200/400v overzetten naar 50/60Hz

Pagina: 1
Acties:
  • 3.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wie weet hoe ik genereerde stroom van tussen 200v en 400v dat geen 50 Hz of 60 Hz is , om kan zetten naar 220V 50hz? of 110V 60Hz?

Ik heb er zelf geen kennis van, maar misschien kan iemand mijn een tip geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 12:18

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, is wel erg weinig info over de ingangspanning zo.
Is het gelijkspanning of wisselspanning?

Ik denk dat als je echt neit weet wat erin komt je een input -> DC -> bekende DC spanning -> inverter moet doen.
Hoe complex dat is hangt sterk af van het vermogen wat je wil en hoe netjes de uitgangsspanning moet zijn.

In principe kan je een gelijkrichtbrug pakken, 600V condensators erop, geschakelde DC/DC erop naar een vaste lagere spanning, bijv 24V.
Daaraan kan je dan een vrij standaard vrachtwagen inverter hangen.

Lastigste punt is de DC/DC met 200-600V in (400VAC naar DC wordt 400 * sqrt(2) = 564V).
Afhankelijk van het vermogen is het of goed te doen of een ontwerp wat vanaf 0 gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
meer informatie komt aanstaande week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 18:52
is heel simple, zoals al gezegd is, eerst gelijkrichten,
dan via een softstarter je elco's opladen, (anders trek je tijdens het inschakelen te veel stroom als je condensators leeg zijn)

vanuit de dc, creer je een dubbele H-brug, doe dit met 800V Mosfett's, of doormiddel van triac's, IGBT's (laatse 2 hebben een LC nodig om uit te kunnen schakelen).
gebruik een simple dual H-brug driver, met genoeg deadtime. net filter erachter en je bent klaar.
dit is de meest eficienste manier om dit te doen.

als je vragen hebt hoor ik het graag.

( voor mijn werk design ik inverters voor O.A motoren in electrische voertuigen)

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
( het is bevestiging of het werkt of niet) type fout, kan het niet wijzige blijkbaar.

Beste Tweakers,

een tijdje geleden kreeg ik deze tip hoe ik AC/DC 22v0/240v spanning kan overzetten naar 50 hz frequentie

Kan iemand mijn vertellen of dit gaat werken en of iemand voor mijn dit tegen vergoeding kan maken?
Ik heb geen flauw idee, hoe ik dit zou moet knutselen.

De persoon die mijn deze tip gaf, is op tweakers niet te bereiken helaas.

Tip van een gebruiker op tweakers.net.

dan via een softstarter je elco's opladen, (anders trek je tijdens het inschakelen te veel stroom als je condensators leeg zijn)

vanuit de dc, creer je een dubbele H-brug, doe dit met 800V Mosfett's, of doormiddel van triac's, IGBT's (laatse 2 hebben een LC nodig om uit te kunnen schakelen).
gebruik een simple dual H-brug driver, met genoeg deadtime. net filter erachter en je bent klaar.

( voor mijn werk design ik inverters voor O.A motoren in electrische voertuigen)

[ Voor 5% gewijzigd door mysterieworld op 07-04-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je geen idee hebt, kan je dan niet beter gewoon een goede motorcontroller kopen ipv gaan knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Zou je me even wat meer informatie kunnen geven alsjeblieft?
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:30:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je ontwerpt motor drives maar je weet niet hoe een omvormer werkt???

Mosfets zijn goed, maar ze moeten de power aan kunnen (zelfde met een frequentie regelaar) en volgens mij ie het beste dat je altijd een L/C-kring opneemt met FB om daar natoe te sturen.

Ik zou zeggen: kijk eens rond of je het schema voor zon voltaïse panelen kunt vast krijgen, dan weet je direct hoe het werkt (DC/AC 50Hz).

[ Voor 75% gewijzigd door Damic op 07-04-2015 19:15 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Nee dat was de tip die een gebruiker van tweakers.net gaf.
Damic schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:11:
Je designt motor drives maar je weet niet hoe een inverter werkt???

[ Voor 4% gewijzigd door mysterieworld op 07-04-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hazo ja: ik heb dat ook ergens zien staan. Trouwens de quote tags gebruiken is iets handiger.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Heb jij enige idee of dat werkt wat hij suggereert?
Damic schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:17:
Hazo ja: ik heb dat ook ergens zien staan. Trouwens de quote tags gebruiken is iets handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
AC zal ongeveer 220/240 volt zijn, DC is 24v
Damic schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:17:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoiets: http://www.electronics-lab.com/blog/?p=14602 en van een fabrikant zelf: http://www.ti.com/solution/solar_power_inverters

[ Voor 42% gewijzigd door Damic op 07-04-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Ik denk dat zoiets alleen is, om voltage te veranderen naar hoger voltage en niet frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je gaat van DC (0Hz) naar AC (50/60Hz) de omvormer volgt de net frequentie anders zie je de omvormer van de muur vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Zou een adapter van 24v al voldoende zijn eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
24volt adapter veranderd het in dc.

Kan het ook rechtstreeks doen, maar dan zit ik dus met 220v dc stroom.

Ik gebruik geen netstroom of zonnen energie/omvormers. Komt allemaal van magnetische velden af, deze is universeel, het kan automatische zowel DC en AC stroom geven. (daar kies het automatische zelf voor, raar genoeg)

Ik weet nog niet of ik zowel DC en AC door elkaar kan gebruiken, dit moet ik nog onderzoeken.
Anders zet ik er gewoon een voltage pot metertje tussen,maar dan moet ik nog dc stroom op 50 Hz zetten om een DC/EC motor daarmee te laten werken. Immers werken deze niet zonder 50hz
Damic schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:28:
Je gaat van DC (0Hz) naar AC (50/60Hz) de omvormer volgt de net frequentie anders zie je de omvormer van de muur vliegen.

