Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodamn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 10:35
Hallo,

Ik heb een vraagje waar ik zelf niet uit kom.

Mijn computer draait met 2x een 6990 en een i5 2500 onder waterkoeling.

De waterkoeling bestaat uit 2 360 stealth rads voorin mijn pc met in totaal 9 fans om zo een sandwich te vormen. 6 fans zijn de bekende yate loons. Deze worden allemaal door een kaze master van stroom voorzien (met splitter kabeltjes aangezien de kaze master maar 4 outputs heeft).

Bovenin hangt nog een 240 stealth rad, welke nog geen fans heeft.

Nu word mijn pc met fans uit 36 graden en met fans aan 35. Dit alles op kamer temperatuur met de verwarming op 18 graden.

Ik weet inmiddels dat ik ergens een knikje heb waardoor mijn pomp niet goed doorloopt.

Als ik achter mijn fans binnen in de case voel dan voel ik amper een airflow, maar ik voel wel een sterke zuiging aan de voorkant van mijn kast.

Nu heb ik 2 ideeen waarom de temperatuur zo weinig verschilt.

De airflow voorin de kast is niet goed (terwijl alle fans dezelfde richting op staan). Of het ligt aan mijn pomp die niet goed doorloopt.

Wat denken jullie er hier van?

mvg,

Bo Adam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

bodamn schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:04:
Nu word mijn pc met fans uit 36 graden en met fans aan 35. Dit alles op kamer temperatuur met de verwarming op 18 graden.
is dit de cpu?
is dit de temperatuur idle?

een goede test is om een benchmark te draaien met alle fans uit. en kijken hoelang het duurt voordat je cpu 60graden wordt. (gebruik hiervoor coretemp!)

dan kan je direct daarna je fans aanzetten, en dan voel je hoe warm het water is geworden, als er geen warme lucht uit vanuit je radiators wordt geblazen, dan is er ergens iets mis.

mogelijke problemen
- contact met cpu (cpublok) is niet goed
- water stroomt niet goed
- ventilatoren geven geen goede airflow

elk van die problemen heeft dan elk weer zijn eigen mogelijke oorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeVM op 02-03-2015 14:10 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodamn
cpu en gpu's , met alleen chrome open. Heb een test gedraaid met prime95, settings op max heat (de eerste setting)

Zonder fans duurde het 13:22 min voordat de eerste core 60 graden bereikte, de rest was 58/59 graden.

Nu ik mijn fans al 5/6 min aan heb staan is de temperatuur gedaald naar 41 graden, maar binnen 2 minuten was hij al 45 graden.

Als ik vooraan bij de fans voel is het nou niet dat je zegt wauw, maar er komt wel warme lucht uit!

Ik ga de knik in mijn slang zo snel mogelijk verhelpen (wacht even op fittingen van highflow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

13 minuten is vrij lang. dwz, dan uw water op dat moment wsl 40/50graden celcius is, en daardoor kan de cpu en gpu niet meer koelen. een slecht cpu block of slechte stroming zou veel sneller hogere temperaturen geven.

dat vertelt mij dat de cpublock goed zit, en ook de waterstroming zit goed.

de fans zouden misschien beter kunnen. maar dat kan ik niet opmaken hieruit.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
als ik het goed lees heb je dus 2x 360 rad EN een 240, alles op single loop?
Ook geef je aan dat het verschil onder load met fans aan en uit een graad of 20 is.

Met een groot radoppervlak is het aandeel van fans (en zelfs de waterpomp) relatief kleiner, de beperkende factor wordt gewoon de hoeveelheid warmte die de blokken het water in krijgen. Bij mij maakt het ook relatief weinig uit hoe snel ik de fans (en zelfs de pompen) instel.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodamn
Bedankt voor alle info! Ik heb mn knik in de slang gefixt met wat connectoren en de idle temperatuur is 3/4 graden minder, ben nu redelijk tevreden:)

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1