Grafisch ontwerper zoekt monitor IPS - Resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• stuch
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11-2020
Beste Tweakerz,

Zoals de titel omschrijft heb ik hulp nodig als grafisch ontwerper.

Huidige situatie : 27 inch iiyama led scherm (TN) + 19 inch acer (TN)

Zelf ben ik erachter gekomen dat het in ieder geval moet gaan om een IPS of AH-IPS. Het verschil tussen beide is me niet echt duidelijk geworden. Het enige wat ik ervan begrepen heb is dat AH-IPS nieuwer is en de waarden van pixels beter dekt.

Ik ben op zoek naar een goed beeldscherm voor grafisch werk (vooral drukwerk gerelateerd CMYK). Gamen / Films kijken heb ik geen belang bij. De resolutie ben ik nog niet uit. 2550 x ? lijkt me in ieder geval verstandig. Mijn budget is niet extreem. Afhankelijk van de waarde die het mij brengt ben ik bereid om er €180-€260 aan uit te geven.

Ik hoorde vandaag in de paradigit dat een dell ultrasharp een goed betaalbaar product is. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat me scherm te groot wordt voor de resolutie bv: 27" met full hd

Daarnaast vroeg ik me af of WUXGA nog een toegevoegde waarde heeft voor mijn werkzaamheden

Op Pricewatch heb ik deze monitoren gezien, welke van de 2 zouden jullie mij aanraden?:

pricewatch: LG 25UM65-P Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart

Tips over budget / kleuren / technologie / e.d. zijn van harte welkom!

Alvast bedankt, Ko-Lin

[ Voor 17% gewijzigd door stuch op 02-03-2015 17:38 . Reden: verbetering ]

- just do it

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:59
Ik zou Quad-HD (2560*1440) echt als minimum resolutie hanteren voor grafisch werk. IPS is zeker goed genoeg, AH-IPS is nog iets beter maar het verschil is niet heel groot. Verder is de kleurruimte waarin je werkt van belang, je hebt er verschillende, zo zijn sRGB en Adobe RGB zijn de meest gebruikte, kijk welke je nodig hebt.

De Dell U2515H is de enige monitor die binnen dit budget een beetje aan jouw eisen voldoet, met een 25" 2560*1440 IPS paneel die 99% van de sRGB kleurruimte dekt. Voor €300 heb je een erg goede monitor.

Wil je nog meer resolutie, wat voor drukwerk zeker aan te raden is, dan zijn de Dell P2415Q en de Dell P2715Q erg aan te raden. Deze 24" en 27" monitoren zijn vergelijkbaar met de U2515H, maar hebben een Ultra HD (3840*2160) resolutie, en zijn dus nog een stuk scherper en weergeven meer dan 2x zoveel detail.

Als de Adobe RGB kleurruimte of heel nauwkeurig gekalibreerde kleuren nodig hebt moet je een AH-IPS paneel (uit de Dell Ultrasharp serie) pakken. Denk aan een Dell Ultrasharp UP2414Q (24" Ultra HD (3840*2160) of Dell Ultrasharp U2713H (27" Quad HD (2560*1440). Beide zijn AH-IPS panelen en dekken 99% van de Adobe RGB kleurruimte en 100% van de sRGB kleurruimte. Ook zijn de ze uiterst nauwkeurig gekalibreerd (Delta-E<2).

• stuch
Bedankt voor je reactie. De Dell u2515H ziet er inderdaad goed uit voor de prijs. Echter de LG die ik omschreef heeft ook een dekking van 99%, alleen een iets lagere resolutie. Wat maakt het dan dat deze resolutie van dell zoveel meer waarde heeft?

- just do it

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Kan je niet beter kijken naar een 2ehandse NEC of Eizo samen met een kalibratietool. Ontwerpen doe je dan op je huidige 27", kleuren aanpassen en proofing op het andere scherm. Dit is imho de enige manier hoe je goede gecalibreerde kleuren kan krijgen met je budget.

Zeker de 19" 5:4 schermen zijn niet zo heel duur mee

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• stuch
True, dat is een goede tip! Ik heb het alleen niet zo op 2de hands spullen. Ik neem aan dat deze schermen een fortuin kosten als je ze nieuw wil hebben?

Kunnen jullie mij vertellen wat ik er op vooruit ga als ik van een 27inch TN scherm met 96% dekkingsgraad naar een 25inch 99% dekking 2560x1440 / 1080 ga? Is dat verschil te merken in de kwaliteit van mijn werk?

- just do it

Verwijderd

Wat vinden jullie van deze?
pricewatch: Acer G Series G247HYU Zwart
Heeft DVI aansluiting en ik heb nog spullen zonder hmdi. Dan haal ik nu er nog nit het max eruit maar dat komt dan wel.

Qua prijs ongeveer als dat Dell 2515 type.
Pagina: 1