All-In-One systeem á 1500-1750 euro

Pagina: 1
Acties:

• TerrorForceNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 20:01
Beste Tweakers,

Mijn huidige beestje dreigt er na bijna 5jaar mee op te houden, normaliter had ik een wishlist bij de hand en zou ik preventief rond 't 4jaar punt het nieuwe systeem aanschaffen en de oude secundair maken met een verse reinstall... helaas is dat er dit jaar door treurige en blijde omstandigheden niet gelukt en bevind mij nu tussen "geen tijd hebben" en "MOET een nieuwe PC hebben". Zouden jullie mij een paar extra expertise-ogen willen lenen en met mij kijken naar deze build?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Overdag is het een werkstation, tekstverwerken, boekhoudkundige software en niet veel interessants. 's avonds genereert het systeem z'n lijst aan eisen; video & image bewerking (photoshop, vegas, pinnacle), home-theatre streaming van muziek & film (via smart-tv en ps3), gaming (nu; FFXIV, DA:Inquisition, Anno 2170, CS:GO... toekomstig; Skyrim, Witcher 3, Overwatch, SW: Battlefront, GTA5) en streaming daarvan. Er staan wel de hele dag 50 tabs open en tevens moeten er meer mensen tegelijk gebruik van kunnen maken (er staat dus permanent heel wat open).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage regel ik zelf, verzendkosten niet van toepassing want ik haal alles zelf wel (kom in heel het land en denk dat ik max 20km moet omrijden links of rechts). Het systeem mag circa 1500 euro kosten, maar indien die 2e grafische kaart een feit wordt mag het tot 1750 oplopen. Overkill?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geheel nieuwe build, m'n oude PC kan ik proberen te redden als een secundaire maar geef ik voor de rest op.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD, degelijke GFX kaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kingston RAM en WD HDD's heb ik al m'n hele leven en zijn default keuzes. Verder is m'n enige voorkeur een goede prijs/kwaliteit verhouding!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en Zuinig = Goed

Ga je overklokken?
Ja, maar minimaal, het rendement is niet meer wat het geweest is en helemaal nu meerdere mensen van het systeem gebruik maken (zakenpartner overdag, vrouw in de avonduren) is stabiliteit een vereiste.

Tot zover heb ik het volgende samengesteld...:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 222,49€ 222,49
1Gigabyte B85 G1.Sniper B6€ 89,-€ 89,-
2Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 718,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Corsair Carbide Air 540 Zwart€ 129,90€ 129,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Kingston HyperX Beast KHX18C10AT3K2/16X€ 150,86€ 150,86
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1EVGA SuperNOVA 650 G1€ 95,54€ 95,54
2Crucial M550 2,5" 256GB€ 109,-€ 218,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.728,64

NB: De redenatie achter die 2x SSD is ééntje voor de OS, Apps & Progs en de ander voor actieve data/cases en games die daar baat bij hebben. Wederom; Overkill? Tevens heb ik een server gebouwd voor data protection dus geen hoge opslag eisen, waarschijnlijk neemt de server ook het media-streamen over op korte termijn.

PS: Ter verduidelijking, ik heb nu 8GB en permanent 95%+ van mijn werkgeheugen bezet. Vandaar de gewenste verhoging naar 16GB.

[ Voor 3% gewijzigd door TerrorForceNL op 03-03-2015 06:42 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

2 GPU's hebt je echt niet nodig, op 1080p heeft het weinig voordeel en je bordje ondersteunend het niet.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Dat heet futureproof. :P Maar ik ben het met hem eens dat je er voorlopig niks van merkt. Misschien over een jaar, als de games weer zwaarder zijn geworden..
Al kun je van het geld, dat je nu bespaart als je er 1 koopt, over een paar jaar een GPU kopen die een GTX970 platwalst. :+

Maar over je lijstje:
• CPU is onzin --> Intel Core i5-4460, verschil ga je niet merken. :)
• Koeler is overkill voor non-OC CPU --> Gelid Tranquillo Rev.2
• RAM is ook onzin + veel te duur --> pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
• Waarom 2 SSD's? 8)7
• Voeding is te duur voor z'n kwaliteit/prestaties en ver overkill voor deze build met 1 GPU --> pricewatch: Seasonic S12G 450W
offtopic:
Sorry, alleen de noodzakelijke linkjes want mobiel. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Pwuts op 03-03-2015 07:55 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Als je van plan bent om te gaan overclocken ook al is het maar minimaal zul je voor een "K" versie moeten gaan en kom je al snel uit op een 4670k.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb mijn lijstje gepakt die beetje met onze doeleinde overheenkomen, maar negeer de kast.
Het is puur persoonlijke smaak ;)
(Bij mij is het 8 GB RAM, maar heb ik even verwisselt voor 16 GB)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 331,95€ 331,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,90€ 129,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1BitFenix Shadow€ 57,95€ 57,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,95€ 125,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,51€ 12,51
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.252,56

