Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop aankoopadvies; eeuwige dank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk video montage en animatie, premiere pro, after effects (adobe cc, alles eigenlijk) maar ook c4d en 3dsmax zou die aan moeten kunnen. Met het oog op de toekomst zou 4K editing capaciteit welkom zijn.

Wat is je budget?
Rond 1900€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Sowieso 13 of 15 inch. (voorkeur gaat uit naar 13inch maar als die kwa specs of prijs/spec verhouding ten onder doet aan een 15 inch dan is 15 inch ook acceptabel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet per se een bepaalde voorkeur, ik heb het idee dat een XPS heel chill is, maar bijvoorbeeld een BTO beter betaalbaar is. Ik hecht niet zoveel waare de aan merk, een mooi design en gebruiksgemak is nooit verkeerd natuurlijk.

Nog enkele dingen die ik graag wil vermelden: ik wil, als ik zoveel geld uitgeef, het gelijk goed doen.
Ik vind het moeilijk om keuzes te maken m.b.t. specs. en videokaart vooral videokaart |:( Dus als iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten do's en dont's ben ik diegene erg dankbaar!

Voorkeuren:
13 of 15 inch
3 of 4K IPS
i7 quad core?
32RAM?
256SSD + 1TB 7200rpm HDD (500 ook goed, ik gebruik voornamelijk externe hd's)
3+ GB videokaart?

THANKS IN ADVANCE! _/-\o_

p.s. Ik gebruik momenteel een oude (2008) 13" macbook met 10.5.8 en intel core 2 duo 4GBram en een 144mb GMXa x3100 videokaart die niet eens youtube in 720 kan afspelen, laat staan dat ik HD kan editen :/ Tijd voor een nieuwe dus :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 21:29 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:34
Als je nu een macbook hebt waarom geen nieuwe?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie;

Omdat ik denk dat ik een vele "dikkere" windows laptop kan halen voor het zelfde geld.

En omdat een windows laptop in de toekomst vermoedelijk (hardwarematig) makkelijker aanpasbaar is.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 18:44
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:50:
Bedankt voor je reactie;

Omdat ik denk dat ik een vele "dikkere" windows laptop kan halen voor het zelfde geld.

En omdat een windows laptop in de toekomst vermoedelijk (hardwarematig) makkelijker aanpasbaar is.
Laptops zijn per definitie niet aanpasbaar, de grootte valt niet meer aan te sleutelen en de meeste dingen zijn vastgesoldeerd op het moederbord. Uitbreiden kan dan via meer geheugen (als dat mogelijk is), andere harde schijf (SSD!) en eventuele insteekkaarten (bestaat dat nog?).

Voor dat geld kun je toch beter een desktop halen? (windows based en wel uitbreidbaar)

Verwijderd

Topicstarter
Thaks, helaas is een desktop geen optie, ik kan thuis simperweg niet werken, ik woon met huisgenoten en heb geen vaste werkplek/ bureau. Daarom heb ik een mobiel werkstation nodig

• ppatrick
Wat vindt je belangrijker gewicht en accu duur of echt power?

Verwijderd

Topicstarter
power

• ppatrick
Heb net even snel zowel bij bto als xnotebooks.nl je eisen even toe gepast en dan kom je 2100-2200 euro uit heb je dat er voor over dat het over budget gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het budget is een richtprijs,

zojuist ff apple gechecked en je hebt voor 2200 ook de dikste 13" pro retina met 3.0 ghz en 16ram.

moeilijk moeilijk...

• ppatrick
De systemen die ik zocht zijn wel heel anders dan apple gtx970m bijv en 32 gb werk geheugen veel zwaarder dan apple zowel in gewicht als specs.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
Als ik jou was zou ik me niet blind staren op specificaties. Voor een goede € 1250,00 kan je, als je de aanbiedingen in de gaten houdt echt een beest van een machine aanschaffen. Die jou werkzaamheden moeiteloos kan doen. Het restant van het budget zou ik parkeren, om over 2 of 3 jaar met weer een nieuwe te kopen te samen met de restwaarde van de laptop die je nu koopt, hoef je dan waarschijnlijk maar een paar honderd euro bij te leggen voor weer een beest.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik, nu is mijn keuze alleen maar moeilijker geworden haha, omdat een macbook natuurlijk interessant is vanwege mijn gewenning, gebruiksgemak en goede ervaring (in 7 jaar 0 problemen).

@jumpman; thanks dat is een goed punt wat ik zeker in overweging ga nemen.