[ Voor 43% gewijzigd door mysterieworld op 07-04-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
mysterieworld schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:21:
meer informatie komt aanstaande week :)
Zou je ons ook wat meer informatie kunnen geven?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom hou je niet alles in 1 topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Gemerged met 'Bevesting of het werkt of niet.'

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/hbridge.png

Hier een schema van de dubbele H-brug.

achter de uitgang moet je nog even een netfilter plaatsen, deze kun je ook kant en klaar uit huishoudelijke producten slopen.

afhankelijk van het vermogen, bepaal je de groote van je condensator, de waarde's van je softstarter, en hoeveel mosfett's je parralel zet.

de zener voltage is 80% van je maximale mosfet voltage. alle getekende diode's zijn High speed (bijv. uf4007)

als je bovenste mosfets N kanaals zijn, dan heb je een mosfet driver nodig die over een bootstrap bezit.

de gate's van de mosfets sluit je aan op je mosfet driver (HVIC), deze kun je dan bijvoorbeeld interfacen, met een arduino, om je 50hz te generen.

[ Voor 90% gewijzigd door itcouldbeanyone op 08-04-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Ok dankjewel, zal het even aan een vriend geven die elektronica heeft gestudeerd.
Is het misschien mogelijk dat je er een tegen vergoeding kunt maken van me?

[quote]itcouldbeanyone schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:31:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Werkt dit zowel voor DC als AC? Hoewel DC 12V/24V belangrijker nu is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:31

Dogooder

dus...

Kan je niet even uitleggen wat je uiteindelijk wilt bereiken? Waar komt die 12V/24V vandaan? Waarom kan dat ineens 400V zijn?
Waar wil je naar toe met de uitgang van 220? Specifieke toepassing? Welk vermogen?
Zoals het nu lijkt eindigt dit in een gevaarlijk drama omdat je je auto van 12V op het net wil aansluiten om electriciteit terug te leveren. Wat wil je eigenlijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
lig er maar net aan waar de tip voor werkt.

Ik wil namelijk zoals ik al eerder zei (als je goed gelezen had) opgewekte energie gebruiken om een dc motor met stroom te voorzien. Maar aangezien de opgewekte energie geen 50hz is, werkt dat niet.

Als ik het module voor de 230 volt kan zetten of na de stepdown adapter naar 12/24volt dc. Dan is dat pima.

Dit heeft niks met een auto of net stroom te maken.
Dogooder schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:04:
Kan je niet even uitleggen wat je uiteindelijk wilt bereiken? Waar komt die 12V/24V vandaan? Waarom kan dat ineens 400V zijn?
Waar wil je naar toe met de uitgang van 220? Specifieke toepassing? Welk vermogen?
Zoals het nu lijkt eindigt dit in een gevaarlijk drama omdat je je auto van 12V op het net wil aansluiten om electriciteit terug te leveren. Wat wil je eigenlijk maken?

[ Voor 7% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 16:18
mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:10:
Ik wil namelijk zoals ik al eerder zei (als je goed gelezen had) opgewekte energie gebruiken om een dc motor met stroom te voorzien. Maar aangezien de opgewekte energie geen 50hz is, werkt dat niet.

Als ik het module voor de 230 volt kan zetten of na de stepdown adapter naar 12/24volt dc. Dan is dat pima.
Als je echt een DC (gelijkstroom) motor wil aansturen waarom wil je dan je DC spanning omzetten naar een AC (wissel) spanning? En als ik je goed begrijp daarna weer omzetten naar DC om de motor te voeden?

En waar komt je opgewekte energie nu precies vandaan? Ik las ergens iets over magnetische velden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 20:14
Ff serieus, wat ben je van plan?
mysterieworld schreef op zondag 01 maart 2015 @ 19:49:
200v en 400v dat geen 50 Hz of 60 Hz is
Wat dan wel? DC? 1Hz? 1MHz?
mysterieworld schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:21:
AC zal ongeveer 220/240 volt zijn, DC is 24v
[...]
AC is de input? Output? Idem voor de DC, waar komt die vandaan/gaat die naartoe?
mysterieworld schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:29:
24volt adapter veranderd het in dc.
Kan, zijn ook adapters die AC geven.
Kan het ook rechtstreeks doen, maar dan zit ik dus met 220v dc stroom.
Waar komt die 220V DC dan vandaan?
Komt allemaal van magnetische velden af, deze is universeel, het kan automatische zowel DC en AC stroom geven.
Automatisch? Wat zit er tussen dan, want van AC naar DC is simpel, DC naar AC niet.
Potmetertjes als je met 200V+ zit te werken? |:(
DC op 50Hz? Knappe jonge, dat levert je een nobelprijs op. DC heeft namelijk geen frequentie.
Direct current/??? current motor? Die snap ik niet.

Kortom: Wat heb je? Wat wil je ermee doen? Typenummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
ik wacht wel dat ik het kan testen, dan kom ik er op terug

[ Voor 90% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51
Nu neem ik aan dat dit in relatie staat tot je tweakblog. Klinkt allemaal nog wat vaag maar ik blijf het volgen.

Korte lening voor een prototype: Kleine investering voor een uitvinding tegen hoge rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
weekend warrior schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:28:
Nu neem ik aan dat dit in relatie staat tot je tweakblog. Klinkt allemaal nog wat vaag maar ik blijf het volgen.

Korte lening voor een prototype: Kleine investering voor een uitvinding tegen hoge rente.
LOL, dit begint allemaal wel erg wazig te worden. Misschien Kickstarter iets voor je mysteriewold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Zoals die al aangeeft in zijn blog wil die dat niet.
Klinkt mij in de oren als een Free Energy Device.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 08-04-2015 18:14 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Net de blog gelezen, ik geef je welgeteld 0,0 kans van slagen.

