Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan118
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-07 03:44
hallo tweakers!
Ik heb 2 maanden geleden mijn r9 280x toxic terug gestuurd naar megekko wegens hevige artifacts en een rechter fan die het minder snel deed. Deze videokaart heb ik enkele maanden geleden van een mede-tweaker overgenomen en was Z.g.a.n

na 2 maanden geen gehoor van megekko kreeg ik eindelijk antwoord over de RMA. Ik kwam in aanmerking voor credit. Dik prima! nou is het probleem : ik heb 220€ gekregen van megekko. op zich geen verkeerd bedrag. maar uitgaande dat dit via garantie ging verwachte ik op zn minst een vervangende videokaart van hetzelfde "kracht'' niveau als mn oude, en met 220 kan ik net een r9 280 kopen van een ander merk.
Ja ik kan via V&A een r9 290 op de kop tikken, maar dat lijkt mij niet de bedoeling met garantie.
Er is enig email heen en weer gegaan als volgt :
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goedendag

Ik heb gister nacht het geld binnen gekregen van de creditering en nou vraag ik mij af waar dit bedrag op is gebaseerd?
het bedrag was 220€. De kaart die ik heb opgestuurd was een r9 280x Toxic, die nieuw nog voor 289€ verkoopt. Van dit bedrag, 220€, kan ik niet eens een r9 280x van een ander merk kopen.
Dat betekend dat door een fabrieks foute r9 280x toxic ik moet downgraden met dit bedrag. En daar ben ik het niet mee eens.

Mvg Milan
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Milan,

Blij om te horen dat het openstaande bedrag spoedig is overgeschreven. Ik begrijp dat er een waardevermindering in rekening is gebracht en je graag
wilt weten wat de beweegreden achter dit besluit is, dit wil ik dan ook graag toelichten.

Zoals bij je RMA aanvraag duidelijk is geworden heb jij de aangeboden grafische kaart overgekocht van ene ‘**********’. De R9 280X Toxic is destijds verkocht voor € 309,-
een aanzienlijk hoger bedrag. Echter moet men wel realistisch blijven, de grafische kaart is inmiddels vijftien maanden geleden bestel. In feite is de kaart nu voor
€ 5,93 per maand in gebruik genomen, het is dan ook niet onredelijk om over dit termijn een afschrijving of waardevermindering in rekening te brengen.

Dit zou anders betekenen dat je voor meer dan een jaar de grafische kaart kosteloos heeft kunnen gebruiken, dat zou natuurlijk ook niet de bedoeling moeten zijn.
Ik vertrouw op je begrip in deze situatie, mochten er verdere vragen zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Hierbij vertrouw ik er op je voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Hallo
Dat snap ik inderdaad dat ik geen vol bedrag kan terug krijgen. Maar zoals ik zei kan ik van dit bedrag niet eens een nieuwe r9 280x kopen. Van garantie verwacht ik of een nieuwe videokaart, de oude terug, of gerepareerde videokaart terug.
Heel mooi dat jullie bereid zijn geld over te maken en super dat dat zo snel ging. maar ik zit wel graag op hetzelfde niveau kwa "performance" dan dat ik zat. Nu moet ik dus downgraden door een fabrieks fout. Waardoor ik minder performance zal hebben.
Bij creditering hoopte ik dan ook op rond de 250€ waarvan ik kwa performance eenzelfde kaart kopen.
Mvg Milan

Ik begrijp dat dit niet het bedrag is dat jij in gedachten had, echter kan ik de creditnota niet langer
herzien. Mijn excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Heb ik hier nog enige voet in of is dit daadwerkelijk einde verhaal?
Graag hoor ik antwoord!
Alvast bedankt :)
Milan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit gaat meer over RMA dan je videokaart. Move naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan118
br00ky schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:21:
Dit gaat meer over RMA dan je videokaart. Move naar SF.
Bedankt. kon al niet zo goed vinden waar ik dit onder moest zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind dat ze dit nog redelijk netjes afhandelen. Ik zou genoegen nemen met die 220 euro en een 2de hands 290 halen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

De kaart is gekocht met 2 jaar garantie. Dus de garantie dat deze minimaal 2 jaar zou moeten blijven werken zonder klachten bij normaal gebruik (verwachtte levensduur ligt zelfs nog een stuk hoger). Als dit niet waargemaakt kan worden dan heb je mijn inziens gewoon recht reparatie, een vervangend product of het aankoopbedrag terug.