• ppatrick
Ligt er misschien ook aan hoe ver je gaat met videobewerking.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:31
MacBook is leuk. Maar alleen de 15'' versie van 2600 euro heeft een videokaart, en niet eens zo'n bijzonder sterke.

Bijvoorbeeld voor After Effects en Première en eigenlijk alle Adobe en Autodesk programma's wil je wel een degelijke GPU hebben voor CUDA/OpenGL.

Daarnaast krijg je dus veel met renderen te maken.

Als ik jou was zou ik dus inderdaad kijken naar een machine met een Intel Quadcore, 16GB RAM (of meer) en een degelijke GPU (NVidia lijkt me het beste vanwege CUDA)

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak op professioneel niveau korte video's en commercials met beelden van goede (professionele) camera's. After effects en premiere gebruik ik voornamelijk

• Goudstalen
Ja dan wil je dus sowieso een goede CPU (i7 quad).

Die zitten bij Macbooks alleen in de 15'' versies.
En je wilt eigenlijk ook een GPU hebben voor gpu acceleratie.
Dat komt bij het werken in die programma's realtime van pas, maar ook tijdens renderen.

Natuurlijk kun je met de MacBook goed werken, je zult alleen telkens wat langer moeten wachten. En je zult heel wat meer dan je oorspronkelijke richtprijs uit moeten geven.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de XPS 15.

Verwijderd

Topicstarter
@DGonlag2

Thanks, daarom viel voor mij een macbook ook een beetje af eigenlijk, vooral dus prijs/specs verhouding.

Dus voor "high end" video editing kan ik beter voor dikke specs gaan, veel ram, een dikke geforce en i7 quad core?..

• Goudstalen
Ja precies. Dat is inderdaad waar je je op moet richten.
Maar natuurlijk moet de laptop ook van goede kwaliteit zijn, want je wilt niet dat die het zomaar begeeft.

Verwijderd

Topicstarter
awesome bedankt voor het reageren,

bij goede kwali bedoelt u bouwkwaliteit (XPS) en hoe de hardware samen werkt en goede (merken) hardware ..?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog eens verder researchen naar de XPS, misschien ook wel met de reactie van @Jumpman in gedachte.
Jumpman schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:30:
Als ik jou was zou ik me niet blind staren op specificaties. Voor een goede € 1250,00 kan je, als je de aanbiedingen in de gaten houdt echt een beest van een machine aanschaffen. Die jou werkzaamheden moeiteloos kan doen. Het restant van het budget zou ik parkeren, om over 2 of 3 jaar met weer een nieuwe te kopen te samen met de restwaarde van de laptop die je nu koopt, hoef je dan waarschijnlijk maar een paar honderd euro bij te leggen voor weer een beest.

• Goudstalen
Ja vooral de bouwkwalteit en de kwaliteit van het scherm is erg belangrijk.

Mij lijken de XPS15 en de MSI Ghost Pro serie erg geschikt voor jouw doeleinden.
Misschien dat BTO en/of XNotebooks ook wel geschikt zijn. Heb je meer vrijheid in het samenstellen van je machine.
Ik weet dat een tijd geleden de kwaliteit van dergelijke Clevo laptops niet erg goed was, maar volgens mij is die kwaliteit ook erg in orde.

Vooral veel reviews lezen zou ik zeggen :)

Edit: In de comment van Jumpman kan ik me ook goed vinden ja. Na een tijd wordt zo'n laptop toch slomer en ga je weer met nieuwe technologieën en hogere resoluties werken.
Laptops en computers in het algemeen zijn na een tijd gewoon toe aan vervanging.

[ Voor 61% gewijzigd door Goudstalen op 03-03-2015 23:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
?

Ik vermoed dat mijn voorkeur uit gaat naar 13", heb ik nu ook en het formaat bevalt me zeer goed, voor editen wil een een extern portable monitor gaan gebruiken.

Echter, als ik zo wat rondzoek, lijkt het alsof 13" inch laptops bijna altijd ten onder doen aan 15" " specs, is dit simpelweg omdat er minder hardware in past?

• Goudstalen
Ja. Er is inderdaad minder ruimte in het apparaat. Daardoor is de batterij kleiner en is er ook minder ruimte voor het koelsysteem.
Hierdoor vallen bij de meeste merken al snel de GPU weg en wordt de CPU vervangen door een zuinigere variant met minder cores.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
Zelf hanteer ik ook mijn eigen strategie. De Dell XPS 17 L702x (deze heb ik twee en een half jaar gehad) is veruit de beste notebook die ik heb gehad (IPS 120 Hz scherm, geluid, toetsenbord, touchpad en de specs waren sowieso goed), echter was er één groot nadeel de fan, die maakte gewoon te veel geluid. Ik heb afgelopen februari twee weken een ASUS N551JK gehad, wat een drama was dat. Goed scherm, maar touchpad, Wi-Fi en de afwerking was echt waardeloos (zie mijn reacties hier op Tweakers). Kortom nu ook weer op zoek.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ppatrick
Je kent de software beter dan ik waar je mee werkt maar heeft een hele snelle gpu als bijv een 970m nut?

