Crucial MX100 256GB niet sneller dan136 MBs op nieuwe Lenovo

Pagina: 1
Acties:
  • 830 views

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-01 09:39
Beste mede hobbyisten.

Ik heb een probleem waar ik waarschijnlijk zelf niet uitkom.

Vorige week had ik een nieuwe notebook gekocht een Lenovo Ideapad Z710.

Gister middag hebben we de originele Harddisk gekloond naar een Crucial MX100 256GB.

Alles is goed gegaan en werkt net als tevoren alleen sneller.

Het enige probleem is dat de SSD niet sneller wilt dan 136MB's

Getest met CrystalDiskMark en bench32_247

Is er iets mis met met de SSD?

Driver probleem Lenovo? Alle drivers die ik op de website van Lenovo vond zijn van half 2014

Ook bij Crucial kon ik geen nieuwe firmware vinden.

Is er iets bij jullie bekend.

Lex

[ Voor 3% gewijzigd door LEX63 op 03-03-2015 12:50 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Waarmee heb je dit ondervonden? Welke file transfer, of tool.
Kun je wat meer inzicht geven. 2 dingen die je al voor ons zou kunnen doen is.

1) Screenshot van de benchmark AS-SSD
2) Screenshot van het SMART analyse programma CrystalDisk Info

Graag de screenshots hier posten, niet een tekst kopie ervan, want er gaan hoop overzicht en gegevens verloren anders.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:51
Heb je de HDD vervangen door de SSD, of de dvd drive vervangen door de SSD en de HDD laten zitten?
Die 136MBps zit namelijk dicht bij de maximum doorvoersnelheid van SATA1, wat de meeste dvd drive aansluitingen hebben bij laptops.

Zo ja: verwissel de HDD dan met de SSD. De HDD zal geen last hebben van deze bottleneck.

• LEX63
Bedankt voor jullie reacties.

In deze notebook is jammer genoeg slechts plaats voor een sata opslagmedium HDD/SSD dus deze vergissing kunnen we niet maken.

Op deze plek is nu de Crucial MX100 256GB gemonteerd.

Net ook al op andere topics gelezen dat ik het volgende moet doen.

Alle belangrijke onderdelen in kaart brengen naam onderdeel en model type en drivers gaan zoeken. Huidige driver nummers noteren en vergelijken met de beschikbare nieuwste drivers bij de fabrikanten.

Eerst maar een simpel programma zoeken waarmee ik alle drivers in kaart kan brengen heeft iemand een suggestie?

Windows apparaten overzicht geeft niet alle informatie.

Graag een gratis oplossing "ik ben blut"

Lex

[ Voor 5% gewijzigd door LEX63 op 03-03-2015 13:06 ]

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
Is de data op de SSD aligned?

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Op een command prompt het volgende intikken :

wmic partition get Name, StartingOffset

Deel deze cijfers door 4096

Indien je getallen krijgt zonder decimalen -> prima.

Met decimalen heb je een denkfoutje gemaakt bij het overzetten van de partities.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Post nu gewoon een screenshot van asssd zoals swordlord al aan gaf.. Daar kunnen we al veel aan zien.

• LEX63
Hoi

Ik wil graag een afbeelding toevoegen maar ik heb geen foto server meer ik moest er voor gaan betalen dus dan houd het op. Via hotmail opslag doe ik niets meer anderen kunnen mijn naam lezen "niet wenselijk"

Vroeger kon je simpel afbeeldingen toevoegen aan tweakers die tijden zijn al lang voorbij, ik heb twee screenschots gemaakt kan deze dus niet plaatsen.

Een beschrijving dan maar.

Bij Aida64 disk Benchmark een gemiddelde van 177.7

CrystalDiskMark
.
.............Raed.......Write
.
Seq......257,2.......243,15
512K....235,0.......233,2
4K........22,98.......72,48
4K........189,5.......195,6
QD32

Ik heb via Intel een driver zoekprogramma gedownload en naar drivers laten zoeken en deze heeft o,a, de video drivers vervangen en ook de chipset drivers.

De snelheid is dan wel verhoogd van 130MBs naar 257.2 toch blijft de snelheid betreurend laag "de helft"

Ik ga Lenovo vandaag maar eens een e-mail sturen.

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 109% gewijzigd door LEX63 op 04-03-2015 10:54 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Reacties/kicks als deze hebben we natuurlijk weinig aan en zijn ook niet toegestaan. Hoe staat het met de benchmark?