De overheid schijnt het daar ook mee eens te zijn:
http://www.rijksoverheid....angeschaft-defect-is.html
Zij linken door naar:
https://www.consuwijzer.n...oopovereenkomst-ontbinden
En in de voorbeeldbrief:
https://www.consuwijzer.n...jkheid-herstel-vervanging
staat
Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.
Mediamarkt hanteert ook deze regel volgens:
http://www.mediamarkt.nl/...arantie-en-reparatie.html
Het gehele aankoopbedrag vergoed
Als wij het defecte product niet kunnen repareren of vervangen binnen een redelijke termijn, krijgt u het aankoopbedrag terug.
Echter wordt op meerdere websites ook gezegd dat je misschien niet recht hebt op het hele aankoopbedrag omdat je al langere tijd gebruik hebt kunnen maken van het product.
https://www.juridischloke...tie/ondeugdelijk-product/

Echter ben ik het persoonlijk niet mee eens omdat het je nog steeds binnen je garantietermijn zit. Ik zou zo iets eerder verwachten bij een wasmachine waarvan de verwachtte levensduur bijv. 6 jaar is en na 3 jaar is deze stuk (1 jaar na de 2jaar garantie).

Wat ze nu doen is de aankoopovereenkomst ontbinden zonder daarbij jou een vervangend product aan te bieden, maar je een lager bedrag aan te bieden dan waarvoor je zelf een vervangend product zou kunnen kopen. De dagwaarde zou eigenlijk eerlijker zijn.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan118
Echter wordt op meerdere websites ook gezegd dat je misschien niet recht hebt op het hele aankoopbedrag omdat je al langere tijd gebruik hebt kunnen maken van het product.
https://www.juridischloke...tie/ondeugdelijk-product/

Echter ben ik het persoonlijk niet mee eens omdat het je nog steeds binnen je garantietermijn zit. Ik zou zo iets eerder verwachten bij een wasmachine waarvan de verwachtte levensduur bijv. 6 jaar is en na 3 jaar is deze stuk (1 jaar na de 2jaar garantie).

Wat ze nu doen is de aankoopovereenkomst ontbinden zonder daarbij jou een vervangend product aan te bieden, maar je een lager bedrag aan te bieden dan waarvoor je zelf een vervangend product zou kunnen kopen. De dagwaarde zou eigenlijk eerlijker zijn.
Erg bedankt voor deze informatie :)
maar inderdaad ik snap dat ze niet het volledige bedrag kunnen terug sturen, maar je zou in ieder geval een bedrag verwachten waarvan ik een fatsoenlijk vervangend product van zou kunnen halen..
Dit voelt voor mij eerder alsof ik mijn kaart heb terug verkocht aan de winkel in plaats van dat dit garantie betreft.

Heb je ook nog tips wat ik mischien kan doen? Of aangezien sommige winkels dus niet het volledig bedrag uitbetalen het er hier bij laten aangezien hun dan kennelijk onder "dat soort" winkels vallen?

