Kleine desktop voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 21:50
Al een tijdje ben ik aan het kijken naar een nieuwe desktop pc voor in de woonkamer. Mijn huidige is een i7-860 met een nVidia GTX460 en 8Gb intern geheugen, eigenlijk de laatste jaren een beetje geupgrade, maar de computer heb ik gekocht in 2009.
Huidige PC
pricewatch: Intel Core i7 860 Boxed
pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB
pricewatch: Gigabyte GV-N460OC-1GI
pricewatch: OCZ ModXStream Pro 700W
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C88GB
pricewatch: Gigabyte GA-P55M-UD2

An zich is het niet moeilijk om een nieuw pc samen te stellen, maar als het gaat om een moederbord en geheugen vind ik het lastig om de verschillen te beoordelen, vandaar dat ik ook me afvraag wat soms nou beter is en niet altijd duurder.
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
    Video kijken en home video bewerken (easymode), Games op hoge instelling (Anno, Civ 5, CS:GO en hopelijk ooit een keer GTA V)
  • Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke? (ongeveer €1500)
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. (vast wel, denk PSU en HDD)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Geen
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)Klein en stil, achter de bank staan
  • Ga je overklokken? Nee
Omdat de computer in de woonkamer staat, moet deze relatief klein en stil zijn. Niet alleen me vrouw maar ik zelf vind dat ook rustiger. Omdat ik in de meterkast een NAS heb staan, kan ik volstaan met alleen een SSD in de computer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 222,-€ 222,-
1Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5€ 119,-€ 119,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 347,-€ 347,-
1Aerocool DS Cube White Edition Windowed€ 81,99€ 81,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 512GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.213,84
  1. Ik vraag me af of het uitmaakt of ik kies voor een M.2 of voor een SATA-600 ? qua snelheid zijn de goedkope gelijk, alleen bij de duurdere M.2 wordt het echt een stuk sneller.
  2. Raid 0, raid 1 of een snellere SSD ? Ik kan kiezen of 2 goedkopere SSD's te kopen (pricewatch: Crucial MX100 512GB) of een snellere/duurdere (pricewatch: Plextor M.2 512GB). Wat is aan te raden ?
  3. Moederbord, µATX of mini-ITX vanwege de behuizing en omdat ik heb gekozen voor een standaard niet overklokbare i5, wil ik een gewoon prima mobo met snelle LAN chip, usb3.0 en dus misschien een M.2 slot en mogelijk 4 geheugen bankje voor uitbreiding. De keuzes variëren van €200 tot € 37
    pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5
    pricewatch: MSI Z87M Gaming
  4. Geheugen, bij de specificaties van de i5 staat PC3-12800 (DDR3-1600), vraag is dan, wat is het nut van sneller geheugen ? Ik ga gewoon gaan voor de BBG geheugen van Crusial
  5. Voeding, ik heb nog een voeding in mijn oude zitten,misschien dat ik die gewoon overzet.
Ik vraag me dus eigenlijk af, welk moederbord en type SSD
En opmerkingen in het algemeen.
Een ander alternatief is voor mij een laptop met een snelle gpu.

edit, onderstaande opmerkingen

[ Voor 14% gewijzigd door duk3n op 03-03-2015 15:34 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

I7 die je hebt is nog wel goed, dus zo te zien alleen een nieuwe GPU.
Welke PSU heb je en kan je je volledige specs van je computer noemen?

Zolang ik niet alle specs weet van je computer kunnen we niks voor je beteken, omdat sommige onderdelen bagger zijn en vroeger dacht dat het wel goed is.

Review QNAP TS-230 NAS

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je er voor gekozen de standaard layout weg te laten. Hierdoor ontbreekt er nu waardevolle informatie... Wat wil je met je pc gaan doen? Wat is je budget? De i7 die je nu hebt is in principe nog helemaal prima, dus een upgrade daarvan is haast weggegooid geld tenzij je druk in de weer bent met videobewerken etc...

