Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-07 18:46
Dag,

Ten eerste zal ik even mijn specs vermelden:

- Asrock Z77 Extreme4
- Corsair CMV8GX3M2A1333C9
- i5 3350p
- 660 Ti

Ik heb al een tijdje last van slecht werkend RAM (denk ik?)

Wat is het probleem?
Ten eerste merkte ik een performance drop met gamen, dan hebben we het over een makkelijke game als League of Legends. Dus ging ik even kijken wat de boosdoener was. Toen zag ik dat ik 7,5 +/- RAM gebruik! Even gecheckt wat er liep: League of Legends, skype, spotify en Razer Synapse. Voor de rest kleine processen. Hiervoor had ik het probleem ook al, dus had ik een clean win7 install gedaan.
Windows memory diagnostic tool gebruikt, geen probleem..

Wat kan dan het probleem zijn? Is het toch wel de RAM?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:57

nexhil

BAM!

Door wat het het ram dan volgegooid? Dat had je wel even kunnen posten ;)
Ze zegt wel wat je draait, maar tegenwoordig kun je gewoon per applicatie zien hoeveel er gebruikt wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door nexhil op 02-03-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Defect RAM zorgt niet voor meer gebruikt geheugen of iets dergelijks. Als je RAM defect was zou je PC niet booten of BSOD's geven ofzoiets ;)

Maargoed, de vraag is wat er dan zoveel RAM vreet. Zou je een printscreentje kunnen delen van taakbeheer of iets dergelijks, met de top 10+ processen gesorteerd op RAM verbruik? Waarschijnlijk zie je dan ook zelf ook al waar het RAM aan op gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 02-03-2015 11:19 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Op het moment zit ik op school, maar de top 3 in de lijst was: League of Legends (1GB), Skype (200mb), Spotify (70mb), Razer (100mb) Voor de rest waren het allemaal kleine processen van een een paar MB's. Als ik even snel telde zat het nooit niet op 7,5GB. Zal een foto posten zodra ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We leven niet meer in de tijden van Windows 98 :o

Je koopt RAM niet om er niets mee te doen, een modern OS gebruikt dan ook vrijwel alles, maar met low-prio backgroundprocessen die RAM weer af moeten geven zodra een high-prio process (zoals je game) er behoefte aan heeft.

Wat heb je behalve RAM allemaal bekeken? LOL is een online game, heb je netwerk wel uitgesloten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
dion_b schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:28:
We leven niet meer in de tijden van Windows 98 :o

Je koopt RAM niet om er niets mee te doen, een modern OS gebruikt dan ook vrijwel alles, maar met low-prio backgroundprocessen die RAM weer af moeten geven zodra een high-prio process (zoals je game) er behoefte aan heeft.

Wat heb je behalve RAM allemaal bekeken? LOL is een online game, heb je netwerk wel uitgesloten?
Zonder LoL zit ik al rond de 5,8/6GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
royced schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:27:
Op het moment zit ik op school, maar de top 3 in de lijst was: League of Legends (1GB), Skype (200mb), Spotify (70mb), Razer (100mb) Voor de rest waren het allemaal kleine processen van een een paar MB's. Als ik even snel telde zat het nooit niet op 7,5GB. Zal een foto posten zodra ik thuis ben.
Kijk nog eens goed naar je taakbeheer en je systeemeigenschappen. Als ik dit zo hoor heb je 8GB geinstalleerd maar geeft Windows maar 4gb 'beschikbaar'. Dat moet ergens aangegeven staan.

Dit heb ik eens gehad toen ik een of andere fancy 8+4+2+2 configuratie van RAM had, allemaal verschillende reepjes en timings, 1 van die 2GB kreeg ik in die combinatie gewoon niet aan de praat.

Heb je twee verschillende reepjes toevallig, staan de timings goed? Doen beide reepjes het afzonderlijk van elkaar wel? Draai Memtest eens een paar uur :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb 16GB en de enige manier waarop het vol loopt is als ik ergens een mem leak heb :P of VM's start.

Zit nu met een tab of 15 open in chrome met een reeks andere achtergrond meuk (Origin/Uplay/Steam/B.Net e.a.) op 5.6GB. 8GB is gewoon niet meer van deze tijd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Richh schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:34:
[...]

