Mijn eerste game PC rond 1100 euro

Pagina: 1
Acties:

• men-noemt-m-o
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo mensen, ik ben van plan over een paar weken mijn eigen game PC te bouwen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan maar heb me er wel redelijk in verdiept de afgelopen paar weken. Ik hoor graag tips of (onderbouwde) opmerkingen over het systeem! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen maar ook films streamen, browsen en af en toe grote bestanden inpakken/uitpakken. Ik heb 8 jaar lang geen PC gehad dus ik moet me weer helemaal opnieuw oriënteren op het game aanbod van nu maar ben wel van plan zware spellen erop te spelen als Battlefield 4, Crysis 3 en Skyrim + mods.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs ligt rond de 1100 euro incl. verzendkosten maar het mag best iets meer kosten als ik daarmee merkbaar betere prestaties kan krijgen of juist iets minder als ik daarmee nagenoeg dezelfde prestaties behaal. Ik ga de assemblage zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Acer V223HQ monitor die ik voorlopig nog blijf gebruiken.
Ik heb nog Logitech Z640 5.1 setje waar ik helaas de achterste twee speakers van kwijt ben geraakt maar hij werkt nog dus die gebruik ook voorlopig nog.
Tot slot heb ik al een muis en toetsenbord en een Windows 8 licentie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bij de eerste aanschaf wil ik eigenlijk alleen kopen wat ik echt nodig heb. Dus een goede videokaart, redelijke processor, moederbord, mooie kast, voeding, SSD en 8GB geheugen.
Ik ga later pas dingen als een extra HDD, DVD of Blu-ray drive, betere processorkoeler en eventueel extra case fans kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur maar heb liever wel bekende/betrouwbare merken in mijn systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil het geluidsniveau het liefst een beetje aan de lage kant houden. Energieverbruik en formaat van het systeem maakt me niet heel veel uit.

Ga je overklokken?
Niet direct na de aanschaf maar wil het later wel gaan doen dus het moet wel mogelijk zijn. Als het zover is dacht ik aan een Hyper 212 Evo CPU koeler en ik wil tot 4,4Ghz gaan overklokken. De videokaart wil ik ook overklokken, ik weet alleen niet of ik daar nog extra case fans voor nodig heb dat moet ik even uitproberen en goed de temperatuur in de gaten houden denk ik.

Hieronder het systeem wat op dit moment op het oog heb, ben benieuwd naar jullie meningen/opmerkingen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,95€ 237,95
1Asus Z97-PRO GAMER€ 137,95€ 137,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 367,95€ 367,95
1Aerocool GT-A White Edition€ 64,90€ 64,90
1G.Skill RipjawsX F3-14900CL8D-8GBXM€ 74,02€ 74,02
1Seasonic G-series 550 watt€ 84,85€ 84,85
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,57

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt me een prima systeem, met allemaal kwaliteitsonderdelen. Je zou daar dus nog wat mee kunnen besparen, door wat minder "luxe" onderdelen te nemen, dit houdt voornamelijk in dat je niet kan overklokken. Dat hij iets minder efficiënt wordt (zal enkele euro's per jaar schelen op de rekening, maar als hij niet meer overklokt is zal je dat er ook wel uithalen ;) )

Tip voor de RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8 is net iets sneller dan de standaard 1600MHz, maar voor ongeveer dezelfde prijs, net iets sherper dan de Ripjaws uit jou lijstje.

Deze zijn echter weer een tientje goedkoper, en zullen praktisch evengoed presteren: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU die neem ik mee in mijn lijstje voor jou:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock B85M Pro4€ 63,05€ 63,05
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,80

overklokken maakt tegenwoordig vaak niets tot nauwelijks meer uit, vandaar dat er een goedkopere CPU in kan. Daarbij kan er gelijk een goedkoper moederbord in, dat totaal al weer kosten scheelt.
Voeding heb ik Bronze label voeding gekozen, ook een uitstekend model. Al deze besparingen bij elkaar zorgen toch wel voor een duidelijk verschil in de prijs, en hier zit al een aparte CPU-koeler bij ;) Om hem koel en stiller te houden.

