Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:22

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Oké, een beetje een vreemde vraag maar er komen steeds meer telefoons uit met een octacore-processor, althans, volgens de specificaties. Maar (en hier kan ik het mis hebben) gaat het in praktisch alle gevallen niet gewoon om twee quadcore-processors op één SoC? Een echte octacore is het in ieder geval niet waardoor die naam in mijn ogen simpelweg foutief is.

Klopt bovenstaande een beetje en wat vinden jullie er van? Of wat klopt er niet aan mijn aanname?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als er bij een telefoon op de doos "Octacore" gezet is, dan is dat gedaan door de marketing afdeling.
Wat het daadwerkelijk is kan sterk verschillen. Kan big.little zijn, kan meerdere threads per core zijn, kan co-processors zijn...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:20

Rannasha

Does not compute.

SomerenV schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:19:
Oké, een beetje een vreemde vraag maar er komen steeds meer telefoons uit met een octacore-processor, althans, volgens de specificaties. Maar (en hier kan ik het mis hebben) gaat het in praktisch alle gevallen niet gewoon om twee quadcore-processors op één SoC? Een echte octacore is het in ieder geval niet waardoor die naam in mijn ogen simpelweg foutief is.

Klopt bovenstaande een beetje en wat vinden jullie er van? Of wat klopt er niet aan mijn aanname?
Wanneer is een octacore dan wel een "echte" octacore? Hoeveel elementen moeten ze delen om een echte octacore genoemd te mogen worden? Het onderscheid tussen "octacore" en "twee quadcores" is nogal slecht gedefinieerd.

In de praktijk zullen smartphone-octacores voornamelijk big.LITTLE SoCs zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
een octacore heeft maar zelden 8 identieke cores. En daar moet je maar blij mee zijn, want ze hebben het bovengenoemde big.Little concept niet voor niets geintroduceerd :)

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:22

SomerenV

It's something!

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:24:
een octacore heeft maar zelden 8 identieke cores. En daar moet je maar blij mee zijn, want ze hebben het bovengenoemde big.Little concept niet voor niets geintroduceerd :)
Maar big.Little is geen volbloed octacore maar gewoon een snelle quadcore in combinatie met een zuinige quadcore. Als ik twee motoren aan elkaar plak heb ik toch ook niet meteen een auto (ondanks de vier wielen)? :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan dat het écht 8 cores zijn, het kan echter ook een big.little omgeving zijn, met 4 high-power cores, en 4 low-power cores. Tevens kan het een of andere gare marketing kreet zijn waarbij een quad core basis CPU-tje met 2 GPU units, een "sport" sensortje en een of andere camera processing unit tot "8 cores" gerekend wordt... De Galaxy S6 is een échte 8-core, maar de architectuur er achter is big.little:

Cortex-A57+
Cortex-A53 (big.LITTLE with GTS)... die A53 cores zijn een stuk zuiniger (maar ook trager).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:03

Umbrah

The Incredible MapMan

SomerenV schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:26:
[...]

Maar big.Little is geen volbloed octacore maar gewoon een snelle quadcore in combinatie met een zuinige quadcore. Als ik twee motoren aan elkaar plak heb ik toch ook niet meteen een auto (ondanks de vier wielen)? :+
Denk dat je het meer als een Prius/GTE/andere series/parallele hybride moet zien: twee motoren maar ook individueel!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 19:10
Umbrah schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:28:
[...]

Denk dat je het meer als een Prius/GTE/andere series/parallele hybride moet zien: twee motoren maar ook individueel!
Een Prius kan toch prima zowel de benzine als de elektrische motor tegelijk gebruiken voor aandrijving?
De meeste Big.Little octacores gebruiken alleen of de 4 snellere cores of de 4 zuinigere. Ze gebruiken ze bijna nooit tegelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Harmsen op 02-03-2015 15:33 ]

What a fine day for Science! | Specs

Pagina: 1