OK, situatie duidelijker zo. Dat ziet eruit als eigen erf... als het niet meer is dan een enkel gebouw dat verbonden moet worden zou ik sterk neigen naar een UTP kabel erheen trekken. Veel goedkoper en veel betrouwbaarder. Dan kun je je budget gebruiken om de WiFi ter plekke op peil te krijgen.
Sinds 2009 heb ik aan ons woonhuis (rechts) een Linksys WRT54G (toen voor "nood") buiten opgehangen in een weersbestendige plastic kast. De Linksys was van dd-wrt firmware voorzien en met een beetje opgekrikte Tx voldeed hij toen redelijk. De bedoeling was om een extra telefoonlijn bij de appartementen aan te leggen.]
Die extra Tx maakt natuurlijk niets uit omdat WiFi tweerichtingsverkeer is: zolang de telefoons van je gasten geen extra Tx doen (dat doen ze niet) blijft dat de bottleneck en haal je geen winst met eigen Tx opschroeven. Dit heeft echt pas zin bij een point-to-point verbinding waar de andere kant ook harder zendt.
Er gingen geruchten over glasvezel in het buitengebied, waardoor deze extra lijn er nooit is gekomen.
De ADSL-verbinding wordt nog steeds gedeeld.
Nu glasvezel een stuk dichterbij is (Cogas), wil ik alvast investeren in een meer betrouwbaar netwerk.
Betrouwbaarheid is duidelijke eis. Hoe zit het met performance? Wat wil je je gasten exact leveren?
Het budget van €400,- is een aanname. €600,- zal ook nog wel gaan.
Om terug te komen op de situatie (site survey):
De gele lijn is 42 meter lang en de rode 47 meter. De WRT54G hangt nu op 2,5 meter hoogte en heeft een bijna vrije line of sight. De bomen die er staan zijn opgesnoeid op 3,5 meter hoogte.
Wanneer ik bijvoorbeeld elk huisje een eigen wifi-accesspoint geef, krijg ik dan niet teveel interferentie tussen de accesspoints? Oké, ik kan de channels veranderen, maar is dat dan voldoende? Bijvoorbeeld: Kanaal 1, kanaal 4, kanaal 8, kanaal 13. Ik dacht dat er dan toch nog wel een beetje overlap was, als ik inSIDDer mag geloven. Nee, ik kan ook het volgende doen: kanaal 1, kanaal 6, kanaal 13, kanaal 1.
Of kanaal 1, 5, 9 en 13 en vervolgens zendsterkte omlaag schroeven. Overlap wat je dan houdt is werkelijk minimaal. 1, 6, 11 en 1 zou ook kunnen, zolang je de tweemaal 1 niet naast elkaar zet en hier ook zendsterkte omlaag schroeft.
Zoals jij/u de verbinding voorstelt wordt deze dus nu:
ADSL-modem --> Managed switch (moet zelf ook nog internet hebben) --> Accesspoint in bridge-mode --> Accesspoint in bridge-mode --> (Managed) switch --> 4x Accesspoint
4x accesspoint kan, want ik heb in de grond al grond-cat5e liggen, 4x vanaf "huisje 1". In 2009 al gelegd, nooit gebruikt.
Moet dan alleen nog kijken hoe dat gaat met ip-toewijzing en dns.
Zeg maar "jij"
Je hebt al Cat5E liggen? Wat zit je dan met WiFi te prutsen?
Gewoon bedraad van huis naar gastenhuis, daar 4x AP. Als je het een beetje profi wilt aanpakken ook even zorgen voor een Radius AAA server om 802.1x (WPA2-Professional) te kunnen doen. Dan kun je iedere gast een eigen login geven.
Voordelen daarvan:
- bij abuse is de veroorzaker te herleiden en bovenal snel offline te krijgen
- geen gedoe met mensen die passwords doorgeven en dan misbruiken, zodra gast weg is, wordt login ongeldig
- je hoeft niet meer vier aparte netwerken met eigen NAT-router te werken, mogelijk kun je toe met minder AP's.
Zo'n Radius server kan zo simpel zijn als een router met DD-WRT.
Dus voorstel die ik op basis van je info nu zou doen:
- Ethernetkabel gebruiken om gastgebouw met jullie huis te verbinden.
- Aan huiszijde een NAT-router met DD-WRT (dat zou zelfs je WRT54g kunnen zijn, totdat de 45Mbps WAN-to-LAN van dat ding een bottleneck wordt bij evt uitrol glas)
- Aan gastverblijfzijde zoveel AP's als nodig is. Afhankelijk van hoe je de boel intern gebouwd hebt zou ik denken dat je met twee goede toe kunt, maar bij extreme isolatie boven/beneden zou je misschien alsnog vier kunnen gebruiken. Evt nog een buiten-AP daar bevestigen voor bereik in de omgeving.
Een managed netwerk is een pre, het goedkoopst kom je dan alsnog bij Ubiquiti uit. Denk dan aan UniFi Pro voor binnen en een UniFi Outdoor 2.4GHz voor buiten. Als je dat alles in zero-handoff mode zet hoef je je bovendien niet druk te maken over frequentietoewijzing. Met twee UniFi Pro's en een UniFi outdoor heb je het over ongeveer EUR 500. Heb je echt meer AP's nodig binnen dan kun je terugvallen op de oude UniFi. Dat is qua features vergelijkbaar, maar geen 5GHz support, dus als je glas krijgt geen high performance. In hoeverre dat een issue is moet je helemaal zelf weten
Enige wat je dan nog moet doen is een appje op je administratie-PC om de gastenlijst te koppelen aan die Radius-server.