Wil je geen aparte HDD erbij? Er is nu budget over.

Zit een ASUS variant van de GTX 970 in, zijn nagenoeg identiek, hoewel het schijnt dat de ASUS versie net iets beter is omdat die minder last van "coil whining" schijnt te hebben.

Kast neem ik aan dat je die zelf naar persoonlijke voorkeur hebt uitgekozen? Dan laat ik die zo staan.

我的名字是Mirno

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 07:04
ik ben met miro mee eens alleen ik zal ipv Crucial MX100 256GB de Crucial M550 2,5" 256GB nemen, vanwege de snelheid/prijs verhouding. En als kan 2x nemen, 1 voor windows/prammas en andere puur voor games. En inderdaad misschien nog 1 HDD voor alleen storage van je muziek of film

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Mwa, de M550 is 20% duurder, terwijl je de hogere snelheid nooit gaat merken.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 08:55
Ik ben het met mirno eens dat de gekozen onderdelen misschien iets *te* goed zijn, maar met een ruim budget als dit vind ik het zonde om dan gelijk maar voor een budgetmoederbord en bronze voeding te kiezen.

Verder is een 256Gb SSD erg snel vol als je ook je "bulk" erop opslaat, dus het is aan te raden om gelijk een HDD in te bouwen. Ik heb een 3TB in de lijst gezet ter indicatie, maar als je aan 1TB genoeg hebt kan je daar mooi op besparen.

In de TS gaf je aan dat een stil systeem belangrijk is, hoewel kasten erg persoonlijk zijn heb ik de kast in dit lijstje toch maar veranderd in een Silencio. (Er is ook een witte variant)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte B85 G1.Sniper B6€ 89,-€ 89,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 96,95€ 96,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 67,95€ 67,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,-€ 57,-
1Seasonic S12G 450W€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,85

• men-noemt-m-o
mirno schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:25:
Lijkt me een prima systeem, met allemaal kwaliteitsonderdelen. Je zou daar dus nog wat mee kunnen besparen, door wat minder "luxe" onderdelen te nemen, dit houdt voornamelijk in dat je niet kan overklokken. Dat hij iets minder efficiënt wordt (zal enkele euro's per jaar schelen op de rekening, maar als hij niet meer overklokt is zal je dat er ook wel uithalen ;) )
Ik wil liever wel de "luxe" hebben om te kunnen overklokken. Ik doe dit ook al jaren met mijn telefoons en vind het altijd wel leuk om daar mee te spelen en het maximale eruit te halen.
Dat was ook de reden dat ik voor de GTX970 van MSI had gekozen omdat ik las dat je die goed kan overklokken. In deze review wordt zelfs beweert dat hij in de buurt van een stock 980 kan komen.
Tip voor de RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8 is net iets sneller dan de standaard 1600MHz, maar voor ongeveer dezelfde prijs, net iets sherper dan de Ripjaws uit jou lijstje.

Deze zijn echter weer een tientje goedkoper, en zullen praktisch evengoed presteren: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU die neem ik mee in mijn lijstje voor jou:
RAM kan misschien wel iets goedkoper ja. Is er in de praktijk verschil tussen 1866 CL8 en 1600 CL9? Die ripjaws leken mij op papier het best en ik vind de prijs wel meevallen maar als er weinig verschil tussen zit neem ik de goedkopere wel.
Kast neem ik aan dat je die zelf naar persoonlijke voorkeur hebt uitgekozen? Dan laat ik die zo staan.
De kast vind ik gewoon mooi ja, dus die wil ik lekker zo houden tenzij er echt iets goed mis mee is.
Slidemaster schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:00:
ik ben met miro mee eens alleen ik zal ipv Crucial MX100 256GB de Crucial M550 2,5" 256GB nemen, vanwege de snelheid/prijs verhouding. En als kan 2x nemen, 1 voor windows/prammas en andere puur voor games. En inderdaad misschien nog 1 HDD voor alleen storage van je muziek of film
Ik heb een tijdje de M550 op het oog gehad en daarna nog de Samsung 850 Evo maar ik las op een paar fora dat er in dagelijks gebruik weinig verschil te merken is tussen die schijven, vandaar dat ik de goedkoopste maar gekozen had. Is de M550 of 850 Evo het verschil in prijs waard?
svenvv2 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:16:
Ik ben het met mirno eens dat de gekozen onderdelen misschien iets *te* goed zijn, maar met een ruim budget als dit vind ik het zonde om dan gelijk maar voor een budgetmoederbord en bronze voeding te kiezen.

