Aanschaf iMac 21,5 inch

Pagina: 1
Acties:

• funkyduck
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01-2025
Het duurt nu toch wel heel lang dat er een nieuwe iMac 21,5 inch komt en ik lees ook nog nergens vooruitzichten.

Nu is het plan dus om nu toch een iMac aan te schaffen. Na enige verdieping lijkt me dat het budgetmodel af valt vanwege de achteruitgang van prestaties. Voor 200 euro meer heb je wel een Quadcore processor ipv een dualcore.

Maar dan heb je nog twee modellen die je eventueel ook kunt uitbreiden. Het eerst volgende model heeft een 5400 rpm schijf ipv van de duurdere die een 7200 rpm schijf heeft. Zou dit verschil te merken zijn? En zou je niet beter voor die 200 euro meer, beter het goedkopere model kunnen laten voorzien van een 256 GB flashdrive?

Op dit moment is videobewerken nog geen activiteit die gaat plaats vinden. Maar wellicht in de toekomst.

Kan iemand een steuntje geven wat wijsheid is?

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Hangt er volledig vanaf wat je met de iMac wilt gaan doen. Als het alleen is om facebook en e-mails te checken, dan kan je het beste voor het goedkoopst mogelijk model gaan. De snelheid van de hardeschijf en de processor maakt dan geen enkel verschil.

Kan je misschien wat meer informatie geven over wat je ermee wil gaan doen? Het enige wat we nu weten is dat er mogelijk in de toekomst videobewerking gaat plaatsvinden, maar we weten niet op wat voor schaal.

• funkyduck
Dat is een vraag die fair is.
Maar mogelijk kun je ook zeggen dat er ook een "per definitie" keuze is. Het gaat om een verschil van 200 tot 400 euro en voor dat geld vind ik het niet erg om enigzins voorbereid te zijn wat te gaan doen.

Dus eigenlijk heb ik vanwege het feit dat de "budget versie" niet echt alom geprezen wordt, deze laten vervallen in de keuze.

Daarna kom je met een model waarbij het grootste verschil volgens mij in de harde schijfsnelheid en de CPU zit.

Omdat ik eigenlijk al heel lang wacht tot de iMacs standaard worden voorzien van SSD, dacht ik misschien op de wijze van SSD als optie te kiezen toch goed uit te komen.

Dan komt het er eigenlijk op neer denk ik dat de vraag dan is of ik beter kan kiezen voor het eerst volgende model met als optie een SSD of, voor diezelfde 200 euro meer naar het tweede opvolgende model.

Ik denk dat je dan voor eventuele videobewerking, zelf eenvoudig nog wat extra RAM van onder kunt inprikken en dat je verder helemaal bent voorbereid.

• funkyduck
Voor de zekerheid wacht ik sowieso het event van 9 maart 2015 nog even af :-P

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Hey funkyduck,

Hier nog iemand die wacht op een nieuwe iMac 21,5". Dit overigens pas sinds na het evenement van 9 maart. Omdat de MacBook retina 12" mij toch iets te duur uitvalt met de geleverde specs, vooral processor!
Ultra-zuinig, zal vast maar eigenlijk alle U processoren zijn niet voor performance gebouwd. De goedkoopste iMac heeft ook een U processor, ik snap dat echt niet.

Nu de prijzen omhoog gaan, vanwege euro-dollar koers is het wel het overwegen waard om nu iets aan te schaffen voor de huidige prijzen. Zo had ik de iMac 21,5" 2.7 GHz met 256 GB SSD en oplader/accupack geconfigureerd voor NU nog € 1558,-

Hierbij heb je wel een Haswell i5 4570R met Intel Iris Pro en dito SSD! Zelf heb ik besloten te wachten op een update voor de iMac 21,5, en hopelijk (nul garantie) slaan ze hier Broadwell over en komt hier een Skylake in. Maar.. daarbij is wel het risico dat die ook gelijk in ongeveer dezelfde config € 200,- duurder wordt. Ik neem dat risico, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige zeggen, ja daag, dan wordt het wel erg duur..

Let op dat nu ook de iPod's al in prijs omhoog gegaan zijn zonder enige specificatie wijziging, dus wie weet volgt de rest ook binnen afzienbare tijd.

Die 8 GB is dat niet voldoende trouwens voor video bewerking? En misschien heb je inderdaad meer aan de 2.9 GHz met nVidia kaart, daar kan ik je niet in adviseren omdat ik met video bewerking nul ervaring heb. Die SSD is zonder twijfel te verkiezen boven HDD of FusionDrive!

[ Voor 2% gewijzigd door GerardVanAfoort op 13-03-2015 15:26 . Reden: Typo ]

stomp niet af, blijf slijpen