Je haalt stroom/spanning door elkaar, je hebt het over DC met een frequentie en in de blog laat je weten zelfs nog nooit van cos phi gehoord te hebben.

Met dat alles claim je toch "iets" te kunne maken waar je in feite alles op kan aansluiten.

Power elektronics is een vak apart. Je krijgt hier te maken met Switch mode PSU's, inverters en frequentieomvormers. Stuk voor stuk duur als je een beetje vermogen wilt.

Ik ben nu wel benieuwt naar je uitvinding, maar zo te zien ga je er niets over zeggen. Logisch, als het echt zo goed is als je zegt. Maar die bedragen zijn echt peanuts voor dingen die je zo geheim houd.

Wil je in ieder geval wel kwijt wat voor iets het zou moeten worden? Speciale voeding? Gratis energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
als ik het goed begrijp wil je een varieerende spanning tussen de 200 en 400volts wat tussen 0hz (dc) en 60hz of hoger (ac) omzetten naar 24vdc ?

daar hoef je namelijk geen inverter voor te gebruiken om eerst 50hz ac van te maken

ik zou het gewoon eerst gelijkrichten, zodat het altijd dc is. dan inhakken met n-channel mosfets op de low side, vervolgens aan een trafo aansluiten die er max 35Vac van maakt dit ook weer gelijkrichten. en dan doormidden van een reeks tip3055 en een zenerdiode van 24v op de basis . dan heb je altijd 24vdc ongeacht hoe je ingangsspaning eruut ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou het ook gewoon keihard eerst gelijkrichten... en daarna verder bewerken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Ik heb namelijk meerdere experimenten op de planning staan, als deze afgerond is kan ik pas vertellen wat ik er mee wil gaan doen. Ik heb namelijk voor mijn experiment meerdere mogelijkheden.

Ongeacht of het werkt of niet, het is voor mijn alleen van belang om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. En na persoonlijke ervaring zijn deze positief, ook al vinden mensen dat het niks wordt.

Ook al heb ik geen kennis van bepaalde zaken, betekend niet dat ik het niet mag gaan doen.
Mensen die mijn hiermee willen helpen krijgen er een beloning voor, zo simpel is dat.
heggico schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:18:
Net de blog gelezen, ik geef je welgeteld 0,0 kans van slagen.

Je haalt stroom/spanning door elkaar, je hebt het over DC met een frequentie en in de blog laat je weten zelfs nog nooit van cos phi gehoord te hebben.

Met dat alles claim je toch "iets" te kunne maken waar je in feite alles op kan aansluiten.

Power elektronics is een vak apart. Je krijgt hier te maken met Switch mode PSU's, inverters en frequentieomvormers. Stuk voor stuk duur als je een beetje vermogen wilt.

Ik ben nu wel benieuwt naar je uitvinding, maar zo te zien ga je er niets over zeggen. Logisch, als het echt zo goed is als je zegt. Maar die bedragen zijn echt peanuts voor dingen die je zo geheim houd.

Wil je in ieder geval wel kwijt wat voor iets het zou moeten worden? Speciale voeding? Gratis energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
nou ik wil het wel forceren tussen 220 en 240v, maar als 400v of hoger beter is voor amp's dan overweeg ik dat wel.

Mijn bedoeling is dus om te kijken of ik met een adapter een dc motor kan laten starten.

Aangezien dat ik vreselijk lang moet wachten op onderdelen die ik nodig heb, zal het een poosje duren voor dat het echt goed kan gaan testen.
itcouldbeanyone schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:34:
als ik het goed begrijp wil je een varieerende spanning tussen de 200 en 400volts wat tussen 0hz (dc) en 60hz of hoger (ac) omzetten naar 24vdc ?

daar hoef je namelijk geen inverter voor te gebruiken om eerst 50hz ac van te maken

ik zou het gewoon eerst gelijkrichten, zodat het altijd dc is. dan inhakken met n-channel mosfets op de low side, vervolgens aan een trafo aansluiten die er max 35Vac van maakt dit ook weer gelijkrichten. en dan doormidden van een reeks tip3055 en een zenerdiode van 24v op de basis . dan heb je altijd 24vdc ongeacht hoe je ingangsspaning eruut ziet

[ Voor 7% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Specificeer om te beginnen eens duidelijk wat voor spanning er omgezet moet worden in 230V AC, pas dan kunnen we je een enigzins zinnig advies geven.
- Is dit AC, DC, of AC gesuperponeerd op DC?
- Welke spanning?
- In het geval van AC, welke frequentie?
- Hoeveel vermogen moet de omvormer kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
voor de DC motors die ik ga gebruiken is 500 watt max vereist, maar om te beginnen is 150watt voldoende.

Wat is volgens jullie effectiever om mee te werken en gemakkelijk op 50 hz te krijgen?

A. 400v DC naar 230V AC?
B. 400v AC naar 230V?
C. 400v dc naar 24V?
D. 400v AC naar 24V?
E. 230v dc naar 230 ac?
F. 230v ac naar 24 DC?

Is het mogelijk om 230v AC adapters te voorzien van 230v DC?
Want als dat werkt, dan forceer ik alles wel op DC, dan ben ik van 50 hz verhaal vanaf?
TommyboyNL schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:52:
Specificeer om te beginnen eens duidelijk wat voor spanning er omgezet moet worden in 230V AC, pas dan kunnen we je een enigzins zinnig advies geven.
- Is dit AC, DC, of AC gesuperponeerd op DC?
- Welke spanning?
- In het geval van AC, welke frequentie?
- Hoeveel vermogen moet de omvormer kunnen leveren?