Verder is een 256Gb SSD erg snel vol als je ook je "bulk" erop opslaat, dus het is aan te raden om gelijk een HDD in te bouwen. Ik heb een 3TB in de lijst gezet ter indicatie, maar als je aan 1TB genoeg hebt kan je daar mooi op besparen.

In de TS gaf je aan dat een stil systeem belangrijk is, hoewel kasten erg persoonlijk zijn heb ik de kast in dit lijstje toch maar veranderd in een Silencio. (Er is ook een witte variant)
De 256GB SSD is alleen voor Windows, programma's en een paar games. Ik ben van plan een paar weken later een WD Blue 1TB te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door men-noemt-m-o op 03-03-2015 13:32 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Heb je muis en toetsenbord?

Review QNAP TS-230 NAS

• men-noemt-m-o
Ja, heb al een muis en toetsenbord.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

men-noemt-m-o schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:17:
[...]

Ja, heb al een muis en toetsenbord.
Ik zag het niet 8)7

Review QNAP TS-230 NAS

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Overklokken is voor gaming bijzonder onnuttig bij Intel, en het kost je zomaar 100+ euro meer.

People as things, that’s where it starts.

• men-noemt-m-o
Ik zie dan toch maar af van het overklokken. Hieronder de aangepaste lijst, heb er maar meteen een HDD bij gedaan omdat ik nu toch onder mijn budget zit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 198,85€ 198,85
1Gigabyte B85 G1.Sniper B6€ 86,-€ 86,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1G.Skill RipjawsX 8GB PC3-12800 (F3-12800CL7D-8GBXM)€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,40

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Als je overklokken leuk vind om te doen kan ik het wel aanraden, zelf doe ik het ook terwijl ik weet dat het meer kost dan het oplevert.

Ik ben helaas nog te jong om te zeggen of overklokken in de toekomst nut zal hebben, ik weet niet of dat bij vroegere CPU's voor de i* generatie nog nut had.

Zou zomaar kunnen dat je met een flinke overklok de bottleneck van je CPU er uit kan halen, mits je een flinke GPU hebt over 3 jaar.

Als je het leuk en interessant vind zou ik het overwegen, als je het meeste waar voor je geld wilt, zou ik het niet doen.

De Ripsjaws RAM zal ik overigens ook vervangen voor Crucial Balltix sport/tactical of die Hyper X red fury modules.
-> pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
-> pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
-> pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8
-> pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8

Allemaal goede setjes. Ik zou voor de goedkoopste gaan, tenzij je ze wilt proberen te overklokken ;)
RAM snelheid heeft nagenoeg 0% invloed op je systeem, CPU overklok kan nog wel lichte voordelen bieden.

GTX 970 kan overigens met een 450W voeding -> pricewatch: Seasonic S12G 450W

我的名字是Mirno

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Weet je wat ik niet helemaal snap...
Bij de i7 920 etc. zeggen jullie als je dat ding een overklok geeft kan ie nog makkelijk mee, maar dan heeft overklokken toch wel nut of zie ik dat verkeerd 8)7 . Daarnaast, als je het leuk vind kun je beter nu in een keer iets goed aanschaffen (lees: wat je écht wil) dan dat je er over een half jaar of een jaar spijt van hebt dat je het toch niet gekozen had. Je moet het natuurlijk zelf weten, het zal de fps niet heel veel beïnvloeden maar leuk is het zeker, helemaal als je een flinke overklok hebt die stabiel is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Aerocool kasten kan ik echt afraden, zeer matig voor de prijs die ze kosten, vanaf de 50 euro zit je gewoon in een midrange gebied, en merken als Bitfenix, Corsair, FD en Raijintek hebben daar zeer goede kasten in rondslingeren, de beste is nog wel pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Closed welke bij Afuture erg goedkoop is, en dat ding laat die Aerocool op ieder vlak alle hoeken [en zelfs een paar meer] van de kamer zien: Veel degelijker, veel betere fans, veel meer ruimte voor kabels etc.

