3.3v rechtstreeks uit 240V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10
Hoi allemaal,

Voor een domotica projectje wat ik straks wil gaan maken heb ik 3.3 volt nodig voor het aansturen van een ESP8266 wifi module. Deze module wil ik plaatsen achter mijn schakelaars zoals de klikaanklikuit ook geplaatst wordt of eventueel in mijn plafond waar de lampen hangen.

Nu zit ik echter met een klein probleempje hoe ik van 240 volt naar de gewenste 3-3.3 volt kan komen.
Zelf zat ik te denken om een USB adapter te nemen en deze dan rechtstreeks aan te sluiten op de 240v en voordat hij dan mijn Wifi module ingaat het terug brengen naar 3.3v doormiddel van een voltage regulate of iets dergelijks. Het maximale amperage wat nodig is is 1 Ampere.

Ik hoor graag of jullie hier enig idee over hebben hoe ik dit het beste kan oplossen. Let wel, het moet allemaal zo klein mogelijk zijn, en de prijs moet erg laag zijn.

De huidige wifi modules (ESP8266 ESP07) kost 2.40 euro.
En voor om en nabij 80 cent heb je een USB power adapter op aliexpress.com

Dus voor totaal oplossing kijk ik naar dingen welke niet meer dan 5 tot 7,50 euro vallen ander kan ik net zo goed een out of the box systeem nemen. Maar dat is lang zo leuk niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 21:04
Persoonlijk koop ik niks op 240v uit china...veel kans dat er iets mis zal gaan (bv brand)... zelf doe ik het via een oude usb lader van een telefoon en voor het 3.3v gedeelte met een stepdown ... kijk eens in het esp8266 topic daar staat ook wel zaken hierover.
Ps bij bv conrad kan je ook 240-3.3v krijgen (pcb mounted) kosten wel wat meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
240V meuk van Ebay uit China: Inderdaad NIET doen ...

Heb een tijdje geleden eens zo'n USB adapter laten komen voor een paar dollar en voor de gein toch eens open gemaakt. Ik wist niet dat je met zo weinig onderdelen een schakelende voeding kon maken ... Geen filtering, afstand printbanen tussen het netspanningsgedeelte en laagspanning was veel te klein.
Het ding is meteen in de kliko verdwenen.

Vwb voeding uit het net: Pak een klik-aan-klik-uit inbouwschakelmodule en sloop daar het 433MHz stuk uit. Heb je meteen een mooie inbouwdoos (mits de wifi module daar in past). Of als je handig bent met elektronica dan kun je zelf een printje ontwerpen dat in zo'n plastic module past.

Die printjes kun je wel in China laten maken! Heb zelf mogen ervaren dat de kwaliteit uitstekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 11:54
Beste oplossing is iets met een transformator, maar supertex maakt ook componentjes (SR036) waarmee het zonder kan. Je zult er niet 1A mee halen, maar dat lijkt me ook erg veel voor enkel een wifi moduletje.

http://www.eeweb.com/blog...5-v-direct-from-the-mains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Maar let wel op:
This circuit must only be used in a fully encapsulated enclosure with no direct connections to any external circuit. It is important to be aware that the circuit is connected to the mains and the chip has lethal voltages on its pins! All appropriate safety guidelines must be adhered to.
Als je het stroomverbruik heel laag weet te krijgen, dan zou je het ook van een lithiumbatterij kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zzattack schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:04:
Beste oplossing is iets met een transformator, maar supertex maakt ook componentjes (SR036) waarmee het zonder kan. Je zult er niet 1A mee halen, maar dat lijkt me ook erg veel voor enkel een wifi moduletje.

http://www.eeweb.com/blog...5-v-direct-from-the-mains
Die geeft 30mA maximaal. Volgens de datasheet gebruikt de ESP8266 215mA

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:24

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb deze vaker gebruikt:
http://nl.farnell.com/vig...-1-o-p-5w-3-3v/dp/2401039

Werkt als een tierelier. Zelfs vanaf 24V DC (dan krijg je er geen 1.5A uit) terwijl ze een minimum van 90VDCAC specificeren,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzyreil
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 23:31
Om nou te zeggen dat alle opladers etc. uit China troep is is ook erg overdreven.. je krijgt inderdaad troep als je maar 1 euro betaald maar wat verwacht je anders voor die prijs? Waar denk je dat die andere opladers vandaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dazzyreil schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:58:
Om nou te zeggen dat alle opladers etc. uit China troep is is ook erg overdreven.. je krijgt inderdaad troep als je maar 1 euro betaald maar wat verwacht je anders voor die prijs? Waar denk je dat die andere opladers vandaan komen...
Er is een verschil tussen Chinese producten die via de officiële import kanalen de nodige testen hebben doorstaan en de Chinese producten die je zelf importeert die helemaal niet gekeurd zijn.

Onveilige producten kunnen dus niet naar het westen geëxporteerd worden en als de fabrikant zijn verlies wil beperken dan worden ze via een handelaar gedumpt op ebay en verkocht aan de eerste de beste sukkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Joh, als grote winkeliers zelfs nep SJ4000 cams als echte kunnen verkopen is er iets mis met het inkoopbeleid en daar is veel van mis. Hou ook rekening dat veel marktkooplui hele partijen chinese zooi binnen halen en een deel zelf gebruiken voor handel en de rest doorsluizen naar andere winkeliers.

