[Win98/ME] IDE-controller in DOS-compatibiliteitsmodus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:31
Ik heb op een relatief oudere PC een probleem: zodra ik DMA inschakel voor de harde schijf, gaat deze bij de volgende herstart in DOS-compatibiliteitsmodus. Dan komt er in apparaatbeheer een geel uitroepteken bij de primaire IDE-controller (foutcode 10) en verdwijnt de harde schijf uit de lijst van schijfstations. De PC werkt hierna nog wel, alleen de performance van de harde schijf gaat ernstig achteruit.

DMA uitschakelen is hierna niet meer mogelijk via apparaatbeheer, omdat de harde schijf simpelweg niet meer getoond wordt. In de "veilig modus" kan dat ook niet, want daar wordt het DMA-vinkje niet getoond. Enige mogelijkheid is om in het register handmatig de waarde van "IDEDMADRIVE0" in "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\hdc\0001\" op "00" te zetten en te herstarten.

Maar dan rest dus de vraag waarom de DMA-mode niet werkt voor de harde schijf?

Aan de harde schijf (Western Digital WD136AA, 13,6GB, ondersteuning tot ATA-66) kan het niet liggen, deze is uit een ander systeem gehaald waar hij wèl probleemloos in DMA-mode heeft gewerkt.

Aan het moederbord kan het ook niet liggen, want DMA-mode werkt wel voor de aangesloten Cdrom-speler en LS120-station.

Het moederbord is een vrij standaard bordje uit de jaren '90 (merk is volgens mij Soyo) met een 440BX chipset en een Pentium II 333Hz CPU, 384MB RAM.

Aangesloten IDE-drives:
Primair kanaal: Harde schijf
Secundair kanaal: CD-ROM en LS120-diskette

Het probleem met inschakelen van DMA voor de harde schijf doet zich zowel voor met Windows 98 als ME.

Zonder DMA werkt alles dus prima, op lage performance van de harde schijf na:

Zodra ik DMA inschakel voor de harde schijf en de PC herstart, komt de controller in probleem-modus en verdwijnt de harde schijf uit de lijst:

En op het tabblad "prestaties" krijg ik dit te zien:

Dit is bij een schone installatie van Windows ME. Alleen drivers voor de Matrox G250 VGA en Compex RL2000 netwerkkaart zijn geïnstalleerd. Maar ook zonder deze drivers doet dit probleem zich voor. Er zijn geen DOS-programma's of drivers geïnstalleerd.

Iemand enig idee hoe ik de schijf alsnog in DMA-modus kan laten werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je toevallig niet instellingen in een BIOS of ROM configuratie programma? Volgens mij had je soms dat je het alleen kon aanpassen door het in Windows in te stellen, af te sluiten, bij het opstarten de instelling in de BIOS aanpassen, weer herstarten en daarna pas in Windows DMA kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In het BIOS zit wel een DMA-mode instelling per IDE-apparaat, maar dat is alleen "auto" of "disable". Ik heb het uiteraard op "auto" staan, dat is ook de standaard-instelling.

Voor zover ik weet hebben trouwens de meeste BIOS'en uit die tijd alleen "auto" en "disable" als keuze voor DMA, daarin verschilt dit bord niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:08
Wat geeft het bios tijdens het booten aan? Als hier PIO4(oid) mode wordt aangegeven dan krijg je het in windows sowieso niet werkend.

Heb je dit systeem pas samengesteld of heeft het altijd in huidige config gedraaid?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat het stiekem een systeem is om de borden van bussen mee te programmeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Treed het probleem ook op als:
- Je een andere IDE kabel gebruikt, of
- je de HDD op de andere stekker van de kabel koppelt (ivm jumpering, mg je die ook meteen checken)
- je de andere drives afkoppelt, of
- als je de HDD op de secundaire IDE zet (al weet ik even niet of ie dan nog zal booten...ik weet vrij veel van die oude meuk maar dit is toch wel even in mijn geheugen graven :P

Leuk systeempje trouwens met 384 MB RAM. Doe jezelf een lol: win 98 SE gebruiken. GEEN ME :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

En gebruik je een 40 aderige IDE kabel of 80 aderige?

http://upload.wikimedia.o.../220px-Flatcable40-80.jpg

Links is de 80 aderige recht de 40 aderige.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Razkin schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:43:
Wat geeft het bios tijdens het booten aan? Als hier PIO4(oid) mode wordt aangegeven dan krijg je het in windows sowieso niet werkend.

