Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Goedendag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, na wel al enkele jaren gebruik te maken van de website.
Sinds een week stuit ik op een lastige kwestie, en ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben voor mij.

Al een lange tijd hebben wij een Ziggo alles-in-1 pakket, met hierbij de Ubee EVW3200 als modem/router. En al die tijd hebben wij hier een router achterhangen van Sitecom. Hierop zijn een PC, 2 spelcomputers aangesloten via een kabel, een laptop via WIFI en een aantal smartphones via WIFI. Tot vorige week nooit problemen mee gehad, maar nu dus al een week lang wel. Ineens was er geen internettoegang meer, en heb hiervoor van alles geprobeerd, waaronder;
- Modem en router van het stroom halen. Hierna was er voor een korte periode wel weer toegang tot het internet, maar uiteindelijk viel het toch telkens weer weg.
- Sitecom resetten naar fabrieksinstellingen.
- Etc

Omdat ik nog geen oplossing heb, heb ik nu de Sitecom router weggehaald, en loopt nu alles via de Ubee. Dit werkt prima, maar volgens mij is dit niet het maximale wat ik uit m'n internet kan halen. Sowieso het WIFI op zolder is dramatisch (dit was ook al zo met de Sitecom er nog aan).

Wat raden jullie mij aan om misschien extra aan te schaffen? Kan ik de Ubee vervangen voor een beter apparaat? En heb ik iets aan een homeplug voor een sterker WIFI signaal op zolder?

Ik hoor graag van jullie!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem was waarschijnlijk twee routers achter elkaar. Stel die Sitecom in als AP, werkt geheid beter zonder dat je iets anders moet kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• Saaslijer1
En hoe doe ik dat precies?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Mocht het met de stappen uit het forum niet gelukt zijn, kunt u dan uw exacte Sitecom router model aangeven? Deze staat op de sticker van de router en begint met WL- of WLR-, bv. WLR-4100 v1 002.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 11:31 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
En als je die sitecom als wireless router ingesteld hebt, probeer dan een kabel naar de eerste verdieping te leggen.
Meestal ligt er wel een leiding ten behoeve van de telefoon naar boven.
Trek er een netwerkabel door en sluit daar die sitecom aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem is juist dat hij het als router ingesteld heeft (ws ging dat met een stel ingewikkelde instellingen goed, maar zijn die na factory reset verloren geraakt). Per huis wil je max 1 router, en dat is de modem al in deze situatie. Dat tweede kastje moet niets meer doen dan het bedrade netwerk draadloos uitbreiden, zonder iets op layer 3 te doen (routeren). Zo'n apparaat heet een AP. Vrijwel iedere wireless router kan als AP ingesteld worden, dat is juist wat we hier aanraden. Als router instellen is in het beste geval onnodig, in het slechtste geval hakt het je LAN op en heb je verbindingsproblemen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
Sorry bedoelde wireless accesspoint in plaats van wireless router.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 04-03-2015 15:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Saaslijer1
Het gaat om een Sitecom WLR-6100.

Is het ook mogelijk om de Ubee te vervangen voor een betere modem/router?

En dan hierop bijvoorbeeld een HomePlug oid op aan te sluiten?

• Ben(V)
Zul je aan Ziggo moeten vragen, maar ik vrees dat dat niet gaat lukken.
Volgens mij geven die alleen maar Ubee's uit.

Homeplug kun je proberen maar een homeplug en daarachter wifi is wel veel van het (minder) goede.

Maar heb je al geprobeerd die sitecom als wireless accesspoint te schakelen zoals in dat topic aangegeven?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Saaslijer1 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:36:
Het gaat om een Sitecom WLR-6100.

Is het ook mogelijk om de Ubee te vervangen voor een betere modem/router?
Waarom :?

