• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We zijn op zoek naar een huis, nu kwamen we een leuk bouwval tegen met een F als energie rating
nu zien we er wel mogelijkheden in maar ...

- nu zit er klimop tegen de muur tot aan de schoorsteen (waterschade hierdoor?)
- marmeren vloer met naar wat ik zag, koper + piepschuim vloerverwarming maar deze is maar gedeeltelijk aangelegt 3

Goed wegens missend dakraam moet het gehele dak toch onder handen genomen worden. En zeer grote kans de zoldervloer. ik schat daar alleen al in ruim 50.000 euro. maar goed dan gelijk juiste isolatie + licht/lucht etc.

maar de vragen zijn:
- spouwmuur vullen met isolerende purschuim/piepschuimbolletjes of zo (onstaat hierdoor mogelijk waterschade?)
of
- muur isoleren door "isolerende platen" tegen de wand aan te zetten ?

Ik zie zelf meer nut voor isolatie in de spouwmuur dan met platen tegen de wand aan, maar dit is gevoelsmatig. of is het inderdaad waar dat spouwmuur isolatie het risico op vochtplekken binnen vergroot?

Tja en dan de vloer, hoewel het marmer er relatief netjes bij ligt .. denk ik dat het slimmer is om deze vloer er uit te halen, als er koper onder ligt te verpatsen en dan de vloer opnieuw leggen. en vervolgens de kruipruimte (laten) isoleren. ook omdat er een open haard is lijkt me vloer verwarming nogal redundant
we zijn niet zo kouwelijk ..

wat zouden jullie adviseren ?

Tja vanalles

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04:33
Beste advies wat ik je geven kan: haal er een betrouwbare professional bij die jou een open begroting kan opstellen van de te verwachten kosten voor de verbouw / improvements. Zo vanaf hier is het onmogelijk om iets zinnigs te zeggen.

Kijk ook hier eens voor informatie om een oud huis duurzaam te maken http://www.familie-kleinman.nl/energie/

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er is inderdaad niets zinnigs te zeggen, zeker niet met de gegeven informatie. Ik sluit me dan ook aan bij PolderPloer!.

Enige inhoudelijke opmerking die ik wil maken is dat je een open haard niet als verwarming zal moeten gebruiken maar voor de sfeer maar zelfs als je dat toch zou willen je echt niet elke keer de open haard aan wil maken als het even wat kouder is.

Vloerverwarming lijkt me dan ook zeker niet redundant.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 105% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wat meer informatie over het huis, het huis is door een niet zo handig persoon verbouwd. alles is half af.
net een aflevering "help mijn man is klusser". het huis staat een jaar te koop met als overmaat van ramp dat 1 dakraam voor de 50% is voorzien van glas dus ijs heeft op de vloer van de zolder gelegen
men woont er al lang niet meer in. vandaar dat ik voorzichtig schat dat het complete dak vervangen mag worden. tja dan neem je de isolatie + ramen en ventilatie vanzelfsprekend mee. de zoldervloer ik hoop dat het "hout" is en dus makkelijk te vervangen is .. met beton hoop ik niet dat het dusdanig beschadig is dat het extreem veel geld gaat kosten.

Buitenmuur isolatie, daar had ik nog niet eens aangedacht ik zat al met voegreparatie en andere zooi te denken. zeer handig! hier ga ik zeker over navragen/nadenken

Vloer is beton, maar inderdaad bodembedekking en isolatie aan de onderkant zou toch genoeg schelen.

@marowi, beetje uit context dat lui, maar goed :) men zou wat voorbeeld mogen nemen aan je reactie nu kan ik weer verder nadenken/uitzoeken.
nu klus ik zelf graag zeker als het voordelen oplevert, maar dak vervangen huur ik echt een prof bedrijf in.

Tja vanalles

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 99% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:31 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat betreft spouwmuurisolatie, is het heel belangrijk wat de kwaliteit van je voegen is en of de muur nat wordt na een regenbui.(geen overstek, muur op een kant waar het altijd regent en waait)
Je ontneemt namelijk de ventilatie in de spouw.

Een vriend van mij had ook een oud huis nageisoleerd (ik denk met supafill) en heeft heel de buitenmuur af moeten breken en opnieuw op moeten bouwen ivm vorstschade aan de voegen.

Isoleren van je huis betekent ook automatisch ventileren. Luchtdicht bouwen betekent automatisch "veel" ventileren.
Het liefst zo energie zuinig mogelijk. Systeem "D" is het beste, maar vergt grotere investeringen en verbouwingen..
Systeem "C" is meestal het makkelijkste, maar betekent meer koude in huis door ventilatie roosters.

Ik pak ook heel mijn huis aan waar ik al tien jaar in woon, maar dat duurt alles bij elkaar zeker 3 jaar. Heeft niets te maken met "help mijn man is klusser", maar vooral tijd en beschikbaar geld.
Leningen doe ik niet meer aan. Alleen aflossingen. (met maandelijkse vaste lasten omlaag te brengen)
Dus tja, alles op zijn tijd. En dat heb ik. Hopelijk.

Open haard vervangen voor een cv haard of cv/pelletkachel met buffervat en aansluiten op vloerverwarming. Oplossing zoeken voor tapwater. Met zonnepanelen en warmtepomp of zonnecollectoren. Winter is lastig, cv haard/pelletkachel overbrugd die "zware" periode uitgaande dat je geen gas meer wil verbruiken.