[ Voor 8% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Het zou handig zijn om wat consequenter je gegevens te posten. Hiermee bedoel ik spanning en frequentie specificeren. Je laat elke keer ruimte voor interpretatie, wat nogal lastig in te vullen is door de gebrekkige informatie.

Ik ga er nu even van uit dat je met 230V een enkelfasige 50Hz spanning bedoelt.
Als je bij 400V AC ook 50Hz bedoelt, is optie B het eenvoudigst. 400V 50Hz naar 230V 50Hz is namelijk met een transformator te realiseren. Of is de frequentie van de 400V spanning variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Voltage kan ik zelf wijzigen, al is het 1 volt, tot vrijwel onbeperkt.

De spanning kan automatisch van dc naar ac schakelen.
Dus is de vraag, wat het meest effectieven manier is om 50 hz te krijgen, of voor te zorgen dat 50hz geen issue meer is.

Aangezien vrijwel alles op DC werkt na conversie, zou je kunnen stellen dat je beter op DC kunt blijven?

Daarnaast is de vraag, welke spanning het effectiefs is om het meeste watt te genereren.

De voltages zijn vrijwel constant, bij belasting zakt het wel iets in.
loudwig schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:25:
Het zou handig zijn om wat consequenter je gegevens te posten. Hiermee bedoel ik spanning en frequentie specificeren. Je laat elke keer ruimte voor interpretatie, wat nogal lastig in te vullen is door de gebrekkige informatie.

Ik ga er nu even van uit dat je met 230V een enkelfasige 50Hz spanning bedoelt.
Als je bij 400V AC ook 50Hz bedoelt, is optie B het eenvoudigst. 400V 50Hz naar 230V 50Hz is namelijk met een transformator te realiseren. Of is de frequentie van de 400V spanning variabel?

[ Voor 8% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
DC heeft niets met 50Hz te maken en van AC naar DC is makkelijk, DC naar AC is zeer lastig. AC naar AC met dezelfde frequentie, zoals 230V 50Hz uit het stopcontact naar 12V 50Hz is ook simpel te doen. DC naar DC zijn goeie converters voor te vinden, afhankelijk van de toepassing.

Welke spanning het effectiefst is.. afhankelijk van de applicatie. Hogere spanning betekend over het algemeen lagere verliezen, omdat de stroom lager is. Daarom gaat het vanaf de centrale naar het wijkhuisje bijvoorbeeld niet met 12V.

Dus:

A. 400v DC naar 230V AC Kan, wel lastig (duur), spanning is eigenlijk wat te hoog.
B. 400v AC naar 230V DC Kan makkelijk, daar zijn trafo's voor
C. 400v dc naar 24V DC Kan ook, spanning is wat hoog
D. 400v AC naar 24V DC Kan ook, idem hierboven
E. 230v dc naar 230 ac Zeer lastig, dan zal je eerst van 230Vdc naar 325Vdc moeten en daarna naar 230Vac
F. 230v ac naar 24 DC Dit is zeer simpel en zijn enorm veel goedkope voedinging voor te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:28:
Voltage kan ik zelf wijzigen, al is het 1 volt, tot vrijwel onbeperkt.

De spanning kan automatisch van dc naar ac schakelen.
Dus is de vraag, wat het meest effectieven manier is om 50 hz te krijgen, of voor te zorgen dat 50hz geen issue meer is.

Daarnaast is de vraag, welke spanning het effectiefs is om het meeste watt te genereren.

De voltages zijn vrijwel constant, bij belasting zakt het wel iets in.

[...]
Ik ben erg benieuwd wat dat voor bron is.

Maar de spanning is dus te regelen. Is de frequentie ook te regelen? Onafhankelijk van elkaar?
Zo ja, ligt de oplossing wel erg voor de hand.

Wat bedoel je met de spannig die het meest effectief is om het meeste vermogen te genereren?
Bedoel je dit in het algemeen of bedoel je de eigenschappen van jouw bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
325V DC is vrij makkelijk om te zetten naar 230V AC, dat hoef je alleen maar te choppen en naar een low-pass filter te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
mogelijk is de frequentie gekoppeld aan de omwentelingen die ik kan regelen. Maar dat weet ik niet zeker.
Het zou dan vrij lastig zijn om deze frequentie met de voltage op de zelfde lijn te krijgen.

De reden is dat ik vraag over welke spanning het meest watt oplevert, is dat ik de voltage zelf kan regelen.

Als voorbeeld: als ik 400v genereert en dan terug schakel naar 230v, heb ik dan meer watt tot beschikking dan als ik direct op 230v genereer?

Dit zijn allemaal vragen om te kijken hoe ver ik de prototype kan perfectioneren en verbeteren.

Mocht het lukken om zowel AC adapters van werkende DC spanning te voorzien zonder dat de voltage eigenschappen veranderd, dan lig het voor de hand om AC gewoon te vermijden.

Want vrijwel geen apparatuur gebruik AC stroom, behalve om het te om te zetten naar DC.
Daarmee zou de 50 hz issue, direct opgelost zijn... Mocht dit werken.
loudwig schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:43:
[...]

Ik ben erg benieuwd wat dat voor bron is.

Maar de spanning is dus te regelen. Is de frequentie ook te regelen? Onafhankelijk van elkaar?
Zo ja, ligt de oplossing wel erg voor de hand.

Wat bedoel je met de spannig die het meest effectief is om het meeste vermogen te genereren?
Bedoel je dit in het algemeen of bedoel je de eigenschappen van jouw bron?