Andere erg goede kasten in dit budget zijn:
pricewatch: Fractal Design Core 3500 Window welke iets kaler dan de Arc is.
pricewatch: Corsair Carbide 200R Windowed welke lange tijd dé midrange kast was.
pricewatch: BitFenix Shinobi Window Zwart is vergelijkbaar met de 3500, maar iets ouder en dus krapper.
pricewatch: BitFenix Shadow is een soort uitgeklede Ghost, tikje krap, maar wel een gaaf ding.
pricewatch: Raijintek Agos Zwart ietwat lastig te krijgen, maar naar mijn mening wel de beste mid-range kast die er is, hij doet eigenlijk alles goed of erg goed, voor een zachte prijs.

Overclocken heeft nut bij die oude [eerste generatie] i7's omdat ze toch al gekocht zijn [je geld is al foetsie] en hun IPC is vergeleken met moderne intels vrij laag, een leuke overclock boost gewoon die [singlecore] performance behoorlijk. Een beetje hetzelfde idee waarom "we" iedereen die 2 jaar gelee een Phenom II x4 of x6 heeft gekocht aanraden om die eens flink te kietelen als ze performance matig vinden: geld is al weg, en ze hebben behoorlijk baat bij een overclock. 2de generatie i5's en i7's komen nog prima mee, ook op stock, dus bij die wordt het al nieteens meer aangereden.

Kortom: ja, je ziet het verkeerd, appels en peren zijn het namelijk.

Zelf zie ik niet echt de lol in van je cpu overclocken zolang hij geen bottleneck is, waardoor je snelheidsverschil dus niet gaat merken, en het kost je zeker 100 euro extra, eerder 120-130 euro extra. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je bijvoorbeeld een erg fatsoenlijke koptelefoon, waar je veel meer lol uit haalt. Of een leuke tweedehands versterker+ boxen set.

• pwillemske
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:09:
Aerocool kasten kan ik echt afraden, zeer matig voor de prijs die ze kosten, vanaf de 50 euro zit je gewoon in een midrange gebied, en merken als Bitfenix, Corsair, FD en Raijintek hebben daar zeer goede kasten in rondslingeren, de beste is nog wel pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Closed welke bij Afuture erg goedkoop is, en dat ding laat die Aerocool op ieder vlak alle hoeken [en zelfs een paar meer] van de kamer zien: Veel degelijker, veel betere fans, veel meer ruimte voor kabels etc.

Andere erg goede kasten in dit budget zijn:
pricewatch: Fractal Design Core 3500 Window welke iets kaler dan de Arc is.
pricewatch: Corsair Carbide 200R Windowed welke lange tijd dé midrange kast was.
pricewatch: BitFenix Shinobi Window Zwart is vergelijkbaar met de 3500, maar iets ouder en dus krapper.
pricewatch: BitFenix Shadow is een soort uitgeklede Ghost, tikje krap, maar wel een gaaf ding.
pricewatch: Raijintek Agos Zwart ietwat lastig te krijgen, maar naar mijn mening wel de beste mid-range kast die er is, hij doet eigenlijk alles goed of erg goed, voor een zachte prijs.

Overclocken heeft nut bij die oude [eerste generatie] i7's omdat ze toch al gekocht zijn [je geld is al foetsie] en hun IPC is vergeleken met moderne intels vrij laag, een leuke overclock boost gewoon die [singlecore] performance behoorlijk. Een beetje hetzelfde idee waarom "we" iedereen die 2 jaar gelee een Phenom II x4 of x6 heeft gekocht aanraden om die eens flink te kietelen als ze performance matig vinden: geld is al weg, en ze hebben behoorlijk baat bij een overclock. 2de generatie i5's en i7's komen nog prima mee, ook op stock, dus bij die wordt het al nieteens meer aangereden.

