Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netgear R7000 Nighthawk i.c.m. mimo buitenantenne,mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• HenriBusger
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Ik wil een buitennetwerk opzetten voor boerderijappartementen, toekomstgericht. Ik heb zitten kijken naar Ubiquiti-materiaal, maar wanneer ik zoek op accesspoints met gigabit-utp, dan komt alleen de Ubiquiti-outdoor-AC im frage. Omdat ik niet gebonden wil zijn aan een duur outdoor-accesspoint, die bij nader inzien toch niet aan de verwachtingen voldoet, wil ik een binnenrouter voorzien van een buitenantenne.

Hiervoor had ik de Netgear R7000 Nighthawk AC1900 i.c.m. de L-COM HyperLink Wireless HG2458-14DP-3NF Flat Panel Antenna in gedachten, zie link.

http://www.l-com.com/wire...tenna-n-female-connectors

Aangezien ik geen andere MIMO-antenne (flatpanel, omdat de wifi gericht moet zijn en niet omni) kon vinden viel de keuze op bovenstaande antenne.

Zou bovenstaande combinatie gaan werken en zou het een goede keuze zijn?

Zo nee, dan zijn de randvoorwaarden voor een andere opzet:

- gigabit-aansluiting (wan)
- directionele antenne
- wireless-n minimaal

Budget is rond de €400,-

Life is like a battery, keep it charged!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant project :)

Om te bepalen wat het beste gaat werken is een site survey onvermijdelijk, zonder is het onbegonnen werk.

Dat gezegd, paar dingen kun je natuurlijk wel afvangen/bespreken.

Meest high-level: je hebt het hier over een enkele router/AP, wat verwacht je aan de andere kant te hebben? Grootste uitdaging voor WiFi, zeker in buitengebied, is en blijft obstakels als muren, daken en vloeren. Het is niet bepaald efficient om te gaan voor een high-end AP en vervolgens verwachten dat die door de muren van alle huisjes heenbeukt. Je haalt geheid betere resultaten met een bescheidenere oplossing aan AP-zijde en vervolgens per huisje een wireless bridge aan de buitenmuur en eigen AP'tje binnenin het huis.
Daar komt bij dat dit je capaciteit ten goede komt. Bij WiFi moet je enerzijds letten op totale MAC throughput (data dus), daarvoor maakt segmentatie weinig uit (tenzij je met proxies gaat werken), maar anderzijds ook op de RF load, dus puur het aantal apparaten wat staat te blaten binnen een cel. Bij een heel park gaat die chatter flink impact hebben op je ruisvloer. Door te segmenteren met apart APtje per huis hou je je backbone-verbinding schoon en heb je veel betere en stabielere verbinding en throughput.

Tweede punt is MiMo. MiMo behalen met 3rd party antennes is notoir lastig, zeker outdoor en zeker 3x3. Bij een point-to-point verbinding met orthagonale antennes (zoals dat ding wat je hier opgezocht hebt - ziet er goed uit :) ) heb je redelijk kans op succes, maar bij point-to-multipoint zullen de antennes bij benadering op een point source gaan lijken waardoor je ws alsnog op SiSo terug valt. Ook hier geldt: testen op locatie gaat uitsluitsel bieden - maar ik neig ernaar om te zeggen dat die R7000 overkill is die buitenhuis z'n meerwaarde niet gaat bewijzen. Ws ga je vergelijkbare performance halen met outdoor APs die minder kosten dan je antenne, laat staan die R7000.

Tenslotte is er nog security: als je een enkele AP hebt, zitten alle aangesloten devices van alle gasten in hetzelfde WLAN. Lijkt me niet zo handig als Jantje van huis 1 kan zitten etteren bij Pietje in huis 2. Dat kun je afvangen door met 802.1x te werken en ieder device te isoleren, maar dan kan Pietje niet van z'n telefoon verbinden met z'n laptop. Makkelijke manier om dit af te vangen is als ieder huisje z'n eigen NAT heeft.

