Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is IMAP ophalen op Android tablet wel veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een familielid heb ik laatst KPN POP3 mail ingesteld op zijn tablet. Ik zie net dat ze nu opeens IMAP adviseren en dat het dus ook mogelijk is. Dit ga ik binnenkort dus omzetten :). Mijn vraag blijft echter hetzelfde hoe veilig is dit? Hij wil graag zijn e-mail ook als hij in het buitenland op vakantie zit kunnen ophalen middels een daar aanwezig wifi netwerk.

Dit zijn de instellingen die volgens KPN moeten worden ingevoerd.
imap.kpnmail.nl - SSL
smtp.kpnmail.nl - TLS

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2015 13:32 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat bedoel je precies met 'hoe veilig is dit?' En wat zijn de omstandigheden en vereisten voor die veiligheid.

Imap over SSL is in principe prima, niet noodzakelijk slechter dan POP doorgaans beter.

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2015 13:38 ]

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:11
In dat geval is het veilig, encryptie wordt gebruikt op zowel IMAP als SMTP.

Verwijderd

Topicstarter
Hij zal gebruikmaken van wifi netwerken betaald of gratis in bijvoorbeeld hotels, maar mogelijk ook van andere gratis aanbieders zoals je dat tegenwoordig vaak ziet in vakantieoorden.

Heel vreemd is dat POP3 niet eens beveiligd is met TLS of SSL :?. Daar vloeide dus mijn vraag ook uit voort. Nu ik de instellingen van IMAP zie ben ik wat geruster door toepassing van TLS en SSL. Ik zal dat ASAP aanpassen.

Dus zelfs als je op een netwerk zit dat mogelijk wordt beheerd door een verkeerde partij loopt de gebruiker van IMAP mail geen gevaar?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als IMAP en SMTP door tls/ssl loopt of gebruik wordt gemaakt van STARTTLS en de client de servers authenticeert (en vice versa natuurlijk) en fatsoenlijke versleutelingsalgoritmes oplegt is er eigenlijk geen gevaar dat het verkeer onderweg tussen client en server zinvol kan worden afgetapt.