Elektrische servo onder water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritBol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 13:10
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met waterdichte servos?
Ik heb een opdracht om een ROV te ontwikkelen die enkele sensors lineair kan verplaatsen. Vrij eenvoudige bewegingen.
Als er iemand me hiermee op weg kan helpen, dat zou fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat heb je zelf al gezocht en gevonden? Hier wordt namelijk ook inzet van jouw kant verwacht.
Ik heb een beetje een huiswerk opdracht gevoel hierbij.

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waterdichte servo's kun je in iedere modelbouwwinkel halen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.rcboatmag.com/savox-waterproof-digital-servos/

Probleem is dat deze maar tot hooguit een meter diep waterdicht zijn.ie:
http://www.modelsport.co....e-/rc-car-products/366662

Spec IP67
Wikipedia: IP-code

[ Voor 41% gewijzigd door memphis op 04-03-2015 17:34 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritBol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 13:10
OK, sorry voor de onduidelijkheid en het huiswerkgevoel. Dat is niet mijn bedoeling.

Het betreft hier een ROV die ong 20m diep gaat en daar een object aanraakt. Bedoeling is om een sensor 150mm lineair te verplaatsen. Ik heb een structuur ontworpen waarop een arm komt te staan waaraan aan het uiteinde een sensor zit. Deze arm dient te worden uitgestrekt en weer ingetrokken.

Ik had al naar de Savox servos gekeken, maar zoals je zelf al aanhaalt, 1m is maar een magere definitie van 'waterproof' als je tot 20m moet kunnen. Ik heb contact met "Moog" en "Wittenstein" , maar dat wordt allicht veeeel te duur voor wat het is. Die lui bouwen servo's voor defensie etc.

Gezien ik geen sterke kennis tezake heb dacht ik hier te vragen of iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:25
GerritBol schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:54:
OK, sorry voor de onduidelijkheid en het huiswerkgevoel. Dat is niet mijn bedoeling.

Het betreft hier een ROV die ong 20m diep gaat en daar een object aanraakt. Bedoeling is om een sensor 150mm lineair te verplaatsen. Ik heb een structuur ontworpen waarop een arm komt te staan waaraan aan het uiteinde een sensor zit. Deze arm dient te worden uitgestrekt en weer ingetrokken.

Ik had al naar de Savox servos gekeken, maar zoals je zelf al aanhaalt, 1m is maar een magere definitie van 'waterproof' als je tot 20m moet kunnen. Ik heb contact met "Moog" en "Wittenstein" , maar dat wordt allicht veeeel te duur voor wat het is. Die lui bouwen servo's voor defensie etc.

Gezien ik geen sterke kennis tezake heb dacht ik hier te vragen of iemand me kan helpen.
Let ook op dat er vaak een maximum tijd zit aan hoelang een servo op die diept mag blijven.

Savox heeft inderdaad mooie onderwater servo's, maar tot hoe diep ze mogen kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, blijkbaar een opdracht die je niet zomaar alleen aankan. De druk op 20m diepte is vrij hoog, en daarnaast heb je ook weer te maken met het soort water (kou, zuurte, etc...): allemaal aspecten waar je rekening moet houden en waar er misschien wat kennis van mist. Veel onderwater electronica zie je vanaf het begin af aan voor dat doel worden ontwikkeld, waar de waterdichtheid vaak juist pas ná het product wordt aangebracht: een jasje als het ware; of een goede water- en drukbestendige case. Je zit toch met 3 atmosfeer aan druk te werken immers... en hoe gaat je electronica om, als er gassen IN de electronica zitten, met krimpen/uitzetten van die gassen? Allemaal vragen die JIJ moet beantwoorden, of eventueel: iemand voor moet inhuren om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat wordt de servo's in een waterdichte bak monteren en de besturing via meervoudige keerringen of harminicarubbers kaar buiten laten komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17

Umbrah

The Incredible MapMan

memphis schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:48:
Dat wordt de servo's in een waterdichte bak monteren en de besturing via meervoudige keerringen of harminicarubbers kaar buiten laten komen.
waterdicht is niet noodzakelijk drukbestendig; je moet het zo zien: elk volume gas (lucht) wat mee naar beneden gaat, zal uit alle macht 3x "compacter" willen worden op 20 meter diepte. Je moet van goede huize komen om dat te voorkomen. Dat is niet altijd mogelijk echter, waarom denk je anders dat veel duikcomputers met olie gevuld zijn?
Pagina: 1