Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chemische lucht in Seat Ibiza

Pagina: 1
Acties:

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:44
Onlangs heb ik een tweedehandse Seat Ibiza 1.2 benzine uit 2007 gekocht. Tijdens de proefrit merkte ik al dat er een vrij sterke lucht in de auto hing. Omdat de auto er zelf goed uitzag en goed reed heb ik er niet veel aandacht aan besteed. Ik dacht dat het kwam omdat de auto een tijd binnen in een garage had gestaan. Nu een week naar de koop blijft de lucht hangen. Ik heb de auto al een hele tijd met de deuren open buiten laten staan en gesprayd met speciale interieurspray voor auto's, maar de lucht verdwijnt niet.

Als ik de auto een dag niet heb gebruikt en er instap, moet ik eerst even de deuren open laten staan omdat je anders haast onwel wordt binnen. Als je aan de bekleding ruikt ruik je het goed, als de de aanjagers aanzet lijkt het niet daaruit te komen.

De lucht is moeilijk te omschrijven maar als je een tijdje met de ruiten dicht rijd lijkt het alsof ik een lichte hoofdpijn krijg. Iemand een idee wat het is? Ik heb aan de ruitenwisservloeistof geroken maar dat is een andere lucht.

Ik denk erover om morgen een ozon behandeling te laten doen om de lucht uit het interieur te halen.. Maar zonde van het geld als het toch ergens anders vandaan komt?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een vieze airco wellicht?

Life is not about specs, it is about joy!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Lekken van airco? Weet eigenlijk niet waar dat naar ruikt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Zet het ding eerst maar eens op de brug om te kijken of er niet ergens iets lekt.

Olielekkage?
Uitlaat lek(je) wat de auto binnenkomt?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
9 van de 10 keer is het een vies luchtfilter. Die hoor je om het jaar ofzo te vervangen, maar niet iedereen (of garage) doet dat.

Of er was iets flink smerig en de vorige eigenaar heeft een berg bleek of amoniak gebruikt om het schoon te maken.

TheS4ndm4n#1919

• ThinkPad
RocketKoen schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:10:
9 van de 10 keer is het een vies luchtfilter. Die hoor je om het jaar ofzo te vervangen, maar niet iedereen (of garage) doet dat.
[..]
Interieurfilter bedoel je waarschijnlijk ;) Luchtfilter is voor de lucht die de motor in gaat.

Maar inderdaad, het interieurfilter zou je ook nog kunnen checken. Vaak niet heel moeilijk om zelf te vervangen. Hoeft ook niet zo duur te zijn (10tje ofzo).

• dbzfan
Handig om erbij te zeggen.. auto heeft APK en beurt gehad voor verkoop. Filters zijn vervangen (weet zo niet welke er staat "filters compleet") en als ik wegrijd ligt er geen vloeistof onder m'n auto.

• Megamind
Uitlaatgassen die lekken ook geen vloeistof, net als de airco. Interieurfilter wordt nog wel eens overgeslagen bij een "complete" beurt..

Verwijderd

Pakking van uitlaat of uitlaatspruitstuk kan gescheurd zijn. Hierdoor krijg je dampen binnenin de auto waar je inderdaad hoofdpijn van kunt krijgen. Of een niet gereinigde airco kan ook een rol spelen.

• ThinkPad
Misschien ook even uitzoeken waar de blower / airco z'n lucht vandaan haalt.
Ik weet dat bij de Renault Espace III die m'n vader ooit had de lucht werd aangezogen bij de buitenspiegel/half onder de parafaan ofzo. Daar kwam ook een muffe lucht uit. Na er iets over te hebben gelezen op internet die boel maar eens gedemonteerd. Bleek dat er allemaal rotte bladeren en takjes onder zaten wat als een gek meurde.

Parafaan is stuk plastic onderaan je voorruit, daar waar de voorruit over gaat in de motorruimte. Rood omcirkeld op deze foto.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2015 23:39 ]

• dbzfan
Waar zit de interieurfilter? Anders kijk ik die na. En de airco, als ik die aanzet zou de vieze lucht uit de blower moeten komen? Is me niet opgevallen.. maar heb de airco nog niet echt gebruikt moet ik zeggen.

• Megamind
Dacht die in het dashboardkastje zit, volgens mij is dat vrij standaard.

