Instappen in wereld van vinyl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:16
Al het lezen over vinyl en het feit dat ik een luisterhoekje op zolder ga creeëren, hebben mij (bijna) over de drempel getrokken om ook weer de analoge wereld in te stappen. Ik wil echter niet meteen kapitalen uitgeven, zonder zeker te weten of het wat voor mij is. Vraag is nu: wat voor bedrag moet ik neerleggen om een redelijke platenspeler in huis te halen?

Ik heb al zitten kijken naar een Pro-ject Essential II, RPM 1.3 Genie of een Thorens TD158. Maar ja... wat is wijsheid? Max budget is zo'n 300 tot 400 euro.

Vooralsnog wilde ik 'm gewoon aansluiten op een Onkyo TX-SR605. Heb ik voor de genoemde modellen dan een pre-amp nodig?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Voor dat geld heb je nieuw beperkte keuze, tweedehands ruime. Jouw receiver heeft geen phono input dus je hebt inderdaad een phono pre amp nodig. Je boodschappenlijstje bestaat dus uit

Phono-pre: de TCC TC-750 is een budget tip voor rond de 30-35 euro, je kunt ook 2e hands op marktplaats kijken voor bijvoorbeeld een instap Pro-Ject of Cambridge Audio phono pre, vaak zijn die voor rond de 50 euro wel op de kop te tikken.

Platenspeler: nieuw zit je met een eenvoudige Pro-Ject, RPM, Audio Technica etc inderdaad al snel op de 300-400 euro, 2e hands kan je voor de helft al iets heel moois (in mijn ogen beters) op de kop tikken. Een (wat overprijsde) SL-1200mk2 is 2e hands in goede staat ook voor het bedrag 300-400 euro te vinden. Een Thorens TD-160 voor een stuk minder. En veel andere spelers die net zo goed kunnen presteren al vanaf 100-150 euro. Maar met platenspelers is het maar net waar je voorkeur naar uit gaat, ook wat uiterlijk betreft.

Element met naald: als je platenspeler nog geen (goed) element met naald geinstalleerd heeft. Welk element geschikt is hangt een beetje van je platenspeler af, maar een algemene budget tip is de Audio Technica AT95e die momenteel op Ebay voor 20 euro te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je je vraag beter even in Het Grote Vinyl Topic kunt stellen. Daar zitten de kenners :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Haha, daaruit is dit topic juist verplaatst, zie de laatste reactie daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Thanks Cap! En ja, inderdaad verplaatst omdat GoT meestal wars is van aankoopadviezen in reguliere topics... ;-)

Wat is er precies beter aan een SL1200 ten opzicht van een instap Pro-Ject? Het element kan je makkelijk vervangen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Hmm... op MP een TD 160 (geen MK-II) voor 195,-. Té goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Mijn mening? Ehm, wat niet? :)

Een mooie goed doordachte direct drive motor met zeer snelle start en stop (bijna instantaan), zeer stabiele snelheid ipv een goedkoop AC motortje met slechtere gelijkloop. Betere afscherming trafo met minder brom. Hoogteverstelbare arm met beter afgestelde lagers. Mooier plateaulager en zwaarder plateau. Zwaarder metalen chassis in plaats van een MDF plankje, stevigere stofkap. Dikke rubberen mat in plaats van een of ander viltje. 12 kg versus 5.5 kg. Sylus lampje, stroboscoop, regelbare pitch.

Ehh was ik nog iets vergeten?

Maar al deze argumenten ten spijt: ook met een instap Pro-ject kan je prima plaatjes draaien, en als je op het uiterlijk valt vervallen al snel de argumenten. Ik raad dan alleen altijd wel aan hem ook in het echt te beijken, evenals een nette SL-1200mk2 in het echt, misschien draai je dan wel bij. ;)
Cass Casey schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:11:
Hmm... op MP een TD 160 (geen MK-II) voor 195,-. Té goedkoop?
Nee niet te goedkoop, dat vind ik een redelijke prijs. Alleen met zo'n geveerde Thorens of Dual is het wel even kijken in welke staat ie is. Dat is voor een leek lastig. Heeft ie een servicebeurtje gehad waarbij de boel (vering!) netjes is afgesteld dan heb je er een prima speler aan. Bij zo'n ongeveerde direct drive als de SL-1200mk2 speelt dat niet of nauwelijks. Daar is het weer opletten of het een afgeragde (DJ) bak is, loopt de arm nog soepel, etc. Meestal is het zo dat als die 1200's er keurig netjes uitzien er ook niets mee aan de hand is.

Maar er zijn nog veel meer opties, 1200mk2 is niet heilig. Speur marktplaats eens af bij je in de buurt en kijk wat je mooi vindt. Dan kan ik en anderen wel roepen of het wat is. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 04-03-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:21

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Via Het Grote Vinyl Topic kwam ik bij dit topic uit. Ik begrijp eigenlijk niet waarom verzocht is hier een apart topic van te maken. Maar ik begrijp wel meer niet.

Wat ik wel weet, is dat alles (naast je budget) afhangt van je persoonlijke voorkeur. Zelf ben ik altijd al fan geweest van Direct Drive tafels. Vroeger, als kind wilde ik een Technics tafel. Je kent ze misschien wel: zo een met snelstart. Maar het budget liet dat bij lange na niet toe. Ondertussen draait bij mij alweer zo'n kleine 25 jaar een Dual 704. Jawel, Direct Drive. Ik vind dat hij er prachtig uit ziet en wat nog belangrijker is: hij draait als een zonnetje 8) . Wel heb ik de naald en de audiokabel vervangen.

Als je HGVT doorstruint, zul je merken dat ook daar, net zoals op zo veel fora, gediscussieerd wordt over direct drive vs. belt driven.

Mijn advies is om inderdaad de speler eerst te bekijken en beluisteren voor je tot aanschaf over gaat. Ik zag laatst op MP een volledig gerestaureerde Dual 704 die voor € 225,- verkocht is. Er zat 3 maanden garantie op! Normaal gesproken zou ik er rekening mee houden dat er nog kosten voor een nieuwe naald of nieuw element bij komen. Misschien niet meteen, maar toch ..........

Mijn (gekleurde) product-advies: probeer een Dual 704 of 701 (volledig automatisch) op de kop te tikken. Dan zit je altijd goed.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Beetje late reactie. Er staat al dik een maand een draaitafel bij me op zolder. Maar toch bedankt voor je reactie. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:21

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Cass Casey schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 00:35:
Beetje late reactie. Er staat al dik een maand een draaitafel bij me op zolder. Maar toch bedankt voor je reactie. ;-)
Geen probleem!
En welke is het geworden? Ben je tevreden?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Pagina: 1