Game PC (nieuw/upgrade) voor StarCitizen

Pagina: 1
Acties:

• wilbair
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01-2023
Hallo Allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen voor een game PC. Voornamelijk wil ik het spel StarCitizen gaan spelen wat volgend jaar uitkomt. Mijn oude PC stamt nog uit 2005 en is al een tijdje niet geschikt meer om te gamen. Ik schuif de aanschaf van een nieuwe PC telkens voor mij uit omdat ik eigenlijk wou wachten totdat StarCitizen uit zou komen om dan het nieuwste van het nieuwste te kopen.

Hier begin ik echter van terug te komen aangezien het nog zeker een jaar duurt voordat StarCitizen uitkomt. Intussen zijn er al wel verschillende modules van het spel te spelen en heb ik niet echt geduld meer om nog langer te wachten.

Het is dus de bedoeling om een game PC te bouwen van mijn oude onderdelen (voor zover dat mogelijk is) in combinatie met nieuwe onderdelen. Deze PC moet op de langere termijn weer geschikt zijn om up te graden. Dan denk ik met name aan de GPU over een jaar of 2.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wil ik het spel StarCitizen gaan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 600 euro en 900 euro hangt er van af in hoeverre ik mijn oude onderdelen kan hergebruiken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als het mogelijk is zou ik de volgende onderdelen willen meenemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Mystique 631€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModStream OCZ52012U€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is dus de bedoeling om een game PC te bouwen van mijn oude onderdelen (voor zover dat mogelijk is) in combinatie met nieuwe onderdelen. Deze PC moet op de langere termijn weer geschikt zijn om up te graden. Dan denk ik met name aan de GPU over een jaar of 2.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de processor zou ik graag intel nemen. Voor de rest maakt het niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Misschien de videokaart.

Het volgende heb ik nu uitgezocht op basis van de laatste BBG,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 198,85€ 198,85
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,-€ 70,-
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 676,80

Zou dit kunnen in combinatie met mijn oude componenten? Of is dit heel dom?

Eventueel zou ik nog kunnen wachten op de nieuwe AMD kaarten die in april uitkomen.
Graag jullie mening of het verstandig is om nu een PC aan te schaffen en zo ja welke componenten. Of kan ik beter nog even wachten.

Alvast bedankt voor jullie reactie :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03 07:36
De behuizing kun je herbruiken, maar zo te zien ondersteunt die geen lange videokaarten. Die R9 290 gaat nooit passen, je zou een mITX kaart zoals de pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD moeten nemen, maar je zet je voor de rest zo vast met die behuizing dat ik toch wat geld zou investeren in een nieuwe behuizing. Die hoeft niet duur te zijn trouwens, een pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) is al redelijk goed. Je kunt aan een behuizing natuurlijk altijd meer besteden als je het stiller of met meer snufjes wilt.

De voeding zou ik niet herbruiken. 10 jaar oud, OCZ ben ik geen fan van en ik vind weinig informatie over hoe goed die voeding nieuw was. Als nu iemand anders zonder twijfel kan zeggen dat het wel een goede voeding is, volstaat die misschien voor een GTX 970 maar een R9 290 zou ik er nooit aan hangen.

De harde schijf is heel klein en zal vergeleken met moderne harde schijven ook heel traag zijn. Ik zie dat je ook een SSD gepland hebt, dan zie ik het nut van een HDD die zo mogelijk nog kleiner is dan de SSD niet. Een 250GB SSD is voor mij persoonlijk te klein zonder nog een losse HDD nodig te hebben (van minimaal 1TB), maar als jij de pc alleen gaat gebruiken voor Star Citizen volstaat 250GB.

Een domme vraag vind ik het niet, maar eigenlijk kun je dus ondertussen weinig meer herbruiken behalve je toetsenbord, muis en eventueel geluidssysteem. Ga je ook geen nieuw scherm nodig hebben? In 2005 waren de meeste schermen nog 4:3 en LCD monitoren waren toen nog geen fractie zo goed als nu. Voor Star Citizen zou ik een goede widescreen willen (stille hint: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart of pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart). Overweeg je ook een flightstick? Muis en toetsenbord zouden wel werken naar wat ik begrepen heb, maar zo'n game doe je toch meer recht aan met een knuppeltje.