Dus:
- bescheiden outdoor AP (max 2x2) voor backbone netwerk. Om die schoon te houden is 5GHz allicht aan te bevelen, en dan specifiek de B-band (high-power, 1W toegestaan)
- per huisje een outdoor AP met vergelijkbare specs als bridge om als STA te verbinden met backbone netwerk.
- per huisje bescheiden NAT routertje met AP voor intern netwerk. Deze hoeft geen 802.1x te doen, gewoon WPA2-PSK zou voldoende kunnen zijn.

Dit zou m.i. betere performance geven en betere gebruikerservaring dan een enkele high-end AP waar alle client devices door muren heen mee moeten verbinden. Nadeel is potentieel prijs. Je noemt een budget, maar niet aantal appartementen waar je het over hebt. Zodra dat aantal wat groter wordt gaat de oplossing die ik noem duurder worden. Dat gezegd, juist als het wat groter wordt is een architectuur met een enkele AP minder kansrijk...

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 03-03-2015 10:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HenriBusger
Bedankt Dion voor de spoedige reactie en het meedenken.

Bovenstaande conclusie sluimerde bij mij ook al wel, d.w.z. dat het opdelen in verschillende netwerken een betere optie is.

Het gaat om 4 appartementen met bovenverdieping met 2 slaapkamers. Deze vier appartementen zijn onderdeel van 1 gebouw. (links van de afbeelding)

http://i61.tinypic.com/2znole1.jpg

Sinds 2009 heb ik aan ons woonhuis (rechts) een Linksys WRT54G (toen voor "nood") buiten opgehangen in een weersbestendige plastic kast. De Linksys was van dd-wrt firmware voorzien en met een beetje opgekrikte Tx voldeed hij toen redelijk. De bedoeling was om een extra telefoonlijn bij de appartementen aan te leggen.

Er gingen geruchten over glasvezel in het buitengebied, waardoor deze extra lijn er nooit is gekomen.
De ADSL-verbinding wordt nog steeds gedeeld.

Nu glasvezel een stuk dichterbij is (Cogas), wil ik alvast investeren in een meer betrouwbaar netwerk. Het budget van €400,- is een aanname. €600,- zal ook nog wel gaan.

Om terug te komen op de situatie (site survey):

De gele lijn is 42 meter lang en de rode 47 meter. De WRT54G hangt nu op 2,5 meter hoogte en heeft een bijna vrije line of sight. De bomen die er staan zijn opgesnoeid op 3,5 meter hoogte.

Wanneer ik bijvoorbeeld elk huisje een eigen wifi-accesspoint geef, krijg ik dan niet teveel interferentie tussen de accesspoints? Oké, ik kan de channels veranderen, maar is dat dan voldoende? Bijvoorbeeld: Kanaal 1, kanaal 4, kanaal 8, kanaal 13. Ik dacht dat er dan toch nog wel een beetje overlap was, als ik inSIDDer mag geloven. Nee, ik kan ook het volgende doen: kanaal 1, kanaal 6, kanaal 13, kanaal 1.

Zoals jij/u de verbinding voorstelt wordt deze dus nu:

ADSL-modem --> Managed switch (moet zelf ook nog internet hebben) --> Accesspoint in bridge-mode --> Accesspoint in bridge-mode --> (Managed) switch --> 4x Accesspoint

4x accesspoint kan, want ik heb in de grond al grond-cat5e liggen, 4x vanaf "huisje 1". In 2009 al gelegd, nooit gebruikt.

Moet dan alleen nog kijken hoe dat gaat met ip-toewijzing en dns.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HenriBusger schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:35:
Bedankt Dion voor de spoedige reactie en het meedenken.

Bovenstaande conclusie sluimerde bij mij ook al wel, d.w.z. dat het opdelen in verschillende netwerken een betere optie is.

