'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Bedankt, ik zal dit eens doornemen. Ik had (uiteraard) al even gezocht maar ik was dit helemaal niet tegengekomen.
Kwestie van briefje schrijven "hierbij laten wij, werkgever en werknemer, weten beiden akkoord te gaan met ontbinding van de arbeidsovereenkomst per vandaag, dd. Xxxx". Hou er wel rekening mee dat zelfgenomen ontslag ook kan leiden tot verlies van rechten, bijv. m.b.t. WW.
Bij onterecht ontslag (nemen) op staande voet, kan je schadeplichtig worden gesteld. De schade kan dan hooguit de opzegtermijn zijn, oftewel, het geld dat hij had moeten krijgen tijdens zijn opzegtermijn, moet hij dan aan zijn werkgever betalen. Dus die schade is geen heel groot bedrag.
Voor de rest zou hij even contact kunnen opnemen met bijv. Het Juridisch Loket, die kunnen ook advies en informatie geven.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Gewoon afnokken en zelf ontslag indienen.
En als het oplucht: de (ex)baas nog even verrot schelden.
Is deze persoon een lijnmanager die zelf relatief weinig P&L verantwoordelijkheid heeft of is het de ondernemer zelf? Wat is er aan vooraf gegaan? Werknemertje plagen terwijl je hem wel op de loonlijst hebt is een dure hobby waar niemand beter van zal worden. Daarom moet er meer achter zitten.
alles kan off-topic
Daarnaast; bij een dergelijk verloop kan ik me niet voorstellen dat de ondernemer een personeelsoverschot denkt te hebben.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Dat laatste had je dan beter voor het indienen van het ontslag kunnen doen denk ik. Dan krijg je ontslag op staande voet en maak je nog aanspraak op een werkloosheidsuitkering ook geloof ik.Snowwie schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:29:
Je wilt toch niet voor een paar uur in de week aan inkomen zoveel getreiter accepteren?
Gewoon afnokken en zelf ontslag indienen.
En als het oplucht: de (ex)baas nog even verrot schelden.
Dan ben je toch verwijtbaar werkloos?Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:37:
[...]
Dat laatste had je dan beter voor het indienen van het ontslag kunnen doen denk ik. Dan krijg je ontslag op staande voet en maak je nog aanspraak op een werkloosheidsuitkering ook geloof ik.
Klopt, als je op staande voet wordt ontslagen heb je geen recht op WW en de 1e maand ook geen bijstand.
Maar goed, waar gaat het hier om? Een paar uurtjes. TS gaf al aan dat geld niet het probleem is.
Met andere woorden, wegwezen dus.
Ik zei het meer omdat anderen die dit lezen misschien denken dat je daar zomar mee weg komt.Snowwie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Klopt, als je op staande voet wordt ontslagen heb je geen recht op WW en de 1e maand ook geen bijstand.
Maar goed, waar gaat het hier om? Een paar uurtjes. TS gaf al aan dat geld niet het probleem is.
Ik ben met je eens dat het gewoon wegwezen is in dit geval. Je gezondheid is meer waard dan die paar euro.
Verwijderd
Dank voor de toelichting. Gewoon ziek melden dus als het je overkomt.Snowwie schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Verwijderd
Ik verneem dat dit in de prive sfeer is? Daarbij zou ik de werkgever heel duidelijk maken dat je niet aan het werk bent en dus ook niet bereikbaar bent. Blijft die toch voor onnodige dingen bellen kun je het met enige onderbouwing aantonen als stalken en de politie hierover inlichten.
maar of je voor die ene maand die hele molen door wilt.
Niet als je zelf ontslag op staande voet neemt (dan is juist de andere partij verwijtbaar bezig). Het zou in beginsel ook mogelijk kunnen zijn om dan WW aan te vragen (en te verkrijgen).BrZ schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:54:
[...]
Hij heeft zelf ontslag genomen, dat is hij dus sowieso.
Of je alleen in deze situatie zelf ontslag op staande had moeten nemen, is een tweede.... het moet dan wel erg bont zijn gemaakt.