Wat betreft het nieuwe gedeelte van je pc. Er komt altijd nieuwe hardware uit, maar als je nu een processor koopt gaat die nog vrij lang mee gaan, dus die investering zou je al wel kunnen doen zonder later veel te moeten inboeten. Ik zie weinig mis met de hardware die je al gekozen had. Die Asus R9 290 zou ik wel niet verder overklokken, laat die maar werken zoals die geleverd wordt, is toch ook al overgeklokt.

Verwijderd

De voeding kan je ook beter vervangen. De OCZ kan slechts 332w op 12v leveren, een systeem met R9 290 verbruikt max 350w.
Als upgrade zou ik het zo doen.
I5 4460 cpu, verschil met een 4590 ga je niet merken. Gaming moederbord met H97 chipset en een degelijke voeding.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte GA-H97-Gaming 3€ 101,95€ 101,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 58,89€ 58,89
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,29

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de MSI H97 Gaming 3 gaan, ziet er toch nét wat beter uit IMO.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Waarom een H97 bord? Waarom zou een B85 of zelfs H81 bord niet voldoen?

Ik weet niet of er al systeemeisen bekend zijn voor Star Citizen, maar misschien is 16GiB geheugen geen slecht idee?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 18:24

Achilles

Koning van de Myrmidonen

NitroX infinity schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:46:
Ik weet niet of er al systeemeisen bekend zijn voor Star Citizen, maar misschien is 16GiB geheugen geen slecht idee?
Uitgaande van het feit dat ik met 6 nog alles kan spelen, denk ik in eerste instantie van niet
Maar als ik star citizen wil spelen moet ik toch maar eens wat ram bij plakken :/ ( 8g ram wordt aanbevolen)

Overigens ben ik het verder met NitroX eens: er is met het door jou gekozen helemaal mobo niks mis :)

[ Voor 11% gewijzigd door Achilles op 04-03-2015 00:20 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• wilbair
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01-2023
Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad de bedoeling om in de toekomst het werkgeheugen uit te breiden naar 16 GB en de GPU te vervangen.

Betreft de behuizing. In mijn kast past een 7900GTX met de volgende afmetingen 205x100x32mm. De
Asus R9290-DC2OC-4GD5 is 287x35,5x109mm. Hier zit dus wel een verschil in. Ik zal dus nog even moeten meten of mijn oude kast groot genoeg is. Eventueel kan ik een nieuwe kast kopen alleen vind ik mijn oude nog steeds mooi:)
Of zijn er verder nog andere beperkingen die een oudere kast kan hebben. Behalve ruimte lijkt het mij toch dat er geen verschil is tussen oude en nieuwe modellen.

Betreft Seagate Barracuda 7200.10 ST3250620AS, 250GB hier heb ik er 2 van wat neerkomt op 750 GB inc. de nieuwe SSD. Maar ik snap jullie punt en een nieuwe 1TB hoeft inderdaad niet zoveel te kosten.

De OCZ modstream 520w is in de tijd dat ik hem kocht uitgebreid getest. http://nl.hardware.info/p...m-520w#tab:testresultaten echter begrijp ik uit jullie reacties dat dit onvoldoende is en ik beter een nieuwe voeding kan aanschaffen.

Qua besturing hou ik nog even mijn oude muis en toetsenbord. Het zit wel in de planning om een flightstick/HOTAS aan te schaffen maar hier wacht ik mee tot StarCitizen er zelf officieel eentje uitbrengt.

Mijn oude monitor is ongeveer 5 jaar uit. Ik heb een Samsung Syncmaster 2443BW. Dit is inderdaad niet het nieuwste scherm maar ik denk dat ik hier nog wel even mee vooruit kan. Het lijkt me zonde om een andere 24 inch aan te schaffen die alleen wat betere specificaties heeft voor 160 euro. In de toekomst zal dit natuurlijk wel een onderdeel worden om te upgraden of dat ik ga op mijn tv gamen. Eigenlijk hoop ik over een jaar of 2-3 een VR bril aan te schaffen voor dit spel :D
Pagina: 1