Kijk nog eens goed naar je taakbeheer en je systeemeigenschappen. Als ik dit zo hoor heb je 8GB geinstalleerd maar geeft Windows maar 4gb 'beschikbaar'. Dat moet ergens aangegeven staan.

Dit heb ik eens gehad toen ik een of andere fancy 8+4+2+2 configuratie van RAM had, allemaal verschillende reepjes en timings, 1 van die 2GB kreeg ik in die combinatie gewoon niet aan de praat.

Heb je twee verschillende reepjes toevallig, staan de timings goed? Doen beide reepjes het afzonderlijk van elkaar wel? Draai Memtest eens een paar uur :)
64-bit OS, ziet gewoon al het 8GB. Zodra ik thuis ben zal ik daar even naar kijken.
prutser001 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:35:
8GB is gewoon niet meer van deze tijd.
Ja, een update zat er al aan te komen! 16GB Corsair Vengeance. Maar toch, wil ik dit wel even gefixt hebben natuurlijk hehe.

[ Voor 15% gewijzigd door royced op 02-03-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:19

MsG

Forumzwerver

Je moet even op de knop "Processen van alle gebruikers weergeven" drukken om ook de systeemprocessen te kunnen zien. Sorteer dan nog eens op grootte, dan zie je wellicht wat meer de "boosdoeners". 8GB kan zo vol als je niet zoveel afsluit, echter gebruikt Windows inderdaad ook geheugen als je er toch niks mee doet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09-2019
Al eens gedacht aan een memory leak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
ddGee schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:41:
Al eens gedacht aan een memory leak?
Daar denk ik ook aan.

Maak eens een screenshot van je taakbeheer met je geheugen verbruik als je je PC net gestart hebt.
Open dan een je game/app die je normaliter gebruikt. (Screenshot)
Ga niet 10 dingen openen maar echt 1 voor 1 om te kijken welk proces zoveel geheugen gebruikt/cached

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Quadradial schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:47:
[...]

Daar denk ik ook aan.

Maak eens een screenshot van je taakbeheer met je geheugen verbruik als je je PC net gestart hebt.
Open dan een je game/app die je normaliter gebruikt. (Screenshot)
Ga niet 10 dingen openen maar echt 1 voor 1 om te kijken welk proces zoveel geheugen gebruikt/cached
Zal ik doen zodra ik thuis ben! PC staat uit, dus gen teamview vanaf school :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Niet toevallig gewoon je ram vol met cache ?
Dit kan geen kwaad..

Ik zou even kijken of LoL niet om een andere reden lagged..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Temujin schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:50:
Niet toevallig gewoon je ram vol met cache ?
Dit kan geen kwaad..

Ik zou even kijken of LoL niet om een andere reden lagged..
RAM Cache vol is idd geen probleem, maar wel als je PC er door vertraagd. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
dion_b schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:28:
Als een modern OS (yosemite) nou ook eens aan memory management doet waardoor 8GB ook daadwerkelijk genoeg is voor licht dev-werk, dan zou het helemaal mooi zijn. (en je niet tegen ram tekorten aanloopt omdat al je reeds beluisterde spotify muziek of pas gekeken filmpjes nog in je RAM staat en niet in je virtual memory of gewoon nergens.).

Overigens is met W7 8GB ruimschoots genoeg voor zelfs zwaarder dev-werk.

OT: Check je resource/task manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

royced schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:58:
[...]

RAM Cache vol is idd geen probleem, maar wel als je PC er door vertraagd. Toch?
Wat ik probeer te zeggen is dat dit je PC niet vertraagd. Je PC zal cache weggooien indien nodig. Het is compleet normaal dat je ram volledig benut word.

Ik verwacht dat de vertraging in je pc niet bij je RAM ligt maar een andere bron heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Temujin schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:04:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat dit je PC niet vertraagd. Je PC zal cache weggooien indien nodig. Het is compleet normaal dat je ram volledig benut word.