[ Voor 44% gewijzigd door Megamind op 02-03-2015 02:49 ]

Verwijderd

Als je specifiek hoofdpijn krijgt van een penetrante, chemischie geur dan zou ik het gooien op een lekke uitlaat, pakking of spruitstuk. Een deel van die uitlaatgassen zijn giftig (!) Wat ook nog kan is dat op 1 of andere manier, dampen vanaf de motor regelrecht het compartiment binnenkomen. Van wat rotte bladeren krijg je echt geen hoofdpijn.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-11 18:24

NLF

Lijkt me sterk dat het uitlaat lucht is wat je ruikt.

De lucht is namelijk ook aanwezig wanneer je een dag de auto niet hebt gebruikt. Ik zou daarom eerder kijken naar de airco en interieur filter. Afhankelijk van welke vw of audi het is zit het bij de midden console aan de linker of rechter kant, achter het dashboard kastje of eronder.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
NLF schreef op maandag 02 maart 2015 @ 06:21:
... Afhankelijk van welke vw of audi het is ...
* soulrider kijkt naar topic titel en startpost en leest wel degelijk "seat ibiza"
@NLF: ook te lang in die chemische lucht gezeten ?

@TS: eens vragen aan vorige eigenaar wat het is?
en zoek op het internet naar een onderhoudsboekje (met uitleg hoe je dus het onderhoud van je wagen doet) mogelijk vind je genoeg seat-liefhebbers-forums/-site's waarop dat netjes met tekst en beeld staat uitgelegd waar die filter zit en hoe je die vervangt...
Mogelijk bestaat er ook ergens een topic van mensen die daar al last van gehad hadden - als het van de wagen zelf komt en niet van één of ander product dat de vorige eigenaar er heeft ingegooid.

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 02-03-2015 06:36 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Ik heb eerder het idee dat de lucht in of rondom de stoelen zit
Zoals de TS al aangeeft ruikt hij het aan de stoelen, en niet aan de aanjager

Misschien heeft de vorige eigenaar een keer iets geknoeid of de stoelen schoongemaakt met een middel dat eigenlijk verdund moet worden
Kijk overigens ook eens onder de stoelen

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
FabianGTI schreef op maandag 02 maart 2015 @ 08:47:
Ik heb eerder het idee dat de lucht in of rondom de stoelen zit
Zoals de TS al aangeeft ruikt hij het aan de stoelen, en niet aan de aanjager

Misschien heeft de vorige eigenaar een keer iets geknoeid of de stoelen schoongemaakt met een middel dat eigenlijk verdund moet worden
Dit dus vermoed ik.

Natuurlijk moet je met uitlaatgassen oppassen, maar met schoonmaakmiddelen eveneens! Navragen bij de vorige eigenaar voorzover die bekend is. Totdat het bekend en verholpen is zou ik er niet of alleen met een raam open mee rijden.

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 22:59

Jasperlamers

Carpe Diem!

Er zit toch geen Sub-amp onder een van de stoelen die aan het kortsluiten ? en je dat ruikt

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

FabianGTI schreef op maandag 02 maart 2015 @ 08:47:[...]

Mocht dit het geval zijn, dit kan je oplossen met een extractor: een stoom behandeling, waarbij door een waterstofzuiger stoom en condens er meteen weer uit wordt gezogen. Meeste vuil haal je zo wel uit de bekleding.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 01:52
Check of er niet iets onder je stoelen ligt, misschien ligt er een lekkend flesje met iets.

Wat bij mijn Yaris was, was dat de airco een keer was gaan lekken, en toen stonk die auto ook als een bezetene.

Overigens hebben ze bij de Gamma van die machines die door middel van stoom je stoelen ook kunnen reinigen, dit gaat best goed, werkte in mijn geval toen ook prima!

Op YouTube zijn er een hoop video's van te vinden, was iets van een carpet cleaner.

• dbzfan
Vanmorgen de interieurfilter vervangen voor een nieuwe. De oude zag er wel aardig zwart uit maar stonk niet chemisch. Net de auto weggebracht voor een geurbehandeling (Ozon-behandeling). Mocht daarna de geur terugkomen dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet aan het interieur of de filter licht. Dan blijven de airco en de uitlaat nog over.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-11 18:24

NLF

soulrider schreef op maandag 02 maart 2015 @ 06:33:
[...]