Kortom: ja, je ziet het verkeerd, appels en peren zijn het namelijk.

Zelf zie ik niet echt de lol in van je cpu overclocken zolang hij geen bottleneck is, waardoor je snelheidsverschil dus niet gaat merken, en het kost je zeker 100 euro extra, eerder 120-130 euro extra. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je bijvoorbeeld een erg fatsoenlijke koptelefoon, waar je veel meer lol uit haalt. Of een leuke tweedehands versterker+ boxen set.
Oke ik snap het, met dat laatste ben ik ook met je eens, maar ik zelf vind een cpu op 4,4-4,6Ghz wel lekker in de oren klinken, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Koop je een AMD FX-9xxx, stock op 4,7 geclockt :+ Kachel kan ook direct de deur uit :+

Ik snap natuurlijk wel dat het prutsen leuk kan zijn, en het is leuk voor je e-peen, echter, dan overclock liever mijn videokaart, heeft [veel] meer nut en is tenminste gratuit.

• pwillemske
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:15:
Koop je een AMD FX-9xxx, stock op 4,7 geclockt :+ Kachel kan ook direct de deur uit :+

Ik snap natuurlijk wel dat het prutsen leuk kan zijn, en het is leuk voor je e-peen, echter, dan overclock liever mijn videokaart, heeft [veel] meer nut en is tenminste gratuit.
Daar heb je gelijk in, maar is het overklokken van een videokaart niet een stuk moeilijker??
Die FX 9xxx dingen hebben toch waterkoeling of een van de beste luchtkoelers nodig om koel te blijven??
Ik snap niet dat AMD die dingen durft te verkopen IMO :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-03 14:01

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

pwillemske schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:00:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar is het overklokken van een videokaart niet een stuk moeilijker??
Die FX 9xxx dingen hebben toch waterkoeling of een van de beste luchtkoelers nodig om koel te blijven??
Ik snap niet dat AMD die dingen durft te verkopen IMO :X
Juist veel makkelijker, even wat schuifjes in afterburner of GPUtweak e.a. verstellen, 3Dmark erover, weer hoger, totdat crash, dan omlaag en 3D mark en een flinke Furmark erover en dat herhalen totdat het lekker stabiel is op maximum.

Dat kan allemaal gewoon zonder een BIOS of wat dan ook binnen te gaan.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Overclocken van een videokaart is niet moeilijker, misschien wel makkelijker, dan een cpu, tenzij je echt extreem bezig gaat.

Belangrijke is uiteraard wel direct een kaart te kopen waarbij alles goed gekoeld is, vaak zijn vooral de VRM's de dingen die te warm worden bij een overclock.

• pwillemske
  • Niet online
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:04:
Overclocken van een videokaart is niet moeilijker, misschien wel makkelijker, dan een cpu, tenzij je echt extreem bezig gaat.

Belangrijke is uiteraard wel direct een kaart te kopen waarbij alles goed gekoeld is, vaak zijn vooral de VRM's de dingen die te warm worden bij een overclock.
Oke, hoe warm mogen die vrm's eigenlijk worden (kan handig zijn voor advies en natuurlijk voor mij zelf :9 ) of welke temps houd jij aan??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• men-noemt-m-o
mirno schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:55:
Als je overklokken leuk vind om te doen kan ik het wel aanraden, zelf doe ik het ook terwijl ik weet dat het meer kost dan het oplevert.

Ik ben helaas nog te jong om te zeggen of overklokken in de toekomst nut zal hebben, ik weet niet of dat bij vroegere CPU's voor de i* generatie nog nut had.

Zou zomaar kunnen dat je met een flinke overklok de bottleneck van je CPU er uit kan halen, mits je een flinke GPU hebt over 3 jaar.

Als je het leuk en interessant vind zou ik het overwegen, als je het meeste waar voor je geld wilt, zou ik het niet doen.

De Ripsjaws RAM zal ik overigens ook vervangen voor Crucial Balltix sport/tactical of die Hyper X red fury modules.
-> pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
-> pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
-> pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8
-> pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8

Allemaal goede setjes. Ik zou voor de goedkoopste gaan, tenzij je ze wilt proberen te overklokken ;)
RAM snelheid heeft nagenoeg 0% invloed op je systeem, CPU overklok kan nog wel lichte voordelen bieden.