[ Voor 43% gewijzigd door br00ky op 04-03-2015 10:45 ]

• LEX63
LEZEN GRAAG.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Sorry hoor, maar er stond toch eerst echt alleen wat ik quotte... :X. (zie timestamp en tijd van aanpassen van je post)

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 04-03-2015 11:00 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
LEX63 wijzigde deze reactie 04-03-2015 10:54 (109%), que?
LEX63 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:29:
Ik wil graag een afbeelding toevoegen maar ik heb geen foto server meer ik moest er voor gaan betalen dus dan houd het op. Via hotmail opslag doe ik niets meer anderen kunnen mijn naam lezen "niet wenselijk"
http://lmgtfy.com/?q=plaatje+uploaden

[ Voor 48% gewijzigd door Deveon op 04-03-2015 11:01 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Afijn, terug naar je probleem, de snelheden zijn theoretisch en maximaal en onder ideale omstandigheden, maar dan verwacht je wel meer snelheid.

Staat je schijf ingestelt op AHCI?

• Reepje
  • Niet online
We weten nog steeds niet veel, maar die 136 mb klopte alvast niet. Post nu dat as ssd plaatje, daar hebben we echt meer aan (dan zien we de driver, alignment). 4k is mooi, en het zou snappie aan moeten voelen.
Het zou best wel eens kunnen dat dit normale waarden zijn voor een dergelijke disk op dit systeem dat niet sneller lijkt te gaan dan 260 mb/s, en dat is onwaarschijnlijk. Kan dus ook en verkeerde driver zijn. Met welk programma heb je geklooned..(als je dat gedaan hebt).
AHCI staat aan, dat zie je aan de 4k third. Deze waarden zijn wel goed, en daar draait het om bij een ssd.

[ Voor 19% gewijzigd door Reepje op 04-03-2015 11:26 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 19:26

_Arthur

blub

Pff, zelfs in 2015 is het nog te moeilijk om een plaatje op een forum te krijgen.... http://prntscr.com/

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
Kijk, door deze reactie heb je alle kans op hulp van mij verspeeld.
Doei! ;w

• LEX63
Bedankt voor jullie hulp.

De SSD gaat terug naar de winkel in wil een SSD zonder kopzorgen. Ik ben niet de enige met probleem blijkbaar.

Sorry voor die ruwe opmerking "Lezen Graag" zat me te ergeren dat je min of meer verplicht word om weer een fotoserver te nemen.

Lex

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 19:26

_Arthur

blub

Ik denk dat "leer zelf eens lezen" wel van toepassing is op jou; er worden 100 vragen gesteld aan je en je neemt 0,0 moeite om die uberhaupt te beantwoorden. Verder heb je je conclusie eigenlijk al getrokken op basis van je onderbuikgevoel.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:44

TommieW

Numa numa.

Je wordt nergens verplicht om een "fotoserver" te nemen. Er zijn zat manieren om foto's te uploaden. Een simpele Google zoekopdracht volstaat. DropBox, http://prntscr.com/ (zoals _Arthur noemt), gyazo en ga zo maar door. Ik vind dat je een aparte houding hebt, als je hulp wil. Heb je al gedaan wat empheron suggereerde?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Laat nu net de Crucials de beste SSD's op de markt zijn (inclusief support).

Enige nadeel is dat crucial geen secure erase tool biedt.

Ik denk dat je op T.net weinig tweakers vind die niet een M4, M500, M550 of MX100 aanraadden. (of een samsung 830/840)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Laat nu net de MX100 ook raar reageren als de drive middels IDE wordt aangesproken...

Dat hadden we allemaal kunnen zien in 2 simpele screenshots... Die gratis bijna overal te hosten zijn...
Of misschien hadden we dan een ander probleem gezien, waar een oplossing voor is...

Majah... case closed schijnbaar...

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 04-03-2015 14:07 ]

• Reepje
  • Niet online
Typisch gevalletje van een gozer, die het niet ver zal schoppen door zijn arrogante houding in combinatie met weinig verstand van zaken (terwijl hij zelf denkt er heel wat van te weten).
Maar wat mij betreft, ook case closed.

Verwijderd

Ik heb dit topic even opengelaten in de hoop dat de TS zich zou bedenken en zou snappen dat een dergelijke houding weinig sympathie kweekt ten opzichte van de mensen waarvan je hulp verlangt. Aangezien een reactie van de TS uitblijft, gooi ik dit topic op slot. Voel je vrij om in een DM te vragen om heropening. Dan verwacht ik wel dat je een positief-constructieve houding aanneemt die verwacht wordt van mensen die hulp verlangen van hun collega leden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.