Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VLAN's en VAP's DDWRT

Pagina: 1
Acties:

• denniswzp
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-01-2022
Beste Tweakers,

Het volgende zou ik graag willen realiseren met routers die geflashed zijn met DDWRT software. Is dit mogelijk en hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

https://drive.google.com/...3VnA2R0U/view?usp=sharing

Paint skillz 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door denniswzp op 04-03-2015 15:21 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
URL skillz
quote: Google
403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /Ng_SeTaiKmaECXSIXk2infY7dDVdCZ5Qt5_oChRGtrHHBuTQ370hZgu0gydCvRjfG0Rv3cgJYiA=w1892-h922 from this server.

Forbidden That’s all we know.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Guest_Network + http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Volgens mij zijn VLANs niet nodig, tenzij je wilt dat het guest netwerk ook op het bekabelde netwerk leeft. Dan zou ik trouwens kiezen voor VLAN 10 en 20 oid, en untagged verkeer alleen tussen de DD-WRT router en Experiabox (bridge?) gebruiken.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Volgens mij gaat dit niet lukken.

Zo wie zo wifi repeaters zijn vaak ellende.

Je wilt meerdere VLANs eigenlijk over je wifi transporteren. Dit heb ik ooit ook eens geprobeerd, en uit eindelijk kwam ik tot de conclusie, kan niet.
Uiteindelijk via een MPLS netwerk gedaan op MikroTik routers.

Dat had ik binnen een paar uur werkend. Lan2Lan tunnel voor het transport, en aan de andere kant een gewoon ddwrt accespoint waarbij ik MGMT en de verschillende wifi SSID aanmaakte.

• denniswzp
De devices in de tekening zijn geen repeaters. Het zijn tplink 1043nd routers met ddwrt. De eerste router heeft toegang tot de experia box via een utp kabel. Hierop is een ap met het private netwerk aanwezig en een vap met het guest netwerk.

Nou had ik bedacht dat het private network toegang heeft tot beide vlans en dat het guest netwerk toegang heeft tot een vlan. De andere routers moeten het private network ontvangen. Verder komen op die routers 2 vaps met het guest en private network. Hieraan worden dan die vlans gekoppeld. Is dat mogelijk? Of kan het misschien beter op een andere manier?

• Ximon
Je tekening lijkt te suggereren dat er een draadloze verbinding moet komen tussen de twee TP-Links die niet met de Experiabox verbonden zijn en degene die dat wel is. Klopt dat? Ga je op die twee TP-Link routers nog iets doen met bekabelde netwerken of wordt het allemaal wireless?

• denniswzp
Ximon schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:08:
Je tekening lijkt te suggereren dat er een draadloze verbinding moet komen tussen de twee TP-Links die niet met de Experiabox verbonden zijn en degene die dat wel is. Klopt dat? Ga je op die twee TP-Link routers nog iets doen met bekabelde netwerken of wordt het allemaal wireless?
Die 2 routers zijn inderdaad via wireless verbonden. Het is de bedoeling dat die routers de 2 netwerken repeaten.

• Ximon
Dan heb je volgens mij aan een guest netwerk en twee repeaters voldoende. Wil je ook de LAN interfaces van de TP-Links gebruiken dan kan je daar e.e.a. met VLANs configureren om ervoor te zorgen dat deze via via het private danwel guest netwerk communiceren. Als je ook nog het private netwerk toegang wil geven tot het guest netwerk maar niet andersom, dan moet je met statefull firewalls en extra routes gaan werken. Dat wordt al snel complex, dus als je geen netwerkheld bent of wilt zijn zou ik nog eens nadenken of deze eis niet meer een soort van wens is ;)

Ik ben het trouwen met Rolfie eens dat repeaters vaak geen fijne toevoeging zijn aan je draadloze netwerk. Bij mij thuis is bijvoorbeeld de volledige 2.4 GHz band in gebruik door allerlei verschillende netwerkjes van de buren (dank je wel Ziggo hotspots :( ) en wireless netwerken zijn nog steeds niet full duplex. Zaken als MIMO verbeteren wel e.e.a. maar je hebt nog steeds last van het feit dat maar 1 station tegelijkertijd op een kanaal kan zenden. Als je dus een repeater aan de verzameling APs en clients toevoegt, dat bovendien elke frame die ontvangen wordt opnieuw verzendt (repeater) zal de effectieve bandbreedte van het netwerk als geheel omlaag gaan. Ik zou dit dus alleen gebruiken als er echt geen alternatieven (UTP trekken, powerline adapters gebruiken) zijn.

• denniswzp
Bedankt voor de info. Heb trouwens gezien dat deze routers geen vlans ondersteunen. Verder heb ik nu alleen het guest netwerk gerepeat.
Pagina: 1