[ Voor 13% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Je moet om te beginnen kijken waar je Maximum Power Point ligt; bij welke spanning en stroom. Je moet vervolgens een omvormer maken dit op dit MPP gaat zitten, en hier een verder bruikbare spanning van maakt. Als je je MPP hebt gevonden, kan je al uitsnorren of het de moeite waard is om er uberhaupt een omvormer achter te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mogelijk, mischien .. variabele input. geenidee wat voor vermogen je nodig hebt.
geen benul van basis elektrotechniek
je bijzondere fundaiser
Het is allemaal zooooooo vaag,

Dus of je laat opzettelijk een boel weg. -> start dan geen topic
of je snap er zelf te weinig -> omg begin er niet aan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:48:
mogelijk is de frequentie gekoppeld aan de omwentelingen die ik kan regelen. Maar dat weet ik niet zeker.
Het zou dan vrij lastig zijn om deze frequentie met de voltage op de zelfde lijn te krijgen.

De reden is dat ik vraag over welke spanning het meest watt oplevert, is dat ik de voltage zelf kan regelen.

Als voorbeeld: als ik 400v genereert en dan terug schakel naar 230v, heb ik dan meer watt tot beschikking dan als ik direct op 230v genereer?

Dit zijn allemaal vragen om te kijken hoe ver ik de prototype kan perfectioneren en verbeteren.

[...]
Zo te lezen ben je een roterende omvormer aan het maken. De spanning en de frequentie zijn dan te regelen met het toerental. Hoe precies hangt af van de uitvoering die je gaat maken.

Ik zou zelf het toerental zo regelen dat je spanning een frequentie van 50Hz zal krijgen. Dan kan je daarna de spanning transformeren met een transformator.

Elektrisch vermogen is het product van spanning en stroom. Dus hoe meer spanning, hoe meer vermogen bij dezelfde stroom.
Maar dan moet je dus de karakteristieken van je bron kennen. Hoe hangt de spanning af van de stroom van de bron. Het is voor mij onmogelijk dit in te vullen. Ik ken je ontwerp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Dat is iets waar ik het niet mee eens ben,
ik mag over bepaalde zaken geen verstand hebben, maar dat betekend niet dat ik er niet aan mag experimenteren omdat een andere dat voor beter zint.

Dat is het zelfde als je zou zeggen: als ik geen verstand heb van het huis schoon te houden, moet ik maar een poets vrouw huren.

En sowieso zijn er bepaalde zaken wat jullie toch niet begrijpen, niemand begrijp het inclusief ik.
Dat moet je ervaren, voor dat je voor bepaalde dingen iets zinnigs kan zeggen.

Sowieso vind ik het interessant om er aan te knutselen en te experimenteren, ongeacht of het positief of negatief de resultaten zijn.

Deze topic is bedoelt om oplossing te vinden, of inzicht te krijgen over bepaalde zaken.

Ook een van de reden waarom ik dat niet op de blog deed, omdat de blog voor een andere doel was.
Fish schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:57:
mogelijk, mischien .. variabele input. geenidee wat voor vermogen je nodig hebt.
geen benul van basis elektrotechniek
je bijzondere fundaiser
Het is allemaal zooooooo vaag,

Dus of je laat opzettelijk een boel weg. -> start dan geen topic
of je snap er zelf te weinig -> omg begin er niet aan

[ Voor 16% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Het is spanning vanuit magnetische velden die zijn genereert.

Dus geen omvormer.
loudwig schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:01:
[...]

Zo te lezen ben je een roterende omvormer aan het maken. De spanning en de frequentie zijn dan te regelen met het toerental. Hoe precies hangt af van de uitvoering die je gaat maken.

Ik zou zelf het toerental zo regelen dat je spanning een frequentie van 50Hz zal krijgen. Dan kan je daarna de spanning transformeren met een transformator.

Elektrisch vermogen is het product van spanning en stroom. Dus hoe meer spanning, hoe meer vermogen bij dezelfde stroom.
Maar dan moet je dus de karakteristieken van je bron kennen. Hoe hangt de spanning af van de stroom van de bron. Het is voor mij onmogelijk dit in te vullen. Ik ken je ontwerp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Prachtig topic! Ik lees het nu voor de tweede keer en ik snap nog altijd bar weinig van wat er nu gevraagd wordt :D

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Als je ergens mee gaat experimenteren waar je geen verstand van hebt, trek je al snel foute conclusies. Zeker als je iets te bewijzen hebt (zoals jij in dit geval; Je hebt 100+ mensen dom en ignorant (kan even geen beter Nederlands woord vinden) genoemd, en ze verteld dat jij wel even gaat bewijzen dat dat zo is) zal wishful thinking jouw (potentieel foute) conclusies sterker beinvloeden dan een nuchtere kijk op het geheel.
Sibylle schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:05:
Prachtig topic! Ik lees het nu voor de tweede keer en ik snap nog altijd bar weinig van wat er nu gevraagd wordt :D
Lees voor een betere kijk op het geheel zijn blog ook even, en de verschillende RE: blogs :)
De officiële blog van Frozen: Kleine investering voor een strenger beleid op Tweakblogs
419: Kleine investering voor een uitvinden tegen hoge rente.
Thoughts: stemvooruitbreidingblogs #2

[ Voor 58% gewijzigd door TommyboyNL op 08-04-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:02:

En sowieso zijn er bepaalde zaken wat jullie toch niet begrijpen, niemand begrijp het.
Deze forum is bedoelt om oplossing te vinden, of inzicht te krijgen over bepaalde zaken.
[...]
En dit gaat er fout. dus, spit it out
en ga niet zeuren als een wijf "niemand begrijpt het". want tot nu ben jij de enige in dit draadje die het niet bergrijpt. man lijkt wel alsof ik met een ex zit te praten.

tl;dr;
Gewoon vertellen, en niets aannemen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:05:
Het is spanning vanuit magnetische velden die zijn genereert.

Dus geen omvormer.