Milan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:46
Kun je niet voorstellen een andere kaart die aan je specs bij deze shop te kopen in plaats van geld terug? Zij kunnen vast wel creatief met de BTW en marges omspringen, dan kost het hun eigenlijk niets extra en heb jij de kaart die je graag wilt. Of anders vragen of ze de kaart naar de fabrikant kunnen sturen voor garantie/vervanging.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan118
coyote1980 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:02:
Kun je niet voorstellen een andere kaart die aan je specs bij deze shop te kopen in plaats van geld terug? Zij kunnen vast wel creatief met de BTW en marges omspringen, dan kost het hun eigenlijk niets extra en heb jij de kaart die je graag wilt. Of anders vragen of ze de kaart naar de fabrikant kunnen sturen voor garantie/vervanging.
Misschien inderdaad. Maar de kaart was al 2 maanden bij Sapphire. die hebben ze naar hun opgestuurd. ben wel benieuwd wat die kaart daar nou 2 maanden heeft gedaan als ze uiteindelijk het geld toch hebben overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Ik begrijp dat dit niet het bedrag is dat jij in gedachten had, echter kan ik de creditnota niet langer
herzien. Mijn excuses voor het ongemak.
Wat een slappe hap is dit zeg!

Even van een andere kant bekeken: je kunt van het creditbedrag een gelijkwaardige kaart, van ook ca. 15 maanden oud kopen?
Edit zonder te editten, zo te zien op Marktplaats wel.

Neemt niet het wettelijke deel zoals hierboven beschreven weg. Waarom kan de webshop zelf niet iets aanbieden met desnoods wat korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:27

ITsEZ

parttime all-rounder

milan118 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:03:
[...]

Misschien inderdaad. Maar de kaart was al 2 maanden bij Sapphire. die hebben ze naar hun opgestuurd. ben wel benieuwd wat die kaart daar nou 2 maanden heeft gedaan als ze uiteindelijk het geld toch hebben overgemaakt.
Onderzocht wat er mis mee is waarschijnlijk, duurt meestal nog al lang..

----

In nederland geld geen officiele minimale garantietermijn, in de wet is dat zo fantastisch vaag beschreven dat de garantie gelijk moet zijn aan "de levensduur die je van het product mag verwachten" bij een videokaart zal dat wel ongeveer 3 jaar zijn (gokje). Dat houdt in dat je mocht de videokaart binnen die termijn kapot gaan de fabrikant hem voor jou moet repareren of een vervanger sturen, helaas voor de consument is daar een grote MAAR bij, mocht jij de videokaart bijvoorbeeld bijna 3 jaar hebben en hij gaat kapot dan kan de fabrikant een deel van het bedrag in rekening brengen aangezien bij een reparatie of vervanging het product de verwachtelevensduur overschrijd, als het product dus aan het einde van zijn verwachte levensduur loopt kan dit aardig oplopen. Bijvoorbeeld: je hebt het product al 34 maanden en hij gaat kapot, door de reparatie gaat het product waarschijnlijk nog wel minimaal 10 maanden mee, in dit geval betaald de fabrikant 20% van de reparatie en moet jij de overige 80% ophoesten.

Echter, jij hebt een kaart met een standaard 2 jaar fabrieksgarantie (toch?) dit houd dus in dat de fabrikant, mocht je kaart binnen die 2 jaar kapot gaan, je videokaart kosteloos repareert of vervangt. In dit geval heb je dus 220 euro terug gekregen wat ik vrij coulant vind van megekko, dit is de normale gang van zaken als je je geld terug wilt hebben. Maar, mocht je dezelfde videokaart willen kan je je natuurlijk beroepen op de fabrieksgarantie die jou recht geeft op kosteloze reparatie of vervanging (mits het een productiefout is natuurlijk).

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Dat we in Nederland geen minimale garantieperiode van 2 jaar zouden hebben is onzin. Die garantieperiode is Europees geregeld. Lidstaten mogen hiervan afwijken, maar alleen als dit ten gunste is van de consument. In de praktijk betekent dit dus een wettelijke garantie voor de verwachte levensduur, waarbij de minimum periode 2 jaar is.

