Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben een boek aan het lezen en ik ben bij de eerste diagram al de weg kwijt :)

Het gaat om de volgende diagram:

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/q4mmg5jkv/Screen_Shot_2015_03_03_at_21_17_01.png

De tekst die erbij staat is het volgende:
To see how this works, start with 's' on and 'i' off. Since 'i' and 's' go into gate 1, one input is off, so 'a' will be on. Since 'a' and 's' go to gate 2, both inputs are on, and therefore 'b' will be off. Looking at gate 4, since 'b' is off, the output of gate 4, 'c' will be on. Since 'c' and 'a' are both on, the output on gate 3, 'o' will be off.
Nu gaat het mij om de volgende zin:
Looking at gate 4, since 'b' is off, the output of gate 4, 'c' will be on
Er zijn toch 2 inputs? Beide zijn off, dus output van gate 4 moet on zijn? Waarom wordt er bij gate 4 gesproken over 1 input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:31
Aangezien 4 een NAND is, is de uitgang ON zodra ook maar één van de ingangen OFF is.

Als b ON was geweest, dan had je inderdaad de tweede ingang ook moeten bekijken. Als de tweede ingang o dan ook ON was, dan, en slechts dan, zou c OFF zijn.

Zie ook het Karnaugh diagram (Wikipedia: Karnaugh map) van een NAND
code:
1
2
3
4
5
6
NAND
  A 0   1
B
0   1   1

1   1   0

Zowel A als B moeten 1 zijn om de uitgang C op 0 te krijgen, is A of B een 0 of zijn ze allebei een 0, dan is C een 1

[ Voor 39% gewijzigd door Hoeloeloe op 03-03-2015 21:55 . Reden: Karnaugh toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Als 'a' en 'b' off zijn dan is 'c' toch on?

Truth table NAND:

ABQ
0 0 1
0 1 1
1 0 1
1 1 0

Source:
Wikipedia: NAND logic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:31
Ja klopt, c is 'on' als a en/of b 'off' is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Hoeloeloe schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:52:
Ja klopt, c is 'on' als a en/of b 'off' is
"is A of B een 0, dan is C altijd een 1"

Ok duidelijk :)
Bedankt!

Edit: Moest het meer lezen zoals hierboven beschreven. Een input is 0, dus maakt niet uit wat de andere input is, c is toch 1 :)

[ Voor 23% gewijzigd door Squ1zZy op 03-03-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Nog 2 domme vragen hoor:

- Als er op 1 input, input staat. Moet de andere input dan worden beschouwd als 'geen' input? Dus bij een NAND gate zou de output dan OFF zijn wanneer er 1 input op ON staat?

- Ik zie de logica niet bij een NAND gate wanneer beide input OFF zou zijn de NAND gate output op ON zou staan. Wanneer er geen spanning is kan de NAND gate geen spanning opwekken? Hoe kan de ouput dan ON zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
1. Nee, allebei de inputs staan altijd 'aan', maar in sommige standen maakt de tweede input simpelweg niet uit.

2. Wat niet wordt getekend maar wel altijd er is is een voeding. Daar komt de uitgang vandaan, niet van de ingang. Die bepaald alleen of het hoog of laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Download eens de specsheet van bv een CD4011, daar zal je zien dat pin 7 en pin 14 voedingsaansluitingen zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Dit plaatje maakte meer duidelijk :)

NOT
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.bu.edu/~best/courses/modules/Transistors2Gates/images/not-circuit.gif

NAND
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.bu.edu/~best/courses/modules/Transistors2Gates/images/nand-circuit.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 15:52

BaRF

bijna kerst

Squ1zZy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:26:
Dit plaatje maakte meer duidelijk :)

NOT
[afbeelding]
haha ik las dat als een 'not' joke :+ 'Dit maakt het duidelijk - NOT!'

Eerlijk gezegd vind ik dat nou niet echt een duidelijke weergave, zo'n schematje is dan helderder :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sommige gates zijn ook met passieve componenten op te zetten, hier wat voorbeelden:
http://baec.tripod.com/articles/diode-clamp_technology.htm

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je in 1960 leeft ja :P

@BaRF. je vind het geen duidelijke weergave maar een schematje wel, maar het is een schematje. Of begrijp ik je nu verkeerd.

Enige probleem wat ik met dat plaatje heb is dat het meer op BJTs lijken dan MOSFETs. En BJTs zou ik zo toch niet gebruiken.

Hier is nog eentje:
Afbeeldingslocatie: http://www.linusakesson.net/programming/pipelogic/cmosnand.png
Dan is het zo dat de onderste type transistoren aan staan bij een hoge ingang, en de bovenste bij een lage ingang. Als dus één van beide ingangen laag is, dan wordt de uitgang verbonden met de voeding. Als beide ingangen hoog zijn, wordt de uitgang verbonden met de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 15:52

BaRF

bijna kerst

Sissors schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:32:
Als je in 1960 leeft ja :P

@BaRF. je vind het geen duidelijke weergave maar een schematje wel, maar het is een schematje. Of begrijp ik je nu verkeerd.
Excuus, met 'schema' bedoelde ik het Karnaugh diagram :) Ik ben zelf geen electroman dus soms zijn de échte schema's inderdaad even niet direct duidelijk voor me :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1