Het gaat om 4 appartementen met bovenverdieping met 2 slaapkamers. Deze vier appartementen zijn onderdeel van 1 gebouw. (links van de afbeelding)

http://i61.tinypic.com/2znole1.jpg
OK, situatie duidelijker zo. Dat ziet eruit als eigen erf... als het niet meer is dan een enkel gebouw dat verbonden moet worden zou ik sterk neigen naar een UTP kabel erheen trekken. Veel goedkoper en veel betrouwbaarder. Dan kun je je budget gebruiken om de WiFi ter plekke op peil te krijgen.
Sinds 2009 heb ik aan ons woonhuis (rechts) een Linksys WRT54G (toen voor "nood") buiten opgehangen in een weersbestendige plastic kast. De Linksys was van dd-wrt firmware voorzien en met een beetje opgekrikte Tx voldeed hij toen redelijk. De bedoeling was om een extra telefoonlijn bij de appartementen aan te leggen.]
Die extra Tx maakt natuurlijk niets uit omdat WiFi tweerichtingsverkeer is: zolang de telefoons van je gasten geen extra Tx doen (dat doen ze niet) blijft dat de bottleneck en haal je geen winst met eigen Tx opschroeven. Dit heeft echt pas zin bij een point-to-point verbinding waar de andere kant ook harder zendt.
Er gingen geruchten over glasvezel in het buitengebied, waardoor deze extra lijn er nooit is gekomen.
De ADSL-verbinding wordt nog steeds gedeeld.

Nu glasvezel een stuk dichterbij is (Cogas), wil ik alvast investeren in een meer betrouwbaar netwerk.
Betrouwbaarheid is duidelijke eis. Hoe zit het met performance? Wat wil je je gasten exact leveren?
Het budget van €400,- is een aanname. €600,- zal ook nog wel gaan.

Om terug te komen op de situatie (site survey):

De gele lijn is 42 meter lang en de rode 47 meter. De WRT54G hangt nu op 2,5 meter hoogte en heeft een bijna vrije line of sight. De bomen die er staan zijn opgesnoeid op 3,5 meter hoogte.

Wanneer ik bijvoorbeeld elk huisje een eigen wifi-accesspoint geef, krijg ik dan niet teveel interferentie tussen de accesspoints? Oké, ik kan de channels veranderen, maar is dat dan voldoende? Bijvoorbeeld: Kanaal 1, kanaal 4, kanaal 8, kanaal 13. Ik dacht dat er dan toch nog wel een beetje overlap was, als ik inSIDDer mag geloven. Nee, ik kan ook het volgende doen: kanaal 1, kanaal 6, kanaal 13, kanaal 1.
Of kanaal 1, 5, 9 en 13 en vervolgens zendsterkte omlaag schroeven. Overlap wat je dan houdt is werkelijk minimaal. 1, 6, 11 en 1 zou ook kunnen, zolang je de tweemaal 1 niet naast elkaar zet en hier ook zendsterkte omlaag schroeft.
Zoals jij/u de verbinding voorstelt wordt deze dus nu:

ADSL-modem --> Managed switch (moet zelf ook nog internet hebben) --> Accesspoint in bridge-mode --> Accesspoint in bridge-mode --> (Managed) switch --> 4x Accesspoint

4x accesspoint kan, want ik heb in de grond al grond-cat5e liggen, 4x vanaf "huisje 1". In 2009 al gelegd, nooit gebruikt.

Moet dan alleen nog kijken hoe dat gaat met ip-toewijzing en dns.
Zeg maar "jij" ;)

Je hebt al Cat5E liggen? Wat zit je dan met WiFi te prutsen? :P

Gewoon bedraad van huis naar gastenhuis, daar 4x AP. Als je het een beetje profi wilt aanpakken ook even zorgen voor een Radius AAA server om 802.1x (WPA2-Professional) te kunnen doen. Dan kun je iedere gast een eigen login geven.

Voordelen daarvan:
- bij abuse is de veroorzaker te herleiden en bovenal snel offline te krijgen
- geen gedoe met mensen die passwords doorgeven en dan misbruiken, zodra gast weg is, wordt login ongeldig
- je hoeft niet meer vier aparte netwerken met eigen NAT-router te werken, mogelijk kun je toe met minder AP's.

Zo'n Radius server kan zo simpel zijn als een router met DD-WRT.