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:54:
tussen de regels door lees ik dat de kennis telefonisch lastig wordt gevallen door de werkgever.
Ik verneem dat dit in de prive sfeer is? Daarbij zou ik de werkgever heel duidelijk maken dat je niet aan het werk bent en dus ook niet bereikbaar bent. Blijft die toch voor onnodige dingen bellen kun je het met enige onderbouwing aantonen als stalken en de politie hierover inlichten.
maar of je voor die ene maand die hele molen door wilt.
Dionysos schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:13:
[...]
Niet als je zelf ontslag op staande voet neemt (dan is juist de andere partij verwijtbaar bezig). Het zou in beginsel ook mogelijk kunnen zijn om dan WW aan te vragen (en te verkrijgen).
Of je alleen in deze situatie zelf ontslag op staande had moeten nemen, is een tweede.... het moet dan wel erg bont zijn gemaakt.
Verwijderd
Het UWV start dan een onderzoek naar de werkgever.
Tip: Laat 'm zijn Whatsapp berichten bewaren. Ook alle andere vormen van correspondentie waaruit blijkt dat die baas niet door de beugel kan.
Dien ontslag op staande voet in en laat 'm in zijn eigen sop gaarkoken. Als ie moeilijk gaat lopen doen is er altijd nog bewijs.
Bedankt, ik zal het even doorgevenVerwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:19:
als het uitbetalen van het salaris niet binnen een maand gebeurt dien je je te melden bij het uwv.
Het UWV start dan een onderzoek naar de werkgever.
"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"
Klopt. Klinkt niet zozeer bijzonder maar deprimerend bekend voorkomend: gaat slecht met bedrijf, ondernemer komt om in het werk en kan niet voldoen aan verplichtingen. Dat reageert hij af op personeel, waardoor die op gegeven moment vaarwel zeggen. Waardoor het nog erger wordt en ondernemer in paniek raakt. Rinse & repeat.Seraphin schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:28:
Wat ik overigens wel bijzonder vind; kennelijk wordt de houding van de ondernemer juist vijandiger zodra iemand zijn/haar onstlag aankondigd? Dat zou betekenen dat de voorafgaande verstoringen in de arbeidsrelatie (om het maar even diplomatiek te verwoorden) niet ten doel hebben de werknemer "weg te pesten"; waarom zou je dan immers nog doorgaan zodra je doel is bereikt.
Daarnaast; bij een dergelijk verloop kan ik me niet voorstellen dat de ondernemer een personeelsoverschot denkt te hebben.
Typisch kleine ondernemer met weinig tot geen people management skills die z'n zaak uitgebreid heeft zonder te (willen) investeren in de HR die daarbij hoort (al is het alleen maar het aannemen van een tweede manager wiens rol is de medewerkers in de watten maar ook in het gareel te houden). Kaartenhuis gebouwd die in elkaar stort. Jammer, erg jammer, vooral omdat ondernemer in kwestie ongetwijfeld goede ondernemer is, anders zou hij nooit de kans hebben gehad om zo te groeien.
Inderdaad. En met oog hierop: zorg dat die vriend van je rechtsbijstandsverzekering (cq vakbondslidmaatschap) NU heeft en wel met voorwaarden dat je direct na ondertekenen hulp kunt vragen bij nieuwe conflicten.a fly schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:28:
Als de werkgever zo lang wacht met het uitbetalen van loon kan de wettelijke verhoging flink oplopen. Misschien interessant
Op dit moment heeft je vriend geen betalingsconflict met z'n werkgever, maar zo te horen kun je er vrijwel blind vanuit gaan dat die er gaat komen. Dat wil je grondig aan kunnen pakken, idd inclusief wettelijke rente. Als hij heel stevig in z'n juridische schoenen staat kan hij dat zelf (evt tot en met cantonrechter indien nodig), maar gezien de vragen hier lijkt me dat niet het geval dus niet raadzaam. Een losse advocaat inhuren kan ook, maar dat kan flink in de papieren lopen.
Oslik blyat! Oslik!
En over hoeveel werknemers praten we hier? Bij een bepaald aantal heb je namelijk het recht om een raad op te stellen.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein