Garantie Laptop Coolblue 2ekans, BIOS, moederbord vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4RS
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 21:41
Beste mede-tweakers

Een tijdje geleden heb ik mijn laptop ingeleverd omdat binnen de garantie periode, omdat ik niet meer de bios in kan komen. De laptop viel nog net binnen de garantie die geboden was toen ik de laptop kocht via de coolblue tweedekans shop op marktplaats. Deze bieden producten aan die door andere klanten zijn teruggebracht omdat zij niet tevreden waren, maar ook refurbished producten. Mijn laptop viel onder de eerste noemer.

Momenteel heb ik nog contact met coolblue en lenovo over de afhandeling, maar er zijn wat dingen die volgens mij raar klinken. Daarnaast ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met de garantie op tweedekans artikelen.

Het verhaal is als volgt. Ik heb een Lenovo laptop gekocht via de tweedekans winkel van coolblue. Destijds was er nog 3 maanden garantie over van coolblue. Na het ontvangen van mijn laptop heb ik hem geüpgraded naar windows 8.1 vanaf windows 8. De update via de windows store werkte niet , dus heb ik dit gedaan via een windows 8.1 dvd. Hierna heb ik alle updates gedraaid die de lenovo software aanraadde. Hieronder viel ook een BIOS update. Toen leek het er echter op de ik niet meer de bios in kon komen tijdens het opstarten, Volgens het scherm tijdens het booten moet dit door enter te drukken. Dit werkte niet en ook toetsen als del, ins e.d. werkte niet. Omdat ik nog een paar weken garantie had besloot ik dit op te laten lossen door coolblue. De laptop werkte verder goed, ik kon echter niet de bios in tijdens start-up en het leek mij dat dat toch wel een probleem kon worden later.

Er wordt namelijk geclaimd dat de schade niet binnen de garantie valt. Er wordt vermeld dat het mechanische schade betreft en dat het moederbord vervangen dient te worden. Ik heb zelf de laptp altijd vervoerd in een laptop hoes en deze is nooit gevallen of iets dergelijks. Ik verbaasde me dan ook nog over deze claim. Wat ik ook bijzonder vind is dat deze mechanische schade enkel effect zou hebben op de bios en niet op het functioneren van de rest van de laptop.

Wat het voor mij extra dubieus maakt is dat de garantie die Lenovo zelf bood is al afgelopen, die duurde slechts een jaar. De garantie van coolblue duurde dus nog 3 maanden toen ik de laptop aanschafte. Dit houd dus in dat coolblue zelf voor de kosten zal moeten opdraaien. Dit doen zij uiteraard liever niet en werd dus voorgesteld dat ik voor het aankoop bedrag van de laptop een nieuwe mag aanschaffen via de tweedekans shop. Momenteel is er echter niets in deze shop wat een waardige vervanger is en een vergelijkbare prijs heeft.

Inmiddels heb ik ook nog eens met Coolblue gebeld. De klantenservice heeft me nu goed te woord gestaan en ook uitgelegd wat er kan zijn qua mechanische schade het kan namelijk een losse bios batterij of iets dergelijks betreffen, wat dan wel effect zou hebben op enkel de bios. Ze konden enkel maar gissen, want meer informatie dan ‘mechanische schade’ en ‘planar vervangen’ hadden zij ook niet van de externe reparateur. Deze reparateur is Lenovo zelf. Ze raden mij dus aan met hun contact op te nemen, wat ik heb gedaan. Ik heb gevraagd vast te leggen dat ik zelf contant zoek. Dit heb ik gedaan omdat hun klantenservice niet extern kan bellen. In eerste instantie wisten zij ook niet meer te vertellen maar er wordt voor mij bij de reparatie afdeling nagevraagd wat er precies mis is. Wat deze wel al zei was dat het wanneer er problemen waren met de bios na de tests, het redelijk normaal was om dan maar het hele moederbord te vervangen. Vrij prijzig natuurlijk.

Nu ben ik zelf benieuwd of iemand zich voor kan stellen wat voor een mechanische schade enkel effect kan hebben op de bios en niet op het functioneren van de rest van de laptop. Wanneer het inderdaad iets als het het los zitten van een bios batterij, heb ik zelf nog wel contacten die iets dergelijks kunnen repareren. Het lijkt echter sterk dat het zoiets simpels is, anders hadden ze dat toch al wel gerepareerd bij Lenovo neem ik aan. Dit is dan ook de reden dat ik wil weten wat voor een schade het betreft. Wanneer het iets heel anders is hoef ik de laptop natuurlijk niet terug en ga ik een vervangende laptop zoeken, voor de aanschafprijs met dan eventuele bijbetaling bij coolblue. De reden dat ik het ook wil weten, is dat ik wil weten of het binnen mijn garantie valt. Wanneer het namelijk echt lag aan het flashen van de bios zou dit binnen de garantie moeten vallen. Zo werd mij althans verteld aan de telefoon en dit is ook wat ik op onder andere de lenovo support fora tegenkom.