Dus voorstel die ik op basis van je info nu zou doen:
- Ethernetkabel gebruiken om gastgebouw met jullie huis te verbinden.
- Aan huiszijde een NAT-router met DD-WRT (dat zou zelfs je WRT54g kunnen zijn, totdat de 45Mbps WAN-to-LAN van dat ding een bottleneck wordt bij evt uitrol glas)
- Aan gastverblijfzijde zoveel AP's als nodig is. Afhankelijk van hoe je de boel intern gebouwd hebt zou ik denken dat je met twee goede toe kunt, maar bij extreme isolatie boven/beneden zou je misschien alsnog vier kunnen gebruiken. Evt nog een buiten-AP daar bevestigen voor bereik in de omgeving.

Een managed netwerk is een pre, het goedkoopst kom je dan alsnog bij Ubiquiti uit. Denk dan aan UniFi Pro voor binnen en een UniFi Outdoor 2.4GHz voor buiten. Als je dat alles in zero-handoff mode zet hoef je je bovendien niet druk te maken over frequentietoewijzing. Met twee UniFi Pro's en een UniFi outdoor heb je het over ongeveer EUR 500. Heb je echt meer AP's nodig binnen dan kun je terugvallen op de oude UniFi. Dat is qua features vergelijkbaar, maar geen 5GHz support, dus als je glas krijgt geen high performance. In hoeverre dat een issue is moet je helemaal zelf weten ;)

Enige wat je dan nog moet doen is een appje op je administratie-PC om de gastenlijst te koppelen aan die Radius-server.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien het buitengebied moet je je gerust afvragen waarom moeilijk doen en niet gewoon open wifi, volgens mij is er alleen bereik op het eigen terrein. Vervolgens duidelijk in de voorwaarden opnemen hoe en wat betreffende het gebruik. Soms moet je het niet spannender maken dan het is. Overigens is een transparant proxy ertussen wel goed voor je performance en je zou nog protocol filtering kunnen doen. (tegen downloads etc. waar anderen last van hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grappig, ik zou om exact zelfde reden het exact andersom aanvliegen: niet kloten met de verbinding die je gasten levert (als bezoekers willen downloaden, laat ze dat vrolijk doen - binnen de grenzen van de beschikbare bandbreedte), wel zorgen dat je in geval van problemen kunt ingrijpen.

Proxies inzetten kan, maar bedenk dat tegenwoordig steeds meer diensten, ook bandbreedtevreters als Youtube, richting HTTPS gaan, wat hoofdpijn betekent bij proxies (ofwel moet je alles alsnog doorlaten waardoor je niets aan proxy hebt, danwel je gaat als man-in-the-middle zitten met certificatengedoe).

Ik zou gewoon minimale QoS inzetten om te zorgen dat een enkele gebruiker niet je hele verbinding plat kan trekken en verder geen gekloot boven layer 3 :z

Oslik blyat! Oslik!

• HenriBusger
Performance en het eerlijk delen van bandbreedte is een vereiste, het plat trekken van de verbinding is geen optie.

Wat betreft minstens 42 meter utp-kabel trekken, de weersomstandigheden laten het nu nog niet toe. Een rustige, zonnige zaterdag is daar ideaal voor. Een Radius-server is misschien een optie, zeker het googlen naar. 4x een AP'tje is i.v.m. overaanbod op marktplaats snel te realiseren.

De Unifi's zouden ook een optie zijn, maar de appartementen zijn zeer goed geïsoleerd gezien mobiel bereik bijna tot nul gereduceerd wordt, waardoor het goed positioneren van die twee unifi's een hele operatie is.
Een Unifi Outdoor voor buiten is natuurlijk ook een aanrader.

