Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 03:50
Ik heb 2 kleine vraagjes over Hyper-V waarvan ik het antwoord niet zo snel online kan vinden:
  1. Kun je een Hyper-V host managen via de Hyper-V console vanaf een VM die op die Hyper-V host draait? In dit geval bij Hyper-V Server 2012 R2 waar dus geen GUI op draait?
    Wellicht is het niet verstandig of geen best practice, maar kan het?
  2. Stel ik heb een server met 2 RAID arrays. 1 x een RAID1 array met snelle SSD's en 1 x een RAID5 array met 10K SAS disken.
    Ik installeer de Hyper-V host server op de langzamere RAID5 array, daarop plaats ik 2 Windows Server 2012 R2 VM's, die VM's plaats ik dan op de SSD array. Behaal ik dan in die VM's de volle SSD disk snelheid in die OS'en (bijv met booten of launchen van applicaties)? Ik weet dat eea via de Hyper-V host via de VMBUS verloopt maar toch deze vraag...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Urk schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 05:25:
Ik heb 2 kleine vraagjes over Hyper-V waarvan ik het antwoord niet zo snel online kan vinden:

[list=1]
• Kun je een Hyper-V host managen via de Hyper-V console vanaf een VM die op die Hyper-V host draait? In dit geval bij Hyper-V Server 2012 R2 waar dus geen GUI op draait?
Ja natuurlijk. Het hele concept van een Windows Core installatie is dat je de management tools op een andere server draait.
Natuurlijk moet deze ene VM wel netwerk toegang hebben tot het netwerk waarop de Hyper-V server te managen is.

De initiële setup zal je vanaf een andere machine (Server of workstation) moeten doen, en daarna kan je dit vanaf de VM zelf doen.

Hou wel in de gaten dat wanneer je VM niet te bereiken is, je ook geen management vanaf deze VM kan uitvoeren.
• Stel ik heb een server met 2 RAID arrays. 1 x een RAID1 array met snelle SSD's en 1 x een RAID5 array met 10K SAS disken.
Ik installeer de Hyper-V host server op de langzamere RAID5 array, daarop plaats ik 2 Windows Server 2012 R2 VM's, die VM's plaats ik dan op de SSD array. Behaal ik dan in die VM's de volle SSD disk snelheid in die OS'en (bijv met booten of launchen van applicaties)? Ik weet dat eea via de Hyper-V host via de VMBUS verloopt maar toch deze vraag...
[/list]
Waarschijnlijk zal de driver van Hyper-V iets voor vertraging zorgen, maar dat hoeft niet noemenswaardig te zijn. IK heb daar geen hands-on ervaring mee met Hyper-V. :)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Urk schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 05:25:
  1. Kun je een Hyper-V host managen via de Hyper-V console vanaf een VM die op die Hyper-V host draait? In dit geval bij Hyper-V Server 2012 R2 waar dus geen GUI op draait?
  2. Stel ik heb een server met 2 RAID arrays. 1 x een RAID1 array met snelle SSD's en 1 x een RAID5 array met 10K SAS disken.
Zoals jij nummer 2 omschrijft is dit hoe het inderdaad werkt : je kunt dus gewoon de VMs op je SSDs zetten en de volledige snelheid halen van de schijven.

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 03:50
OK, top! Dank voor jullie antwoorden en duidelijkheid! _/-\o_

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Nog een tip: als je Windows Server 2012 R2, Hyper-V en een mix van SSDs en HDDs gebruik, overweeg dan Storage Spaces met Storage Tiers

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x