* soulrider kijkt naar topic titel en startpost en leest wel degelijk "seat ibiza"
@NLF: ook te lang in die chemische lucht gezeten ?
Seat is niet heel veel meer dan een Audi of VW. Afhankelijk van welke type Seat het is gebruiken ze van beide merken verschillende onderdelen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Weet je zeker dat de auto geen ozonbehandeling gekregen heeft vlak voor jouw aankoop, om evt. rooklucht te verwijderen? Dit ruikt ook vrij chemisch en blijft nog een week of twee/drie hangen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

Spotmatic

Ken sent me

Ik volg dit topic met belangstelling, aangezien ik PRECIES hetzelfde probleem heb met mijn Opel Corsa. Het is echt een vieze chemische geur wat in niets lijkt op uitlaatgassen, een dieselgeur (het is een dieselauto) of iets dergelijks.Die vieze chemische lucht hangt er nu al een jaar in en wordt maar niet minder, wat ik ook probeer. De auto heeft wel net een grote beurt gehad waarbij alle filters en ook de airco zijn gereinigd en het leek een weekje beter te zijn maar het is nu weer net zo sterk als tevoren.

De geur is lastig te omschrijven, het lijkt op een soort industriële schoonmaakmiddel. Er zit een geur in die in eerste instantie lekker lijkt te ruiken, maar na tien minuten ga je al over je nek

Ik rij er 2 x per week 2 uur per dag in en vooral in de middag (terug naar huis) lijkt het op z'n ergst te zijn. Mijn vrouw krijgt er hoofdpijn van en ikzelf word misselijk. Dit gaat nu dus al een jaar zo.

Wat misschien verband houdt: ondanks dat we er vaak in rijden en de auto dus eigenlijk droog van binnen zou moeten zijn, zijn de ruiten in koude toestand eigenlijk altijd beslagen.

O ja: de dealer kan hier volgens zeggen niets mee. Ik ben de enige met dit probleem...

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 03-03-2015 12:56 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Spotmatic, een zoetige of amandelige geur toevallig? 10 tegen 1 dat je last hebt van een lekke kachelradiator.

Misschien dat dbzfan hetzelfde probleem heeft, maar die heeft niks gezegd over natte ramen.

[ Voor 30% gewijzigd door AlexanderB op 03-03-2015 13:05 ]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

Spotmatic

Ken sent me

Niet amandelig, wel zoetig inderdaad. Je bedoelt dus dat het waarschijnlijk de geur is van koelvloeistof?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Een lekke uitlaat zou je ook wel moeten horen...

Misschien ligt er ergens in de auto iets als een geurblokje, of iets te rotten? Kan zo onder bekleding liggen, of onder/achter/tussen de achterbank gevallen zijn...
Kom je soms de gekste dingen tegen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Maar met een lekke kachelradiateur komt er ook stoom uit je luchtroosters en beslaat alles door het vocht.
Tenminste dat was bij mij zo, kachelradiateur een keer op een zaterdag vervangen en het probleem was opgelost.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

In mijn Fiat Stilo had ik destijds een verstopte airco, waardoor deze lekte aan de passagierszijde. Maar goed, dat doorweekt je vloermat aardig dus zou je op die manier ook merken.

• soulrider
NLF schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 08:33:
[...]

Seat is niet heel veel meer dan een Audi of VW. Afhankelijk van welke type Seat het is gebruiken ze van beide merken verschillende onderdelen.
offtopic:
hoe dan ook: ze hebben het hier over een seat en niet over een audi of vw ...
- "onderdelen gebruikt uit", maakt het nog geen audi of vw eh.
dus waarom je zinnetje "afhankelijk welke audi of vw het is?" als het een seat is...
(ongeacht van waar de onderdelen komen...)

in een kever kan je een Porsche motor hangen, maar dat maakt het nog steeds geen Porsche eh ...
(Lotus gebruikte ook onderdelen van Toyota, maar 't blijft wel een Lotus en 't wordt geen Toyota, met Morgans van't zelfde, alsook Skoda, en andere merken die 't motorblok of andere onderdelen van groter merk gebruiken...)

