Nieuwe monitor, max 300 euro

Pagina: 1
Acties:

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoi,

Om te beginnen post ik even mijn systeem zodat jullie weten waar ik het over heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,95€ 237,95
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 155,95€ 155,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black)€ 114,08€ 114,08
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1339DS1S00€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 74,-€ 74,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 114,-€ 114,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,98

En 2 beest flut tv's van 720p (een van 8 jaar oud en eentje van drie kwart jaar jong)

Echter heb ik een vraag over de processor:
Ik speel heel veel (eigenlijk alleen maar ATM) BF4. Ik zie in Taakbeheer dat de cpu load zowat de hele tijd 100% is, van de gpu kan ik dit niet zien. Ik vind het raar aangezien de cpu eigenlijk nog helemaal recent is en dus geen bottleneck kan/mag vormen. Weet iemand software waar je de gpu en cpu load samen kan zien (mag ook op het scherm van de game, hoeft niet per se op het 2e scherm)

Opgelost

En dan nu de wat uitgebreidere vraag:
Nu ik een redelijk game systeem heb vind ik het zonde om op zo'n lage resolutie games te spelen, hoewel het natuurlijk wel gunstig is voor de fps :P . Ik zoek dus 1 scherm, maar dat is het probleem, welke resolutie?? Mijn budget is zo rond de 300 euro maar mag er wat over zijn. (ik ga het scherm pas na mijn examens aanschaffen, ergens in Juni). Ik ben aan het twijfelen over verschillende soorten schermen:

- Een normaal 1920x1080 scherm ter vervanging van mijn oude scherm:
pricewatch: Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP Zwart

- Een 25" of 29" widescreen scherm ter vervanging van beide schermen:
25": pricewatch: LG 25UB55-B Zwart
29": pricewatch: LG 29UB55-B Zwart
(is het hoogte verschil van het scherm nihil?? Want dan lijkt mij de 25" een betere keuze :+ )

- Een 2560x1440 scherm ter vervanging van mijn oude scherm:
productreview: Dell U2515H Zwart review door DM89
(ik vraag me af of mijn videokaart deze resolutie BF4 en in de toekomst GTA5 nog op ultra aan kan)

In het kort:
Vraag 1: Is er een GRATIS programma om de gpu en cpu load te monitoren (laten zien)
Vraag 2: Welke resolutie??: 1920x1080, 2560x1080 of 2560x1440

Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven aangezien ik er echt niet meer uit kom. Velen zeggen dat 1440p spelen het de settings verlagen waard vinden (ik speel graag op maximale instellingen 8) ) en andere zeggen dat zo'n widescreen erg gaaf is, maar mis ik dan iets in de hoogte?? Of is het slimmer om een "simpel" 1920x1080 scherm te nemen. Ik houd overigens wel van iets aparts, het genoemde 1920x1080 scherm is niet heel apart.
:)
Oja, vergeten te zeggen, ik wil graag een 24" scherm, de hoogte liefst niet hoger dan 43 cm, breedte maakt niet zo heel veel uit. Kleiner dan 24" wil ik niet, dit vind ik simpelweg te kleing :D Ik ga hem gebruiken voor gaming en huis tuin keukengebruik, ik kijk geen films.
Alvast bedankt!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MSI Afterburner of iets dergelijks.

Denk dat een 1440p scherm een mooie tussenstap is? Ik heb geen ervaring met ultrawide screen, die schermen hebben te weinig ruimte in de hoogte vind ik. Je kan er dus niet fijn op programeren bijvoorbeeld. Zelf zit ik nog op een 16:10 scherm.

Het hangt dus af van wat je van plan bent te gaan doen met je pc, als dit alleen gamen is dan zou je voor ultra wide kunnen gaan.

• pwillemske
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:53:
MSI Afterburner of iets dergelijks.

Denk dat een 1440p scherm een mooie tussenstap is? Ik heb geen ervaring met ultrawide screen, die schermen hebben te weinig ruimte in de hoogte vind ik. Je kan er dus niet fijn op programeren bijvoorbeeld. Zelf zit ik nog op een 16:10 scherm.