GTX 970 kan overigens met een 450W voeding -> pricewatch: Seasonic S12G 450W
Ik laat het CPU overklokken wel even wachten maar de videokaart kan ik altijd nog overklokken toch? Daar heb ik geen speciaal moederbord voor nodig.

En als het echt 0% uitmaakt neem ik wel het goedkoopste RAM maar een lagere Cas latency is beter toch? Zijn die ripjaws dan niet een klein beetje sneller, en de prijs is maar 5 euro meer.

En voor de voeding vind ik het toch fijner om ruim voldoende vermogen te hebben. Misschien heb ik over een paar jaar een systeem die net iets meer vraagt. En op deze site kom ik met een worst case scenario al op 460W met dit systeem.
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

• pwillemske
  • Niet online
Als je voor uiterlijk gaat is die 5 euro het IMO zeker waard. Ik heb er spijt van dat ik toen 5 euro heb bespaard...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij ram zou ik altijd voor low-profile gaan, anders kun je in de knoop komen te zitten met koelers, de Fury's zijn vrij hoog, de ripjaws erg hoog, terwijl die Tacticals van Crucial wel LP zijn.

Verschil in snelheid ga je niet merken, sowieso vergeten veel mensen hun 1600 of hoger geheugen op de juiste snelheid te zetten, waardoor ze alsnog op 1333mhz tikken.

VRM's van de R9 290 mogen uit mijn hoofd 105 of 115 graden worden, terugklokken begint bij 105 volgens mij. Dat zijn ook vrij normale temperaturen, alleen lage kwaliteit onderdelen, zoals op sommige mobo's zitten vinden dat niet leuk.

[ Voor 24% gewijzigd door RobinHood op 03-03-2015 21:45 ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

men-noemt-m-o schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:56:
[...]

Ik laat het CPU overklokken wel even wachten maar de videokaart kan ik altijd nog overklokken toch? Daar heb ik geen speciaal moederbord voor nodig.
Klopt :Y
een lagere Cas latency is beter toch?
:Y
En voor de voeding vind ik het toch fijner om ruim voldoende vermogen te hebben. Misschien heb ik over een paar jaar een systeem die net iets meer vraagt.
Systemen worden eigenlijk juist steeds zuiniger. Behalve als je van Nvidia naar AMD gaat dan. ;)
En op deze site kom ik met een worst case scenario al op 460W met dit systeem.
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
PSU Calculators nemen altijd een (ruime) marge. Dat is om te voorkomen dat ze iets te verwijten is als je (naar aanleiding van hun berekening) uiteindelijk met een voeding uitkomt die niet krachtig genoeg is. 450W zal voor (de meeste) GTX970-systemen genoeg zijn, voor jouw systeem ook. :Y Je totale systeem zal max. 300 watt verstoken.

[ Voor 8% gewijzigd door Pwuts op 04-03-2015 15:15 ]

¯\_(ツ)_/¯

• pwillemske
  • Niet online
MasterPrutser schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 08:03:
450W zal voor (de meeste) GTX970-systemen genoeg zijn. Er zijn echter ook GTX970's die zelf al ±310W verbruiken bij full load ingame.
WAT?! Mijn r9 290 verbruikt nog minder :o

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
MasterPrutser schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 08:03:

PSU Calculators nemen altijd een (ruime) marge. Dat is om te voorkomen dat ze iets te verwijten is als je (naar aanleiding van hun berekening) uiteindelijk met een voeding uitkomt die niet krachtig genoeg is.
Nee, dat komt omdat de berekening die ze gebruiken niet de juiste is.
450W zal voor (de meeste) GTX970-systemen genoeg zijn. Er zijn echter ook GTX970's die zelf al ±310W verbruiken bij full load ingame, en als je ze overklokt nog meer. In dat geval zou ik je toch een Seasonic S12II-Bronze 520W aanraden. :)
Zonder een betrouwbare bron is dit niet waar. Mits leverbaar onder de 70 euro (wat die gewoon is) anytime de pricewatch: Seasonic S12G 450W boven de S12II 520. Die laatste is wel goed, maar heeft inmiddels toch echt wel een verouderd design.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 04-03-2015 09:27 ]

