Zelfbouw mini speakers probleem bij geluid

Pagina: 1
Acties:

• rupsmans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-01 14:06
Hallo iedereen,

Ik ben een speaker aan het maken die bij mijn mobiel past. Ik heb echter nog nooit iets vergelijkbaars gedaan en ben daarom ook compleet nieuw op dit gebied :P De speakers zijn uit een oude radio gehaald en er staat 2W 8Ohm op. Op eBay heb ik deze besteld als versterker. Deze stereo-versterker geeft 3W per kanaal. Nu staat er 2W op mijn speakers maar ze zijn 8 Ohm, en volgens dit pdf-je is de output bij een weerstand van 8 Ohm lager dan de 3W bij 4 Ohm.
Nadat ik alles heb aangesloten werken de speakers prima, maar alleen op laag volume. Naarmate ik het volume hoger zet komen er steets meer haperingen waarbij je het trillende gedeelte van de speaker even een groot stuk naar beneden ziet zakken :/ Dit gebeurt ook wanneer ik het circuit van de versterker aantik met mijn vinger. Nu is mijn vraag: Is dit een geval van het zogenoemde "clipping" effect of heeft dit te maken met statische lading (of misschien wat anders), en hoe kan ik dit oplossen? :?

Alvast bedankt!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01 17:53
Het lijkt er op dat de 2W speakers uit de oude radio mogelijk 2W piek belasting aan kunnen of iets dergelijks, want bij iets meer dan 2W vermogen zou het geluid vervormen.
Als je met je vingers op de print of het versterker IC drukt creeer je lekstromen in het circuit, of voeg je die zelfs toe door de elektrische lading welke elk lichaam bezit. Nylon kleding niet meegenomen.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je een te hoog signaal instuurd. Dus zet het volume van je telefoon eens een stuk terug, of minimaal en draai de potmeter van de versterker dan nog eens open.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• rupsmans
Bedankt voor de reactie :)
Als ik het volume van de telefoon laag zet en de potmeter ver open zet dan is er helaas nog steeds hetzelfde effect als andersom. Het ligt dus niet aan een te sterk signaal.

Als 2W het maximum is wat de speakers aankunnen, betekent dat dat ze niet harder kunnen zonder vervormd geluid? Of moet ik een andere versterker kopen? Hoe komt het dat er bij lekstromen hetzelfde gebeurt als bij te hoog volume?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat gebruik je voor voeding? Wellicht zakt de spanning te ver in, en werkt je chip niet meer optimaal.

• rupsmans
AtomicShockwave schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:15:
Wat gebruik je voor voeding? Wellicht zakt de spanning te ver in, en werkt je chip niet meer optimaal.
Ik gebruik een 5V 1A voeding, dat lijkt voldoende :/

• rupsmans
rupsmans schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:18:
[...]

Ik gebruik een 5V 1A voeding, dat lijkt voldoende :/
Zojuist een oplader geprobeerd met 6V 2,1A output; geen verschil

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Heb je een multimeter? Klinkt als gelijkspanning als de speaker een kant op beweegt en dan blijft staan.

• rupsmans
Jag schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:51:
Heb je een multimeter? Klinkt als gelijkspanning als de speaker een kant op beweegt en dan blijft staan.
Dat zou heel goed het geval kunnen zijn! Ik heb een multimeter ;) Hoe en wat kan ik meten? Is het dan toch een "clipping" geval?

• Jag
  • Nu online

Jag

Nou dc op de uitgang betekent meestal dat het stuk is. Maar eerst meten, anders blijft het gokken :)

Meten op de DC stand, in eerste instantie zonder signaal erop. Dan zou het 0 moeten zijn. En ook met signaal op de input zou het 0 volt dc moeten zijn. Op AC stand moet je dan wel wat kunnen meten (wisselend in amplitude).

[ Voor 53% gewijzigd door Jag op 01-03-2015 22:07 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

mwa, clipping is meestal iets wat gradueel gebeurt. Vervorming die naarmate je het volume opendraait langzaam erger wordt. Jij beschrijft een situatie waar ineens de conus maximaal uitslaat. Ik gok dat er om een of andere reden de volledige railspanning op de output staat.

Een oscilloscoop zou handig zijn nu ;)

Dit soort dingen hebben vaak een hele batterij aan protection circuits, en als je die om een of andere reden aanspreekt kan je dit soort raar gedrag krijgen. Ik zal ook eens naar die pdf kijken.

• rupsmans
Dank voor de reacties. Het is inderdaad het geval dat er regelmatig gelijkstroom uit de versterker komt.

Kan ik nu concluderen dat ik een niet goed functionerende versterker heb?

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-01 17:53
Ik zou de speakers eens direct op je telefoon zetten. Misschien vind je dit geluid al hard genoeg.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Jag
  • Nu online

Jag

rupsmans schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:53:
Dank voor de reacties. Het is inderdaad het geval dat er regelmatig gelijkstroom uit de versterker komt.

Kan ik nu concluderen dat ik een niet goed functionerende versterker heb?
Er hoort zeker geen DC uit te komen nee. Ik durf niet 100% hard te beweren dat het stuk is, maar ik weet wel dat het een eigenschap is van stukke versterkers :+. Bijzonder dat het wisselend is. Op zich is een nieuw versterker printje echt nagenoeg gratis. Zoek maar eens op de TA2024, die wordt enorm veel gebruikt voor low power applicaties zoals kratradio's.

• rupsmans
Oké daar zal ik naar zoeken ;) bedankt voor alle hulp!

@theo74 speakers direct aansluiten op speakers is trouwens geen optie er is geen fysieke volumeknop en het geluid is te zacht
Pagina: 1