Ik verwacht dat de vertraging in je pc niet bij je RAM ligt maar een andere bron heeft.
Het is wel ECHT me RAM, even alles gecheckt. Gewoon normaal internetten en een Twitch stream en ik zat op 6 GB. Niks anders. Closede ik tabs, zag je al een performance boost. Ook als ik bijvoorbeeld alt+tab in League of Legends om bijvoorbeeld even op Facebook te gaan, dan kan League heel lang op 30 fps blijven hangen (V-Sync aan) Indien ik Chrome dan weg klik, gaat de game weer terug naar 60 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

royced schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:06:
[...]

Het is wel ECHT me RAM, even alles gecheckt. Gewoon normaal internetten en een Twitch stream en ik zat op 6 GB. Niks anders. Closede ik tabs, zag je al een performance boost. Ook als ik bijvoorbeeld alt+tab in League of Legends om bijvoorbeeld even op Facebook te gaan, dan kan League heel lang op 30 fps blijven hangen (V-Sync aan) Indien ik Chrome dan weg klik, gaat de game weer terug naar 60 FPS.
Dus hoeveel vebruikt chrome bij jou?
6GB RAM bij alleen dat is ongezond veel, ik zit pas rond de 4GB en dat is met 16GB.
prutser001 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 11:35:
Ik heb 16GB en de enige manier waarop het vol loopt is als ik ergens een mem leak heb :P of VM's start.

Zit nu met een tab of 15 open in chrome met een reeks andere achtergrond meuk (Origin/Uplay/Steam/B.Net e.a.) op 5.6GB. 8GB is gewoon niet meer van deze tijd.
Ik had vernomen dat chrome zoveel % van de totale RAM reserveert.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 02-03-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
[...]

Maar ligt het dan niet gewoon aan het punt dat LoL geen focus heeft oid? Of dat als je twitch kijkt je videokaart teveel resources gebruikt?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Puc van S. schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:52:
[...]

Maar ligt het dan niet gewoon aan het punt dat LoL geen focus heeft oid? Of dat als je twitch kijkt je videokaart teveel resources gebruikt?
Geen focus is locked 14 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
[...]

Daar heb je nu net bewezen dat het net NIET je geheugen is maar wel een programma.

Hoeveel tabs zijn dat open in Chrome? En Chrome is momenteel redelijk geheugenintensief. Gebruik tijdens het gamen een minder zware browser, of zet niet zoveel tabs open. Heb je Youtube filmpjes open? Ik ben toch ook heel benieuwd wat je voor de rest allemaal open hebt staan.

8GB is echt wel genoeg, zeker voor LoL, Riot geeft zelf 2GB aan als recommended, dat betekent dat de game zelf minder dan 1GB gebruikt. Dan heb je normaal gezien nog meer dan voldoende, zelfs met een boel browser tabs.

Ook al eens geprobeerd om LoL in windowed mode te zetten in plaats van fullscreen? Dat kan al eens helpen met multitasken.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo in browsers bezig moet zijn tijdens het gamen. Als LoL zo saai is dat je ondertussen zit te surfen of berichten naar anderen te sturen, speel dan een andere game. Als ik game, ben ik daar helemaal mee bezig, of ik gebruik mijn tablet om informatie op te zoeken (en Facebook tijdens het gamen, dat hoeft toch gewoon niet...) Als je altijd zit te alttabben, heb je toch helemaal geen immersie meer, volgens mij maakt het niet uit hoe goed je pc dan kan multitasken als je zelf niet kunt volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
MacPoedel schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:26:
[...]

Daar heb je nu net bewezen dat het net NIET je geheugen is maar wel een programma.
Ja, maar het gekke is dat Chrome niet zoveel GB weergeeft bij processen.. Hoeveel precies weet ik niet uit me hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
royced schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:32:
[...]

Ja, maar het gekke is dat Chrome niet zoveel GB weergeeft bij processen.. Hoeveel precies weet ik niet uit me hoofd.
Chrome voert meerdere processen tegelijk uit. Heb je ze allemaal opgeteld? Ik kom met 3 tabjes open al aan meer dan 500MB. Dat zijn dan nog 2 vrij gewone websites (Noctua en het Tweakers forum) en een tab Gmail. Facebook, Youtube of Twitch kunnen op zichzelf al een paar 100MB in beslag nemen, dan zit je al snel boven een GB.