1) tot een week geleden geen problemen.
2) alles werkt prima indien direct erop aangesloten

Dat de WiFi ontoereikend is heeft alles met locatie te maken, de plekken waar je een (kabel)modem dient te hangen zijn in de regel waardeloos voor WiFi, daarom zou je bijna altijd met een losse AP moeten werken.
En dan hierop bijvoorbeeld een HomePlug oid op aan te sluiten?
Kan (al is HomePlug totaal niet betrouwbaarder dan WiFi), maar dat kan toch net zo goed met huidige modem/router?

Oslik blyat! Oslik!

• Saaslijer1
Sorry, ik heb er echt weinig verstand van.
Het modem staat beneden, en wanneer ik op zolder ben, of in de tuin, is het WiFi signaal erg zwak. Soms wil ik boven op zolder wel eens een filmpje afspelen op mn laptop oid, en zomers in de tuin graag muziek afspelen etc.

Dus ik zoek gewoon iets om het WiFi signaal sterker te maken, of in ieder geval iets wat me boven en in de tuin ook bereik geeft.

De Sitecom als Access Point is dus echt de beste optie?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nouja, er zijn betere access points, maar een WLR-6100 is meer dan goed genoeg voor wat je hier beschrijft.

Het is sowieso onrealistisch om te denken dat een enkel apparaat beneden in de meterkast overal goed WiFi-dekking geeft. Zorg gewoon dat die WLR-6100 zo hoog mogelijk in huis komt te staan. Idealiter bedraad met Ethernet, mocht je daar geen zin in hebben, dan is powerline/Homeplug een duurdere, tragere, minder stabiele alternatief. Mocht je coaxkabel naar boven hebben, dan is MoCA (bijv de Hirschmann MOKA-16) een nog duurder maar snelle en stabiele alternatief.

Oslik blyat! Oslik!

• BLN
  • Laatst online: 28-11 10:06

BLN

Bij Ziggo moet je sowieso aanvragen of ze je modem in Bridge modus zetten. Dat is met een telefoontje geregeld.

Als je ineens geen internet meer hebt via je sitecom maar wel via je Ziggo router, dan is je router gewoon stuk. Het voordeel hiervan is dat je een router kunt kopen met beter bereik.

Wat ik je eigenlijk zou aanraden als je graag in de tuin en op zolder bereik wilt. Gebruik het Ziggo modem als router maar schakel de Wifi uit. Dan sluit je Devolo Homeplug Wifi adapters aan (het model met WiFi roaming). Die heb ik al bij veel grote huizen aangesloten waar wifi problemen waren. Daarmee is er van de keuken tot 60meter de tuin in wifi bereik.

If it ain't broken, don't fix it

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ziggo heeft een how-to op de site staan https://ds1.nl/c/?si=7424...nnen/router-achter-router voor het aansluiten van een eigen router

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Saaslijer1
BLN schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:42:
Bij Ziggo moet je sowieso aanvragen of ze je modem in Bridge modus zetten. Dat is met een telefoontje geregeld.

Als je ineens geen internet meer hebt via je sitecom maar wel via je Ziggo router, dan is je router gewoon stuk. Het voordeel hiervan is dat je een router kunt kopen met beter bereik.

Wat ik je eigenlijk zou aanraden als je graag in de tuin en op zolder bereik wilt. Gebruik het Ziggo modem als router maar schakel de Wifi uit. Dan sluit je Devolo Homeplug Wifi adapters aan (het model met WiFi roaming). Die heb ik al bij veel grote huizen aangesloten waar wifi problemen waren. Daarmee is er van de keuken tot 60meter de tuin in wifi bereik.
Dit is dus echt wat ik het belangrijkste vind. Zou jij mij dan een van de vele Devolo Homeplug's kunnen aanbevelen? Het budget hiervoor is ongeveer 100 euro. En dat WiFi uitschakelen in de Ziggo router moet ik telefonisch doen he, dat is die bridge mode aanzetten toch?

• BLN

BLN

Nee, wanneer je de Devolo gebruikt voor wifi, kun je de ZIggo router gewoon in router modus gebruiken. Alleen de wireless modus schakel je uit. Dat kan in het menu waar je zelf bij kunt.