Verwijderd

Topicstarter
uuhm, ik denk dat een gpu wel belanrijk is, aangezien de laptop meerdere video-afspeel processen moet kunnen verwerken. Is de gpu de videokaart? of zit hier nog verschil in? volgens wiki zit een gpu op een videokaart.. Waarbij moet ik hier dan op letten?

Verwijderd

Topicstarter
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 23:48 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 15:23
Wat is er mis met een W540? Helemaal naar wens te configureren en volgens mij gemaakt voor jouw soort gebruik.
http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/w-series/w540/

PS, een GPU (Graphical Processing Unit) is gewoon de videokaart 😉

[ Voor 18% gewijzigd door eBait op 04-03-2015 17:27 . Reden: GPU verhaal ]

• ppatrick
Dan ben je echt veel duurder uit dan bij xbo of xnotebooks.

Als je een laptop van de 2 bouwers koopt heb je wel zwaarder systeem dan bij een xps 15 maar weet niet hoeveel je hier van met videobewerking van gaat merken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoelt u met bouwers?

@ebait, bedankt voor uw reactie!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK dan kom ik dus uit bij een XPS 15, design, performance, beeldscherm en prijs bevalt me uitermate goed.
enkel een nieuwe xps15 heeft heeft "slechts" een NVIDIA® GeForce® GT 750 M 2 GB, dit valt nogal tegen kwa videokaart als je het mij vraagt.

zie: http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9523

kan iemand mij hiet iets meer over vertellen? wat te doen met de videokaart??

• Goudstalen
Inderdaad 'maar' een 750m.

Is best een aardige kaart. Voordeel is wel dat diezelfde kaart ook in de Macbook zit, waardoor de GPU in veel programma's (precies ook degene die jij gebruikt) ondersteund wordt.

Voor hardware acceleratie zal die prima zijn werk doen.

Het klopt wel dat je voor hetzelfde geld bij BTO of XNotebooks een veel sterkere kaart kunt krijgen (970 of 980).
Maar ik denk dat de 750m voor jouw doeleinden perfect is.

Kijk ook eens naar de MSI Ghost Pro series.

Die zijn kwalitatief gezien erg goed.
Mooi, degelijk gebouwd en ook erg goede hardware.
Die heeft ook de sterkere videokaarten.

pricewatch: MSI GS60 2QE-028NL (Ghost Pro)
Die heeft een goede CPU, goede GPU, 16GB RAM.
En ook niet onbelangrijk; een SSD en(!) HDD. Dus je hebt snelheid en veel opslag. Dat mis je bijvoorbeeld bij die XPS weer.

[ Voor 35% gewijzigd door Goudstalen op 04-03-2015 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
DGonlag2 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:40:

Is best een aardige kaart. Voordeel is wel dat diezelfde kaart ook in de Macbook zit, waardoor de GPU in veel programma's (precies ook degene die jij gebruikt) ondersteund wordt.

Verwijderd

Topicstarter
is het dan mogelijk dat een videokaart niet geschikt is voor mijn doeleinden, je zou zeggen hoe dikker hoe beter.?

bedankt forumleden!! jullie advies is meer dan welkom en zeker hulpvol!

• Goudstalen
Het probleem in bijvoorbeeld Première en After effects is dat je GPU door Adobe getest moet zijn en ondersteund moet zijn.

De 750m staat sowieso op die lijst, bij een zwaardere hoeft dat niet het geval te zijn. Je kunt de lijst vinden op de website van Adobe. Als je kijkt bi de systeemeisen van de programma's dan wordt je doorverwezen naar een lijst met ondersteunde videokaarten. Handig om te kijken welke ondersteund worden.

EDIT: ik heb zojuist op de Adobe website gekeken, maar hey valt toch tegen hoeveel GPU's ondersteund worden. Daar zou ik dan niet teveel rekening mee houden als ik jou was.

[ Voor 16% gewijzigd door Goudstalen op 04-03-2015 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
oeh! dat is inderdaad wel een gouden tip!

een dikkere videokaart wil dus niet zeggen betere after effects performance... :o
Pagina: 1