In elk geval, een geheugenupgrade kan wel helpen als je zoveel dingen tegelijk open houdt. Ik vind het een beetje zonde voor een game als LoL, maar het is uiteindelijk maar 60-70 euro voor 8GB. Probeer wel dezelfde snelheid van geheugen en timings te nemen. Sneller geheugen moet toch op dezelfde snelheid als je bestaande geheugen.

Zoals al eerder gezegd, als je bestaande geheugen fouten had, dan ging je pc niet stotteren maar uitvallen of niet opstarten. Memtest'en of iets dergelijks is dus volgens mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[...]

DIt zegt niet zoveel

Als je chrome wegklik gebeurt het volgende:

* Chrome gebruikt minder RAM
* Chrome gebruikt minder processorkracht (wat doet je chrome zoal??)
* Chrome gebruikt minder grafische kracht (Twitch ? Youtube ? Facebook die steeds update?)
* Chrome gebruikt minder bandbreedte (Twitch ? Youtube ? Facebook die steeds update?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced

Boot
Klik hier (Gyazo)

2 tabs (3,5GB)
Klik hier (Gyazo)

Met League client, +1GB als ik in-game ga!
Klik hier (Gyazo)

Dit ziet er op zich goed uit, gister was het veel erger! Met hetzelfde als dat ik nu draai, zat ik toen op 7,5GB! Alleen is het rare nog steeds als ik League speel, en een paar tabs open heb, en League op borderless draai dan blijft 30 FPS hangen tot ik de tabs close. Raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
royced schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:06:

Boot
Klik hier (Gyazo)

2 tabs (3,5GB)
Klik hier (Gyazo)

Met League client, +1GB als ik in-game ga!
Klik hier (Gyazo)

Dit ziet er op zich goed uit, gister was het veel erger! Met hetzelfde als dat ik nu draai, zat ik toen op 7,5GB! Alleen is het rare nog steeds als ik League speel, en een paar tabs open heb, en League op borderless draai dan blijft 30 FPS hangen tot ik de tabs close. Raar?

Wat heb je in die tabs staan? Youtube? Andere flash/html5 streams?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Puc van S. schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:10:
[...]

Wat heb je in die tabs staan? Youtube? Andere flash/html5 streams?
Nu, 1x YouTube, 1x stream, facebook en gyazo's. Maar dit keer valt het erg mee, gister was het echt heel erg. Geen idee wat er nou veranderd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Toevallig niet power saver mode aanstaan right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Thomg schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:23:
Toevallig niet power saver mode aanstaan right?
Nee, Hoge prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Dit bedoelde ik dus!!!

Vrij weinig open, toch zit ik op 94%
Close ik dit alles, zit ik op dit

Ik denk echt niet dat dit allemaal bij elkaar 7,5GB RAM is!
Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Nope dit niet normaal.
Misschien een schone win erop?

Ik heb vaak gezien hoe minder ram je hebt hoe minder win in verhouding gebruikt.

Maar dit kan niet goed zijn.

Mijn advies is schonen win erop

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 19:22
Wat staat er nog meer open?
*hint* bij andere gebruikers
*hint2* processen van alle gebruikers weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
cctl01 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:01:
Wat staat er nog meer open?
*hint* bij andere gebruikers
*hint2* processen van alle gebruikers weergeven.
Staat maar 1 gebruiker op deze PC, dus geen verandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

royced schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 22:02:
[...]

Staat maar 1 gebruiker op deze PC, dus geen verandering
U gaat niet door voor de koelkast. Het verandert wel, want het geeft dan ook processen aan die door systeemaccounts gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld de virusscanner of Windows Update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
dcm360 schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:09:
[...]

U gaat niet door voor de koelkast. Het verandert wel, want het geeft dan ook processen aan die door systeemaccounts gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld de virusscanner of Windows Update.
Aangezet, niks veranderde bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Het is me trouwens ook opgevallen dat dit aan het eind van de avond gebeurt, dus na een dag de PC aan te hebben..hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat is raar, bij mij wordt de lijst ruim langer, en dat zou bij jou ook moeten gebeuren. In jouw 'Foto 1' staan in ieder geval geen 74 processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Er komt 2 processen bij dit keer.

