Voor een familielid zou ik graag all-round desktop PC samenstellen. Deze was eerst van plan om een HP Envy aan te schaffen maar dit heb ik ten sterkste afgeraden aangezien je (afgezien van de CPU misschien) vrij slechte hardware krijgt voor een toch wel stevige prijs van 1000 EUR.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken surfen en mailen. Dit betekent echter niet dat deze persoon mid-range specs wilt, ik probeer een equivalent van de HP Envy samen te stellen voor hetzelfde budget, maar met veel betere specs. Onderdelen zoals de CPU en videokaart mogen dan ook iets zwaarder zijn aangezien het systeem best enkele jaren mag meegaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de kaap van 1000 EUR is het maximumbudget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basiscompontenten. Randapparatuur wordt later nog aangekocht, monitor wordt een Dell UltraSharp met IPS-paneel.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel-based systeem en uiteraard een 80 plus Gold voeding (of beter). De rest maakt me weinig uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.
Mijn mening:
Opmerkingen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken surfen en mailen. Dit betekent echter niet dat deze persoon mid-range specs wilt, ik probeer een equivalent van de HP Envy samen te stellen voor hetzelfde budget, maar met veel betere specs. Onderdelen zoals de CPU en videokaart mogen dan ook iets zwaarder zijn aangezien het systeem best enkele jaren mag meegaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de kaap van 1000 EUR is het maximumbudget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basiscompontenten. Randapparatuur wordt later nog aangekocht, monitor wordt een Dell UltraSharp met IPS-paneel.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel-based systeem en uiteraard een 80 plus Gold voeding (of beter). De rest maakt me weinig uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk.
Ga je overklokken?
Absoluut niet.
Mijn mening:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 198,85 | € 198,85 |
| 1 | MSI B85-G41 PC Mate | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 53,49 | € 53,49 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 104,80 | € 104,80 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 91,84 | € 91,84 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 118,80 | € 118,80 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,51 | € 12,51 |
| 1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 96,- | € 96,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 988,19 | |
Opmerkingen:
- Over het mobo heb ik nog mijn twijfels. Misschien zijn er gelijkaardige mobo's met meer aansluitingen of van betere kwaliteit?
- Ja, de videokaart en 16GB RAM zijn zeker overkill, maar zie de opmerking bovenaan deze post.
- Alternatieven voor de behuizing zijn ook welkom, op zoek naar iets die stil is, maar evenveens modern. Enkele LED's zijn misschien ook welkom, maar niets overdreven. Ik dacht aan eventueel een Lian Li case.