Het hangt dus af van wat je van plan bent te gaan doen met je pc, als dit alleen gamen is dan zou je voor ultra wide kunnen gaan.
Bedankt, dan zal ik MSI Afterburner is gaan downloaden.
Op mijn pc ga ik gamen, internetten, office, heel misschien heel lichtelijk video's bewerken. Ik werk nu op een pricewatch: Philips 24PHK4109 Zwart . Deze geeft op zich geen verkeerd beeld maar ik vind de resolutie wat te laag voor wat ik ermee doe. Ik weet eigenlijk niet of ik de hoogte zal gaan missen...want ik doe (wat scroll intensief is) alleen maar internetten. Mijn office documenten zijn niet zo lang. Programmeren doe ik niet en ga ik nooit niet doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• pwillemske
  • Niet online
Het probleem met de processor is opgelost dankzij een update van bf4, dus daar hoeft niet meer naar gekeken te worden, heeft iemand nog iets over de schermen??
-EDIT- Sorry voor dubbelposten, was niet de bedoeling :F

[ Voor 15% gewijzigd door pwillemske op 03-03-2015 21:05 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :X.

Move naar CAA. Tevens titelfix naar huidige vraag.

offtopic:
Als jij als regular in de xAA al niet eens opvalt dat het daar in hoort, snap ik wel dat nieuw-geregistreerden het over het hoofd zien (al snap ik het wel, omdat het eigenlijk 2 losse items zijn...

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:11:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :X.

Move naar CAA. Tevens titelfix naar huidige vraag.

offtopic:
Als jij als regular in de xAA al niet eens opvalt dat het daar in hoort, snap ik wel dat nieuw-geregistreerden het over het hoofd zien (al snap ik het wel, omdat het eigenlijk 2 losse items zijn...
Dankje Brooky!
Waarom stond ie niet goed, het gaat toch om een beeldscherm?? Of is dit alleen voor vragen en geen aankoopadvies??

[ Voor 10% gewijzigd door pwillemske op 03-03-2015 21:13 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:35
Ik heb zelf een U2515H met dezelfde grafische kaart en een 4670K @ 4.4GHz, alles loopt prima eigenlijk. Ik weet niet hoe zwaar GTA5 wordt, maar meeste games kan je nog wel redelijk richting ultra draaien op deze resolutie :D Ik vind het wel een mooie verbetering tov 1080p iig.
Die ultra wide moet je fijn vinden, zou het persoonlijk alleen doen als je erg veel films kijkt. Het is wel weer iets lichter voor je grafische kaart op die resolutie.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ultra wide vond ik zelf niks, vond het niet zozeer wide, maar erg laag, alsof iemand een stuk van een fullHD scherm had afgeknipt.

Die Dell U2515 is een leuk ding ja, leuke prijs ook voor een 1440p, niet lang geleden zaten ze nog op 500 euro.

Anderzijds, je kan nu ook een wat goedkoper FullHD ding scoren, de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is wel mijn favo met zijn erg goede paneel, en over een "tijdje" kijken of 1440p's of zelfs 4k's goedkoper zijn geworden.

Puur kijkend naar het paneel, vind ik het paneel van die Iiyama namelijk beter dan van die Dell, komt vooral omdat ik het contrast van IPS [te] laag vind, en IPS vaak last heeft van glow/backlightbleeding, AMVA heeft daar veel minder last van. Helaas zijn er nog geen 1440p AMVA panelen op de markt.

People as things, that’s where it starts.

• pwillemske
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:05:
Ik heb zelf een U2515H met dezelfde grafische kaart en een 4670K @ 4.4GHz, alles loopt prima eigenlijk. Ik weet niet hoe zwaar GTA5 wordt, maar meeste games kan je nog wel redelijk richting ultra draaien op deze resolutie :D Ik vind het wel een mooie verbetering tov 1080p iig.
Die ultra wide moet je fijn vinden, zou het persoonlijk alleen doen als je erg veel films kijkt. Het is wel weer iets lichter voor je grafische kaart op die resolutie.
Daar heb je gelijk in, maar ik ben bang dat de videokaart te snel een bottleneck gaat vormen op die resolutie...GTA5 is een gtx 660 vereist, dus valt nog mee.
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:14:
ultra wide vond ik zelf niks, vond het niet zozeer wide, maar erg laag, alsof iemand een stuk van een fullHD scherm had afgeknipt.

Die Dell U2515 is een leuk ding ja, leuke prijs ook voor een 1440p, niet lang geleden zaten ze nog op 500 euro.

Anderzijds, je kan nu ook een wat goedkoper FullHD ding scoren, de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is wel mijn favo met zijn erg goede paneel, en over een "tijdje" kijken of 1440p's of zelfs 4k's goedkoper zijn geworden.