Dit zijn mijn gebruikers trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En je hebt ook nog de 'gebruikers' genaamd 'SYSTEM', 'NETWORK SERVICE' en 'LOCAL SERVICE'. Processen van die 'gebruikers' zouden ook zichtbaar moeten worden met die knop. Deze gebruikers worden gebruikt door diverse systeemonderdelen van Windows en andere achtergrondprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
adobe air eens herinstalleren (of weggooien als je het neit nodig hebt). razor applicatie groeit naarmate je meerdere tabs open hebt en wordt niet kleinder zodra je sluit denk ik.

tevens heb ik het vermoeden dat je OS maar 4GB kan adresseren (ziet wel 8 maar heeft maar toegang tot 4).
toevalling in MSconfig aan het prutsen geweest? kan het zijn dat maximum memory daar aanstaat? (onder tab > boot > advanced opties) uitzetten en rebooten

met het optellen kom van je ram kom ik tot ongeveer 3GB. plus ongeveer de rest van de processen zou ongeveer gegokt op 4GB uitkomen. vandaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dezejongeman op 04-03-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 20:07
Wellicht kan je bij 'broncontrole' onder het tabje 'prestaties' in taakbeheer nog meer te weten komen. Daar staan in ieder geval alle processen die geheugen gebruiken.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
Ik denk dat er niet veel verkeerds staat. Alles wat in taakbeheer wordt weergegeven zijn taken die bovenop het besturingssysteem komen, volgens mij. Of in ieder geval data dat in je ram wordt gereserveerd voor het besturingssysteem. Ik heb alleen twitch en een paar tabbladen, niks bijzonders, open in chrome en mijn verbruik is 5 gb van de 8. Als windows uiteindelijk geheugen te weinig heeft als je een game aan het spelen bent, zal windows wat geheugen vrij maken. (Windows 8 bijvoorbeeld heeft voor 64bit een minimumeis van 2 gb RAM, maar dat betekent wel dat een groot gedeelte van het besturingssysteem nog steeds van de harde schijf wordt gehaald, vandaar dat bij meer geheugen alvast meer naar je ram wordt gekopieerd. Bij Windows 7 ligt die eis geloof ik lager.)

Maar ik weet bijna zeker dat je probleem niet bij het geheugengebruik zit. Het probleem zit namelijk bij het gebruik van de CPU. Als je tegelijkertijd chrome open hebt staan, al helemaal met Twitch (Flash videostream), is je CPU toch al een aardig stukje bezig. Bij mij bij 1 stream al 25-30%, op een 3770K op 4.8ghz. Dát zorg voor je prestatieverlies in je game.

En de reden waarom je dan van 60 naar 30fps gaat is omdat het spel waarschijnlijk gebruik maakt van simpele double buffering v-sync. Zakt je fps onder een bepaalde drempel, dan zal het direct terugvallen naar 30fps. Bij sommige spellen zelfs direct, als je 'maar' 59 fps hebt. Dit heb ik zelf bijvoorbeeld bij Assassin's Creed Black Flag. Daar is het OF 60, OF 30. En als je gpu nét iets te zwak is, zakt hij regelmatig terug naar 30.

Hoe je dit kunt oplossen is door Triple Buffering aan te zetten (als het in het spel beschikbaar is). Of je gebruikt een externe tool om het te forceren, genaamd D3Doverrider. Let wel dat met Triple Buffering er wat meer vertraging kan spelen, vooral als de frames lager worden. Maar je zult er in ieder geval wel alle fps tussen de 30 en 60 mee kunnen benutten.

Of het werkt met windowed mode/fullscreen borderless, weet ik niet. Die twee opties zijn sowieso inferieur aan volledig fullscreen. Je zult altijd wat frames missen.

Ik hoop dat je zo voldoende weet. Maar ik weet bijna zeker dat het gebruik van chrome met vooral Twitch (door Flash) ervoor zorgt dat je CPU flink bezet is. En dat heeft altijd directe gevolgen voor je in-game fps.

[ Voor 6% gewijzigd door TJRef op 04-03-2015 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappafreak
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 21:34
Heb je in de bios de Vid krt On Brd wel uitgezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
Zappafreak schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 21:39:
Heb je in de bios de Vid krt On Brd wel uitgezet ?
Ja tuurlijk haha, ik run games gewoon prima. (BF4 en dergelijke) maar het is het RAM
Pagina: 1