Verder stelt deze Europese wet dat een garantie kostenloos afgehandeld moet worden. Je hebt dus recht op reparatie, vervanging van het product, of het aankoopbedrag terug. Ook de verzendkosten die je hebt moeten maken om de videokaart bij hun te krijgen moeten door de verkoper vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
De pagina van de Rijksoverheid die Rye aanhaalde stelt dat:
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Dit strookt echter niet helemaal met de informatie van de Consuwijzer:
Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
(de Consuwijzer is een site van de Autoriteit Consument & Markt die een onderdeel van de overheid is)

Het is mij dus niet helemaal duidelijk wat je rechten zijn. Je zou eens met de Consuwijzer (088 - 0 70 70 70) of met Informatie Rijksoverheid (1400) kunnen bellen, beide van deze nummers zijn gewoon lokaal tarief.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Och je moest bv Floppus eens vragen hoe het is gesteld met diverse sites die consumenten moeten adviseren. Helaas is niet overal alles juist uitgelegd. Dat geeft dan weer fijne discussies op diverse fora waar mensen vragen wat hun recht is en waar mensen naar die sites verwijzen. "Ja maar het staat daar toch". Ga de discussie met een leek maar eens aan waarom zo'n website ongelijk zou hebben.
In dit geval heb je dus 220 euro terug gekregen wat ik vrij coulant vind van megekko, dit is de normale gang van zaken als je je geld terug wilt hebben.
Nou, wat jij nu stelt is puur jouw mening en niet meer dan dat.
In beginsel wordt er in geval vervanging of herstel niet mogelijk is uitgegaan van terugbetalen van het aankoopbedrag. Pas hierna kom je er aan toe of een product dusdanig is gebruikt dat daarvoor een vergoeding verschuldigd is. In geval een product in een half jaar tijd bv al 4x is teruggegaan zou dat antwoord weleens nee kunnen zijn.
In de autobranche kan het allemaal nog veel gekker. Er zijn zaken van verkopers die een auto niet terugnamen en uiteindelijk dit wel moesten doen. Ondertussen waren die auto's natuurlijk ouder en hadden meer kilometers gelopen. Je zou kunnen zeggen dat het ook weer niet zo kan zijn dat een consument letterlijk gratis rijdt al die tijd. Toch kan het gezien bepaalde omstandigheden wel die kant op gaan.
Hiermee wil ik aangeven dat hetgeen jij de normale gang van zaken vindt, dit helemaal niet altijd is in de praktijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Paulus0013 op 15-03-2015 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Megekko heeft ongelijk. Zie ook dit blog van Arnoud. Zo dit ook bij mijn Rechtenopleiding meegekregen.

Het gaat allemaal om artikel 7:21 BW. Megekko dient allereerst in deze zaak jou videokaart te herstellen en als dat niet lukt dienen ze deze te vervangen, maar zonder bijkomende kosten voor jou (lid 2).

Geld geven is noch herstel, noch vervanging, dat lijkt meer op een ontbinding van de koopovereenkomst.

Je moet hier dan ook op je strepen gaan staan. OF repareer mijn videokaart OF stuur mij kosteloos een nieuwe of gebruikte maar in ieder geval gelijkwaardige kaart toe. Dan vermijd je ook de discussie over de hoogte van het juiste geldbedrag.

Uiteraard staat het altijd vrij dat ze jou in plaats van herstel of vervanging een aanbod doen voor een geldbedrag. Als jij daar dan mee akkoord gaat is dat ook in orde, maar dat is aan jou, Megekko maakt die beslissing niet.

Dus blijf dat artikel 7:21 BW noemen en vraag ze de wet te volgen. Uiteraard lukt reparatie niet en hebben ze geen zin in vervanging (allemaal geregel voor hen). Maar dan moeten ze maar met een financieel aanbod komen wat jou tevreden stemt anders blijf jij hameren op 7:21 BW.

Er zijn veel webshops die op deze manier denken weg te kunnen komen. Je vervolgstap is dan ook dat je dreigt met een ingebrekestelling. Die kun je gemakkelijk zelf in elkaar draaien met wat googlen en is juridisch ook de weg te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 25-03-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sticky over veilig winkelen hier in SF heeft ook een sectie over garantie met uitleg en verwijzingen :)

Zoals hierboven al gezegd is het soms droevig kwa informatie vanuit de overheid. Ik hecht dan ook meer waarde aan uitleg door juristen ondersteund door jurisprudentie.
Pagina: 1