[ Voor 38% gewijzigd door soulrider op 03-03-2015 18:33 ]

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 18:55
Maar je mist in iedergeval geen koelvloeistof ?
Kijk anders even in je kofferbak ruimte bij het reservewiel. Ik heb in mijn vorige auto ook last gehad van nare luchtjes en het bleek dat ik daar een laag water in had zitten :$
edit-: zoals aangegeven is het sowieso aangeraden om er met een stoomreiniger overheen te gaan, al dan niet met een textiel middeltje erbij.
soulrider schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:20:
[...]

offtopic:
hoe dan ook: ze hebben het hier over een seat en niet over een audi of vw ...
- "onderdelen gebruikt uit", maakt het nog geen audi of vw eh.
dus waarom je zinnetje "afhankelijk welke audi of vw het is?" als het een seat is...
(ongeacht van waar de onderdelen komen...)

in een kever kan je een Porsche motor hangen, maar dat maakt het nog steeds geen Porsche eh ...
(Lotus gebruikte ook onderdelen van Toyota, maar 't blijft wel een Lotus en 't wordt geen Toyota, met Morgans van't zelfde, alsook Skoda, en andere merken die 't motorblok of andere onderdelen van groter merk gebruiken...)
Offtopic:
Hoe noem je het dan als ook de carosserie hetzelfde is ?

[ Voor 29% gewijzigd door m0h4life op 03-03-2015 22:05 ]

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Spotmatic schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:55:
Ik volg dit topic met belangstelling, aangezien ik PRECIES hetzelfde probleem heb met mijn Opel Corsa. Het is echt een vieze chemische geur wat in niets lijkt op uitlaatgassen, een dieselgeur (het is een dieselauto) of iets dergelijks.Die vieze chemische lucht hangt er nu al een jaar in en wordt maar niet minder, wat ik ook probeer. De auto heeft wel net een grote beurt gehad waarbij alle filters en ook de airco zijn gereinigd en het leek een weekje beter te zijn maar het is nu weer net zo sterk als tevoren.

De geur is lastig te omschrijven, het lijkt op een soort industriële schoonmaakmiddel. Er zit een geur in die in eerste instantie lekker lijkt te ruiken, maar na tien minuten ga je al over je nek

Ik rij er 2 x per week 2 uur per dag in en vooral in de middag (terug naar huis) lijkt het op z'n ergst te zijn. Mijn vrouw krijgt er hoofdpijn van en ikzelf word misselijk. Dit gaat nu dus al een jaar zo.

Wat misschien verband houdt: ondanks dat we er vaak in rijden en de auto dus eigenlijk droog van binnen zou moeten zijn, zijn de ruiten in koude toestand eigenlijk altijd beslagen.

O ja: de dealer kan hier volgens zeggen niets mee. Ik ben de enige met dit probleem...
Problemen met beslagen of natte ramen hebben meestal te maken met een verstopping in de airco afvoer, of de water afvoer. Ik heb dit met mijn Jaguar gehad, de ramen besloegen constant en er hing een hele muffe, vieze geur in de auto waar ik koppijn van kreeg als ik niet met een raampje open reed (gelukkig was het zomer destijds).

Ik heb dit toen opgelost door de Jag even op een paar krikken te zetten en eronder te kruipen om opzoek te gaan naar een rubber slangetje dat ergens ter hoogte van de versnellingspook eronder hing. Hier even met een kleerhangertje in zitten porren.. En ineens kwam er zeker 2-3 liter water uit gestort (erg prettig wanneer je er zelf onder ligt :p ).

Hierna heb ik de auto even 2 dagen met de deuren open in de zon laten staan en daarna waren eigenlijk alle geuren weg en was het beslaan van de ramen ook verholpen.

Het kan ook te maken hebben met een verstopte waterafvoer onder de parafraan. Blaadjes en takjes willen de waterafvoer hier nog al wel eens verstopt laten raken, of kan achter de interieur filter verstopt zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ubahnub op 04-03-2015 09:19 ]

• dbzfan
Heb gisteren de auto opgehaald na de ozon behandeling. De man vertelde dat hij achter onder de mat bij het reservewiel een wat vettige substantie aantrof die flink rook.. (zelf niet tegengekomen toen ik hier heb gekeken). Hij geeft dit schoongemaakt en het ozon apparaat er 12 uur ingezet. De lucht is nu weg! Ruikt alleen nog beetje naar dat apparaat maar dat trekt wel weg.. Het is in ieder geval een verademing en opluchting dat het niet aan de uitlaat of airco lag.