Heb je dit systeem pas samengesteld of heeft het altijd in huidige config gedraaid?
Het BIOS geeft bij het opstarten "UDMA 4" bij de harde schijf aan, dus dat zit goed :-)

Bij de CD-ROM en LS120 geeft hij "Mode 4", dat is PIO-mode. En ook normaal op andere drives dan HDD's.

Het systeem is op de videokaart, 256MB extra RAM, harde schijf en LS-120 station na, origineel. Ook de bekabeling is origineel. Het 1,44MB diskettestation is verwijderd i.v.m. ruimtegebrek in de kast.

Harde schijf is vervangen geweest, omdat de originele (4,3GB van Quantum) defect is geraakt.
johnkeates schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:46:
Ik denk dat het stiekem een systeem is om de borden van bussen mee te programmeren ;)
Klopt. De data-files moeten op een (ouderwets type) flashkaart worden geschreven en in deze PC zit dus een kaartlezer ervoor, met ISA-aansluiting ;)
The Eagle schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 01:01:
Treed het probleem ook op als:
- Je een andere IDE kabel gebruikt, of
- je de HDD op de andere stekker van de kabel koppelt (ivm jumpering, mg je die ook meteen checken)
- je de andere drives afkoppelt, of
- als je de HDD op de secundaire IDE zet (al weet ik even niet of ie dan nog zal booten...ik weet vrij veel van die oude meuk maar dit is toch wel even in mijn geheugen graven :P

Leuk systeempje trouwens met 384 MB RAM. Doe jezelf een lol: win 98 SE gebruiken. GEEN ME :)
- Net even andere kabel gepakt en stekkers verwisseld => geen effect. Jumper zit op Master.
- Andere drives afkoppelen heeft ook geen effect op dit probleem.
- Als ik 'm op secundair zet, ontstaat het uitroeptekentje bij de sedundaire IDE-controller.

Ik heb Windows ME ("Meer Ellende" 8)7 ) gekozen, omdat deze ook USB massaopslag apparatuur ondersteunt. Windows 98(SE) ondersteunt dat niet en de (onofficiële) uitbreidingen ervoor werken niet. Verder is de TrueFFS-ondersteuning in Windows ME iets stabieler, leek het wel.
prutser001 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 01:17:
En gebruik je een 40 aderige IDE kabel of 80 aderige?

http://upload.wikimedia.o.../220px-Flatcable40-80.jpg

Links is de 80 aderige recht de 40 aderige.
Er zit nu weer de originele 40-aderige in. Wel getest met een 80-aderige, maar geen effect.

Mag trouwens ook niets uitmaken, want de 40-aderige voldoet tot ATA-33. En de HDD ondersteunt weliswaar ATA-66, maar de 440BX op het moederbord gaat voor zover ik weet, niet verder dan ATA-33.

Wat me trouwens opeens opvalt, is dat het BIOS UDMA 4 aangeeft. Dat is ATA-66, terwijl de IDE-controller in de chipset alleen tot ATA-33 ondersteunt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou zweren dat ik een 440BX moederbord had met ATA66 maar ik kan het fout hebben..

Abit BE6-2. volgens specs :
(Ookal was het maar op 2 poorten/1 IDE poort).

Input/ Output
2 Bus Master IDE ports supporting Ultra DMA/33 and Ultra DMA/66 devices;
2 Bus Master IDE ports supporting Ultra DMA/33 devices;

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Josefien schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 02:20:
[...]
Wat me trouwens opeens opvalt, is dat het BIOS UDMA 4 aangeeft. Dat is ATA-66, terwijl de IDE-controller in de chipset alleen tot ATA-33 ondersteunt :?
Te oude mobo bios dus, is er misschien een update beschikbaar? Anders zou je eens kunnen kijken of je bv met tooltje van WD de maximale UDMA mode naar beneden kunt schroeven, bij sommige merken kon dit softwarematig, weet niet of dit bij WD ook zo was.
Net even andere kabel gepakt en stekkers verwisseld => geen effect. Jumper zit op Master.
Op master of op single? Master instelling gebruik je bij WD normaal gesproken alleen als er een 2e apparaat op de kabel zit: http://www.wdc.com/en/pro.../Legacy.asp?Model=WD136AA
prutser001 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 07:23:
Ik zou zweren dat ik een 440BX moederbord had met ATA66 maar ik kan het fout hebben.. Abit BE6-2.
Die heeft een extra onboard IDE controller met UDMA/66 ondersteuning.

