn meterkast heb ik ook een situatie als je 3e foto. Ik heb de zaak ook een opgeschroefd en dat "ijzer" zit IN de groepenkast aan de aardedraad doorverbonden. Bij mij zit hij echter niet aan de waterleiding vast maar gaat hij "de grond" in. Het lijkt er op bij jou dat daarvoor de waterleiding gebruikt wordt (dit hoor je wel vaker).
Jij hebt dus een eigen aardelectrode (dat ding in de grond). Dat is een TT stelsel. Niet te vergelijken met het TN-CS stelsel van de TS.

De waterleiding van de TS wordt niet gebruikt voor de aarding, hij krijgt immers al aarde van de netbeheerder. Wel is de waterleiding via de HAR vereffend. Dat is ook hoe het hoort, als het goed is zit dat bij jou ook ergens... Water, gas, de afscherming van je CAI, CV-leidingen, MV-leidingen... Alles wat kan geleiden en wat van buiten jouw woning binnen komt en alles wat kan geleiden en wat door meerdere vetrekken in jouw woning loopt zou allemaal vereffend moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TimothyW schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:47:
Dan heb je een P(EN).

Meten of er aarde is, is niet zo lastig toch, multimeter op V 250 en dan de fase (bruin) en de aarde meten. Daar zou dan ongeveer 230 - 240 spanning op moeten zitten. Meet ook voor de grap eens aarde en NUL (blauw), als daar 0 uitkomt, zou je de weerstand kunnen meten daarna. Is dat niks, dan is het geen P(EN), en anders wel. Meet geen weerstand als er spanning op staat trouwens...

Voel je vrij om te corrigeren, want ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. ;)
Goed, dan ben ik zo vrij om positief te reageren, want op zich is het best wel aardig bedacht, inclusief het begrip PEN, dat wel. Maar toch is niet helemaal in alle opzichten correct. Hier dus mijn stukje kaas :) .
Op die manier constateer je namelijk alleen (net als met die aardingstester uit het startbericht) de aanwezigheid van de aarding, maar het vertelt totaal niets over de kwaliteit ervan. Als je vrijwel zeker weet dat die op zich helemaal in orde is, dat wil zeggen als de aard-overgangsweerstand voldoende laag is , dan is zo'n meting voldoende voor de controle of alle stopcontacten goed zijn aangesloten, maar bij de geringste twijfel absoluut niet! Dan ontkom je niet aan een echte aardingsweerstandmeting. En die doe je niet met een gewone ohmmeter of voltmeter tussen aarde en nul, die is daarvoor veel te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
@Xander dank! en helder!
@Techneut, dank! ook helder!

Dan zouden we moeten gaan 'meggeren' wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, met meggeren heeft dit totaal niets te maken. Daarmee meet je de isolatieweerstand en dat is, dat mag duidelijk zijn, heel wat anders dan aardingsweerstand meten. Megger is de algemeen gebruikte populaire afkorting van megaohms meten. Hoegenaamd geen verband dus, behalve dan dat meggeren ook een weerstandsmeting is. Maar van waarden die tientallen miljoenen maal zo hoog liggen en dat op een heel ander meetprincipe berust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:17:
[...]

Vanaf de HAR loopt er als het goed is een draad naar de aardrail in de verdeelkast. Hier is de rest van je elektrische installatie aan verbonden.
Klopt, is op mijn laatste foto niet goed te zien maar zit geheel rechtsboven: je ziet een klein stukje nog achter de bekabeling (links van de trafo voor de deurbel). Vanuit daar zie je 'm naar beneden lopen (achter de WCD door) naar de HAR.

Super bedankt voor de nuttige informatie en goede uitleg!

Pagina: 1