[...]
Touché, ik bedoelde omzetter.
Elke roterende omzetter gebruikt magnetische energie.
Ik denk niet dat het nodig is om erg geheimzinnig te doen over je ontwerp, omdat deze vormen van energieopwekking al meer dan een eeuw bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Oh ik dacht het toch wel, als er mee energie uit komt dan dat je er instopt, dan moet je wel degelijk zo weinig vertellen.

Ongeacht wat voor smoes je verzint om te weten te komen wat ik precies ga doen.

De dingen zijn duidelijk:

Help mij om mijn prototype te perfectioneren, en je wordt beloond. :)
loudwig schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:16:
[...]

Touché, ik bedoelde omzetter.
Elke roterende omzetter gebruikt magnetische energie.
Ik denk niet dat het nodig is om erg geheimzinnig te doen over je ontwerp, omdat deze vormen van energieopwekking al meer dan een eeuw bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
mysterieworld schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:29:
Oh ik dacht het toch wel, als er mee energie uit komt dan dat je er instopt, dan moet je wel degelijk zo weinig vertellen.

[...]
Wet van behoud van energie? Tenzij je een rat in je doos stopt die contraption laat bewegen. Of zit er een motor in die op een soort brandstof werkt? Of werkt het op zonneenergie?

[ Voor 9% gewijzigd door Megamind op 08-04-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Geen van beiden, maar combinatie met zonne-energie staat open voor de mogelijkheid... Maar is geen doelstelling van me.
Megamind schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:33:
[...]

Wet van behoud van energie? Tenzij je een rat in je doos stopt die contraption laat bewegen. Of zit er een motor in die op een soort brandstof werkt? Of werkt het op zonneenergie?

[ Voor 7% gewijzigd door mysterieworld op 08-04-2015 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Het is wel altijd fascinerend, dat mensen altijd van topic af dwalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]
Wat een bullshit, .... het is bullshit daarom kun je er niets over vertellen.
There i said it ..

Neem nog wat kabbala water .

edit: afdwalen? .. jij bent de gene die vaag en mistereus doet en antwoorden zoekt. wat denk je zelf ..

over and out

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 08-04-2015 23:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
je kan energie halen uit magneten, dan hen je een batterij die 100 jaar op dezelfde magneet werkt, niemand is het nog gelukt,
theoretisch is het wel mogelijk. een magmeet heeft alleen net zoveel noord als zuid dat recht tegen elkaar staat waardoor alle krachten weer 0 zijn.
isoleer een van die polen zodanig dat het de rest niet beinvloed , en je hebt een nobelprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Fish schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:40:
[...]

Wat een bullshit, .... het is bullshit daarom kun je er niets over vertellen.
There i said it ..

Neem nog wat kabbala water .

edit: afdwalen? .. jij bent de gene die vaag en mistereus doet en antwoorden zoekt. wat denk je zelf ..

over and out
en jij bent nou een van die mensen waar nederland zich voor moet schamen

ongeacht wat hij wil weten of hoe weinig informatie hij verstrekt vpor welke toepassing
hoef je nog niet als een kleine kleuter tweaker , dit topic te veranderen in ene of andere kraakdeanderafmuur (ook al doe ik dat nu ook)

ontopic trek je niks van aan hoe anderen er over denken, van experimenteren , met of zonder resultaat leer je van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig

[...]
Ok, ik was niet op de hoogte dat het een energiewinnend apparaat is. Dat heb ik gemist of was nog niet vermeld.
Is dit vastgesteld met een meting of komt dit voort uit berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ok, laten we aannemen dat je nog niets kunt vertellen over de precieze werking van je generator.
Je moet eerst uitvogelen wat de meest rendabele manier is om je generator te laten genereren, ik weet niet hoe hij aangedreven wordt...maar van het gehele systeem (als het af is) komt het grootste energieverlies waarschijnlijk uit de omzetting van 'potentiële' -> mechanische -> elektrische energie.

Die twee omzettingen moet je allereerst optimaliseren.
Zo kun je je generator misschien wel laten draaien op 1.000.000 Hz, maar dan verlies je erg veel energie aan (lucht)wrijving. Aan de andere kant zul je op 1 Hz niet genoeg vermogen genereren om boven je warmte-verlies uit te komen. Oftewel -> ergens is hier een optimum.

Dat optimum moet je eerst bepalen, daaruit volgt dan vervolgens vanzelf een frequentie en een voltage + vermogen. Dan pas ga je naar de stap om dit om te zetten naar een ander(e) voltage/frequentie.
Je verlies in deze laatste stap wordt pas relevant als je:
1. Je generator optimaal laat draaien
2. Je grote vermogens moet gaan transporteren over grote afstanden

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:02
Indien je een DC-motor wil aansturen inderdaad gelijkrichten en dan chopperen zoals itcouldbeanyone reeds zei. Maar het lijkt me allemaal inderdaad ook nogal vaag :P Indien je kan kiezen welke spanning je genereert, waarom dan niet onmiddellijk de correcte genereren? :) Ik ben wel benieuwd eigenlijk :P

Maar als je DC kan genereren en DC nodig hebt, dan idd gewoon DC genereren. Scheelt een conversie en bijhorende verliezen.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 09-04-2015 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
ik gebruik namelijk geen generator :)

ook geen magneet tegen magneet princiepen :)

ik genereer rechtstreeks magnetische spanning :)

Mijn prototype kan zelfs effectiever door 180 graden de magnetische velden op te vangen, alleen er geen bedrijf die voor mijn de aanpassingen zou willen maken, dus ik zit met een basis ontwerp dat alleen horizontaal gebruik maak van de velden.
Sibylle schreef op donderdag 09 april 2015 @ 00:16:
Ok, laten we aannemen dat je nog niets kunt vertellen over de precieze werking van je generator.
Je moet eerst uitvogelen wat de meest rendabele manier is om je generator te laten genereren, ik weet niet hoe hij aangedreven wordt...maar van het gehele systeem (als het af is) komt het grootste energieverlies waarschijnlijk uit de omzetting van 'potentiële' -> mechanische -> elektrische energie.

