• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-01 17:21
Hallo GoT,

Ik ben samen met mijn broertje een HTPC aan het bouwen en ik bedacht me het volgende:

Het mobo dat we gaan gebruiken heeft maar 2 DDR2 lanes, nu vroeg ik mij af of dat er een riser/splitter
bestaat die je de mogelijkheid geeft om 2 DDR2 latjes in 1 lane te gebruiken.

En als dit niet bestaat zou het in theorie mogelijk zijn en gaat het dan werken?

Greetz,

Kalekat

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01 13:20
is het niet handiger om gewoon een grote ram latje te kopen?

Het enige wat ik ken is dit;
http://www.esaitech.com/d...0-memory-riser-board.html
Maar nogal duur, als het al werkt....

[ Voor 58% gewijzigd door Medic op 04-03-2015 15:16 ]

• kalekat
Ik heb 4x 2GB liggen en ik wil de kosten zo laag mogelijk houden. Daarnaast hou ik er van om een beetje te knutselen en het werkend te krijgen. :)

• Medic
8GB ram voor een HTPC?
wat ga je erop draaien?

Als je er Kodi op zet heb je ruim genoeg aan 1 of 2 GB

(immers het draait ook soepel op een Raspberry met 700MHz en 256MB ram)

[ Voor 58% gewijzigd door Medic op 04-03-2015 15:18 ]

• kalekat
Medic schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:17:
8GB ram voor een HTPC?
wat ga je erop draaien?

Als je er Kodi op zet heb je ruim genoeg aan 1 of 2 GB

(immers het draait ook soepel op een Raspberry met 700MHz en 256MB ram)
Het gaat niet om wat ik er mee ga draaien maar om wat ik ermee wil kunnen naast het feit dat het een HTPC is.

Ik wil er ook af en toe op kunnen gamen

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 14:03
Even al het fysieke opzij geschoven. Gaat dit uberhaupt werken met je moederbord. Je hebt gewoon een bepaald bandbreedte beschikbaar voor een reepje geheugen. Die bandbreedte wordt niet meer als jij twee reepjes op één slot prikt. Al met al, je wint er niks mee waarschijnlijk als het al zou werken.

Ik denk dat je verder moet kijken dan een riser, die getoonde riser van Dell zal vast al wat aan boord hebben om het mogelijk te maken op Dell eigen moederborden.

• kalekat
Hmmm klinkt heel logisch. Als je naar bandbreedte kijkt, wat zou ik dan nodig hebben om het mogelijk te maken?

@Paulvdwal: een setje 8GB ddr2 kost ook rond de 100€

• Medic
ik vind 2*4GB DDR2 voor €38,95 in de PW.
(https://www.companic.nl/p...s_id=5372972&ref=tweakers)

Maar ik vrees dat je je een hoop gedoe zult moeten uithalen, als het al mogelijk is.
Goedkoopste oplossing is nieuwe reepjes denk ik persoonlijk.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Kijk eerst in je QVL, misschien dat je met wat hackwerk een stelletje single-sided DIMM's kan laten registreren als een dual-sided DIMM, maar je zult de SPD-chip (serial presence detect) dus moeten passeren, en de DIMM's zelf moeten bewerken. Hoe goed ben je in BGA solderen?

Als je chipset registered geheugen aankan, zal dit ook weer makkelijker kunnen worden, omdat je de chipset ontlast qua spanningsbelasting... maar dan zit je nog met het feit dat de data lanes niet verdeeld worden.

RDRAM wat in essentie serieel is, zou dit beter mogelijk moeten maken, maar zelfs daar zie ik dit niet zomaar mee gebeuren.

Kort door de bocht, qua architectuur kán dit niet. Je kan niet 4 DIMM's in 2 DIMM sloten zetten. Als je echter érg goed bent in PCB ontwerp, JEDEC-standaarden, en microcontrollers zal je MOGELIJK met immersie-soldering een dual-sided module van twee single-sided modules kunnen makan, maar serieus... bespaar je de moeite.

Andere technieken die ik noem gaan om compleet andere technologie. Daarnaast: je zei "gamen"... op een DDR2 bordje... succes zou ik zeggen! Mijn mening: houd het bij 4GB, of ga een nieuw systeempje bouwen.

• kalekat
Umbrah schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 16:04:
Kijk eerst in je QVL, misschien dat je met wat hackwerk een stelletje single-sided DIMM's kan laten registreren als een dual-sided DIMM, maar je zult de SPD-chip (serial presence detect) dus moeten passeren, en de DIMM's zelf moeten bewerken. Hoe goed ben je in BGA solderen?

Als je chipset registered geheugen aankan, zal dit ook weer makkelijker kunnen worden, omdat je de chipset ontlast qua spanningsbelasting... maar dan zit je nog met het feit dat de data lanes niet verdeeld worden.

RDRAM wat in essentie serieel is, zou dit beter mogelijk moeten maken, maar zelfs daar zie ik dit niet zomaar mee gebeuren.

Kort door de bocht, qua architectuur kán dit niet. Je kan niet 4 DIMM's in 2 DIMM sloten zetten. Als je echter érg goed bent in PCB ontwerp, JEDEC-standaarden, en microcontrollers zal je MOGELIJK met immersie-soldering een dual-sided module van twee single-sided modules kunnen makan, maar serieus... bespaar je de moeite.

Andere technieken die ik noem gaan om compleet andere technologie. Daarnaast: je zei "gamen"... op een DDR2 bordje... succes zou ik zeggen! Mijn mening: houd het bij 4GB, of ga een nieuw systeempje bouwen.
Erm dit gaat mij te ver. Ik ben een leek wat betreft die informatie en begrijp dus dat het erg lastig wordt.
Ik kwam op internet wel memory riser boards tegen voor servers?

En wat betreft het gamen. Het gaat om af en toe een spelletje. Ik heb met de componenten die gebruikt gaan worden BF4 en Hardline gewoon kunnen spelen dus daar maak ik me geen zorgen over.
Pagina: 1