2 SSD's kan veel zijn en duur, maar ligt aan hoeveel programma's in je SSD wil stoppen.

I7 4790K is handig in editen en livestreamen van games.
Overklokken van de CPU kan resulteren in snellere rendering (maar ik kan het niet garanderen)
Enkele GTX 970 is genoeg in gaming
Voeding kan je nog naar moludair wijzigen pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W

Review QNAP TS-230 NAS

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03 08:55
Ik sluit me geheel aan bij Dutchred. videobewerking is een van die taken waar een i7 voordeel heeft tov. een i5.
De voeding zou eventueel nog vervangen kunnen worden door een 80+ gold model.

Mijn eigen ervaring met 2 970's:
Ik heb een tijd met 2x 970 in SLI gedraaid en op 1080P (1200P) is het totaal nergens voor nodig. Met games als BF4/Modded Skyrim zat de load van beide kaarten (met alles op ultra) op zo'n 30-35%. Dit betekent simpelweg dat je zo'n 70% van beide kaarten onbenut houd en dat is natuurlijk zonde.
Daar komen nog problemen als microstuttering bij, alsmede het feit dat somminge games beter met SLI overweg kunnen dan andere.
Ik heb mijn 2e 970 dus weer netjes verkocht en investeer dat 'uitgespaarde' geld over een jaar of 3 in een nieuwe GPU.

tl;dr Koop 1 GPU en upgrade wanneer nodig.

• Pwuts

Pwuts

@Lijstje van DRG:
CPU is overkill. RAM is overkill. MoBo is overkill. CPU koeler is overkill. 7(8)7

Voor TS' doeleinden is je lijstje complete overkill. Er gaat behalve wat fotobewerking weinig worden gerenderd, en zelfs daarvoor is een i5-4460 genoeg.

Oeps, even het gamestream-stukje gemist :$

De i7-4790K loopt o.o.t.b. al snel genoeg, overklokken is boven de 4GHz nauwelijks nog rendabel. Een overklokbordje is dus alsnog niet nodig. Een i7 en 16GB RAM is dus wel aan te raden. :)

En hoewel ik in een eerdere post de Mugen 4 PCGH afschreef is 'ie wel weer goed voor deze i7. :Y

[ Voor 40% gewijzigd door Pwuts op 03-03-2015 14:06 ]

¯\_(ツ)_/¯

• TerrorForceNL
Reuze bedankt voor de goed doordachte replies en de onderlinge discussie! Ook bedankt voor de ervaringsreview van Sven!

Een unaniem besluit in dat geval om de 2e GPU achterwege te laten en daarbij dus ook een kleinere PSU.
quote: Masterprutser
Een overklokbordje is dus alsnog niet nodig.
Ik kan dus bij de Sniper B6 blijven?

En om je vraag over de SSD's te beantwoorden: Ik heb in mijn huidige PC een 128GB intel SSD zitten, die dankzij alle programma's en met name AppData bomvol zit en krijg constant "te weinig opslagruimte" meldingen. Ik houd 'm wat dat betreft best net schoon en heb tijdelijke browser-data en alle documenten al op m'n HDD staan.

Om dit probleem aan te pakken en zodat het gamen mee profiteert bedacht ik 2 SSD's, #1 voor de OS en genoeg ruimte voor alle progs & apps EN speling als ik een tijdje verhinderd ben met opruimen... en #2 voor veel gespeelde games, werk-gerelateerde software en de daarbij behorende data. Gescheiden 256GB SSD's i.p.v. enkele 512GB zodat de problemen die ik nu heb niet over kunnen vloeien op elkaars schijven... al zouden 2 partities wellicht ook werken, als jullie dat als de superieure optie achten?

edit; Dutchred, ben de lijst 5x afgegaan, klasse lijst en dus hou ik je advies aan en zet 'm voorlopig even precies als jij (muv cpu koeler en toch een M550 SSD)

[ Voor 5% gewijzigd door TerrorForceNL op 03-03-2015 18:54 ]

• Pwuts

Pwuts

TerrorForceNL schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 17:42:
[...]