Die twee omzettingen moet je allereerst optimaliseren.
Zo kun je je generator misschien wel laten draaien op 1.000.000 Hz, maar dan verlies je erg veel energie aan (lucht)wrijving. Aan de andere kant zul je op 1 Hz niet genoeg vermogen genereren om boven je warmte-verlies uit te komen. Oftewel -> ergens is hier een optimum.

Dat optimum moet je eerst bepalen, daaruit volgt dan vervolgens vanzelf een frequentie en een voltage + vermogen. Dan pas ga je naar de stap om dit om te zetten naar een ander(e) voltage/frequentie.
Je verlies in deze laatste stap wordt pas relevant als je:
1. Je generator optimaal laat draaien
2. Je grote vermogens moet gaan transporteren over grote afstanden

[ Voor 11% gewijzigd door mysterieworld op 09-04-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
mysterieworld schreef op donderdag 09 april 2015 @ 00:27:
ik gebruik namelijk geen generator :)

ook geen magneet tegen magneet princiepen :)

[...]
Ik bedoel generator heel breed: de manier waarop je je spanning opwekt.
Dat kan op een klassieke manier zijn, op een nieuwe of op een vooralsnog onbekende manier. Het principe blijft hetzelfde: eerst je optimale manier vinden om dit te doen, dan pas de volgende stap optimaliseren.

Als je met magnetische velden (rechtstreeks) een spanning gaat opwekken dan zul je altijd te maken hebben met veranderende velden/spanningen, dus dan is het nog meer van belang dat je de frequentie etc. optimaliseert.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Dat is een geweldige suggestie wat ik kan gebruiken in mijn experimenten :) .
itcouldbeanyone schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:43:
je kan energie halen uit magneten, dan hen je een batterij die 100 jaar op dezelfde magneet werkt, niemand is het nog gelukt,
theoretisch is het wel mogelijk. een magmeet heeft alleen net zoveel noord als zuid dat recht tegen elkaar staat waardoor alle krachten weer 0 zijn.
isoleer een van die polen zodanig dat het de rest niet beinvloed , en je hebt een nobelprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
itcouldbeanyone schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:43:
Je kunt energie halen uit een mathematische magneet als je divergentie niet 0 is, dat is correct. Echter de zoektocht naar een magnetische monopool is niet realistisch buiten ofwel een groot lab ofwel astrofysica.
Dus dat lijkt me geen realistische optie.
Bovendien zouden deze monopolen gewoon een uitputbare bron zijn, of moet je zelf eerst energie stoppen in het rangschikken ervan; zoals bij een batterij. Dus....mwoah ik acht de kansen zeer klein :P

Je kunt uit een echte magneet ook energie halen doordat je de kristalstructuur kunt veranderen en dus het magneetveld, daarmee kun je wat slimme trucjes uithalen. De hoeveelheid energie is echter gering.
Wat je in principe doet is de energie die je gebruikt om de structuur te veranderen, omzetten in mechanische (of rechtstreeks elektrische) energie.

Dus dan kom je weer bij de normale manier om energie in een bruikbare vorm te gieten:
chemisch -> mechanisch -> elektrisch

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Maakt niet uit, al zijn het magneten waar zuid geblokkeerd is. Dit is wel degelijk nutten om uit te testen.

Inmiddels al 2 nieuwe magneet exemplaren, ik krijg hier inspiraties mogelijkheden.
Sibylle schreef op donderdag 09 april 2015 @ 02:02:
[...]

Je kunt energie halen uit een mathematische magneet als je divergentie niet 0 is, dat is correct. Echter de zoektocht naar een magnetische monopool is niet realistisch buiten ofwel een groot lab ofwel astrofysica.
Dus dat lijkt me geen realistische optie.
Bovendien zouden deze monopolen gewoon een uitputbare bron zijn, of moet je zelf eerst energie stoppen in het rangschikken ervan; zoals bij een batterij. Dus....mwoah ik acht de kansen zeer klein :P

Je kunt uit een echte magneet ook energie halen doordat je de kristalstructuur kunt veranderen en dus het magneetveld, daarmee kun je wat slimme trucjes uithalen. De hoeveelheid energie is echter gering.
Wat je in principe doet is de energie die je gebruikt om de structuur te veranderen, omzetten in mechanische (of rechtstreeks elektrische) energie.

Dus dan kom je weer bij de normale manier om energie in een bruikbare vorm te gieten:
chemisch -> mechanisch -> elektrisch
toon volledige bericht

[ Voor 3% gewijzigd door mysterieworld op 09-04-2015 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
mysterieworld schreef op donderdag 09 april 2015 @ 02:24:
Maakt niet uit, al zijn het magneten waar zuid geblokkeerd is. Dit is wel degelijk nutten om uit te testen.

Inmiddels al 2 nieuwe magneet exemplaren, ik krijg hier inspiraties mogelijkheden.

[...]
Hoe bedoel je 'maakt niet uit' ?

Je kunt niet simpelweg de natuurkunde vergeten :P Dus als je verwacht dat je energie zult halen door magnetische velden arbeid te laten verrichten of door de intrinsieke energie in een magneetveld af te tappen (zonder: a. Magnetische monopool te vinden+gebruiken. b. De structuur en daarmee het magneetveld verandert) dan ben ik het oneens: dit is fundamenteel onmogelijk, en dat is niet mijn mening maar bekende natuurkunde bewezen op papier en gemeten in de praktijk.

