• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:59
Beste mede-Tweakers,

gezien mijn vriendin en ik over 2 maanden een grote reis door west-USA gaan maken, ben ik op zoek naar een nieuwe camera om dit avontuur goed vast te kunnen leggen. Nu heb ik verder de ballen verstand van fotografie, vandaar dat ik hier om hulp vraag.
Ten eerste; waar ben ik naar op zoek? Op het moment maak ik foto's met dit dingetje: pricewatch: Fujifilm FinePix JX300 Zwart . Overdag maakt deze prima foto's, maar ik wil deze graag nog wat beter (scherper) hebben. Maar vooral bij weinig licht stelt deze camera me zwaar teleur; al bij schemering kan ik bijna geen goede foto's meer maken. Wat ik zoek in een nieuwe camera is dus een die betere kwaliteit foto's maakt, en vooral een die bij weinig licht goede foto's maakt. Zoomen interesseert me niet echt, dat gebruik ik bijna nooit. Na het lezen van de koophulp voor camera's op Tweakers, weet ik nu dat ik zoek naar een camera met een grotere beeldsensor, kleinere cropfactor en/of grotere diafragmaopening. Ook wil ik een compactcamera want makkelijker mee te nemen, en moet ie onder de 300 eurie's zijn. Nu is mijn oog gevallen op deze: pricewatch: Nikon Coolpix P340 Zwart , welke voldoet aan bovenstaande eisen. Mijn vraag aan de kenners: hoeveel ga ik er hier nu daadwerkelijk mee vooruit? M.a.w. is het het geld waard? Weten jullie andere/betere alternatieven?

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Geef iets meer uit dan de 300,= die je voor ogen hebt en kijk even naar de RX100 (eerste versie) die nu voor onder de 400,= in de schappen ligt. Niet de nieuwste maar wel erg goed en beter dan de 2 die je nu noemt. Voldoet ook aan de belangsrijkste criteria die je aangeeft.

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
eens met hierboven, als je de prijs iets aanpast, heb je een geweldige RX100.
tot 300,- zou mijn voorkeur uitgaan naar de Olympus XZ-2. Meer mogelijkheden en een lichtsterkere lens dan de P340. Xz-2 (f/1.8-2.5) is een stuk lichtsterker dan de P340 (f/1.8-5.6). Ook is de panasonic LF-1 een mooie keus als je een iets langere lens wilt hebben. Nog steeds lichtsterk in de lens en een iets grotere sensor zoals de XZ-2 en de P340.
De RX100 zou wel een veel mooiere keus zijn :)

• Raymon89
Bedankt voor de antwoorden! :) Wat voor mogelijkheden heeft de XZ-2 dan die de P340 niet heeft? Bij hun specs in de pricewatch lijkt het juist andersom..
RX100 klinkt inderdaad goed, maar is me toch echt te duur. Ik (en vooral mijn vriendin) wil echt niet boven de 300 euro gaan.
Wat verwachten jullie van de P340, ga ik er hiermee wel veel mee vooruit of niet? De XZ-2 is bijv. bij geen zoom net zo lichtsterk als de P340 (als ik het goed begrijp...)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En tweedehands? Ik vind het namelijk wel zonde dat je budget je beperkt.. Het verschil in kwaliteit is vrij fors.. Met de rx100 zit je al voor een dubbeltje op de eerste rij.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
De XZ-2 is ingezoomd lichtsterker, heeft een touchscreen, kantelbaar scherm en er kan een losse flitser of een electronische zoeker op worden gemonteerd :)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 14:59
ik zou gaan voor een tweedehands Sony Nex 5n met een 16 mm F2.8.
Eventueel een 18-55 erbij voor als je iets meer flexibiliteit wil, en dan een concessie doet richting de grootte.

Misschien is een m4/3 ook een optie, maar ik heb geen verstand van deze camera's.

Tip: koop het ruim op tijd, om de camera te leren kennen.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 08:00

Isniedood

nee, echt niet!

rx-100 inderdaad. Mijn ervaring van west-USA is dat je wel wil zoomen trouwens.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Raymon89
Dankzij jullie is het toch de RX100 geworden, zojuist besteld bij de Duitse Amazon. Hopelijk krijg ik er geen spijt van ;)

• Sodela
Mooi zo! Gun jezelf trouwens genoeg SD-kaartjes en een extra accu voor onderweg ;).

• Raymon89
Hoeveel MB zijn de foto's die dit ding maakt gemiddeld?
En hoe lang gaat die accu mee? Ik heb daar gelukkig de mogelijkheid om op zijn minst elke avond de accu op te laden.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Foto's variëren nogal, ga je in RAW of in JPEG schieten?

Accu's kan je niet genoeg van hebben, elke avond opladen is onhandig. Koop je een accu via Ebay, dan heb je waarschijnlijk een minder goede accuduur maar voor slechts een fractie van de prijs van een originele accu. Weet je zeker dat je elke avond op wil laden, dan is dat geen verkeerde optie.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een laptop meeneemt kan je een extern hardeschijfje gebruiken om de foto's op te offloaden.