Bedankt voor de suggesties en het meedenken allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door dbzfan op 04-03-2015 16:12 ]

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Zou wel eens een busje bandenspray kunnen zijn dat is gaan lekken... Tegenwoordig wordt in plaats van een reservewiel zo'n busje en een compressor meegegeven. Ik weet niet hoe dat ruikt hoor. Maar de locatie is wel logisch.

Interpolis, glashelder!

• soulrider
stefspee schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:52:

[...]

Offtopic:
Hoe noem je het dan als ook de carosserie hetzelfde is ?
offtopic:
Nog altijd het merk dat er aan de buitenkant aanhangt: in dit geval Seat dus ...
Anders zou er Audi of VW tegenplakken eh als het dat merk was of het eindproduct uit die fabriek kwam ...
(trouwens een seat een audi of vw gaan noemen omdat er een paar onderdelen uit dat duits fabriek komen is grootheidswaanzin/"gevalletje dikke nek"... :+ )

[ Voor 20% gewijzigd door soulrider op 04-03-2015 19:17 ]

Verwijderd

Ik heb dat met bijna alle nieuwe auto's. Zo ook opels uit de jaren 90, mn ouders hebben daarom zelfs,een andere auto gekocht. Is het plastic samenstel wat is gebruikt voor de interieurdelen.

Kots,misselijk kun je er van worden, soort wagenziek. Onze v70 van 2000 heeft t gelukkig niet. Laatst in nieuwste type meegereden. Zelfde,probleem. Misschien trekt na zoveel jaar wel weg. Is vooral hard plaatic. Schuim interieur waar laag plastic over zit heb ik geen problemen. Laatst ook in een mercedes van 2005 zelfde,misselijkheid. Bmw 5 serie van 2002 geen problemen.

Als ik dit tegen mensen zeg verklaren ze me voor gek.

Ene plastic is,chemischer of anders samen gesteld dan de ander

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:39:
Ik heb dat met bijna alle nieuwe auto's. Zo ook opels uit de jaren 90, mn ouders hebben daarom zelfs,een andere auto gekocht. Is het plastic samenstel wat is gebruikt voor de interieurdelen.

Kots,misselijk kun je er van worden, soort wagenziek. Onze v70 van 2000 heeft t gelukkig niet. Laatst in nieuwste type meegereden. Zelfde,probleem. Misschien trekt na zoveel jaar wel weg. Is vooral hard plaatic. Schuim interieur waar laag plastic over zit heb ik geen problemen. Laatst ook in een mercedes van 2005 zelfde,misselijkheid. Bmw 5 serie van 2002 geen problemen.

Als ik dit tegen mensen zeg verklaren ze me voor gek.

Ene plastic is,chemischer of anders samen gesteld dan de ander
Kan ik helemaal mee eens zijn. In sommige auto's hangt er een 'auto'luchtje, die plastics dus, die ontzettend misselijkmakend kunnen ruiken. Het lijkt alsof je wagenziek wordt, maar dan in sommige auto's.

Verwijderd

Bekend.... Bij m'n oude auto de dop van een fles Castrol 5W-30 is een keer losgeschoten door gewicht van de subwoofer... vervolgens een dikke liter olie door bekleding heen en druipend in reservewielcompartiment. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 05:00 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 04:59:
Bekend.... Bij m'n oude auto de dop van een fles Castrol 5W-30 is een keer losgeschoten door gewicht van de subwoofer... vervolgens een dikke liter olie door bekleding heen en druipend in reservewielcompartiment. :X
:o
En toen?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Tip voor de volgende keer; als je iets raars merkt tijdens een proefrit niet kopen, of zorgen dat t wordt opgelost voor de koop. Er staat genoeg te koop (meestal) en je kan je zo een hoop narigheid besparen (hoewel dit meeviel).

Verwijderd

Niks. Het is er op 1 of andere manier vanzelf uitgetrokken ofzo .... Auto ook niet zo lang later weer doorverkocht :P
Pagina: 1