Ik kan dus bij de Sniper B6 blijven?
Jup :Y
En om je vraag over de SSD's te beantwoorden: Ik heb in mijn huidige PC een 128GB intel SSD zitten, die dankzij alle programma's en met name AppData bomvol zit en krijg constant "te weinig opslagruimte" meldingen. Ik houd 'm wat dat betreft best net schoon en heb tijdelijke browser-data en alle documenten al op m'n HDD staan.

Om dit probleem aan te pakken en zodat het gamen mee profiteert bedacht ik 2 SSD's, #1 voor de OS en genoeg ruimte voor alle progs & apps EN speling als ik een tijdje verhinderd ben met opruimen... en #2 voor veel gespeelde games, werk-gerelateerde software en de daarbij behorende data. Gescheiden 256GB SSD's i.p.v. enkele 512GB zodat de problemen die ik nu heb niet over kunnen vloeien op elkaars schijven... al zouden 2 partities wellicht ook werken, als jullie dat als de superieure optie achten?
120GB is inderdaad ietwat klein voor een main-OS-schijf (hoe heet dat 8)7). 256GB is echter wel genoeg en als je dat nog betwijfelt is een 512GB ook nog een optie. :) 2 SSD's met dezelfde grootte is in dit geval echter niet nodig. :N
Als je de documenten en %AppData% herpositioneert op je 1TB HDD dan zal je daar verder weinig "last" van hebben. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Pwuts op 03-03-2015 21:54 ]

¯\_(ツ)_/¯

• TerrorForceNL
MasterPrutser, je bent een held! 512GB in 2 partities doen we dan, ik ga ook voor de Seasonic (wel een Gold!), neem m'n refurbished 2TB schijf uit m'n server erbij en kom daarmee ruim onder budget op bijna 1300 euro.

En ik geloof dat ik m'n zakenpartner ook heb aangestoken, die wil een een "bijna net zo één!" versie haha

• Pwuts

Pwuts

:$
512GB in 2 partities doen we dan,
Ik zelf zou het te omslachtig vinden (:z) maar voor zover ik weet zitten er in ieder geval geen nadelen aan. :)
ik ga ook voor de Seasonic (wel een Gold!), neem m'n refurbished 2TB schijf uit m'n server erbij en kom daarmee ruim onder budget op bijna 1300 euro.
Recycling *O*
En ik geloof dat ik m'n zakenpartner ook heb aangestoken, die wil een een "bijna net zo één!" versie haha
Zozo, gaan we die hier binnenkort ook zien? ;)

Anyway, mooie build, ga je zeker plezier van hebben :Y

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? :9 Nou, we zijn gek op foto's! :9~ Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :)

Veel succes en vooral veel plezier met je build _/-\o_

¯\_(ツ)_/¯

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Deze behuizing al voorbij zien komen: pricewatch: NZXT S340 Zwart?

Staat niet voor niets in de BBG ;) en je hebt een best mooi systeem, misschien is een raampje wel een leuk idee? :p

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Pwuts

Pwuts

Heb je het bijschrift ook gelezen? Er staat namelijk bij dat een kast altijd een erg persoonlijke keus is en dat die dus moeilijk aan te raden zijn. :X
en je hebt een best mooi systeem, misschien is een raampje wel een leuk idee? :p
Groene LED's op het MoBo, geel RAM, zwart-met-een-beetje-rode GPU, en een (vind ik) lelijke (maar toch wel stille en koele) koeler. :r

¯\_(ツ)_/¯

• TerrorForceNL
De case waaraan ik zit te denken is ook voorzien van een raam in het zijpaneel, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik kies voor de Corsair 540 Air vanwege de superieure airflow en dat deze vrij stil is wanneer ik er mijn BeQuiet fans in doe. Twee issues waar de huidige case (een Fractal Define R3 van de beurs) mee kampte (warmte in de zomer, te veel geluid wanneer passief).

Ik ben toch nog even aan het kijken, wikken en wegen met het Moederbord en zie dat de compatabiliteit voor de 4690K/4790K CPU en de B85 chips van de Sniper B6 elkaar waarschijnlijk in de weg zitten met OC'n. Een Z97 MoBo kan dit out of the box. Heeft dat jullie inziens nog toegevoegde waarde, zo'n Z97 bordje?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je weet dat die kast een raam heeft?? Verder kun je met die sniper B6 niet eens overklokken, dat MOET met een z87/z97 mobo, tenzij je een Pentium huppelepup hebt, die kan je overal op overklokken 8)7

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Zowel een Z97 bordje als overklokken hebben voor gaming eigenlijk nooit meer dan een beperkte meerwaarde.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Pagina: 1