Als je bedoelt: 'maakt niet uit, ik ga experimenteren en het zelf verifiëren' dan ben ik het helemaal met je eens: wetenschap kun je thuis doen en is hartstikke leuk! Bedenk wel dat een goed experiment opzetten behoorlijk lastig kan zijn!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Niet online
Dat is niet zo van belang wat andere als natuurkunde vinden.
Er zijn genoeg dingen in de geschiedenis dat aantoont dat wetenschap ook wel eens naast kan liggen.

Dat is een kwestie om het zelf uit te zoeken en kijken naar nieuwe methodes.

Voorbeelden:
  • Ze dachten dat ze niet sneller dan het geluid konen, is toch gelukt.
  • Ze dachten 10 jaar geleden nog dat het vrijwel onmogelijk is om een aarde zoals ons te vinden, nu inmiddels denken ze dat er miljoenen zoals onze aarde bestaan , alleen ontzettend ver weg van ons.
  • Ze dachten dat planeten dat leven kan ondersteunen dat het precies moet zijn als de aarde, nu weten ze dat er genoeg mogelijkheden zijn dat het niet zo hoef te zijn en anders mag zijn.
en zo zijn er nog 100 andere dingen wat uit eindelijk incorrect was.

Als mensen alleen maar blindelings dingen opvolgen wat andere constateren, dan zaten we nog altijd met het idee dat de wereld plat is.

Zelfs einstein had zich vergist over bepaalde dingen.

Mysterie rondom magneten, zijn nog steeds niet helemaal opgehelderd. Anders hadden ze wel voor gezorgd dat op Mars een nieuwe sterken magneet veld wordt creëert.

Vertel iemand me maar hoe het komt dat een magnetische opgewekte energie kan kiezen automatisch tussen DC en AC spanning? Als iemand hierop een eerlijke antwoord heeft mag dit aan me vertellen.

zelfs het hele big bang theory, staat op wankelen........... Want blijkbaar kunnen we ook vanuit 1 van de miljoenen big bang zijn beland in plaats van 1 grote maar. Waar de black holes waarschijnlijk de triggers zijn van.

Dus waarom iets klakkeloos accepteren? als je er verder op kunt experimenteren en kijken wat het resultaat is?

En als ik me niet vergist, die natuurwetten ze voor magneten gesteld hebben, was zeker nog in de tijd toen ze nog geen neo gebruikte...........Als ik me niet vergist. 8)7
Sibylle schreef op donderdag 09 april 2015 @ 03:38:
[...]

Hoe bedoel je 'maakt niet uit' ?

Je kunt niet simpelweg de natuurkunde vergeten :P Dus als je verwacht dat je energie zult halen door magnetische velden arbeid te laten verrichten of door de intrinsieke energie in een magneetveld af te tappen (zonder: a. Magnetische monopool te vinden+gebruiken. b. De structuur en daarmee het magneetveld verandert) dan ben ik het oneens: dit is fundamenteel onmogelijk, en dat is niet mijn mening maar bekende natuurkunde bewezen op papier en gemeten in de praktijk.

Als je bedoelt: 'maakt niet uit, ik ga experimenteren en het zelf verifiëren' dan ben ik het helemaal met je eens: wetenschap kun je thuis doen en is hartstikke leuk! Bedenk wel dat een goed experiment opzetten behoorlijk lastig kan zijn!

[ Voor 42% gewijzigd door mysterieworld op 09-04-2015 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
mysterieworld schreef op donderdag 09 april 2015 @ 03:41:
Dat is niet zo van belang wat andere als natuurkunde vinden.
Er zijn genoeg dingen in de geschiedenis dat aantoont dat wetenschap ook wel eens naast kan liggen.

Dat is een kwestie om het zelf uit te zoeken en kijken naar nieuwe methodes.

Voorbeelden:
  • Ze dachten dat ze niet sneller dan het geluid konen, is toch gelukt.
  • Ze dachten 10 jaar geleden nog dat het vrijwel onmogelijk is om een aarde zoals ons te vinden, nu inmiddels denken ze dat er miljoenen zoals onze aarde bestaan , alleen ontzettend ver weg van ons.
  • Ze dachten dat planeten dat leven kan ondersteunen dat het precies moet zijn als de aarde, nu weten ze dat er genoeg mogelijkheden zijn dat het niet zo hoef te zijn en anders mag zijn.
en zo zijn er nog 100 andere dingen wat uit eindelijk incorrect was.

Als mensen alleen maar blindelings dingen opvolgen wat andere constateren, dan zaten we nog altijd met het idee dat de wereld plat is.

Zelfs einstein had zich vergist over bepaalde dingen.

[...]
toon volledige bericht
Tuurlijk moet je kritisch zijn en zelf blijven onderzoeken, daarom ook hulde voor je inzet en experimentatiedrang.

Alleen is de vergelijking die je trekt niet helemaal juist. Er zijn ondertussen veel, getoetste, modellen die de wereld om ons heen beschrijven.
Het is fundamenteel anders om:
  • Ofwel te proberen zo'n model onjuist te bewijzen (energie uit magnetisme zoals dat in de bovenstaande posts besproken wordt)
  • Ofwel een situatie te vinden waarin het model nog niet is bewezen/getoetst (waar jij het over hebt met de voorbeelden van geluidssnelheid en andere planeten).
Ik wil je niet ontmoedigen, maar sta open voor alles. Dat betekent dus dat je zonder overtuiging gaat experimenteren, en de resultaten aanvaardt en probeert te begrijpen.
Misschien ontdek je iets nieuws, maar de kans is veel groter dat je iets ontdekt dat al lang bekend is. En beiden is het resultaat van succesvol experimenteren!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Goed, nu is het wel weer leuk geweest. Dit topic gaat dicht.

@mysterieworld: Neem Het algemeen beleid nog eens door. Ik verwacht dat je eventuele volgende topic volledig aan de daarin vermelde eisen voldoet.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.