Al met al is het nogal een lang verhaal. De opties die ik nu zelf zie zijn:
- Het zoeken van een alternatieve laptop via coolblue (alternatief momenteel +E100)
- De laptop terugvragen en verder gebruiken zonder de bios in te kunnen in boot (E50)
- De laptop eventueel zelf proberen te repareren. (E50 + extra)

Hierbij ga ik bij optie 2 vanuit dat ik de laptop terug krijg zoals ik hem inleverde. Volledig werken, op het binnenkomen van de bios tijdens booten na. Optie 3 is natuurlijk alleen maar van toepassing als het daadwerkelijk iets is waar een handig iemand zelf wat aan kan doen. Daarbij moet vermeld worden dat wanneer ik de laptop terugneem, er nog wel onderzoekskosten verhaald worden. Ik neem aan dat dit is, omdat het dus een fout is die niet onder de garantie zou vallen. Dit lijkt me zelf sterk, maar goed als dit de beste optie is neem ik dat dan maar voor lief.

Ik ben benieuw wat jullie mening over dit verhaal is en wat de ervaring is in dit soort zaken. Is het heel raar dat ik het gevoel heb dat het onder de garantie zou moeten vallen, terwijl er beweert word dat dit niet zo is. Of had ik bijvoorbeeld nooit aan de bios moeten zitten? Dat zou ik vrij raar vinden aangezien het door lenovo werd aanbevolen om te updaten. Al met al benieuwd naar jullie input over dit verhaal.

[ Voor 1% gewijzigd door S4RS op 03-03-2015 13:21 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:33
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar heb je wellicht geprobeer met een extern toetsenbord de bios te benaderen? Klinkt simpelweg als een optie in de bios die aangezet moet worden om je keyboard te laten werkten tijdens de boot. Immers het heeft ooit gewerkt.

Aangezien je laptop voor de rest prima functioneert, is het wel heel erg vreemd dat dit word geschaard onder mechanische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4RS
Ik geloof dat ik dit geprobeerd heb ja, het er zelf ook al aan gedacht. En anders mag ik toch hopen dat ze dit proberen in een repair centrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 23:55
Wat doet de laptop als je de stappen volgt om vanuit Windows 8.1 te rebooten naar BIOS ?
Er staan meerdere methoden in dit artikel:

http://blog.lenovo.com/en...ot-menu-with-windows-8-1/

Bij sommige systemen is het oproepen van de BIOS bijna onmogelijk omdat je iets van 100 milliseconden de tijd hebt om de juiste toets te drukken. De reboot naar BIOS optie vanuit Windows werkt dan altijd wel. Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4RS
Dat werkte gewoon. De laptop Is momenteel niet meer bij mij. Voor de bios update kon ik ook tijdens boot De bios in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 23:55
Dan is er op zich niets mis mee, behalve dat de time-out waarde waarin naar de toetsen gekeken wordt kennelijk verkort is. Mainboard vervangen gaat daarbij niets uitmaken denk ik dan. Ik heb dit euvel met meerdere laptops meegemaakt, meest recent nog met een aantal Acer exemplaren. Zo goed als onmogelijk om tijdens powerup in de BIOS te komen, reboot of echte shutdown in Windows 8 werkte dan wel.

Je zou ze evt. kunnen verzoeken om een BIOS downgrade te doen . . .

[ Voor 8% gewijzigd door lazybones op 02-03-2015 17:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4RS
Oke zoiets vermoedde ik eerst ook maar de support van coolblue vertelde me da t niet normaal zou zijn. Op basis daarvan heb ik de laptop toen ingeleverd.

Dan blijft ik 't wel raar vinden dat ze mechanische schade claimen te vinden. En zou ik dus onderzoekskosten moeten betalen voor iets wat dus geen probleem Is. Is dat normaal? want als er geen probleem Is en ik garantie van coolblue heb, zouden dat dan geen kosten voor hun zijn?

Een een andere vraag, stel Windows krijgt kuren. Hoe zou ik dan de bios in moeten komen om bijv. De boot order te veranderen? Of gaat dit gewoon niet en zou dit van te voren moeten worden ingesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door S4RS op 02-03-2015 23:55 . Reden: 3e alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 18:53

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Je kan in Win8 aangeven dat je wilt herstarten naar de bios. http://www.makeuseof.com/...-on-a-windows-8-computer/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Denk idd dat dit meer een UEFI dingetje is, dus dat er een UEFI BIOS ingeflasht is. Hierdoor kan je tijdens een normale boot neit meer de BIOS in vanwege fastboot oid.

De link hierboven bied de uitkomst en zo kun je weer die DEL, of F2 de BIOS in.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4RS
Oke update van mijn kant. De laptop is inmiddels gerepareerd opgestuur door Lenovo naar Coolblue, werd mij verteld. Hier om hadden zowel ik als Coolblue echter niet gevraagd bij lenovo. Toch werd dit gedaan. Gevolg was dat ik vrijdag een mail kreeg met reparatie kosten van E350,-. na een belletje om te vragen hoe het nu zat kreeg ik dus te horen dat Lenovo besloten had het te repareren en de kosten automatisch waren doorgezet. Aangezien dit niet de bedoeling was geweest, werden de kosten voor mij op 0 gezet en word de laptop morgen gerepareerd geleverd. Ik ben benieuwd hoe het dan werkt.

Bedankt voor de link naar het artikel, ik had al zoiets eerder gelezen. Wat mij echter dwars zit, is dat het artikel beschrijft hoe je in windows kan rebooten naar de uefi bios. Maar wat nu als windows zelf een fout heeft en ik windows op nieuw moet installeren. Dan lijkt het me toch handig om de bios in te kunnen om dingen als de bootorder aan te kunnen passen. Hoe zou dit dan moeten? Of kan dat gewoon niet meer.
Pagina: 1