Puur kijkend naar het paneel, vind ik het paneel van die Iiyama namelijk beter dan van die Dell, komt vooral omdat ik het contrast van IPS [te] laag vind, en IPS vaak last heeft van glow/backlightbleeding, AMVA heeft daar veel minder last van. Helaas zijn er nog geen 1440p AMVA panelen op de markt.
Naar die monitor had ik ook al gekeken, dat is idd ook een optie. Zoveel keuzes...

[ Voor 43% gewijzigd door pwillemske op 03-03-2015 22:18 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een R9 290 is zo'n gekke kaart die hoe hoger de resolutie wordt, hoe beter hij begint te presteren vergeleken met zijn concurrenten[GTX970 vooral]. Een sloot aan geheugen waar hij zeer snel mee kan communiceren, en gewoon een erg deftige GPU. Klok hem desnoods over. Hij zit imo zelfs nu nog aan de bovenkant van high-end, dus tenzij GTA V weer een draak van een port is, moet het wel loslopen.

Ik draaide BF:H op ultra 1440p bijv. gewoon vrolijk op 60fps.

People as things, that’s where it starts.

• pwillemske
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:19:
Een R9 290 is zo'n gekke kaart die hoe hoger de resolutie wordt, hoe beter hij begint te presteren vergeleken met zijn concurrenten[GTX970 vooral]. Een sloot aan geheugen waar hij zeer snel mee kan communiceren, en gewoon een erg deftige GPU. Klok hem desnoods over. Hij zit imo zelfs nu nog aan de bovenkant van high-end, dus tenzij GTA V weer een draak van een port is, moet het wel loslopen.

Ik draaide BF:H op ultra 1440p bijv. gewoon vrolijk op 60fps.
Ik neem aan dat de MSAA ook een tandje lager kan gezien de hoge resolutie. Ik geloof niet dat GTA5 een brakke poort gaat worden vanwege 5x uitstel.. :'(

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:25
Met die 290 is BF4 - Ultra nog makkelijk te spelen op 1440P, zelfs met mijn vorige videokaart de GTX 770 haalde ik nog tussen de 50-60fps, voordeel van de resolutie is dat je de AA lager of uit kan zetten wat je weer meer FPS geeft.

De U2515H is voor het bedrag de beste keuze, voor +-300 euro krijg je een hele mooie monitor waar je geen spijt van zal krijgen. Je kan altijd nog je videokaart upgraden mocht dat nodig worden.

Over GTA5 valt weinig te zeggen, de specs de Rockstar bekend gemaakt heeft zijn niet echt bijzonder maar goed dat wil niet alles zeggen, daar komen we hopelijk in april eindelijk is achter. :+

[ Voor 19% gewijzigd door DM89 op 03-03-2015 22:32 ]

• pwillemske
  • Niet online
Meulendijks89 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:30:
Met die 290 is BF4 - Ultra nog makkelijk te spelen op 1440P, zelfs met mijn vorige videokaart de GTX 770 haalde ik nog tussen de 50-60fps, voordeel van de resolutie is dat je de AA lager of uit kan zetten wat je weer meer FPS geeft.

De U2515H is voor het bedrag de beste keuze, voor +-300 euro krijg je een hele mooie monitor waar je geen spijt van zal krijgen. Je kan altijd nog je videokaart upgraden mocht dat nodig worden.

Over GTA5 valt weinig te zeggen, de specs de Rockstar bekend gemaakt heeft zijn niet echt bijzonder maar goed dat wil niet alles zeggen, daar komen we hopelijk in april eindelijk is achter. :+
Dan denk ik dat ik voor die 1440p ga. Ik hoop dat die tegen die tijd nog scherper geprijst is of andere "goedkope" 1440p monitoren te verkrijgen zijn. Dank voor je reactie!
Oh, ik zie nu dat ik reclame heb gemaakt voor je review :P

[ Voor 3% gewijzigd door pwillemske op 03-03-2015 22:38 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
pwillemske schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:12:
[...]

Waarom stond ie niet goed, het gaat toch om een beeldscherm?? Of is dit alleen voor vragen en geen aankoopadvies??
Precies dat. Vandaar dat bericht, "lees eerst dit" ;).

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:39:
[...]

Precies dat. Vandaar dat bericht, "lees eerst dit" ;).
Aja, denk ik dat ik het goed doe...nee hoor, maar toch bedankt ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1