Doe ons een lol en voeg de vragen uit DAA beleid er nog bij.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:53

Tribits

Onkruid vergaat niet

Een i7 van die generatie is ongeveer half zo snel als een i5-4690. Met een nieuwe GPU gaat dat gewoon een bottleneck worden. Maar goed, laten we even afwachten wat TS precies van het systeem verwacht voor het geven van verdere adviezen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• duk3n
Ik heb geprobeerd alle bovenstaande vragen te beantwoorden. Tuurlijk is mijn desktop niet langzaam te noemen, ik hoef niet te upgrade van een Core2duo, maar het gaat me vooral om een kleinere en stillere behuizing. Daarnaast ook eigenlijk alleen een upgrade van mijn SSD. Deze is gewoon slecht geworden in betrouwbaarheid en een nieuw moederbord met SATA-600 en USB 3.0

Dus voor een paar honderd euro zou ik ook al klaar kunnen zijn (mobo €100 + SSD €200 + Case €100 = €400), alleen past er dan de oude cpu niet meer op, vandaar dat ik dacht om dan alles maar te vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door duk3n op 03-03-2015 15:44 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die bottleneck ben ik het niet helemaal mee eens. Ik draai zelf een 860 met een 290 en merk daar over het algemeen weinig van.

Afijn, je hebt meer redenen om voor een complete overhaul te gaan (kleiner, stiller, zuiniger etc). Je case ondersteunt ook microATX, zit daar niet iets tussen? Door voor mITX te kiezen ben je automatisch wat duurder uit. Sowieso, zijn er bepaalde features van dit bord die goedkopere niet bieden?

Daarnaast, voor wat betreft een case die toch maar achter de bank komt is die vrij stevig aan de prijs. Een raampje lijkt me dan ook niet nodig.

Daarnaast, waarom de keus voor de snelste i5? En 16GB RAM? Voor dat videobewerken? Je kan ook je oude setje RAM meenemen en wat bijprikken.

Zomaar wat overwegingen :).

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 03-03-2015 15:49 ]

• duk3n
Het gaat me vooral om een nieuw moederbord met een snellere SATA aansluiting en USB 3, ik maak veel gebruik van USB 3 sticks en een nieuwe SSD maakt geen gebruik van de snelheid door de SATA-300, dan is max 285-250Mb's /s
Het liefst neem ik zo veel mogelijk mee naar een nieuw pc.
De keus voor die i5 was willekeurig, stond boven aan het lijstje toen ik keek in de pricewatch.

Wat ik vergeet te vermelden, deze pc heeft last van freezes, soms weken niks en dan weer om de dag dat ie vast loopt, soms met BSOD en soms komt ie niet meer uit slaapstand. Geen idee wat er aan de hand is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
duk3n schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:54:
nieuwe SSD maakt geen gebruik van de snelheid door de SATA-300, dan is max 285-250Mb's /s
Die winst is gevoelsmatig misschien groot, in gebruik merk je geen verschil.

• duk3n
Aangezien ik weinig ervaring heb met moederborden vroeg ik me af welke ik dan beter kan kopen, micro Atx.
Overklokken doe ik niet, maar USB 3 en sata600 en eventueel een aansluiting voor een snelle ssd M.2 of anders zijn mooi meegenomen.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

duk3n schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:26:
Aangezien ik weinig ervaring heb met moederborden vroeg ik me af welke ik dan beter kan kopen, micro Atx.
Overklokken doe ik niet, maar USB 3 en sata600 en eventueel een aansluiting voor een snelle ssd M.2 of anders zijn mooi meegenomen.
Zelf naar gekeken bij pricewatch?

Review QNAP TS-230 NAS

• duk3n
Zekers, zie ook mijn OP, daarnoem ik er twee, maar omdat ik niet weet wat de waarde van de verschillen tussen tussen bijvoorbeeld de verschillende chipsets (B85, Z87, H97 en Z97) weet ik niet welke ik zou moeten kiezen. Vandaar mij vraag

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De verschillen tussen de chipsets kan je natuurlijk makkelijk googlen...
Pagina: 1