De UTP-kabel die gelegd gaat worden, minimaal CAT6 neem ik aan. Toch? Of meteen voor CAT-7 gaan?
En dan grond-utp of tyleen met "normale"-utpkabel? Met tyleen ben ik flexibeler en kan ik meerdere kabels doorheen trekken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HenriBusger schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 22:43:
Performance en het eerlijk delen van bandbreedte is een vereiste, het plat trekken van de verbinding is geen optie.
Dan wil je een router met vrij uitgebreide QoS/traffic shaping functionaliteiten. DD-WRT kan iets, maar misschien is iets als Pfsense handiger als je zelf wilt klussen, of iets als Ubiquti's EdgeRouter als je het kant-en-klaar wilt.
Wat betreft minstens 42 meter utp-kabel trekken, de weersomstandigheden laten het nu nog niet toe. Een rustige, zonnige zaterdag is daar ideaal voor.
Haastige spoed enzo. Gewoon paar weken wachten en komt goed ;)

Iig is dat goedkoper dan prutsen met WiFi.
Een Radius-server is misschien een optie, zeker het googlen naar. 4x een AP'tje is i.v.m. overaanbod op marktplaats snel te realiseren.
Op zich wel, maar je moet niet willen werken met vier verschillende types AP. Support is een stuk eenvoudiger als je gestandaardiseerd werkt.
De Unifi's zouden ook een optie zijn, maar de appartementen zijn zeer goed geïsoleerd gezien mobiel bereik bijna tot nul gereduceerd wordt, waardoor het goed positioneren van die twee unifi's een hele operatie is.
Klinkt alsof je dan hoe dan ook vier nodig hebt van wat dan ook. Voordeel bij nadeel is dat zoveel isolatie er vermoedelijk voor zorgt dat ze niet met elkaar gaan interfereren, ook niet op 2.4GHz (alhoewel, GSM zit op 900/1800MHz, dus geen sinecure dat dat 2.4GHz in gelijke mate getroffen wordt). Dan zou je naar single-band APs kunnen terugvallen, wat de prijs flink drukt. Bijv bij Ubiquiti zal de UniFi (2.4GHz only) minder dan de helft kosten van de UniFi Pro (dualband). Dus kun je 4 kopen voor de prijs van twee.
Een Unifi Outdoor voor buiten is natuurlijk ook een aanrader.
Yep, zeker als de muren alles zo blokkeert.
De UTP-kabel die gelegd gaat worden, minimaal CAT6 neem ik aan. Toch? Of meteen voor CAT-7 gaan?
En dan grond-utp of tyleen met "normale"-utpkabel? Met tyleen ben ik flexibeler en kan ik meerdere kabels doorheen trekken.
Cat6 is zat. Zorg wel voor stugge kern.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik zou er glasvezel tussen leggen. Die 42m kun je prima in 1x trekken door een simpele HDPE/Tyleenbuis en kun je prefab kopen.

Een setje mediaconverters met SFP's heb je al voor <100 eur. Glaskabeltje van 50m kost iets van 50 eur. Met 150 eur ben je denk ik al klaar. Is wel iets duurder dan koper, maar zeker verstandiger:

- Geen last van potentiaalverschillen
- Galvanische scheiding tussen beide panden
- Ongevoelig voor bliksem en inductie

Mooier is om in het appartementengebouw een switch te plaatsen en daar de SFP in te doen. Dan kun je daar meteen wat security-settings op doen als je elk appartement een individueel netwerkje wilt geven. Maar makkelijker is denk ik om gewoon 1 wifi netwerk te maken met overal dekking.

Met een paar van de genoemde Ubiquiti AP's kun je dan prima 1 dekkend netwerk maken. Zeker als je geen hoge througput wilt en 'afgelegen' zit kun je met 2.4Ghz een eind komen, scheelt ook aardig in je kosten.

• HenriBusger
Glasvezel, nog nooit mee gewerkt. Klinkt interessant.
Vooral de galvanische scheiding en de ongevoeligheid voor bliksem en inductie, wat 1 op 1 gaat bij het ontbreken van metaal.En glasvezelkabel kan door dun tyleen, in tegenstelling tot cat6, laat staan cat7..
Wanneer glasvezelkabel geen prefab is, wordt het lastig om de connectoren eraan te lassen/solderen/monteren, denk ik.