Dion_B heeft een punt wat betreft het duurder en (enigszins) minder betrouwbaar zijn van homeplug hardware. Maar mijn ervaring is dat het echt wel the next best thing is vergeleken met het aanleggen van bedrading. Sowieso is dit product ( Devolo dLAN 500AV Roaming WiFi Move, dit is de enige Devolo Homeplug met roaming WiFi ) de enige consumenten WiFi hardware die WiFi roaming ondersteunt. Hierdoor blijf je altijd binnen 1 netwerk en krijg je geen problemen met bijvoorbeeld Apple TV of Sonos hardware.

Verwijderd

Dat de router stuk is wanneer deze geen verbinding maakt na aansluiten hoeft niet. Het kan ook simpelweg te maken hebben met de instellingen van de router of modem. Neemt u gerust contact met ons op om dit verder te controleren.

Wat betreft het bereik/dekking met de huidige apparaten zijn de tips van Dion_B nuttig. Het beste is om de router hoog en centraal te plaatsen. Dat kan zeker helpen wanneer de router nu in de meterkast geplaatst is (meestal geen ideale plek). Mocht daarvoor geen bekabeling zijn, dan zou ook daarvoor een homeplugset (zonder WiFi) kunnen helpen, hoewel een gewone netwerkkabel altijd de voorkeur zal hebben. Of er met 1 toegangspunt genoeg bereik/dekking is zal inderdaad de vraag zijn, dat is namelijk erg van de situatie afhankelijk. Hetzelfde zal ook gelden voor een enkel toegangspunt met WiFi homeplug. Toezegging wat betreft het aantal meters bereik zullen een schatting zijn, het daardwerkelijke bereik blijft altijd afhankelijk van bijvoorbeeld de gebruikte bouwmaterialen in de woning en andere signalen op de 2.4Ghz en 5Ghz band.

• Saaslijer1
BLN schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:41:
Nee, wanneer je de Devolo gebruikt voor wifi, kun je de ZIggo router gewoon in router modus gebruiken. Alleen de wireless modus schakel je uit. Dat kan in het menu waar je zelf bij kunt.

Dion_B heeft een punt wat betreft het duurder en (enigszins) minder betrouwbaar zijn van homeplug hardware. Maar mijn ervaring is dat het echt wel the next best thing is vergeleken met het aanleggen van bedrading. Sowieso is dit product ( Devolo dLAN 500AV Roaming WiFi Move, dit is de enige Devolo Homeplug met roaming WiFi ) de enige consumenten WiFi hardware die WiFi roaming ondersteunt. Hierdoor blijf je altijd binnen 1 netwerk en krijg je geen problemen met bijvoorbeeld Apple TV of Sonos hardware.
Als ik alles zo een beetje doorlees en goed begrijp, is dit toch wel wat ik nodig heb. Het internet werkt nu prima, ik wil alleen een goed WiFi signaal op zolder en in de tuin kunnen krijgen, en dat lijkt me wel te lukken met dit apparaat.

Ik neem aan dat dit dan de set is die ik moet kopen, als ik 2 adapters wil ophangen:http://www.routershop.nl/...-van-drie-stuks/pid=28905

• Saaslijer1
BLN schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:41:

BLN,

Ik heb de DEVOLO dLAN 500 WiFi inmiddels aangeschaft, en geinstalleerd. Echter, ik krijg maar 4 streepjes verbinding. Kan ik dit nog versterken?

En wat moet ik allemaal uitzetten in de Ubee?

• BLN

BLN

Het aantal streepjes verbinding zegt niks over de verbindings snelheid. Sowieso zegt het aantal streepjes eigenlijk niets zonder te weten hoeveel streepjes er totaal zijn. Heb je de devolo dashboard app al geïnstalleerd? Sowieso kun je nu heel makkelijk de WiFi punten verplaatsen (ik neem aan dat je een pakket met meerdere dLan 500 WiFi units hebt)

Pagina: 1