Maar als het om een paar mA gaat kan je eens kijken naar een 220v led schakeling (paar weerstanden, diodes en eventueel een condensator en dan ipv een LED een 3.3v zener (niet de veiligste oplossing). Anders een simpele 5v USB lader en die naar 3.3v brengen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzyreil
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 23:31
Ploink schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:38:
[...]

Er is een verschil tussen Chinese producten die via de officiële import kanalen de nodige testen hebben doorstaan en de Chinese producten die je zelf importeert die helemaal niet gekeurd zijn.

Onveilige producten kunnen dus niet naar het westen geëxporteerd worden en als de fabrikant zijn verlies wil beperken dan worden ze via een handelaar gedumpt op ebay en verkocht aan de eerste de beste sukkel.
Ja kan ook gewoon opladers kopen in China die normaal gesproken naar de rest van de wereld geëporteerd worden, een keurmerk maakt een lader niet opeens veiliger dan dat hij al was.

Het probleem is dat mensen 0.80€ voor een lader betalen en dan is het niet meer dan logische deze hij onveilig is. Betaal je wat meer dan heb je precies de zelfde laders die hier in Europe worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Natuurlijk kun je ook in Nederland goedkope ongekeurde troep vinden als je er naar zoekt en kun je in China ook goede producten kopen, maar als je hier in de reguliere handel iets koopt dan is de kans dat het in orde is veel groter.
Als je echt zekerheid wil hebben dan koop je een merk produkt van een betrouwbare leverancier.

Een lader van 80 cent moet je echt niet kopen.
Als het niks mag kosten, bijna iedereen heeft wel ergens een lade of schoenendoos vol met adapters van oude telefoons en dergelijke. Vraag het desnoods aan vrienden of familie en zoek er eentje die aan de stroom/spanning eisen voldoet. Een eventueel raar stekkertje knip je gewoon af en je test even wat de + en - is van het kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Ik kwam hier ook op terecht en vraag me af of je van een lichtschakeldraad 240v kunt aftappen? Op deze manier zou je in serie gaan schakelen. Geen idee of dat kan met 240v.

Ik heb namelijk ook een schakelaar doorgelust met een kroonsteentje en wil daarvoor met een ESP een wandzender maken, en het zou heel mooi zijn daarvoor de stroom van de schakedraad te tappen.

Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf voor kwaliteit gaan en dus een Mean Well voeding halen:

http://www.koningenhartma...ture-encalated-33v-0-125a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:44
Moet ik deze dan weer op een printje solderen? En kan ik deze gewoon tussen mijn schakeldraad zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande model wel alleen maken ze voedingen in vele soorten behuizingen. Bijv ook met schroefterminals:

http://nl.mouser.com/Sear...2inPJSHPEZNvueWaLjw%3d%3d

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor die prijs kun je idd. beter een MeanWell halen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catjam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-08 11:04
De Vigortronix lijkt op verschillende belangrijke vlakken (iets) beter dan de MeanWell. Efficiency (MW 68% vs VTX >70%), Input current (MW 80mA vs VTX 70 mA), Leak (MW <0.75mA vs VTX 0.3mA max).

Ik ben ook vrij nieuw in deze wereld. Sinds kort lekker met Arduino en de esp8266 aan de slag.
Een 240->3.3V omvormer is in deze context errug handig. Vraag me daarom af, zijn er naast deze Vigortronix en MeanWell nog andere populaire omvorm "modules"?

Ik was al bekend met de MicroChip SR036, ook leuk, maar wat weing output, en je moet wat meer solderen.

Toevoeging: De Vigortronix raad in haar datasheet aan een cap en choke te gebruiken ter voorkoming van EMI. Evt. ook een varistor om spanningspieken op te vangen. Dit zal voor de MeanWell ook helpen (ongeveer hetzelfde blokschema). Of dit persé erg nuttig is in een domotica scenario kan ik moeilijk inschatten..

[ Voor 22% gewijzigd door catjam op 08-12-2015 16:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catjam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-08 11:04
Ik zie zie in China voor ongeveer dezelfde prijs als genoemde.
Farnell heeft een mooi assortiment:

PCB-mounted:
http://nl.farnell.com/ac-...s-pcb-mount-single-output

In behuizing:
http://nl.farnell.com/ac-...rs-enclosed-single-output

Even filteren op 3.3V en voilla.

Zelf ga ik voor de 900mA Vigortronix :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Als je het echt compact wil hebben moet je de galvanische scheiding (de trafo) eruit halen.
Hiermee is de secundaire zijde direct elektrisch verbonden met de primaire zijde en is er risico op schokken.
Immers is de 3.3Vdc nog steeds hard >100VAc vanaf aarde, en mens en dier. Je kunt dan ook niet meer je pc verbinden zonder usb isolator. Maar het kan wel compact, bijvoorbeeld om hem in de muurdoos te kunnen plaatsen.
Let ook op de zekeringen en piekbeveiligingen.

Dit is zo bij de genoemde SR036, of een andere niet-gescheiden voeding.
Deze vind je vaak terug in de categorie LED lampen, daar is scheiding immers niet nodig en er is geen plek voor.

Mocht je bovenstaande gaan doen, dan raad ik aan om je even goed in te lezen in de materie, en niet blind het application example te kopieren

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 08-12-2015 21:21 ]

Pagina: 1