Als je toch bezig bent, zomaar wat woorden: douche wtw, warmtepompboiler, zonnepanelen, zonnecollectoren, l/w warmtepomp, l/l warmtepomp, ltv vloerverwarming, isolatie, ventilatie wtw, cv pellet/houtkachel, HR++ glas enz. Maar ik draaf door....

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2015 23:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-02 11:43
Punt een: isolatie zorgt niet voor meer vocht in een woning. De meeste na-isolatie methoden (EPS korrels, Supafil) zijn nog behoorlijk dampopen dus is er weinig kans op extra problemen. Sterker: Belgisch onderzoek wijst juist uit dat er minder kans is op condensatieproblemen binnen doordat de invloed van koudebruggen wordt verminderd.
Isolatie kan volgens datzelfde onderzoek wel zorgen voor extra vorstschade, dus als je slechte buitenmuren hebt (poreus) kun je wat dat betreft wel problemen verwachten. Dat lijkt vooral te komen door de lagere gemiddelde temperatuur waaraan het buitenblad wordt blootgesteld.

Punt twee: isolatie zorgt ook niet voor minder vocht in een woning. Ventilatie blijft dus gewoon nodig. En als je nu een vochtprobleem hebt lost isoleren dat niet zomaar op.

http://www2.vlaanderen.be...pouwmuurisolatie_0610.pdf

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Nu zie ik dat buiten/binnen/spouw muur isolatie ook enorme prijs verschil zit.
voor 90 vierkante metertjes (van een website)
- spouwmuur isolatie 2.000 euro
- buitenmuur isolatie 9.000 euro
- binnenmuur isolatie +/- 9.000 (lager/hoger kan ook)

goed ik vind binnenmuur isolatie al niet zo ideaal/slim, hoewel het heel erg ideaal klinkt en misschien veel problemen vermijd. maak je de leef oppervlakte kleiner, en je moet oppassen met dingen in/aan de muur hangen. Dus voor mij een afkeur.
Spouwmuur isolatie versus buitenmuur is de buitenmuur isolatie wel erg duur al is het prijsverschil 7.000/9.000 versus 2.000 als dat maandelijks zich vertaald in 125,- (buitenmuur) en 150,- (spouwmuur)
goed nu zal je dat verschil na x tijd wel terug verdienen maar das voor mijn idee weer te lang.

Wel gaaf die CV haard vind dat wel een leuk idee :)

Dus schade met vorst hmm valt zeker wel onder de garantie ?

Tja vanalles

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
vso schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:00:
- nu zit er klimop tegen de muur tot aan de schoorsteen (waterschade hierdoor?)
Door klimop heerst er een vochtiger klimaat op de gevel. De muur droogt langzaam na een regenbui en je kan last krijgen van doortrekkend vocht. Op den duur kan het vocht ook het metselwerk aantasten waardoor je opnieuw moet voegen.

Als het de zuidkant betreft dan zal het wel meevallen. Het kan zelfs een voordeel zijn omdat de klimop zonlicht vangt, water verdampt en werkt als een soort airconditioning in de zomer.

Zit de klimop aan de noord of west kant, dan zou ik hem weghalen. Door wind en regen uit het westen wordt het snel nat en het droogt traag door gebrek aan zonlicht.

Netjes weghalen kan nog best lastig zijn. Klimop hecht zich muurvast aan het steen en wortelrestjes zullen nog jaren blijven zitten.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-02 13:00
Klimop verhaal kan ik beamen; hier ook gehad tegen een halfsteensmuur op west, en dat was een natte boel.

Wat betreft muurisolatie moet je er ook rekening mee houden dat isolatie aan de buitenkant waarschijnlijk een vergunning vereist; je verandert dan namelijk het aanzicht van de gevel.

Ik zou persoonlijk zeker de spouw-varient kiezen als dat mogelijk is. Als je bang bent voor vorstschade aan de buitenmuur als een gevolg daarvan kan je dat volgens mij nog goeddeels voorkomen door de voegen in die muur te laten opknappen en eventueel de hele muur nadien nog te impregneren met een waterafstotend middel.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zou wegens financiele reden inderdaad voor spouwmuur variant gekozen hebben.
Binnenmuur isolatie is gewoonweg niet slim, tenzij je niks op / aan de muur gaat hangen (ooit) oftewel dat valt daarom af. Buitenmuur isolatie zie ik de voordelen niet van de kosten/moeite.

het huis zou ik zoiezo het voegwerk hebben moeten laten doen, dak vervangen (50% van 1 raam was missend en dus water schade met schimmel in huis) de klimop was tot aan de schoorsteen van grond tot 9m of 10m hoog en over de gehele zuid(beetje oost/zuid) kant ..

Maar goed verkopende partij (klushuis) + verbouwkosten is meer dan de waarde van het huis zou zijn in goeie optimale omstandigheden. Daarnaast zit de verkoper in thailand. het is jammer maar we hebben van de koop en dus de "klus" afgezien.

Toch bedankt voor jullie hulp en waardevolle nieuwe inzichten (cv haard o.a)

Tja vanalles

Pagina: 1