Er is nog geen kabel besteld, dus ga me dit weekend erin verdiepen. Vooral Tweakers-forum doorpluizen. Wat betreft het wireless-gedeelte ben ik er wel uit. De Unifi's.

[ Voor 12% gewijzigd door HenriBusger op 06-03-2015 13:40 . Reden: Vernieuwde info ]

• HenriBusger
-------

[ Voor 219% gewijzigd door HenriBusger op 10-03-2015 00:32 ]

• HenriBusger
Zo, volgens mij ben ik er uit.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het als volgt:

- Tyleenbuis 50m x 40mm doorsnede (of nog een slag groter) €80,-
- Tweemaal TP-LINK MC220L Gigabit-Ethernet-mediaconverter à €30,- = €60.-
- Tweemaal Digitus DN-81000 SFP-transceivermodule Type module SX à €25,- = €50,-
- OM3 Multimode-kabel 50m met tweemaal LC/PC-aansluiting (50/125 micron) €56,23
- TP-Link TL-SG105 semi-managed switch €25,-
- 4x Ubiquiti Unifi en 1x Ubiquiti Outdoor à79,- en €148,- = €466,-

Totaal: €737,23

Als er nog op of aanmerkingen zijn op de configuratie hoor ik het graag.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
HenriBusger schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 00:33:
Zo, volgens mij ben ik er uit.

Zoals het er nu naar uitziet wordt het als volgt:

- Tyleenbuis 50m x 40mm doorsnede (of nog een slag groter) €80,-
- Tweemaal TP-LINK MC220L Gigabit-Ethernet-mediaconverter à €30,- = €60.-
- Tweemaal Digitus DN-81000 SFP-transceivermodule Type module SX à €25,- = €50,-
- OM3 Multimode-kabel 50m met tweemaal LC/PC-aansluiting (50/125 micron) €56,23
- TP-Link TL-SG105 semi-managed switch €25,-
- 4x Ubiquiti Unifi en 1x Ubiquiti Outdoor à79,- en €148,- = €466,-

Totaal: €737,23

Als er nog op of aanmerkingen zijn op de configuratie hoor ik het graag.
Klinkt goed. Leg wel eerst iets van een trektouwtje door die bus, daarna krijg je die glaskabel er wel in (wel voorzichtig doen met trekken).

tip: Koop de Unifi's als 3-pack + 1, dan ben je goedkoper uit (3-pack kost rond de 180 eur op amazon.de

Wat voor router ga je gebruiken? Met een wat uitgebreidere kun je ook fatsoenlijker dingen als ratelimiting toepassen om te voorkomen dat een bezoeker voor iedereen het hele netwerk plattrekt. Denk bv aan een Mikrotik, Edgerouter of PFsense oid als je budget beperkt is.

Misschien alleen een simpele switch met SFP poort overwegen, dat is (imho) minder storingsgevoelig en zuiniger in stroomverbruik dan de switch en mediaconverter los.
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 10-03-2015 09:27 ]

• HenriBusger
De router, tja, zit bij de opvolger van de PTT, en dan zit je met voip volgens mij. Daarnaast nog ADSL op ISDN-aansluiting. Ben bang dat ik gebonden ben aan m'n experiabox....

Experiabox als modem en dan Edge-router als router via cat6-kabel?Zou een managed switch niet voldoende zijn?
dion_b schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 11:09:
[...]

Dan wil je een router met vrij uitgebreide QoS/traffic shaping functionaliteiten. DD-WRT kan iets, maar misschien is iets als Pfsense handiger als je zelf wilt klussen, of iets als Ubiquti's EdgeRouter als je het kant-en-klaar wilt.
Simpele managed switch is waarschijnlijk niet voldoende, aldus bovenstaande quote. Qua mogelijkheden en instellingen wil ik nog verder spitten in de features en gebruikshandleidingen van de bovengenoemde routers.

@touwtje, ben wel fan van touwtje-bolletje/balletje-stofzuiger methode, zo heb ik de cat5e indertijd ook getrokken door dun tyleen.

[ Voor 99% gewijzigd door HenriBusger op 11-03-2015 23:07 ]

Pagina: 1