/edit: Voor WD schijven heb je de dostool DLGUDMA.EXE nodig. Heb net even getest met een oude WD153AA schijf en de UDMA mode kun je daarmee idd van UDMA/66 terugbrengen tot UDMA/33.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 03-03-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nielson schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:08:
[...]
Te oude mobo bios dus, is er misschien een update beschikbaar? Anders zou je eens kunnen kijken of je bv met tooltje van WD de maximale UDMA mode naar beneden kunt schroeven, bij sommige merken kon dit softwarematig, weet niet of dit bij WD ook zo was.
Misschien is het probleem inderdaad het BIOS :/

Ik vond gisteren laat in de nacht nog dit (maar ja, moest te slapen, dus niks mee gedaan):
http://l4u-00.jinr.ru/Lin.../ata-udma/award_ata66.htm

Het is dus een specifiek probleem met een Award BIOS van vóór 10/28/1998 i.c.m. met een chipset die slechts UDMA/33 ondersteunt waaronder de 440BX.

Ik heb net even gekeken... mijn bord heeft dus inderdaad een te oud Award BIOS, van 9/8/1998, èn 440BX chipset :|

Wat erg dat dit toevallig deze PC treft :'( Ik zou haast denken dat bij een "PC met ervaring" dit soort problemen eerder in het PC-leven al opgelost zijn d.m.v. updates die de vorige eigenaar zou hebben toegepast. Maar niet dus...

Ik ga eens uitzoeken wat voor moederbord er precies in zit en dan kijken of ik het met een BIOS-update kan oplossen. Zo niet, wordt het softwarematig de UDMA-mode v/d schijf terugschroeven. Dat laatste geniet niet mijn voorkeur, omdat als op een later moment deze schijf stuk gaat, ik dit probleem waarschijnlijk weer krijg met een volgende schijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Mijn bootable diskette met AIDA16 kon ik helaas niet vinden :( Wel een diskette met Speedsys, die kon me blijkbaar ook wel vertellen wat voor moederbord erin zat: een SOYO SY-6BE v1.0 :)

Ik kon echter nergens een BIOS-update ervoor vinden :/ Google leidde me naar Wimsbios.com (https://www.wimsbios.com/biosupdates/soyo/2A69KS26). Maar toen ik op downloaden klikte werd ik verwezen naar http://biosagentplus.com/ waar ik moest registreren. Dat had ik gedaan en toen bleek het een reclame-aanbieding te zijn en geen BIOS-update :'(

Uiteindelijk toch maar DLGUDMA.EXE gezocht, gedownload (alleen nog verkrijgbaar via één-of-andere obscure Slowaakse site), op een LS-120 schijfje gezet en gestart op de bewuste PC. Inderdaad kon daarmee de schijf worden teruggezet naar U-ATA/33 - UDMA 2 :)

Daarna herstarten naar Windows, DMA aangezet en weer herstart... geen problemen! _/-\o_

Tot nu toe lijkt het probleem hiermee opgelost te zijn :)
*Josefien blij*

Ik had wel liever de BIOS-update gewild, maar ja... nergens meer te vinden. Schijf beperken vind ik eigenlijk meer symptoombestrijding :|

Wimsbios.com was vroeger volgens mij een site waar je BIOS'en (en ook veel gepatchte BIOS'en om grote HDD's te ondersteunen... ik had daar vroeger een BIOS vandaan voor een HP Vectra VEi 8 die schijven tot 120GB kon herkenen :P ) kon downloaden. Jammer dat het nu één-of-andere vage verkoopsite is geworden :/
Pagina: 1