• Pwuts

Pwuts

Sjongejonge, wat ben ik weer aan het blunderen vandaag.. :X 8)7

Bron: http://www.anandtech.com/bench/product/1355?vs=1068

De grijze lettertjes had ik dan weer niet op gelet.. :z
Die 300W was niet de GPU maar het totale systeem. Dat verklaart een hoop. :)

Vandaar ook dat ik de geadviseerde 520W intrek. De 450W die br00ky noemde is meer dan genoeg. d:)b

Sorry br00ky :F

¯\_(ツ)_/¯

• pwillemske
  • Niet online
Als je voor een kast met window gaat, kun je dan niet beter een voeding nemen met zwarte kabels zoals de Seasonic G450, voor 10 euro meer heb je een betere (mooiere) voeding. Ik snap sowieso niet waarom fabrikanten bij zo'n goede voeding van die gekleurde joekels gebruiken, IMO zonde en lelijk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Pwuts

Pwuts

Voor de Seasonic G-serie zijn apart gesleevede kabels te krijgen in verschillende kleuren bij cablemod. :9
Kijk maar in deze post. :)

Ik vind niet-modulaire voedingen sowieso een slecht idee, maar icm met een windowed case is het echt een no-go. :r

[ Voor 19% gewijzigd door Pwuts op 04-03-2015 19:05 ]

¯\_(ツ)_/¯

• men-noemt-m-o
Ik heb inderdaad liever een modulaire voeding, ook al kost dat iets meer. Daarom kwam ik op de Seasonic G-series, die hadden voor zover ik kon zien goede recensies en stond vrij hoog in de PSU tier list op tomshardware.
Ik heb de case vervangen voor een Zalman Z11 HF1, een verbetering ten opzichte van de aerocool gt-a? Ik kijk zelf vooral naar het uiterlijk van de behuizing maar volgens een paar recensies die ik heb gelezen is het wel een redelijke case voor dat geld.

Omdat ik nog steeds een beetje twijfel of ik wil overklokken of niet heb ik 2 lijstjes gemaakt. Welke het wordt ligt aan hoeveel geld ik aan het eind van deze maand over hou :p

De goedkopere zonder overklok:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 198,85€ 198,85
1Gigabyte B85 G1.Sniper B6€ 89,-€ 89,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Zalman Z11 PLUS HF1€ 55,37€ 55,37
1G.Skill RipjawsX 8GB PC3-12800 (F3-12800CL7D-8GBXM)€ 70,95€ 70,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.001,97

En systeem met overklok:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,95€ 237,95
1Asus Z97-PRO GAMER€ 141,95€ 141,95
1Zalman Z11 PLUS HF1€ 55,37€ 55,37
1G.Skill RipjawsX F3-14900CL8D-8GBXM€ 74,20€ 74,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,22

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-03 14:01

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Aerocool en Zalman is allebei niet echt top. Binnen het niet overklok systeem is nog best wat ruimte voor een degelijkere kast, zoals de beroemde, geweldige, magnifieke Fractal Design Define R5. Is er ook in wit met window.

Heel vaak zijn die kasten met die tierelantijntjes om het er bruut (ahem, de vrouwen vinden het kinderachtig en ik kan ze daarin geen ongelijk geven...) uit te laten zien van matige kwaliteit, omdat die tierelantijntjes ook weer geld kosten wat dus niet wordt geïnvesteerd in de kast zelf.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Pwuts

Pwuts

Tegenwoordig wordt gewoon klakkeloos aangenomen dat Aerocool slecht is. Ja, ze maken mindere kasten. Maar hun Xpredators, DS Cubes en X-Warriors krijgen hoge ratings (4-5 sterren) en dat is niet alleen om het uiterlijk. :(

Daarnaast vind ik dat de fantasticiteit van de Fractal Design Define R5 wel erg wordt overdreven. 8)7

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1