• Raymon89
tobiasvs schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:12:
Foto's variëren nogal, ga je in RAW of in JPEG schieten?
Kijk, zoveel verstand heb ik er dus van: ik heb geen idee :P
Wat is het verschil, wat raadt je (en anderen) aan?

Elke avond opladen vind ik geen minpunt. Ik neem aan dat de accu dit wel aan moet kunnen?

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Als beginner gewoon op JPEG en aan 1 kaart van 32 gb heb je genoeg maar zou er altijd een 2e bijkopen trouwens ook 2 extra batterijen , kijk eens op EBay of zo, Patona batterijen zijn prima , heb ik zelf ook .

• Sodela
De raw's van de RX100 zitten rond de 20 mb, de JPEG (fine) op ongeveer 8...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
ramrodwillem schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:21:
Als beginner gewoon op JPEG en aan 1 kaart van 32 gb heb je genoeg maar zou er altijd een 2e bijkopen trouwens ook 2 extra batterijen , kijk eens op EBay of zo, Patona batterijen zijn prima , heb ik zelf ook .
Op jpeg beginnen misschien, maar ik zou toch wel binnen een paar weken overstappen op raw. Beetje jammer als hij straks op zijn reis alleen in jpg schiet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tweede accu is echt niet nodig, fotografeer zelf veel en heb nog nooit een extra accu nodig gehad. Als je continu foto's terugkijkt wel. Kaartjes koop vooral een goede snelle scheelt echt in wegschrijftijd grote, 16gb kom je al een heel eind mee en SD kaartjes zijn ook in de us te koop.
In RAW schieten geeft je vooral veel meer ruimte voor correctie bij het nabewerken maar als je niet leuk vindt of geen behoefte aan hebt is het niet nodig. Je kan hem altijd daarop zetten als je dié mooie zonsondergang hebt. Succes en ga vooral vooraf aan de slag met de camera leer hem kennen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sodela
Een tweede accu is geen overbodige luxe, je zult hem misschien nooit nodig hebben, maar het zal je net overkomen dat je bij de Grand Canyon staat en hij is leeg (net zoals het kaartje vol is)...

Ik moet overigens wel zeggen dat de RX100 het best lang doet op een accu, maar ik heb hem al een boven op de berg moeten vervangen. Zelf overigens ook wel positieve ervaringen met neppers (pantone met lader). Kost maar een fractie van de originele maar doet het gewoon.

Zelf schiet ik altijd met Jpeg+Raw. Ook daar "beter met verlegen dan om verlegen"...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik heb het al vaker gezegd, maar raw+jpg is zonde van je ruimte (en tijd, want het is trager wegschrijven). Computersoftware tovert in no time een jpg uit je raw.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Niet helemaal zonde: ik gebruik het tegenwoordig onderweg vaak om een JPEG op mijn telefoon te zetten via een usb-on-the-go-kabel, en dan later thuis de RAW om in Lightroom verder te bewerken. Gaat prima! :) En met een kleine JPEG zonder fine-kwaliteit valt de extra ruimte nog wel mee.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Ik denk niet als ik zo lees wat Raymon89 wil , hij een meer waarde haalt uit RAW foto,s , denk dat 90% van de mensen die foto,s nemen het in JPEG doen omdat het door hun niet als hobby wordt gezien maar meer met mooie plaatjes thuis willen komen , die gaan echt niet al te veel werk steken in het bewerken van RAW opnames .

Als hij er echt zn hobby van wil maken dan zou ik wel ook in RAW foto,s nemen .

En een extra batterij altijd doen .

• Raymon89
Haha, inderdaad, ik wil mooie foto's maken, na de 'klik' is een foto voor mij klaar ;) Dus JPEG it is. Wel nog maar een nieuw SD kaartje kopen inderdaad..

Ik krijg de camera morgen of begin volgende week binnen, dan ga ik 'm zeker uitgebreid uitproberen! Kan ik dan ook kijken of ik denk een tweede accu nodig te hebben. Bedankt voor de hulp allemaal! :)

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:40
Een alternatief voor een 2e accu kan ook een batterypack zijn aangezien je de RX100 via USB oplaadt. Ondanks dat ik een 2e accu heb heb ik mijn afgeliopen vakantie voornamelijk vanaf mn batterypack bijgeladen... :P

• Raymon89
Das ook een idee inderdaad!
Voor een onofficiele accu: welke zijn aan te raden? Ik heb in het verleden met andere apparaten namelijk erg negatieve ervaringen gehad met onofficiele accu's..

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik heb patona accu's besteld via amazon, gaan evenlang mee als mijn originele olympus accu.
En dat voor een fractie van de prijs!

Ik raad je wel echt aan om minimaal 1 extra accu te halen. Je accu gaat altijd leeg op precies dat moment dat je je camera nodig hebt ;)

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een jupio accu voor mijn rx100. Merk geen verschil met de originele.
Pagina: 1